2018-06-16, 16:01
Medlem
Är jag plockad för granskning?

Jag har enskild firma, omsättning under 1 miljon, förenklat bokslut, momsredovisar en gång per år. Jag deklarerade elektroniskt i tid med både inkomstdeklaration och NE-bilaga. Jag har också alla uppgifter om bankkonton och övrigt registrerade. Allt i tid alltså.
Det står på skatteverkets hemsida att företagare skall få slutskattebesked 15e juni.

Jag har inte fått något alls. Skulle gärna velat haft mitt besked nu då jag vill samla lån och dylikt. Jävla skatteverket.
Citera
2018-06-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Är jag plockad för granskning?

Jag har enskild firma, omsättning under 1 miljon, förenklat bokslut, momsredovisar en gång per år. Jag deklarerade elektroniskt i tid med både inkomstdeklaration och NE-bilaga. Jag har också alla uppgifter om bankkonton och övrigt registrerade. Allt i tid alltså.
Det står på skatteverkets hemsida att företagare skall få slutskattebesked 15e juni.

Jag har inte fått något alls. Skulle gärna velat haft mitt besked nu då jag vill samla lån och dylikt. Jävla skatteverket.

Kan du länka till var det står 15 juni?
Citera
2018-06-17, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kan du länka till var det står 15 juni?

Gå in på https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum.4.5d699354142b230302034e.html

Klicka sedan på företag. Se till att enskild firma, redovisningsperiod helår, omsättning under 1 mille, räkenskapår slutar dec.

Där står det 15e juni efter visa datum (titta tidigare datum)

*edit

Nu stod det plötsligt 16e juni, de har ändrat. De har också fel (eller?) länk när man klickar på 16e juni, det länkar nu till 15e december. Tror på mänskligt fel här.
Senast redigerad av sampanl 2018-06-17 kl. 03:07.
Citera
2018-07-09, 19:46
Medlem
pok?s avatar
Eftersom jag tjänade mindre än 18.000 förra året så skickade jag aldrig in nån deklaration eftersom det tydligen inte behövdes. Dock så drogs fortfarande preliminärskatt på pengarna, pengar som jag borde få tillbaka då jag tjänar under 18k. Är dem pengarna förlorade nu eftersom jag inte deklarerade, eller får jag ändå tillbaka dem ändå?
Citera
2018-07-16, 01:27
Medlem
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/safungerardittskattekonto/ranta.4.18e1b10334ebe8bc80002582.html

Väldigt bra information.

Själv så har jag skatt att betala tillbaka, vilket jag har gjort. Men blev lite kluven angående kostnadsräntan som sägs gå var dag efter det att man fått sin "beslut" beroende på kvarskattens summa om den är x>30000 eller är x<30000.
Själv fick jag ett preliminärt skatteuträkning i min deklaration, inget datum när pengarna skulle in, ringde skatteverket och de nämnde inte ens denna kostnadsränta, frågade efter nyckeltal i deras beräkning men fick till svar att det är arbetsgivarens roll att ha koll på det.
På mitt skattekonto har jag saldot neutralt samt preliminär ränta neutralt, om det ska betyda något utifrån vad jag ser så är jag lite brydd i onödan.

Alla dessa regler för att få in pengar, inget fel i det, men väldigt lukrativt med diffusa administrationer samt regler som ändras rätt så frekvent.
- Räntan på skattekontot knyts till en basränta som följer det allmänna ränteläget.
Tycker bara sådant här är så diffust, basräntan utgår från vadå? Statsskulder som Sverige har alltså?
Allmänna ränteläget, ja du, redan här blir det bara väldigt osammanhängande då man inte vet vad för typer av uppköp av lån eller försäljningar av lån som "Sverige" gör.
Skulle ha varit roligt att se vilka partier som har hand om dessa frågor och veta hur de resonerar kring det hela.

Jag betalar min skatt, skatten ska finnas oavsett vad, men sedan kommer dessa räntor som finns i oändliga tal där lagstiftningar ändras hela tiden.
Om man ska betala tillbaka, gör det mer simpelt istället för att mjölka ut lite extra pengar från just dessa räntor.

Kan tänka mig att det finns arbetsgivare samt andra muppar som gör såhär för att "luras/jävlas" med ett falskt skeende, det ser fint ut på lönespecifikationen men i verkliga fall så har arbetsgivaren gjort mindre i skatteavdrag, vilket har hänt i mitt fall, ett riktigt snedvridet ansikte är den där personen.
Man ska ta sitt ansvar, men när ingen har sagt något i den kontexten så undrar man ju lite vad för typer av människor som håller den informationen inne.
Senast redigerad av Locho 2018-07-16 kl. 01:31.
Citera
2018-07-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Eftersom jag tjänade mindre än 18.000 förra året så skickade jag aldrig in nån deklaration eftersom det tydligen inte behövdes. Dock så drogs fortfarande preliminärskatt på pengarna, pengar som jag borde få tillbaka då jag tjänar under 18k. Är dem pengarna förlorade nu eftersom jag inte deklarerade, eller får jag ändå tillbaka dem ändå?

Om du inte fick någon deklarationsblankett och, som du skriver, inte heller tjänat över 18 950 kr får du avdragen skatt tillbaka i augusti. Det gäller om du är född före 1999. Är du född 1999 eller senare ska du ha fått pengarna redan i april.

För att få några pengar tillbaka måste du ha anmält till vilket konto pengarna ska skickas. Annars står pengarna kvar och väntar på att du anmäler ett konto och begär utbetalning. Du kan också begära att pengarna betalas ut på ett utbetalningskort, men det är ju bara krångligt.

https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/vemskadeklarera/skaduintedeklarera.4.361dc8c15312eff6fd6a3.html
Citera
2018-07-19, 19:08
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Betala in skatten ?

Kom nu på att jag missat betala in skatten efter 2017 deklaration
För första gången i mitt 30 åriga arbetsliv skulle jag betala in 1885:- i restskatt,hur det nu är möjligt när jag alla andra år fått tillbaka mellan 6000-10000:- ,kanske det har att göra med att jag fick återköpt en gammal pensionsförsäkring, dock drog dom 13000:- innan överföringen på en summa på 43000:-, men antar att det var för lite
iallafall hur vet jag hur mycket jag ska betala in (antar det tickar ränta from nått datum)
och hur och vart betalar jag denna summa?
Tackar på förhand.
Citera
2018-07-19, 19:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Logga in på Mina sidor och gå där till till skattekonto. Där står den summan som den är idag och sedan kan du beräkna att pengarna kommer in X datum så då får exakt summa för ränta. Står även där bankgiro och OCR (personnummer + ett par siffror). Har du inte Bank ID ring dom så får du svar på hur du ska betala in. Står väl även på deklarationen om jag inte minns fel uppgifter för detta.
https://skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster.4.18e1b10334ebe8bc80009.html

Eftersom summan är över 100 kr kommer du få en betalningsuppmaning. Tickar den på över 2000 kr så kommer det ett betalningskrav.
Citera
2018-07-19, 19:19
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Logga in på Mina sidor och gå där till till skattekonto. Där står den summan som den är idag och sedan kan du beräkna att pengarna kommer in X datum så då får exakt summa för ränta. Står även där bankgiro och OCR (personnummer + ett par siffror). Har du inte Bank ID ring dom så får du svar på hur du ska betala in.
https://skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster.4.18e1b10334ebe8bc80009.html

Eftersom summan är över 100 kr kommer du få en betalningsuppmaning. Tickar den på över 2000 kr så kommer det ett betalningskrav.
Ok, tackar, finns det inte nått "sista datum" när den ska/skulle vara betald?
Citera
2018-07-19, 19:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ok, tackar, finns det inte nått "sista datum" när den ska/skulle vara betald?

För betalningsuppmaning över 100 kr och under 2000 kr är det bara en "snäll" uppmaning att betala in skulden. Skickas ut i början av varje månad med förfallodatum i slutet. Går skulden över 2000 kr kommer det ett betalningskrav och där är det hot om fogden om inte skulden betalas in i slutet av samma månad.

Skatteverket sammanställer skattekontot första lördagen i varje månad och grundregeln är för att undvika kronis får man som får privatperson inte vara över 2000 kr i skuld två sammanställningar i rad, har man F-skatt är det 10000 som gäller. Sedan reserverar sig Skatteverket att de ändå kan skicka till kronis om man får betalningskrav på en skuld som förfallit sedan länge.

Du kan läsa mer här:
https://skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/safungerardittskattekonto.4.18e1b10334ebe8bc800041 46.html

https://skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/inbetalningtillskattekontot.4.18e1b10334ebe8bc8000 5097.html
Citera
2018-07-19, 19:28
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För betalningsuppmaning över 100 kr och under 2000 kr är det bara en "snäll" uppmaning att betala in skulden. Skickas ut i början av varje månad med förfallodatum i slutet. Går skulden över 2000 kr kommer det ett betalningskrav och där är det hot om fogden om inte skulden betalas in i slutet av samma månad.

Skatteverket sammanställer skattekontot första lördagen i varje månad och grundregeln är för att undvika kronis får man som får privatperson inte vara över 2000 kr i skuld två sammanställningar i rad, har man F-skatt är det 10000 som gäller. Sedan reserverar sig Skatteverket att de ändå kan skicka till kronis om man får betalningskrav på en skuld som förfallit sedan länge.

Du kan läsa mer här:
https://skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/safungerardittskattekonto.4.18e1b10334ebe8bc800041 46.html

https://skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/inbetalningtillskattekontot.4.18e1b10334ebe8bc8000 5097.html

Kollade skatteverkets sida, där står det senast 12 November i år att skatten ska vara betald om man får slutskattebeskedet i Augusti,då det lugnt än så länge verkar det som
Citera
2018-07-19, 19:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Kollade skatteverkets sida, där står det senast 12 November i år att skatten ska vara betald om man får slutskattebeskedet i Augusti,då det lugnt än så länge verkar det som

Fint. Ja då har de inte ens beslutat ännu. Vidare kostnadsränta blir det ju inte heller för det beloppet.

Jag är så van men att just få uppmaningar och ibland krav varje månad då man har F-skatt och alltid ligger på gränsen. Väl förtrogen med systemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in