Citat:
Ursprungligen postat av
252life
Går till återvinning? Hur får Direct Link sina "jul klappar" som du tidigare nämnt? Då måste dom ju öppna paketen själva eller? Kan du inte redogöra exakt hur processen ser ut när det gäller saker som ska destrueras? Du verkar ju vara expert. Jag skulle tro att i princip allt som ska destrureas öppnas av posten eller Direct link. Dom vill nog gärna sno gratis grejer. Jag lever i alla fall på hoppet att dom öppnar någon av mina outlösta 6kr bajskorvs paket...
Nej Postnord öppnar ingenting.
Innan den 1/3 så skickades alla paket ut till regionala sorteringsterminaler och sedan antingen till ombud typ Ica eller till brevbäraren. Det som inte hämtades hos ombudet inom 14 dagar eller som brevbäraren inte lyckades dela ut gick i retur till regionterminalen och hämtades där av Direct Link för retur till avsändaren. I Direkt Links terminaler sorteras paketen efter returland/terminal och paket som skall destrueras läggs i egna säckar som går till återvinningsföretag. När säcken når återvinningsbolaget öppnas paketen och sorteras som vanligt skräp emballage, plast, papper, metall, glas, miljöfarligt m.m. m.m. Kan tänka mig att en och annan sak hamnar i fickorna hos dom som sorterar även om det är förbjudet...
Efter den 1/3 hämtas även de paket som ej betalts moms på från Örebro och går samma öde tillmötes. Än så länge har inga varor gått i retur från Örebro då ledtiden idag är 30 dagar...
Säckarna med paketen som skall returneras till Kina slängs i en container, när den är full lastas den på en båt i Göteborg och efter 6-8 veckor ankommer dom en hamn i Kina där China Post (då är det är deras problem) tar hand om containern och sorterar upp paketen och förhoppningsvis returnerar dom till säljaren...