Citat:
Ursprungligen postat av
kaerakel
Många teknikföraktande kvastar i tråden.
Ni har ingen aning om händelseförloppet men ändå säger ni att tekniken är farlig.
Underhållande.
Ledsen, men tekniken är här för att stanna.
Att tekniken är här för att stanna motsäger väl inte att den är farlig? Såvida det inte var något du själv läste ut ur den teknikföraktande kvasten till ande som "kommunicerar" med dig. I sånt fall får du dela med dig. Inte heller kunskap eller okunskap om händelseförloppet kommer kunna styrka, alternativ inte styrka huruvida tekniken är ofarlig eller farlig.
Jag förstår att man gärna vill ha förarlösa fordon där det går att tjäna pengar på förarlösa fordon. T.ex. taxi-resor, tunnelbana, tåg, buss, transport av materiel m.m. Jag förstår också att jag kommer behöva anpassa mig till tekniken och till viss del även kunna förstå den för att kunna känna mig bekväm i min vardag i närheten av den.
Men jag är starkt för att förarlösa fordon skall ha sina egna designerade vägar eller enbart tillgång till en snäv partition av transportnätverken. Om det är folket under ett lands stat som "äger" vägarna och infrastrukturen i samhället, har jag svårt att se varför man skall sälja ut denna del, så att den i längden kan tas över utav företag och människor med kontroll över tekniken och juridisk reglering omkring den. Bara för att jag har möjligheten att sätta oändligt många fordon i autonom rörelse betyder väl inte det att detta skall premieras före tillgång till väg för en privatperson som inte tycker att självkörande fordon är något man "delar väg med".
Sedan behöver man nog inte vara någon vidare grubblare för att inse andra säkerhetsaspekter gällande självkörande fordon. Hur hanterar man att fordonets sensorer manipuleras? Vad händer om jag ställer ut en wellpapp-docka framför ett ankommande självkörande fordon? Kommer man kunna orsaka en värre olycka under manuell kontroll av ett autonomt fordon, eller kommer den vilja spärra användarens input? Var går gränsen för när mitt ansvar upphör och när ansvaret för de som tillhandahåller produkten vidtar? Vad händer om jag och ett gäng vänner omringar sagda fordon och rånar passagerarna? Så länge någon illvillig kan skapa omständigheter som utvecklarna inte räknat med så kommer någon juridiskt ansvarig att få rabbla sig blå i ansiktet. Rätt vad det är så blir det snårigt att hänga med i sina rättigheter och skyldigheter gällande dessa autonoma fordon. Vem kommer stå på min sida i det fall att jag blir med i en olycka p.g.a. ett självkörande fordon? Företagen bakom de självkörande fordonen som gärna vill vinstmaximera? Mitt eventuella försäkringsbolag? Du..?