2018-03-20, 16:53
Medlem
Det känns läskigt med förarlösa bilar, tekniken behöver nog minst 5-10 år till innan det är möjligt med dom bilarna.
Citera
2018-03-20, 16:55
Medlem
kaerakels avatar
Många teknikföraktande kvastar i tråden.
Ni har ingen aning om händelseförloppet men ändå säger ni att tekniken är farlig.
Underhållande.

Ledsen, men tekniken är här för att stanna.
Citera
2018-03-20, 17:14
Medlem
Nivå 3 och även 4 är troligen de farligaste att ha på vägen, dvs att det förväntas att en människa ska ingripa när bilen inte klarar det.
Detta exemplet där det är fråga om en ”komplex” trafiksituation
The self-driving Uber in the Arizona crash was hit crossing an intersection on yellow
av Ubers självkörande ställer fråga hur långt det är kvar till nivå 5.
Citat:
"As far as I could tell, the third lane had no one coming in it so I was clear to make my turn," Cole said in the police report. "Right as I got to the middle lane about to cross the third I saw a car flying through the intersection, but couldn't brake fast enough to completely avoid collision."
/...”
"We saw the [Honda] car, it was coming fine on her end, but the other person just wanted to beat the light and kept going," a witness wrote in the police report. "All I want to say is it was good on the end of the [Honda] driving toward us, it was the other driver's fault [Uber] for trying to beat the light and hitting the gas so hard." /.../
Uber vehicle operators are also trained to take over at yellow lights if they don't feel comfortable proceeding through the intersection, the Uber spokesperson said.
Men det gjorde han inte. Vad är det för folk som Uber rekryterar för att sitta och övervaka de självkörande bilarna? Samma genpool som Ubers ”taxiförare”? Vad får de betalt?

Ny Uber bumpersticker: ”guns dont kill I do”
Förr kunde man säga att bilar inte dödar folk, det gör dåliga bilförare. Men inte nu längre.
Citera
2018-03-20, 17:18
Medlem
secretcinemas avatar
fel
Citera
2018-03-20, 17:20
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Än så länge körs de av människor. PÅ tåg finns ju "död mans hand". Vill du att det ska bort? Är det det inte fair och schysst att lagstifta om teknologin? De som vill, OK! De som inte vill bli tvingade, OK! Är det för mycket begärt i en "demokrati som Sverige"?

Alla nya T-banor byggs ju förarlösa som i t.ex. Köpenhamn och Honkong och massor av tåg körs förarlösa.

I Kina körs t.o.m sk superbussar som körs på ritade spår längs vanliga asfaltvägar förarlöst.
Senast redigerad av Mextreme 2018-03-20 kl. 17:26.
Citera
2018-03-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Många teknikföraktande kvastar i tråden.
Ni har ingen aning om händelseförloppet men ändå säger ni att tekniken är farlig.
Underhållande.

Ledsen, men tekniken är här för att stanna.

Att tekniken är här för att stanna motsäger väl inte att den är farlig? Såvida det inte var något du själv läste ut ur den teknikföraktande kvasten till ande som "kommunicerar" med dig. I sånt fall får du dela med dig. Inte heller kunskap eller okunskap om händelseförloppet kommer kunna styrka, alternativ inte styrka huruvida tekniken är ofarlig eller farlig.

Jag förstår att man gärna vill ha förarlösa fordon där det går att tjäna pengar på förarlösa fordon. T.ex. taxi-resor, tunnelbana, tåg, buss, transport av materiel m.m. Jag förstår också att jag kommer behöva anpassa mig till tekniken och till viss del även kunna förstå den för att kunna känna mig bekväm i min vardag i närheten av den.

Men jag är starkt för att förarlösa fordon skall ha sina egna designerade vägar eller enbart tillgång till en snäv partition av transportnätverken. Om det är folket under ett lands stat som "äger" vägarna och infrastrukturen i samhället, har jag svårt att se varför man skall sälja ut denna del, så att den i längden kan tas över utav företag och människor med kontroll över tekniken och juridisk reglering omkring den. Bara för att jag har möjligheten att sätta oändligt många fordon i autonom rörelse betyder väl inte det att detta skall premieras före tillgång till väg för en privatperson som inte tycker att självkörande fordon är något man "delar väg med".

Sedan behöver man nog inte vara någon vidare grubblare för att inse andra säkerhetsaspekter gällande självkörande fordon. Hur hanterar man att fordonets sensorer manipuleras? Vad händer om jag ställer ut en wellpapp-docka framför ett ankommande självkörande fordon? Kommer man kunna orsaka en värre olycka under manuell kontroll av ett autonomt fordon, eller kommer den vilja spärra användarens input? Var går gränsen för när mitt ansvar upphör och när ansvaret för de som tillhandahåller produkten vidtar? Vad händer om jag och ett gäng vänner omringar sagda fordon och rånar passagerarna? Så länge någon illvillig kan skapa omständigheter som utvecklarna inte räknat med så kommer någon juridiskt ansvarig att få rabbla sig blå i ansiktet. Rätt vad det är så blir det snårigt att hänga med i sina rättigheter och skyldigheter gällande dessa autonoma fordon. Vem kommer stå på min sida i det fall att jag blir med i en olycka p.g.a. ett självkörande fordon? Företagen bakom de självkörande fordonen som gärna vill vinstmaximera? Mitt eventuella försäkringsbolag? Du..?
Citera
2018-03-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanadale
Även intressant och se hur detta påverkar allmänhetens syn på autonoma fordon, i och med att det är det första dödsfallet där ett sådant är gärningsmannen.

Kommer vi få se en ökad reglering vad gäller autonoma fordon på allmänna vägar?

Andra dödsfallet va det här med självkörande bilar
Citera
2018-03-20, 17:46
Medlem
Juridiken lär bli ett större problem än tekniken i fallet självkörande bilar.
Det är lite som kärnkraft, företagen vill gärna använda den men inte betala för konsekvenserna.
Volvos VD lär nog ratta sina bilar själv misstänker jag.
Citera
2018-03-20, 17:50
Avstängd
Fojoss avatar
Kan vi inte bara slänga alla ludditer i havet?
Citera
2018-03-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante6893
Det känns läskigt med förarlösa bilar, tekniken behöver nog minst 5-10 år till innan det är möjligt med dom bilarna.
Det känns läskigt enbart pga att du inte förstår hur de fungerar. Om du läste på lite så skulle du kunna bilda dig en uppfattning och sedermera en egen åsikt om hur mogna, farliga eller tom läskiga de är.
Citera
2018-03-20, 17:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Men skärp er.

Om någon går ut bakom en buss kommer har den självkörande bussen med sina sensorer betydligt bättre möjlighter att identifiera den risken genom att både se fotgängaren och bilen som närmar sig kunna t.ex. varna fotgängaren och/eller bilen som närmar sig.

I all sin perfektion så absolut. Men du har aldrig problem med din ipad, din dator, din samsung din tv??

Jag tror absolut att om allt fungerar som det ska så är en dator i bilen betydligt snabbare på att reagera än en människa men den är lika kass på att förutse saker som en människa. Nu vet jag att det finns fullt med idioter i trafiken och jag tror säkert att en självkörande bil kan klara sig bättre än den men kan den verkligen anpassa hastigheten efter väglaget, förutse sträckor där jag vet att det finns mycket vilt men det sitter inga skyltar om det eller veta vart barn åker pulka i närområdet där om de har riktigt hög fart faktiskt kan komma ut på vägen. Nej det kan den inte utan man måste ha upplevt dessa händelser innan för att känna till dem. Informationen som datorn får om väderlek är sånt som finns kanske hos smhi men det kan ju inte veta om den där fläcken som är svinhal varje vinter i ditt område.
Citera
2018-03-20, 18:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Det fetade är inte korrekt. Du beskriver dock hur en mänsklig bilförare agerar. När en människa tex engagerar sin uppmärksamhet i att byta låt på Spotify i fem sekunder så går bilkörningen in i en sorts autopilot där man helt utan direkt uppmärksamhet på omgivningen kör 100% baserat på vad man själv antar kommer att ske under den tiden utan vidare inkommande parametrar. Det är just därför förare "inte såg att han sprang ut i gatan" osv. En självkörande bil som kan kombinera erfarenheter(maskininlärning) med en klart bättre omvärldsuppfattning och uppmärksamhet gör inte dessa misstag.

Att infrastrukturen går att förbättra är självklart men det stora problemet när fler och fler fordon i trafiken blir självkörande kommer att vara mänskliga förares irrationella och ansvarslösa handlingar.

Det är ju ändå en jäkla skillnad på maskininlärning under något år och från någon som kört bil i kanske 30 år på ungefär samma sträcka och haft tur att undvika de fällor som maskinen då upptäcker varje gång. En maskin lär sig precis som en människa men det krävs ju även lika lång tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in