2018-03-20, 01:37
Medlem
LSdalmiaks avatar
Loggade in för 30 min för att testa och det gick att skicka in det redan nu trots att dom säger att inskick startar kl. 07:00.
Citera
2018-03-20, 02:01
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Du kan logga in på skatteverket.se och se din deklaration så slipper du vänta.

Aha, tack så mycket, jag ska testa det
Citera
2018-03-20, 02:32
Medlem
therapists avatar
Hej!

Jag har absolut 0 koll på hur jag skattar mha K4-blanketten, och jag inser nu att jag bör skaffat ISK.
Lade in 2000 för att testa hur aktier fungerar, och nu när jag väl ska skatta är jag uppe i 990 kronor att betala. Jag har ju dock endast plockat ut 2100 i efterhand för att pengarna verkligen behövdes, och nu behöver jag betala typ 50 procent av mitt totala innehav?
Jag har sålt och köpt aktier jag tyckt varit roliga, och nu om jag använder schablonmetoden för uträkning så blir min totala vinst 3244. Ska det vara så, och är jag bara efterbliven som sålt/köpt för mycket vid olika tidpunkter?

Tacksam för svar!
Citera
2018-03-20, 03:51
Medlem
SvartaBjorns avatar
Nu har jag inte följt tråden slaviskt (läs: inte alls) i år så jag ber om ursäkt om detta tips redan tagits upp men kanske någon har missat det ändå.

Ni som har pengar ni betalt in för mycket men även har ytterligare avdrag (exempelvis för bil) kan godkänna deklarationen som den är och därmed få tillbaka pengar redan efter påsk.

Sedan begär ni en rättelse där ni tar upp övriga avdrag och därmed får ni ytterligare en slant för dessa senare.
Citera
2018-03-20, 04:30
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therapist
Hej!

Jag har absolut 0 koll på hur jag skattar mha K4-blanketten, och jag inser nu att jag bör skaffat ISK.
Lade in 2000 för att testa hur aktier fungerar, och nu när jag väl ska skatta är jag uppe i 990 kronor att betala. Jag har ju dock endast plockat ut 2100 i efterhand för att pengarna verkligen behövdes, och nu behöver jag betala typ 50 procent av mitt totala innehav?
Jag har sålt och köpt aktier jag tyckt varit roliga, och nu om jag använder schablonmetoden för uträkning så blir min totala vinst 3244. Ska det vara så, och är jag bara efterbliven som sålt/köpt för mycket vid olika tidpunkter?

Tacksam för svar!

Det är av just den anledningen du ska ha ISK, för varje vinst skattas annars, även om direkt köper andra aktier för pengarna. På ISK har du en lägre skatt som baseras på ditt medelinnehav och insättningar på kontot under ett år. Sen kan du köp/sälja som du vill utan att jävlas varje affär i nästa års deklaration.
Citera
2018-03-20, 04:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
När får man pengarna om man skickade in idag?
Citera
2018-03-20, 06:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
När får man pengarna om man skickade in idag?
April. Om det inte är ett Aprilskämt....
Citera
2018-03-20, 07:39
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
April. Om det inte är ett Aprilskämt....

Förutsatt att du har en digital brevlåda och godkänner din deklaration via appen, utan att göra ändringar eller avdrag...
Citera
2018-03-20, 07:49
Medlem
+5000 innan avdragen är gjorda, helt ok!
Citera
2018-03-20, 08:29
Medlem
freddanabcs avatar
Hej! Har ett par frågor angående en NE-bilaga på min deklaration.

Hade en andel på en travhäst som jag avslutade förra året & förväntas därmed att deklarera den..

Kan jag ta bort bilagan & och ändå få pengarna i början av april? Och om jag tar bort bilagan kommer min preliminära skatteåtebäring ändras?
Citera
2018-03-20, 09:18
Medlem
Gjorde misstaget att inte öppna ett ISK konto förra året (har det nu) utan ett vanligt Aktie och fonddepå konto på Nordnet.
Nu har jag en bilaga som ska fyllas i med en sån otrolig struntsumma.
Detta är första gången jag deklarerar en K4 blankett, så min fråga är om jag tillhör dom som får pengarna i April?
Citera
2018-03-20, 09:18
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddanabc
Hej! Har ett par frågor angående en NE-bilaga på min deklaration.

Hade en andel på en travhäst som jag avslutade förra året & förväntas därmed att deklarera den..

Kan jag ta bort bilagan & och ändå få pengarna i början av april? Och om jag tar bort bilagan kommer min preliminära skatteåtebäring ändras?

Har en liknande fråga där man skulle deklarera andelar för sålt bolag men har inget att ta upp. Kommer stålarna till april?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in