Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Vet inte jag har inte läst någon sådan uppskattning du får fråga Postnord. Jag tror man räknat med fortsatt hög nivå då man fortsätter att investera i Örebro bl.a skall 100 höghastighetsscannrar installeras efter semestern. Tror inte dom beställt dom ifall dom trott att mängden paket skulle minska...
Det är PostNords egna uppgifter att 97% av försändelser från Kina ligger under 200 kr och att de kommer att upphöra då de inte längre är lönsamt för folk att beställa saker med lågt värde.
Jag är benägen att hålla med dem, jag tror PostNord har helt rätt i att Kina handeln kommer upphöra snart. Svenskar är ett väldigt ansvarsfullt folk, dyker det upp en "räkning" på 75 kr för mobilskalet på 10 kr kommer många betala, för räkningar ska man betala, man ska göra rätt för sig. Men man blir bränd, ingen kommer göra om misstaget att beställa från Kina och till Sommaren har 97% av trafiken upphört.
Svenskar i allmänhet knyter näven i fickan och protesterar inte med att bränna däck, (eller beställa bajskorvar i plast från Kina till Maud). Man lägger ned helt enkelt, speciellt som det inte bara är nya avgiften utan PN hateringen lägger till ytterligare en månad på tiden det tar innan sakerna kommer fram. .
De ökningar i paket du och PostNord pratar om som man investerar för är uteslutande från svenska eller försäljare inom EU där vi har fri rörlighet.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina