2018-03-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Dock är det många som blandar ihop ''vanliga Fyndiq'' med Fyndiqs app ''Superbilligt'' som är som Wish fast med sämre utbud plus att det är liiite dyrare än Wish upplevde jag fast Fyndiqs personal påstår att man slipper betala PostNords avgifter så om det stämmer blir det billigare slutpris ändå. Men jag hittade inget av vad jag ville ha i appen ändå. Om man bara vill ha lite krimskrams så finns det nog där!

https://fyndiq.se/fyndiq/fyndiq-snabbt-fyndiq-superbilligt-vad-ar-skillnaden/
Det verkar vara något nytt de har börjat med.
(12 mar 2018)
"Från och med idag heter bolagets marknadsplats inte längre Fyndiq, utan Fyndiq Snabbt."
"Expressleveranserna, som bolaget börjar med...."
https://www.breakit.se/artikel/12168/fyndiq-byter-namn-men-det-andras-inte-sa-mycket
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-20 kl. 10:27.
Citera
2018-03-20, 10:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Fyndiq vill bli momsombud och runda Postnord's avgift
https://www.breakit.se/artikel/11697/fyndiqs-vd-dinesh-nayar-rasande-pa-nya-avgifterna-pa-kina-paketen
Citera
2018-03-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Fyndiq vill bli momsombud och runda Postnord's avgift
https://www.breakit.se/artikel/11697/fyndiqs-vd-dinesh-nayar-rasande-pa-nya-avgifterna-pa-kina-paketen
Din länk, "Gammal Nyhet" från "16 feb 2018, kl 14:21"
Citera
2018-03-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Din länkade artikel håller inte med i din slutsats (min fetning):
"Den som till exempel gått in på en av de mest populära hemsidorna med kinesiska varor och beställt kalsonger gratis – ”betala bara för frakten, 19 kronor” – lär nog inte vara beredd att betala en femma i moms samt Postnords administrationsavgift på 75 kronor för att få hem sina ”gratiskalsonger”."
.....
"räknar Postnord med att många inte kommer att betala administrationsavgiften och momsen i det system som sjösätts."
..
"– Det blir en betydande andel som inte kommer att hämtas ut, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman."
https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina

Poängteras bör att strunta att betala straffavgiften innebär endast att beställaren förlorar sin beställning, inget annat händer.

Ja, de är ännu grymmare och hårdare i sin bedömning att inte bara trafiken från Kina dör, utan att man inte ens hämtar ut det man redan beställt.

Men slutsatsen blir ju den samma långsiktigt att volymerna går ned enormt med nya avgifterna
Citera
2018-03-20, 11:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Postnord tror bara att införandet av avgiften kommer att bli en dipp i kurvan och att volymerna på sikt kommer att öka igen när man vant sig vid att kalkylera med momsen.
https://youtu.be/HJblveEXhAU
Citera
2018-03-20, 11:48
Avslutad
Oavsett vilka EU länder paketen har skickat genom/kommit ifrån så skriver man att det kommer ifrån Kina. Tyskland = kina, holland = kina, estland = kina osv.. Dessutom kan man räkna med att det kommer ta bra mycket längre tid att få sina paket. I dagsläget ligger PN ungefär 10 dagar efter. Man kan nog räkna med nästan en månads extra leveranstid
Citera
2018-03-20, 11:52
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Skillnaden jag har märk är att Aliexpress kör över säljaren,och ersätter kunden utan att säljaren egentligen gått med på en deal , på Ebay har det i mina fall sluta vid att ," vi kan inget göra ,då säljaren vägrar gå med på en deal".

Det är då man letar upp transaktionen i Paypal och låter dem köra över säljaren. Fungerar bäst om det inte är skickat som spårbart dock, men Paypal brukar stå på köparens sida i de flesta fall.
Citera
2018-03-20, 11:59
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Nej avgiften är 60 kr + 15 kr i moms + moms på varan. De som betalar avgiften bekostar returerna för dom som inte betalar det gör inte pn.

Vet inte vad du svamlar om. Det är ingen moms för varan i avgiften på 75 kr. Momsen på varan tillkommer utöver de 75 kr som PN tar ut i straffavgift.

"Avsaknad av moms och låga, ibland obefintliga, fraktavgifter har gjort det extremt billigt att e-handla kläder och prylar från Kina och andra länder utanför EU. Men nu skärps reglerna ordentligt. Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor."
Citera
2018-03-20, 12:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Vet inte vad du svamlar om. Det är ingen moms för varan i avgiften på 75 kr. Momsen på varan tillkommer utöver de 75 kr som PN tar ut i straffavgift.

"Avsaknad av moms och låga, ibland obefintliga, fraktavgifter har gjort det extremt billigt att e-handla kläder och prylar från Kina och andra länder utanför EU. Men nu skärps reglerna ordentligt. Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor."
Nej det ingår ingen moms för varan i avgiften helt riktigt!
Däremot så är avgiften 60 kr + moms = 75 kr
Tidigare var den 100 kr + moms = 125 kr

Dessutom tillkommer det moms för varan på 6, 12 eller 25% beroende på vad det är för typ av vara...
Det kanske var lite svårt att begripa mitt första inlägg, ber om ursäkt för det i så fall.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-20 kl. 12:08.
Citera
2018-03-20, 12:08
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Nej det ingår ingen moms för varan i avgiften helt riktigt!
Däremot så är avgiften 60 kr + moms = 75 kr
Tidigare var den 100 kr + moms = 125 kr

Dessutom tillkommer det moms för varan på 6, 12 eller 25% beroende på vad det är för vara...

Det kanske var lite svårt att begripa mitt första inlägg, ber om ursäkt för det i så fall.
Det är lugnt, jag läste nog lite slarvigt men du har rätt i att moms ligger på både avgiften och på varan.
Citera
2018-03-20, 12:13
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ja det är såklart judarnas fel att du är så snål.
Vad är det för white trash mentalitet att gnälla över att priserna stigit på kinesiskt skräp?
Nu var det juden PG Gyllenhammar från judebanken Rothschild som blåste Maud med Noun så epitet judehora är välförtjänt.

Vad gäller priserna på kinesiskt skräp så har de stigit tack vare vår fina feministiska skräpregering som infört avgifter för att täcka Mauds klavertramp. Jag vill inte betala en krona mer än vad jag behöver och absolut inte för att fylla någon tom lada som Magda dränerat med sin afghanimport. Kanske även en kike som du kan förstå.
Citera
2018-03-20, 12:15
Medlem
Zeta9s avatar
Nu har jag fått mitt första moms-sms från PostNord. Det finns ett kinesiskt kolli-id angivet som börjar på RG, men det är inget nummer som någon säljare lämnat ut. Det finns en säljare på Ebay som inte lämnat något nummer alls och det står inte ens "shipped" där. Har mejlat honom igår och frågat. Nu skrev han att paketet skickats, men fortfarande inget nummer.

Sedan väntar jag på två olika batterier från DX som sägs ha skickats den 9 februari var för sig. Numren slutar med NL, men går inte att spåra. Eftersom de skickats innan den 16 borde jag inte behöva betala något extra för det, men det kanske inte framgår av etiketten på försändelsen.

Har en annan beställning via Ebay. Det paketet har omdirigerats via Malaysia. Så det borde inte vara den grejen.

Jag får försöka chatta med PostNord för att kolla om det finns mer info på etiketten som kan ge mig vägledning. Himla rörigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in