2018-03-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Professuren i Uppsala tackade OH själv nej till och sedan kan jag upplysa om att han tituleras prof.postumt och det innebär att han fick den tilltänkta professuren !

Eh... nej. En professur tilldelas aldrig postumt. Den är till för att arbeta... det är inte ett pris.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Professor_(Sverige)
Citera
2018-03-20, 19:44
Medlem
Elli09 jag hat läst alla dina inlägg igen för de är väldigt trovärdiga och intressanta med tanke på det nya som kom ut igår.

Tror inte längre på det med gift och hängning.
Ett tidigt rykte i tråden var att det var blodigt på brottsplatsen.
Polisen gick först ut med grovt våldsbrott med personskador.
Sedan att man bedömer att gärningsmannen är inne i huset dvs man misstänker ingen yttre gärningsman.
Detta tyder dock på något betydligt våldsammare än giftmord och hängning, dessa saker borde ej rubriceras som grovt våldsbrott med personskador.
Citera
2018-03-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Elli09 jag hat läst alla dina inlägg igen för de är väldigt trovärdiga och intressanta med tanke på det nya som kom ut igår.

Tror inte längre på det med gift och hängning.
Ett tidigt rykte i tråden var att det var blodigt på brottsplatsen.
Polisen gick först ut med grovt våldsbrott med personskador.
Sedan att man bedömer att gärningsmannen är inne i huset dvs man misstänker ingen yttre gärningsman.
Detta tyder dock på något betydligt våldsammare än giftmord och hängning, dessa saker borde ej rubriceras som grovt våldsbrott med personskador.

Men är inte fyra döda i ett hus minst sagt "personskador "och även ett grovt våldsbrott, när man inte vet hur det gick till?
Citera
2018-03-20, 20:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det måste vara det som kallas för "professors avsked"?
Ha ha, precis!

Nej, man får inga professorstitlar postumt. Elli09 måste blanda ihop det med att han kallas professor på engelska, associated professor kan förkortas till professor.
Annars håller jag med hen om att hamstrade eller nätinköpta preparat borde vara lätta för polisen att komma på (och alltså leta spår efter).
Citera
2018-03-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Det här med krossade glaset ska det inte läggas för stor aspekt på.
Det var ett dricksglas, troligen tappat/omkullvält som någon trampat på , därav ryktades det om ”ett blodigt trauma” i början.
Nämnde det mest för att klargöra blodfläckarnas uppkomst.
Nämnde också ”ej kniv”....

Angående det tidiga ryktet att det var blodigt på brottsplatsen.
Lägger inga som helst värderingar i uppgiften, ville enbart lyfta fram det här inlägget ånyo.
Citera
2018-03-20, 20:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En annan sak.
Här kommer jag med ett långskott.
Och jag har inga belägg för detta, utan det är ”bara” en ny infalls-vinkel.
Ren spekulation, som sagt.

– I avskedsbrevet berättar de att de varit överens om beslutet att avsluta sina egna och barnens liv, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen Region Syd, till SVT Nyheter Skåne.
– Anledningen, som de beskriver, är att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av att barnen hade en sjukdomssituation.
Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Det fetade utgör ett gemensamt föräldrabeslut som fattats på grundval av hårda fakta, egna observationer, sannolikhetskalkyl - och med största omsorg om barnen (även manifesterad i föräldrarnas förkortade arbetstider mm). - Föräldrarnas värsta mardröm kan antas ha varit att deras barn skulle få ett sekunda liv; utlämnade åt andras godtycke, eller som framtida vårdpaket.
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tänk om det var såhär.....

Hanna och Oskar har bestämt sig för att ta självmord, av någon anledning.
Dom väljer att ta barnen med sig = Mord.

Och anledningen till att barnen fick sätta livet till är:
Att dom såg ingen livskvalitet eller framtid för barnen, om barnen hade fått leva vidare, på grund av sin sjukdoms-situation.
Dom dödar alltså inte barnen på grund av sina sjukdomar,
utan för att dom tror att barnen inte får någon livskvalitet eller framtid, om dom får leva kvar efter att föräldrarna har tagit sina liv.

Hanna Och Oskar dör i självmord.
Livskvalitén och framtiden för barnen, som blir kvar... anser föräldrarna vara så låg, att dom tar barnen med sig.

Så kanske man kan tolka den texten.
Beslutet bör ha fattats med vetskapen om att endast 2-10% av alla som diagnosticerats med sjukdomen blir återställda samt att många också tvingas ge upp arbete och studier.

Här har ju de två döttrarna redan tvingats välja bort flera skolämnen och bara koncentrera sig på vissa s.k. kärnämnen. Pga alla inskränkningar (där en promenad kan betyda en veckas sängläge) drabbas många också av depression.
http://www.cdc.gov/cfs/cfsbasicfacts.htm

Det lär ska finnas en genetisk predisposition för ME som gör att föräldrarna säkert inte heller ville riskera att utsätta kommande generationer för sjukdomen.

Föräldrarna bör - förutom experter på skatter och moms - också presumeras ha varit de förnämsta experterna på sina barns sjukdom och dess yttringar, vilka inskränkningar sjukdomen innebar för barnen samt den återverkan denna haft (och kunde förväntas komma att få) på deras egna liv. - Ett exempel kan vara M:s pianospel som A kanske inte mäktade med att höra eftersom hon kan ha blivit allt mer känslig för olika ljud. Vidare kan M ha börjat glömma bort vad hon lärt sig, eller ej förmått koncentrera sig så bra som tidigare. - Som sagt: Föräldrarna är de enda som kunnat observera döttrarnas successiva nedbrytning eller försämring. Morden skulle, sett från föräldrarnas horisont, därför kunna betraktas som barmhärtighetsmord, och barmhärtigheten omfatta även föräldrarnas självmord eftersom de väl svårligen kunnat tänka sig ett fortsatt liv utan sina döttrar; om än aldrig så framgångsrika i sina resp. yrken.

Under min fortbildning i skattefiffel snubblade jag över dessa foton (OH dec 2013):
https://www.wu.ac.at/taxlaw/service/gallery/2013/vat-case-law-16-17122013/
(bild 11, 16)
Citera
2018-03-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Eh... nej. En professur tilldelas aldrig postumt. Den är till för att arbeta... det är inte ett pris.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Professor_(Sverige)
Har inte sagt att han tilldelats professuren postumt.Märk han tituleras Prof. Dr. Oskar Henkow postumt av vänner och bekanta på Twitter och linkid!
Citera
2018-03-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ha ha, precis!

Nej, man får inga professorstitlar postumt. Elli09 måste blanda ihop det med att han kallas professor på engelska, associated professor kan förkortas till professor.
Annars håller jag med hen om att hamstrade eller nätinköpta preparat borde vara lätta för polisen att komma på (och alltså leta spår efter).
Har inte skrivit att han tilldelats proffesuren läs om och läs rätt !! Tituleras prof.postumt skrev jag !
Citera
2018-03-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Angående det tidiga ryktet att det var blodigt på brottsplatsen.
Lägger inga som helst värderingar i uppgiften, ville enbart lyfta fram det här inlägget ånyo.

Nej, det jag tänker på är betydligt tidigare än detta. Från de första dagarna, ska se om jag hittar det.
Såvida jag inte minns helt fel, det är så mycket man läst här i tråden så det kan bli lite svårt att hålla isär allt.
Citera
2018-03-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fetade utgör ett gemensamt föräldrabeslut som fattats på grundval av hårda fakta, egna observationer, sannolikhetskalkyl - och med största omsorg om barnen (även manifesterad i föräldrarnas förkortade arbetstider mm). - Föräldrarnas värsta mardröm kan antas ha varit att deras barn skulle få ett sekunda liv; utlämnade åt andras godtycke, eller som framtida vårdpaket.Beslutet bör ha fattats med vetskapen om att endast 2-10% av alla som diagnosticerats med sjukdomen blir återställda samt att många också tvingas ge upp arbete och studier.

Här har ju de två döttrarna redan tvingats välja bort flera skolämnen och bara koncentrera sig på vissa s.k. kärnämnen. Pga alla inskränkningar (där en promenad kan betyda en veckas sängläge) drabbas många också av depression.
http://www.cdc.gov/cfs/cfsbasicfacts.htm

Det lär ska finnas en genetisk predisposition för ME som gör att föräldrarna säkert inte heller ville riskera att utsätta kommande generationer för sjukdomen.

Föräldrarna bör - förutom experter på skatter och moms - också presumeras ha varit de förnämsta experterna på sina barns sjukdom och dess yttringar, vilka inskränkningar sjukdomen innebar för barnen samt den återverkan denna haft (och kunde förväntas komma att få) på deras egna liv. - Ett exempel kan vara M:s pianospel som A kanske inte mäktade med att höra eftersom hon kan ha blivit allt mer känslig för olika ljud. Vidare kan M ha börjat glömma bort vad hon lärt sig, eller ej förmått koncentrera sig så bra som tidigare. - Som sagt: Föräldrarna är de enda som kunnat observera döttrarnas successiva nedbrytning eller försämring. Morden skulle, sett från föräldrarnas horisont, därför kunna betraktas som barmhärtighetsmord, och barmhärtigheten omfatta även föräldrarnas självmord eftersom de väl svårligen kunnat tänka sig ett fortsatt liv utan sina döttrar; om än aldrig så framgångsrika i sina resp. yrken.

Under min fortbildning i skattefiffel snubblade jag över dessa foton (OH dec 2013):
https://www.wu.ac.at/taxlaw/service/gallery/2013/vat-case-law-16-17122013/
(bild 11, 16)

Bra med någon som bygger upp sitt resonemang med fakta i stället för känslor. Det går en vattendelare mellan dom som förnuftsmässigt kan se att föräldrarna drevs av ett barmhärtighetsmotiv och dom som känslomässigt tycker att den tanken är så avskyvärd så man gör allt för att hitta/hitta på ett dolt motiv.
Citera
2018-03-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bra med någon som bygger upp sitt resonemang med fakta i stället för känslor. Det går en vattendelare mellan dom som förnuftsmässigt kan se att föräldrarna drevs av ett barmhärtighetsmotiv och dom som känslomässigt tycker att den tanken är så avskyvärd så man gör allt för att hitta/hitta på ett dolt motiv.

Livet är värt att leva för alla. Punkt. Och det kan vända. Ännu mer punkt. Du är otäck du. Och det var föräldrarna också som tog sig rätten att både värdera och avsluta andra individers liv. De var inte samma organism. De var olika fysiska individer med egna rättigheter.
Citera
2018-03-20, 22:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Har inte skrivit att han tilldelats proffesuren läs om och läs rätt !! Tituleras prof.postumt skrev jag !

Det är inte så viktigt. Det borde bygga på en missuppfattning, "kulturförbistring" eller eventuellt på ett (avslutat) gästprofessorskap eller som postum hedersbetygelse av ngn enskild nisse.

I Sverige var han docent. Vilket översätts till dozent på tyska (och associate professor på "svensk engelska") men till lite olika saker i andra länder. Vad sen studenter och kolleger på olika ställen inbillar sig är deras sak.

"Prof. Dr." är tyska för en professor som är doktorerad eller tvärt om en akademisk doktor som har titel professor genom anställning eller befordran. För att det är vanligt med tjänster/hedersbetygelser/ utnämningar som "professor" utan att personen har avlagt doktorsexamen.

Det här kan skilja sig åt en del i praxis mellan olika områden och länder och ämnesområden och universitet...

Vill man inte kalla en person för "ass prof" eller dozent eller liknande, och inte bara dr och inte bara professor, så kanske prof. dr. känns bättre. Jag vet inte.

"Professor" kan ju lite slappt eller vardagligt förstås som en bestämning/tilltal på vem som helst som verkar veta vad han gör på ett universitet.

Men det är inte så viktig. Man kan ju i all ödmjukhet säga att det var tämligen nära, så (akademiskt) moraliskt är det ju inte så fel.

Skulle annat framkomma är jag förstås den förste att ändra mig.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-20 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in