2018-03-20, 01:40
Medlem
HisShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Defenitivt, och i synnerhet när du trafikerar skolor, daghem med små som springer omkring. Dessa sensorer upptäcker ej för än de är framför, sida av bilen. Då kan det vara försent. Ja även hundar so springer omkring. Nu får du tala om vad detta har för fördelar? Vill du sitta i bilen och läsa DN? Sjukt.
Fattar inte... Menar du att självkörande bilar har döda vinklar som tillverkarna har missat men som du känner till ? Vilken typ av sensorer och vinklar pratar du om ? "Framför sida av bilen", vilket område är det du menar och vilka sensorer ?
Citera
2018-03-20, 02:01
Medlem
-Teddan-s avatar
Olyckan lär ju ha filmats så det borde vara klart vem som gjort fel. Min gissning utifrån den svenska trafiken är att kvinnan varit grovt oaktsam. På motorväg med bara självkörande bilar borde det här kunna funka bra i framtiden. I stadstrafik har jag väldigt svårt att se det inom snar framtid. I såna fall måste man skärma av gångtrafikanter och cyklister. Annars måste bilen programmeras anta att alla runt omkring är totala ouppmärksamma jubelidioter.
Citera
2018-03-20, 02:30
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Teddan-
Annars måste bilen programmeras anta att alla runt omkring är totala ouppmärksamma jubelidioter.

En del människor på vägarna är jubelidioter, Darwin och det naturliga urvalet sållar ut dom människorna från produktionen. I det här fallet och av skunkjobbs länk till korsningen att döma så var kvinnan ute och cyklade.. ..som det brukar heta.

Med det sagt och med en bra advokat för kvinnans närstående så skulle jag inte bli förvånad över att dom får rätt i en domstol. Något som är jävligt synd för den här teknologin kommer att rädda liv i slutändan.
Citera
2018-03-20, 02:41
Medlem
I-van-Toers avatar
Trodde de som kom på idiotin med självkörande fordon att dödsolyckor aldrig skulle inträffa? Maskiner är ju dummare än människor (som programmerar dem) så hur skulle självkörande maskiner minska olyckor. Vem fan som är frisk i huvudet skulle sätta sig i ett fordon där en människa inte har kontrollen? Vem är så felknullad?

Det är bara att glömma att förarlösa bilar. tåg, båtar och plan ska vara en verklighet, Inte så länge människor är passagerare. Kanske raker men astronauter/kosmonauter litar/litade på sin tekniker eftersom det var en engångsförteelse i den stunden. En resa till och från jobbet kan inte vara en raketuppskjutning.

IDIOTER!
Citera
2018-03-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Trodde de som kom på idiotin med självkörande fordon att dödsolyckor aldrig skulle inträffa? Maskiner är ju dummare än människor (som programmerar dem) så hur skulle självkörande maskiner minska olyckor. Vem fan som är frisk i huvudet skulle sätta sig i ett fordon där en människa inte har kontrollen? Vem är så felknullad?

Det är bara att glömma att förarlösa bilar. tåg, båtar och plan ska vara en verklighet, Inte så länge människor är passagerare. Kanske raker men astronauter/kosmonauter litar/litade på sin tekniker eftersom det var en engångsförteelse i den stunden. En resa till och från jobbet kan inte vara en raketuppskjutning.

IDIOTER!
Din och många andras kommentarer gör bara er själva till åtlöje. Varför gapa om och se ner på något du inte förstår dig på? Det finns tom välskrivna inlägg i tråden som beskriver i hyfsad korthet hur en självkörande bil ser omvärlden samt hur inlärningen fungerar. Den enda idiotin här är den du själv visar upp, tyvärr är du långt ifrån ensam.

I nuläget vet antagligen bara teamet "bakom bilen" vad som orsakade olyckan men i kommande utredning lär det bli tydligt klarlagt in i minsta detalj. Det lär finnas precis telemetri och högst sannolikt videoinspelning att tillgå så egentligen är det bara att vänta in att utredningens slutsatser offentliggörs.
Citera
2018-03-20, 03:03
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Din och många andras kommentarer gör bara er själva till åtlöje. Varför gapa om och se ner på något du inte förstår dig på? Det finns tom välskrivna inlägg i tråden som beskriver i hyfsad korthet hur en självkörande bil ser omvärlden samt hur inlärningen fungerar. Den enda idiotin här är den du själv visar upp, tyvärr är du långt ifrån ensam.

I nuläget vet antagligen bara teamet "bakom bilen" vad som orsakade olyckan men i kommande utredning lär det bli tydligt klarlagt in i minsta detalj. Det lär finnas precis telemetri och högst sannolikt videoinspelning att tillgå så egentligen är det bara att vänta in att utredningens slutsatser offentliggörs.

Alltså jag har ca 40 år kvar här på jorden om jag sköter min kropp och inte råkar ut för cancer eller någon annan tråkigt sjukdom. Då går jag förhoppningsvis bort stilla någonstans i 80-års åldern runt ca 2060. Det ska bli riktigt intressant att se mänsklighetens förfall, för jag kommer att kanske uppleva den och se den (och hur det hände...otroligt fascinerande). Många år efter alla som idag påverkar världen. Jag är ung men ändå medelålders och jag kommer fortfarande ihåg när människan hade ett förnuft. Mina föräldrars generationer hade ett förnuft, min generation hade det och sen försvann förnuftet med alla barn födda på slutet av 90-talet.

Jag är helt övertygad att "ni" kommer lyckas sätta stackare i förarlösa fordon i framtiden, och de kommer att krocka och dö. Allt kommer att vara som vanligt. Bara lite "collateral damage". Bara mänsklighetens förfall. Jag vill uppleva det och skratta åt eländet och sen gå bort, stilla, och veta att jag levde i en bättre tid. Tack!
Citera
2018-03-20, 03:05
Medlem
lindemanns avatar
Citat:

IDIOTER!
Klart att olyckor kommer att inträffa. Det kommer förmodligen aldrig att kunna undvikas tack vare alla jubelåsnor som är ute och rör sig i trafiken. Självkörande bilar kan minska frekvensen av olyckor bl.a. för att de har fler och bättre sensorer än vad människor har. Snabbare reaktionstid osv. Människans dåliga körförmåga är själva anledningen till att man vill utveckla självkörande bilar - för att öka trafiksäkerheten.

Jag vet att det är en Uber-bil som var inblandad i just denna olyckan,
men känns som att diskussionen har svängt över lite till självkörande bilar i allmänhet,
citerar därför en artikel som kort beskriver trafiksäkerheten i Googles projekt.
Länk till artikel om Googles Waymo
Citat:
But how safe is it for people to ride in autonomous vehicles? The qualitative answer is “pretty darn safe.” Waymo has logged over two million miles on U.S. streets and has only had fault in one accident, making its cars by far the lowest at-fault rate of any driver class on the road— about 10 times lower than our safest demographic of human drivers (60–69 year-olds) and 40 times lower than new drivers, not to mention the obvious benefits gained from eliminating drunk drivers.
Faktum är att de flesta olyckor som Googles bilar har varit inblandade i har orsakats av andra trafikanter (påkörningar bakifrån t.ex.).

Om alla tänkte som du skulle vi vara fast i stenåldern. Tur att det finns visionärer som driver utvecklingen framåt.
Citera
2018-03-20, 03:11
Medlem
Det måste vara föraren som är ansvarig om sådan finns, annars är det givetvis företaget. Mig veterligien finns det ännu inget företag som garanterat 100% fungerande självkörning så det vore konstigt om de straffas för förarens oaktsamhet vid 'autokörning'. Eventuellt kan man bevisa tekniska brister/fel som ledde till olyckan som inte föraren kan förväntas hantera och då kanske det är möjligt att skjuta över ansvaret på företaget.

Att inga dödsolyckor kommer ske med autonoma bilar är givetvis en hägring, men det är tveklöst sant att maskinen är mer pålitligt, särskillt sett över tid. Samma argument efter flygplan med autopilot som kraschade i början används nu mot autonoma bilar.
Senast redigerad av har 2018-03-20 kl. 03:20.
Citera
2018-03-20, 03:16
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Klart att olyckor kommer att inträffa. Det kommer förmodligen aldrig att kunna undvikas tack vare alla jubelåsnor som är ute och rör sig i trafiken. Självkörande bilar kan minska frekvensen av olyckor bl.a. för att de har fler och bättre sensorer än vad människor har. Snabbare reaktionstid osv. Människans dåliga körförmåga är själva anledningen till att man vill utveckla självkörande bilar - för att öka trafiksäkerheten.

Jag vet att det är en Uber-bil som var inblandad i just denna olyckan,
men känns som att diskussionen har svängt över lite till självkörande bilar i allmänhet,
citerar därför en artikel som kort beskriver trafiksäkerheten i Googles projekt.
Länk till artikel om Googles Waymo

Faktum är att de flesta olyckor som Googles bilar har varit inblandade i har orsakats av andra trafikanter (påkörningar bakifrån t.ex.).

Om alla tänkte som du skulle vi vara fast i stenåldern. Tur att det finns visionärer som driver utvecklingen framåt.

Det är bevisat att världens bästa förare är F1-förare. Sett till hastighet och medtävlande så har de minst antal olyckor sett till en koefficient satt av FiA. Hur har du tänkt dig att knäcka det faktum? Försök få en dator att utmana typ Lewis Hamilton eller Sebastian Vettel. Fattar du hur omöjligt det är och F1-föraran blir bara bättre. Snart kommer nästa generation. Datorer kommer alltid ligga efter.
Citera
2018-03-20, 03:22
Medlem
Citat:
Det är bevisat att världens bästa förare är F1-förare. Sett till hastighet och medtävlande så har de minst antal olyckor sett till en koefficient satt av FiA. Hur har du tänkt dig att knäcka det faktum? Försök få en dator att utmana typ Lewis Hamilton eller Sebastian Vettel. Fattar du hur omöjligt det är och F1-föraran blir bara bättre. Snart kommer nästa generation. Datorer kommer alltid ligga efter.

Jag tror faktiskt det är lätätare att skapa en F1-bot än det är att skapa en autonom bil som ska hantera vanlig trafikörning, då det är mycket större komplexitet i trafiken än på en förutbestämd bana med relativt likartat händelseförlopp vid varje körning. Det är inte en fråga om utan när.
Senast redigerad av har 2018-03-20 kl. 03:26.
Citera
2018-03-20, 03:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HisShadow
Fattar inte... Menar du att självkörande bilar har döda vinklar som tillverkarna har missat men som du känner till ? Vilken typ av sensorer och vinklar pratar du om ? "Framför sida av bilen", vilket område är det du menar och vilka sensorer ?

Problemet är nog att Ubers sensorer har för dålig övertblick. Hade bilens autobromssystem varit aktivt så hade bilen kanske kunnar bromsa själv, men det systemet agerar inte självt när Ubers styrsystem är igång.

Cykeln har antagligen färdats i samma riktning som bilen men korsat varandras vägar i sent skede så att uberprogrammet missat att hålla avståndet.
Citera
2018-03-20, 03:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Jag tror faktiskt det är lätätare att skapa en F1-bot än det är att skapa en autonom bil som ska hantera vanlig trafikörning, då det är mycket större komplexitet i trafiken än på en förutbestämd bana med relativt likartat händelseförlopp vid varje körning. Det är inte en fråga om utan när.

Det är helt omöjligt. "Boten" skulle krascha runt kurva tre-fyra. Företag som Ferrari har varit med sen 50-talet och utvecklat bil och förare tillsammans. Du vet vad Ferrari är, eller hur? Miljarder har pumpats in för att låta människan styra. Tror du någon dumjävel som Tesla har någon chans att påverka världen. Glöm det. Framtiden är en ratt, en människa och hjälpmedel för människan. Resten kommer att självdö, som Ayn Rand.

Klart som fan att människor ska fortsätta att ratta fordon. Det finns inget alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in