2018-03-20, 16:08
Medlem
Jag tänker att droppen var när Moa också blev sjuk. Att ha ett sjukt barn men två. Om nu A var så dålig som det sägs och de tänkte att M också skulle bli så dålig så var det ingen livskvalité varken för barnen eller föräldrarna. Föräldrarna skulle inte kunna leva ett normalt liv med resor etc. Med två sjuka barn kanske livet kändes meningslöst. De hade inte ork och redskap att nysta i detta och be om hjälp. Antagligen var O:s karriär inblandad i det hela då det krävs mer av en som är mitt i sin karriär med höga krav och en del resande. Kanske också med en deprimerad fru utan framtidstro och livsgnista.

Det där med Anticimex kan vara att hela kvarteret är hispiga och ringer för att kontrollera sitt hus. I min husförsäkring ingår det och de har kanske fått lite för mycket att göra.
Citera
2018-03-20, 16:17
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
OH var en stolle. Han fick nog förhandsbesked på att han inte fick professuren, en kollega tyckte att "den sista tiden förtjänade inte du" (motgångar på jobb och hemma). OH orkade då inte ens förbereda konferensen. Väljer att ta livet av sig själv, tar familjen med sig och skyller på "livskvalitet" för att inte tappa ansiktet helt. Anledningen till det utökade självmordet är hans havererade karriär. Det enda som verkligen var viktigt för honom. Det som finns kvar av OH med familj är hans skrift om moms, som han dedikerar till döttrarna.

Det var i arbetet som OH hade de stora känslorna. Här skriver han om hur myndigheter inte så lätt blir kära i varandra. För att flickorna också skulle få uppleva den akademiska sötman var det viktigt för OH att de fick bra betyg. Barnen blev dock trötta på alla krav därhemma: Prata mindre, spela rätt, gör detta, men inte det. De utmattade och deprimerade av alla krav därhemma. Orkade ingenting till slut. OH valde ut vilka ämnen som var viktiga för att barnen skulle komma in på gymnasiet, redan när barnen var "nästan vuxna", 11 och 14 år.

Barnen klarade hemundervisningen bra. Men hans karriär gick in i väggen. Då var livet slut. OH vill dö och tar alla med sig. Snipp, snapp... en spekulation.
Tänker man i de banorna att O ville ta livet av sig pga att han inte fick sin titel, ja då kan ha hängt sig
i trappen och blivit hittad av sin familj som valde (mamma valde) att följa med.
Citera
2018-03-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Enligt ett pm som skribenten Avd.9 fått och lagt ut tidigare - hade O hamstrat Propavan och Imovane som han fått på utskrivet på grund av sina sömnproblem. Enligt samma pm skulle det finnas mycket tunga mediciner tillgängliga i hemmet med tanke på på allas tillstånd. Dessa preparat bör då ha skrivits ut av de läkare som behandlade O och H/döttrarna. När man då vet vilka preparat/substanser man skall leta efter vid obduktionen, provtagning blodet, urinen, hårstrån etc, bör det inte vara speciellt svårt att hitta de läkemedel som var utskrivna till föräldrarna och flickorna. Att flickorna skulle stå på "tunga mediciner", tvivlar jag dock på.

Återstår då att någon av föräldrarna själva beställt (illegala?) preparat på nätet (vilket inte lär vara så svårt enligt ett nick här i tråden, har själv inga kunskaper på det området), som använts vid utplånandet av familjen. Och många sådana preparat kan tydligen vara svåra att hitta.

Känns väldigt absurt att tänka sig in i att O (eller ev H) satt och googlade på nätet och letade efter det mest effektiva (och ev minst smärtsamma) preparatet att avliva hela familjen med. Men å andra sidan så är ju hela händelsen fasansfull och horribel.

Borde man inte bli lite orolig om man visste om att O hamstrade sömnpiller om man hade den vetskapen.
Citera
2018-03-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Borde man inte bli lite orolig om man visste om att O hamstrade sömnpiller om man hade den vetskapen.

Bygg inte vidare på "trollsanningar". Tråden är full av det.
Citera
2018-03-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bygg inte vidare på "trollsanningar". Tråden är full av det.

Var inte meningen att bygga vidare på det mer att avfärda det då jag tyckte det lät osannolikt att någon skulle ha den vetskapen. Har svårt att tänka mig att O hade berättat det eller ställt fram dem synliga när de hade besök.
Citera
2018-03-20, 17:51
Medlem
Citat:

Nu kanske jag missuppfattar dig, men vem avser du skulle bli orolig om den visste om att O hamstrade sömntabletter och hade den vetskapen?

Förmodar att varken O eller H hade sina mediciner ståendes framme för allmän beskådan av ev gäster och besökare. Mediciner förvarar man väl vanligtvis i medicinskåp/toalettskåp/nattygsbord eller dylikt?

Det pm och den, i mitt tycke trovärdige Avd.9, jag syftar på är att det uppdagades att O hamstrat sömntabletter EFTER man hittat hela familjen död.
Citera
2018-03-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Det finns ju en del gift/preparat som är otroligt svårt att hitta i blodet om man inte letar efter just den substansen, kanske är detta något H och O tagit reda på innan och på något sätt skaffat sig.

Varför skulle de bry sig om det, när de ändå erkänner morden i sitt brev? Tror de la mer vikt vid att hitta ett preparat som skulle ge en så skonsam död som möjligt.
Citera
2018-03-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Nu kanske jag missuppfattar dig, men vem avser du skulle bli orolig om den visste om att O hamstrade sömntabletter och hade den vetskapen?

Förmodar att varken O eller H hade sina mediciner ståendes framme för allmän beskådan av ev gäster och besökare. Mediciner förvarar man väl vanligtvis i medicinskåp/toalettskåp/nattygsbord eller dylikt?

Det pm och den, i mitt tycke trovärdige Avd.9, jag syftar på är att det uppdagades att O hamstrat sömntabletter EFTER man hittat hela familjen död.

Då missuppfatta jag. Såg inte att det hittats efter döden.
Citera
2018-03-20, 18:08
Medlem
Citat:
Då missuppfatta jag. Såg inte att det hittats efter döden.
Exakt och de har fortfarande inte vetskap om hur familjen dog ! Detta har jag informerat om tidigare och frågan är hur någon ska veta när inte ens anhöriga vet ??....och skulle det vara så som spekulerats om sömnpiller etc.el beställt över nätet då hade detta hittats både hos sjukvård och via deras datorer m.m
Citera
2018-03-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, du minns fel!

Professuren var allt ifrån avklarad.

Vi vet inte ens när han ansökte. Enligt Elli09 "var Oskar på tal för flera år sedan”. I början av juni gjorde i alla fall hans vän på UU ett försök att få hans professorskompetens bedömd där. Något jag tror man gör för att sätta press på sitt eget lärosäte men ännu, 7 månader senare, vid Oskars död, hade inget hänt. Den 24 november begärde Oskar nedsatt arbetstid med 10% fram till nyårsafton 2018, dvs mer än ett år framåt för oss som kan läsa almanackan. Kanske han gett upp hoppet om en professur?

Att det så omedelbart efter Oskars död kom in ett godkännande (behövs det två eller tre?) från en kollega i Örebro är ett märkligt sammanträffande men att hon även skriver ett offentligt uttalande på linkedin är kanske mera märkligt. Var det en knäpp på näsan till övriga som sölat med sina rekommendationer? En uppmaning till att kollegorna att bara minnas bara de ljusa stunderna?

Generellt så verkar Lunds Universitet ha en stor broms på interna befordringar. Mats Alvesson, även han på Ekonomihögskolan i Lund, debatterade i dagsmedia 2016 om att Sverige har allt för många professorer och att det gått inflation i befordringarna. Han blev ju själv en gång internt befordrad så han kanske vet vad han talar om? Rektor på Lunds Universitet införde dessutom en ny regel samma år att han kan stoppa pågående befordringar med målet att kvotera in kvinnor. Två käppar i hjulet för Oskars befordran.

OM en utebliven professorstjänst bidragit till tragedin i Bjärred vet vi inte men jag tror att Eleonor K hade rätt i att att Oskars insats var värd den.
Professuren i Uppsala tackade OH själv nej till och sedan kan jag upplysa om att han tituleras prof.postumt och det innebär att han fick den tilltänkta professuren !
Citera
2018-03-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Professuren i Uppsala tackade OH själv nej till och sedan kan jag upplysa om att han tituleras prof.postumt och det innebär att han fick den tilltänkta professuren !

Officiellt från Lunds universitet?
Citera
2018-03-20, 18:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Officiellt från Lunds universitet?

Det måste vara det som kallas för "professors avsked"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in