2018-03-20, 01:55
Medlem
Zeta9s avatar
Portokostnader för paket från Kina

1 CNY = 1,3 SEK

Postage Rate of China Post International Parcels

Here lists the postage rates of major international postal services in China, including small parcels, large package, EMS, China International Express, and EUB.

https://www.travelchinaguide.com/essential/postal-service/rate.htm
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-20 kl. 01:59.
Citera
2018-03-20, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nej , de 125 kr är för värden på 1500 ink frakt är med PN avgiften, moms och tull. Osäker på om ngn tull tas ut på värden på 1500 ink frakt. Jag tror det bara är PN's utpressningsavgift och moms.

Norges krona var mer värd än den svenska sist jag kollade. Skrev inte jag en disclaimer om valutan?

Vad är Norges moms btw?

Vad fan sitter PN och fantiserar om?
På Ali kan man se vilket land recensionerna kommer från. Skulle uppskatta svenskarnas andel till max någon promille.
Kan ge ett gott råd till PN; försök inte och diskutera med några kineser, för de kommer totalt skita i småsmulorna som skeppas till Sverige!
Troligtvis bara desinformation för att försöka narra lättlurade svenskar!

På Postnord är man medveten om att företag kan utnyttja den fria rörligheten inom EU.

– Vi har hela tiden sagt att vi gör bedömningen att en del av de här flödena kommer att styra om via andra europeiska länder där man följer EU:s direktiv att ta ut moms från 22 euro och inte under 22 euro, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman. Så det här kommer inte som en överraskning.

Fler företag har gjort förberedelser för att följa efter det svenska företagets exempel och välja omvägen via till exempel Holland. Hur påverkas då kunden av att varan måste fraktas via ett annat land?

– I och med att det är stora volymer som kommer ut från Kina är den faktiska merkostnaden väldigt liten. Det rör sig om ett par kronor som läggs på produkt- eller fraktpriset, säger Dinesh Nayar.

Men framför allt hoppas leverantörerna på ett helt nytt system. Förhandlingar pågår för att få fram en digital lösning som gör att kunderna betalar den svenska momsen direkt när man köper varan samt ett litet påslag till Postnord.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nytt-kryphal-gor-att-moms-pa-kinesiska-natvaror-kan-kringgas
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-20 kl. 02:37.
Citera
2018-03-20, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsiesta
Ser att "Fyndiq superbilligt" har lyckats kringgå postnords avgifter. Hur ser det ut med wish och aliexpress?
Min tro är att Fyndiq inte kommer att lyckas med sitt projekt att "transitera" sina kinavaror via Holland för att undgå straffavgiften i Sverige:

Rådets Direktiv 2009/132
"TILLÄMPNINGSOMRÅDE OCH DEFINITIONER
Artikel 1"
.......
"I enlighet med artiklarna 131 och 143 b och c i direktiv 2006/112/EG ska medlemsstaterna tillämpa de skattebefrielser som fastställs i det här direktivet på de villkor som de själva bestämmer för att säkerställa att sådana undantag tillämpas riktigt och på enklaste sätt och för att förhindra varje form av skatteflykt, skatteundandragande, eller missbruk."
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/ALL/?uri=CELEX:32006L0132

Rådets Direktiv 2006/112
"Artikel 131
Undantagen från skatteplikt i kapitlen 2–9 skall tillämpas utan att det påverkar tillämpningen av övriga gemen-skapsbestämmelser och i enlighet med de villkor som medlems-staterna fastställer för att säkerställa en korrekt och enkel tillämpning av dessa undantag och förhindra skatteundan-dragande, skatteflykt eller missbruk."
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=celex%3A32006L0112

Läs och bedöm själv, notera slutorden "förhindra skatteundan-dragande, skatteflykt eller missbruk".

Edit: länkar till nyheten - https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nytt-kryphal-gor-att-moms-pa-kinesiska-natvaror-kan-kringgas
https://www.di.se/nyheter/kryphal-i-nya-postnord-lagen/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-20 kl. 07:11.
Citera
2018-03-20, 06:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
PN hanteringsavgift är 75kr, resten är alltså moms.

Jag hämtar inte ut ett skit från PN längre. De kan sitta med mitt paket och hoppas på en betalning men jag tror att det blir en retur som kommer att kosta PN många kronor.

Tack Maud! Judehora!
Nej avgiften är 60 kr + 15 kr i moms + moms på varan. De som betalar avgiften bekostar returerna för dom som inte betalar det gör inte pn.
Citera
2018-03-20, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej avgiften är 60 kr + 15 kr i moms + moms på varan. De som betalar avgiften bekostar returerna för dom som inte betalar det gör inte pn.
Varje postförsändelse "från Kina"" som löses ut gör att PostNord kan behålla returbeloppet själv som finns inbakat i strafffavgiften.

Varje ej utlöst postförsändelse "från Kina" blir därmed en pungspark på PostNord,
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-20 kl. 06:47.
Citera
2018-03-20, 07:02
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Intressant inslag i Rapport i kväll 19.30 på TV

Fyndiq har kommit på ett sätt att slippa moms och avgift genom att skicka paketen genom PostNL blir bara "något" dyrare enligt Fyndiq's vd Dinesh Nayar

https://www.di.se/nyheter/kryphal-i-nya-postnord-lagen/

Stämmer inte, min vara gick genom Estland, fick ändå betala straffavgift, fast jag hänvisa att den kommer från ett annat EU-land. Då säger Postnord att ursprungslandet är Kina, spelar ingen roll om det mellanlandar i Estland, och att det står en Estländsk adress på paketet.
Citera
2018-03-20, 07:44
Medlem
Fyndiq inser att de får kostnadsfri marknadsföring när det gäller frågan om "momsfritt". Alltid lurar de någon idiot?
Undrar vad ett nyhetsinslag i Svt är värt i marknadföringpengar?
Han är smart Fyndiq:s vd Dinesh Nayar, förstår att hela frågan ger möjlighet till gratis marknadsföring.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-20 kl. 08:25.
Citera
2018-03-20, 07:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Direct Link har ännu inte fått några "avgifts returer" från Postnord enligt min källa.
"Det dröjer nog till början på april innan de börjar dyka upp" (PN tar 5 dagar på sig från att de ankommer på Arlanda tills dom är i Örebro, därefter väntar man 3 dagar på sms svar och sedan ytterligare 22 dagar på avi svar) "det bli 30 dagars fördröjning så att säga"

Vi tror det blir lättare att sortera de returer som kommer p.g.a att dom flesta kommer från Örebro, dom har inte varit ute hos brevbärare/ombud och vänt och dels för att PN klistrar sin etikett över returadressen vilket gör att dessa paket returneras oavsett om dom skulle returneras eller destrueras "Mindre jobb för oss mer för Kineserna tyvärr"

En rättelse av ett tidigare missförstånd. Inte alla paket returneras med båt utan de paket som skickats från Kina som rekommenderade eller express returneras med flyg övriga som skickats med China Post Standard Air returneras med båt vilket i normala fall tar 6-8 veckor.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-20 kl. 08:24.
Citera
2018-03-20, 08:00
Medlem
Citat:
Direct Link har ännu inte fått några "avgifts returer" från Postnord enligt min källa..
Ändock så är det många som har skrivit i tråden att de inte avser att lösa ut sin postförsändelse med vara från Kina.
Vad säger det om din källa?

Minns att beställaren har 14 dagar på sig, sedan retur.
Regeln om straffavgift infördes 1/3, idag är det den 20/3.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-20 kl. 08:03.
Citera
2018-03-20, 08:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Stämmer inte, min vara gick genom Estland, fick ändå betala straffavgift, fast jag hänvisa att den kommer från ett annat EU-land. Då säger Postnord att ursprungslandet är Kina, spelar ingen roll om det mellanlandar i Estland, och att det står en Estländsk adress på paketet.
Kan vara så att Eesti Post är taskiga och klistrar en etikett på paketet som säger att det inte är förtullat i Estland utan att mottagarlandet får hantera det, har hänt även om man skickat via PostNL. Verkar vara lite slumpartat när det sker tyvärr så det är svårt att förutsäga när man lägger sin order om man kommer att få betala PN avgift eller ej...
Citera
2018-03-20, 08:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Antalet paket har ökat explosionsartat säger PostNord
https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/antalet-paket-har-okat-explosionsartat/
Citera
2018-03-20, 08:41
Medlem
Citat:
"Det dröjer nog till början på april innan de börjar dyka upp" (PN tar 5 dagar på sig från att de ankommer på Arlanda tills dom är i Örebro, därefter väntar man 3 dagar på sms svar och sedan ytterligare 22 dagar på avi svar) "det bli 30 dagars fördröjning så att säga"

För mig tog det 24 dagar att få inbetalningskort, efter att varor avreste med flyg från Kina.
Sedan påstås det i tråden det tar ytterligare en vecka efter avgiften betalas innan varan kommer.

Kommer inte betala så för mig spelar det ingen roll.

Hoppas ansvariga politiker som hittat på ett sånt smidigt system får stå till svars vid valurnorna i september!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in