2018-03-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det vill jag gärna se en länk med citat som visar. Det låter inte rimligt att det ska vara olagligt att korsa gator förutom där det finns övergångsställe då det kan innebära att man måste gå tiotals mil längs vägen för att komma till ett sådant. Det är skillnad på att korsa gatan i närheten av ett övergångsställe eller där inget sådant finns överhuvudtaget.

Ingen anledning att betvivla? Hur fan kan man tillmäta vittnesmål sådan tyngd? Det är väldigt välkänt inom vittnespsykologin hur dålig tillförlitlighet ögonvittnen har. Är de flera, av varandra oberoende och samstämmiga så kan vi börja snacka men det har vi inte sett ännu. Tids nog analyseras nog filmen från bilen och då kan vi veta säkert.

Att korsandet skulle vara olagligt inväntar jag ditt bevis på enligt ovanstående som sagt.

OK Här är länken:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisen-efter-dodsolyckan-inte-den-sjalvkorande-bilens-fel

Nu vill jag ha en ursäkt från dig.
Citera
2018-03-20, 18:05
Medlem
beyonds avatar
Självkörande skit är här för att stanna av rena ekonomiska orsaker. Vad som är en trolig utveckling är att man börjar separera folk och trafik (som med tågnäten). Det finns väl ingen egentlig orsak till varför gångtrafikanter ska korsa trafikerade leder? Kommande infrastruktur bör ha byggts med detta i åtanke, annars sover någon på jobbet.
Citera
2018-03-20, 18:05
Medlem
DDRTVs avatar
Enligt denna artikel är det en hemlös kvinna som drog en vagn och helt plötsligt vände ut i gatan.
Då är det omöjligt att väja, och media borde framföra trafikvett för hemlösa istället för att skuldbelägga tekniken.

https://www.sfchronicle.com/business/article/Exclusive-Tempe-police-chief-says-early-probe-12765481.php#photo-15257361

Från artikel

Pushing a bicycle laden with plastic shopping bags, a woman abruptly walked from a center median into a lane of traffic and was struck by a self-driving Uber operating in autonomous mode.

“The driver said it was like a flash, the person walked out in front of them,” said Sylvia Moir, police chief in Tempe, Ariz., the location for the first pedestrian fatality involving a self-driving car. “His first alert to the collision was the sound of the collision.”

Traveling at 38 mph in a 35 mph zone on Sunday night, the Uber self-driving car made no attempt to brake, according to the Police Department’s preliminary investigation.

Elaine Herzberg, 49, was unconscious at the scene and later died of her injuries at a local hospital. At a news conference, Tempe police said it appears that she may have been homeless.
Citera
2018-03-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Som vadå? Det finns betydligt fler saker som människor inte kan hantera. Ju fler uppgifter som vi lämnat över till automatiken desto säkrare har bilarna blivit (liksom alla andra fordon). Det är bara något slags tanke vurpa att tro att det finns uppgifter som vi löser bättre.
Helt obegripligt med detta ståhej för att en bil varit med i en dödsolycka, det var naturligtvis bara en tidsfråga.
Finns det något som tyder på att olyckan kunnat undvikas med en människa vid kontrollerna?
Nej, det troligaste är att den mänskliga faktorn ligger bakom denna, precis som de flesta olyckor.

Jaså du förstår inte..
Allt sådant som är psykologi som vi behöver för att förstå olika mellanmänskliga situationer.
Kvinnan som leder sin cykel. Du tror det är enkelt att säga hur du skulle reagera i en sådan situation.
Men om du ser en medelålders kvinna leda en cykel så finns det många möjliga tänkbara orsakssammanhang.
Du ser henne på avstånd. Om det är uppförsbacke så förstår du hon inte orkar cykla. Men om det är plan väg, eller nerför, så undrar du vad som står på. Något fel på cykeln? Vinglar hon? Kanske är hon inte helt nykter. Om du ser en onykter person som vinglar fram - så tänker du det är bäst att ta det lite försiktigt - Men vad ser din autochaufför?
Eller ser du andra personer i hennes sällskap, som hon slagit följe med? Vilka är det i så fall? Finns det kanske anledning att sakta in och köra försiktigt.
Är det något fel på cykeln? Ska du rentav stanna och fråga om hon behöver skjuts? Leder hon cykeln på rätt sida av vägen? Om du är från trakten, så känner du kanske till omständigheter som kan förklara hennes ledande av cykeln (typ det ligger en cykelreparatör där - eller en bar)? Har hon väldigt mycket kassar hängande på cykeln - typ som en baglady?
Eller är hon sportklädd och är ute och cyklar med hunden. Och fått stiga av cykeln av någon anledning.
Hon kanske till och med försöker stanna dig för hon behöver din hjälp?
Alltså på det viset kan man fortsätta och utvärdera massor av tänkbara situationer - av psykologisk natur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är ju ändå en jäkla skillnad på maskininlärning under något år och från någon som kört bil i kanske 30 år på ungefär samma sträcka och haft tur att undvika de fällor som maskinen då upptäcker varje gång. En maskin lär sig precis som en människa men det krävs ju även lika lång tid
Nej, det tar inte alls lika lång tid.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Många teknikföraktande kvastar i tråden.
Ni har ingen aning om händelseförloppet men ändå säger ni att tekniken är farlig.
Underhållande.

Ledsen, men tekniken är här för att stanna.

Jag är inte emot teknik men jag har även en viss skepsis då jag vet att teknik krånglar lika ofta som människor. Jag har en massa teknik i min bil och visst den hjälper till mycket men någon gång då och då så krånglar den och jag skulle inte vilja att den krånglar på fel sätt på väg in i en korsning. Jag vill liksom inte byta ut en människa mot en lika dålig robot utan då vill jag att den fungerar bättre och att den fungerar jämt.
Citera
2018-03-20, 18:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Nej, det tar inte alls lika lång tid.

Nehe hur menar du då? Menar du att en robotbil i indien kan dela med sig av sin information till sverige i vintern om vilken vägsträcka som är förrädisk på vintern? Eller åker den och provbromsar varje meter under årets alla dagar?
Citera
2018-03-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nehe hur menar du då? Menar du att en robotbil i indien kan dela med sig av sin information till sverige i vintern om vilken vägsträcka som är förrädisk på vintern? Eller åker den och provbromsar varje meter under årets alla dagar?
Vet du vad ett neuralt nätverk är? Börja där om du inte har en aning.
Citera
2018-03-20, 18:24
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Spännande, utvecklar du självkörande bilar eller är du bara ännu en dinosaurie som uttalar dig utan att ha någon koll på hur styrsystemet ser ut?

Du verkar sitta inne med massor av information. Vänligen utveckla för oss dinosaurier som inte fattar ett skit om styrsystem.

Men om man tänker utanför ramarna så om en bil tvärnitar framför dig så kanske enda sättet är att styra ut åt antingen höger eller vänster. Kommer det då en mötande bil i full fart så blir det pannkaka och du lär inte överleva. Har du ett stup på högersidan lär du inte heller överleva. Det jag ville få sagt är att hur ska en datorn kunna veta vilket som är bästa alternativet ? Ibland är det sämsta alternativet även det bästa.
Citera
2018-03-20, 18:26
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Om du läser första artikeln jag länkade så säger polisen att bilen hade flera kameror, varav en var riktad mot föraren.

Om föraren inte hade haft händerna på ratten eller var aktivt närvarande borde polisen ha sett det. Jag tror du överskattar mänskliga förare. Om man tittar på vad som orsakar flest olyckor, människor eller teknikfel, så är människor grovt överrepresenterade.

Men även om du sitter med händerna på ratten så lär du vara mindre aktiv på att se hur du kör eftersom bilen kör av sig själv. Du kanske fokuserar på någon annat än själva vägen.
Citera
2018-03-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Men även om du sitter med händerna på ratten så lär du vara mindre aktiv på att se hur du kör eftersom bilen kör av sig själv. Du kanske fokuserar på någon annat än själva vägen.
Säg det till dem vars anhöriga dog i denna olyckan, hade bussen varit självkörande hade den aldrig inträffat (FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02
Citera
2018-03-20, 18:42
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Säg det till dem vars anhöriga dog i denna olyckan, hade bussen varit självkörande hade den aldrig inträffat (FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02

https://www.digitaltrends.com/cars/self-driving-bus-crash-vegas-account/

Även om det var mänskliga faktorn så är inte datorn så pass smart att inse att man kanske borde lagt in backen eller försökt köra iväg. Nu var det ingen större krasch men tänk själv om en mötande bil kör i hög hastighet och tappar väggreppet. Det enda den självstyrande bilen skulle göra är att stanna. Det jag vill få sagt är att en datorn är väldigt säker, men när det kommer till att tänka utanför ramarna så fallerar det. Dvs om vi nu inte gör alla bussar,bilar, cyklar, permobiler osv självkörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in