Citat:
Ursprungligen postat av
Elli09
Har inte skrivit att han tilldelats proffesuren läs om och läs rätt !! Tituleras prof.postumt skrev jag !
Det är inte så viktigt. Det borde bygga på en missuppfattning, "kulturförbistring" eller eventuellt på ett (avslutat) gästprofessorskap eller som postum hedersbetygelse av ngn enskild nisse.
I Sverige var han docent. Vilket översätts till dozent på tyska (och associate professor på "svensk engelska") men till lite olika saker i andra länder. Vad sen studenter och kolleger på olika ställen inbillar sig är deras sak.
"Prof. Dr." är tyska för en professor som är doktorerad eller tvärt om en akademisk doktor som har titel professor genom anställning eller befordran. För att det är vanligt med tjänster/hedersbetygelser/ utnämningar som "professor" utan att personen har avlagt doktorsexamen.
Det här kan skilja sig åt en del i praxis mellan olika områden och länder och ämnesområden och universitet...
Vill man inte kalla en person för "ass prof" eller dozent eller liknande, och inte bara dr och inte bara professor, så kanske prof. dr. känns bättre. Jag vet inte.
"Professor" kan ju lite slappt eller vardagligt förstås som en bestämning/tilltal på vem som helst som verkar veta vad han gör på ett universitet.
Men det är inte så viktig. Man kan ju i all ödmjukhet säga att det var tämligen nära, så (akademiskt) moraliskt är det ju inte så fel.
Skulle annat framkomma är jag förstås den förste att ändra mig.