2018-03-20, 14:27
Medlem
therapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Det är av just den anledningen du ska ha ISK, för varje vinst skattas annars, även om direkt köper andra aktier för pengarna. På ISK har du en lägre skatt som baseras på ditt medelinnehav och insättningar på kontot under ett år. Sen kan du köp/sälja som du vill utan att jävlas varje affär i nästa års deklaration.

Aa okej, fan vilken jävla blunder. Allt gott!
Citera
2018-03-20, 14:29
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har hört resor till och från jobbet. Vanligt att folk "fuskar" med att tidsvinsten blir mindre än de två timmar som är det minsta.

Fick själv betala åter 650 och frugan ca 1500. Har fått åter andra år. Men men. Det är ju ingen fara.
Ska göra avdrag åt sambon för just resor. Känns som det är det just det som granskas oftast.
Är inte helt enkelt att räkna på de där, inte heller att kunna redovisa.
Gäller bara en kortare sträcka men det kommunala går segt.

Ja de är surt att betala tillbaka, men de är ju pengar men fått "låna" så de är ju vara att gilla läget.
Citera
2018-03-20, 14:33
Medlem
Blodsbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Är det någon som hört vad Skatteverket granskar extra hårt i år, brukar ju vara olika avdrag osv varje år?

Får betala tillbaka 581kr

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har hört resor till och från jobbet. Vanligt att folk "fuskar" med att tidsvinsten blir mindre än de två timmar som är det minsta.

Fick själv betala åter 650 och frugan ca 1500. Har fått åter andra år. Men men. Det är ju ingen fara.

Misstänker också att resor till och från jobbet kommer att vara i fokus. Utifrån min egna erfarenhet är det relativt vanligt med kännedom om att folk fifflar här - Skatteverket har garanterat bra koll på detta med.. Frågan är dock om det är huvudfokus där, samt från vilket belopp man väljer att granska extra hårt. Kostar garanterat mera än vad det smakar genom att granska 'mindre' skattefuskare.

Möjligtvis kikar man även på folkbokföringen, taxerad inkomst och annan relevant information för att göra en mindre 'förundersökning' om det angivna beloppet eller informationen i deklarationen är rimlig gentemot detta - om icke - så begär de in kompletteringar som t.ex. kvitton för bensinkostnader etc.
Senast redigerad av Blodsband 2018-03-20 kl. 14:44.
Citera
2018-03-20, 14:41
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsband
Misstänker också att resor till och från jobbet kommer att vara i fokus. Utifrån min egna erfarenhet är det relativt vanligt med kännedom om att folk fifflar här - Skatteverket har garanterat bra koll på detta med.. Frågan är dock om det är huvudfokus där, samt från vilket belopp man väljer att granska extra hårt. Kostar garanterat mera än vad det smakar genom att granska 'mindre' skattefuskare.
Har för mig att man läst tidigare år att dom gått ut med vad som ska granskas extra, arbetsresor och Rot vet ja att jag läst om tidigare år.
Ja fusket är nog ganska stort här. Vet inte exakt vad dom begär in vid granskningar, kanske någon körjournal och hur många skriver sån? Jag sparar alla tankkvitton bara... vad ja nu ska göra med dom haha men lite utifall att
Sambon kör bara 3 mil till arbetet så det är inga stora summor det gäller där.
Läste på nåt forum förra året om någon som gjorde avdrag på 300.000 i arbetsresor och då bör man ju ha lite på fötterna för granskning.
Citera
2018-03-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarOnTerrorIsALie
Så då betalade jag staten 92 kronor.

92.

Dom jävlarna är brutala....Jävla plundrare. Det räcker inte med 30%+ av min inkomst....dom ska ha 92 kronor också

Om kvarskatten som ska betalas är lägre än 100 kronor kan du vänta med att betala tills beloppet kommit upp i 100 kronor. Från och med det förfallodatum som framgår av ditt slutskattebesked är räntan 16,25 %.

t
Citera
2018-03-20, 15:06
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarOnTerrorIsALie
Sidan känns inte speciellt trovärdig. Är den det?

Japp det funkar. Fick hem papper om utträde. Är du nojig så kan du bara dra ut denna blankett och lämna/posta till närmast kyrka. Personligen lämna in går även bra.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1087206

Skulle man sedan ångra sig på ålderns höst är det bara att gå med igen. Det är inte Hitler man ska träffa. Bara att gå ut eller du kanske ska gå Palmsöndag, Dagens rubrik: Vägen till korset =)

Begravning - mycket bra!
Om du går ur Svenska kyrkan är det bra om dina anhöriga får veta det. Särskilt viktigt är det att de känner till det inför din framtida begravning. Den som inte är medlem i kyrkan har nämligen inte rätt till begravningsgudstjänst med präst och musiker i en kyrkobyggnad.

https://i.imgur.com/4o2AKo3.jpg <-- det finns inte plats för Muslimer och anat patrask inom kyrkan.

Mvh
D-runk
Senast redigerad av DR-Drunk 2018-03-20 kl. 15:33.
Citera
2018-03-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Japp det funkar. Fick hem papper om utträde.

Om inte jag kommer ihåg fel så är det först kommande år du slipper kyrkoskatten, ifall du går ur i år. Och då ska du vara ute ur kyrkan senast 1/10 i år eller nått för att slippa skatten hela kommande år.
Citera
2018-03-20, 15:13
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools.
Om inte jag kommer ihåg fel så är det först kommande år du slipper kyrkoskatten, ifall du går ur i år. Och då ska du vara ute ur kyrkan senast 1/10 i år eller nått för att slippa skatten hela kommande år.

Att få igen någon slant nu är kört.
Citera
2018-03-20, 15:47
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omgpsr
Har du sålt aktier i förlust under 2017? Detta ska in under K4 blanketten. Ställde samma fråga tidigare här. Du behöver deklarera dina försäljningar under 8.1.
Du kommer inte få dina i April. I juni dyker dom in på ditt konto.
Har du valt inte skickat in din bilaga till K4 kommer du behöva komplettera denna, och då riskerar du får pengarna senare.
Nej har inga aktier. Vad betyder det då? Vad ska jag komplettera? I april ska man få om man godkänner i mars?
Citera
2018-03-20, 17:19
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Nej har inga aktier. Vad betyder det då? Vad ska jag komplettera? I april ska man få om man godkänner i mars?
Om du inte gör några avdrag.
Citera
2018-03-20, 17:28
Medlem
16 spänn i återbäring.

Funderar på att köpa ketchup till min månatliga korv med bröd nu i juni.
Citera
2018-03-20, 17:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ska göra avdrag åt sambon för just resor. Känns som det är det just det som granskas oftast.
Är inte helt enkelt att räkna på de där, inte heller att kunna redovisa.
Gäller bara en kortare sträcka men det kommunala går segt.

Ja de är surt att betala tillbaka, men de är ju pengar men fått "låna" så de är ju vara att gilla läget.
Ja, att det kommunala går "segt" kommer de inte ta hänsyn till. Sen måste hon tjäna mer än två timmar på att inte åka kommunalt. Det är nästan enbart om man har rätt långt till jobbet och bor lite avigt till som det kriterierna uppfylles.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in