https://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbaka/safungerardittskattekonto/ranta.4.18e1b10334ebe8bc80002582.html
Väldigt bra information.
Själv så har jag skatt att betala tillbaka, vilket jag har gjort. Men blev lite kluven angående kostnadsräntan som sägs gå var dag efter det att man fått sin "beslut" beroende på kvarskattens summa om den är x>30000 eller är x<30000.
Själv fick jag ett preliminärt skatteuträkning i min deklaration, inget datum när pengarna skulle in, ringde skatteverket och de nämnde inte ens denna kostnadsränta, frågade efter nyckeltal i deras beräkning men fick till svar att det är arbetsgivarens roll att ha koll på det.
På mitt skattekonto har jag saldot neutralt samt preliminär ränta neutralt, om det ska betyda något utifrån vad jag ser så är jag lite brydd i onödan.
Alla dessa regler för att få in pengar, inget fel i det, men väldigt lukrativt med diffusa administrationer samt regler som ändras rätt så frekvent.
- Räntan på skattekontot knyts till en
basränta som följer det
allmänna ränteläget.
Tycker bara sådant här är så diffust, basräntan utgår från vadå? Statsskulder som Sverige har alltså?
Allmänna ränteläget, ja du, redan här blir det bara väldigt osammanhängande då man inte vet vad för typer av uppköp av lån eller försäljningar av lån som "Sverige" gör.
Skulle ha varit roligt att se vilka partier som har hand om dessa frågor och veta hur de resonerar kring det hela.
Jag betalar min skatt, skatten ska finnas oavsett vad, men sedan kommer dessa räntor som finns i oändliga tal där lagstiftningar ändras hela tiden.
Om man ska betala tillbaka, gör det mer simpelt istället för att mjölka ut lite extra pengar från just dessa räntor.
Kan tänka mig att det finns arbetsgivare samt andra muppar som gör såhär för att "luras/jävlas" med ett falskt skeende, det ser fint ut på lönespecifikationen men i verkliga fall så har arbetsgivaren gjort mindre i skatteavdrag, vilket har hänt i mitt fall, ett riktigt snedvridet ansikte är den där personen.
Man ska ta sitt ansvar, men när ingen har sagt något i den kontexten så undrar man ju lite vad för typer av människor som håller den informationen inne.