2018-03-19, 23:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Yes, även att alla skulle tagit gift utom pappan som hittades hängd blir jag osäker på nu hur pass säkert denna information egentligen är med tanke på det som står i artikeln.
(...)
Jag håller med. Om Oskar hittats hängd borde åtminstone hans dödsorsak vara fastslagen, såvida det inte rör sig om hårklyverier huruvida han dog av hängningen eller av giftet han tagit strax före.
Citat:
Eeh, vad är det för rykte som rör Anticimex? Mycket har man läst och jag har hängt i tråden från start men detta har jag aldrig någonsin hört talas om tidigare vad jag kan minnas.
Nu avfärdades visserligen just det ryktet men jag blev nyfiken, varför skulle just Anticimex varit i villan och hur skulle det kunna ha med saken och morden att göra?
Eftersom det inte finns i tråden rör det sig nog om ett rykte bland grannar. Kanske någon sett en vit budbil där (t.ex. ett pizzabud eller vad som helst) och fått för sig att det var anticimex (om de nu har vita bilar). Eller så har ryktet uppstått efter att de läst här i tråden att elen var avstängd den 6 januari. De har då dragit slutsatsen att familjen var borta då och kommit fram till, att anledningen måste vara att anticimex skulle dit. De har kanske själva problem med vägglöss i sina hem?

Jag kommer att tänka på poeten Dan Andersson som dog endast 32 år gammal på ett hotell i Stockholm, efter att rummet han fick hade sanerats för vägglöss och man inte vädrat ut koloxidgaserna tillräckligt. Jag misstänker att ryktesspridarna har något sådant i åtanke.
Citera
2018-03-19, 23:27
Medlem
Vet man vad döttrarna led av?
Citera
2018-03-20, 00:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Yes, även att alla skulle tagit gift utom pappan som hittades hängd blir jag osäker på nu hur pass säkert denna information egentligen är med tanke på det som står i artikeln.

Visserligen kan det ju vara så att man starkt misstänker just dessa dödsorsaker men måste få dem bekräftade, vilket dröjer. Men artikeln sådde nästan fler frön av tvivel och frågor än gav svar. Dock gav den viss förhoppning om att mer information och svar kan komma till allmänheten på sikt.

Nån kommer snart trol. fylla i här att tidpunkt för död är svår att ange efter 24+ h eftersom det är kroppstemperatur som mäts, om jag inte minns fel.

Vad gäller övrigt så gör polisen ogärna offentliga uttalanden om även uppenbara dödsorsaker om man har skickat saker vidare för analys, eftersom det kan fördystra och fördröja analytikernas arbete...

Har man gjort obduktioner separat här så väljer man ev. att hålla inne med dem till NFC svarar om sitt, verkar det.

Tur de inte använder postnord för att skicka grejerna...
Citera
2018-03-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nån kommer snart trol. fylla i här att tidpunkt för död är svår att ange efter 24+ h eftersom det är kroppstemperatur som mäts, om jag inte minns fel.

Vad gäller övrigt så gör polisen ogärna offentliga uttalanden om även uppenbara dödsorsaker om man har skickat saker vidare för analys, eftersom det kan fördystra och fördröja analytikernas arbete...

Har man gjort obduktioner separat här så väljer man ev. att hålla inne med dem till NFC svarar om sitt, verkar det.

Tur de inte använder postnord för att skicka grejerna...

Jag tror att man avvaktar till man har fullständigt klart för sig exakt vad som hänt, innan man säger något. Givet att de anhöriga accepterar polisens uttalande.

De anhöriga kan inte ha det särskilt lätt, tänker jag.
Citera
2018-03-20, 01:25
Medlem
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att hitta dödsorsaken. Nån som är lite insatt i rättsmedicin här? Jag får känslan av att alla familjemedlemmar både fått i sig något lugnande/sövande och utsatts för något annat - kvävning, knivhuggning och/eller hängning. Ev för att föräldrarna inte ville riskera att någon skulle vakna upp. Det kanske också var så att föräldrarna ville dö så tätt inpå barnen som möjligt? Är ju makabert (allt kring detta är ju det iofs) att tänka sig att föräldrarna satt och väntade på att medicinen/giftet skulle verka. Att detta då försvårar polisens försök att fastställa dödsorsak. Det tycks inte bara vara formaliteter, att polisen vet men vill få det bekräftat? (Ryktet om Antisimex - var har det florerat??)
Citera
2018-03-20, 01:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att man avvaktar till man har fullständigt klart för sig exakt vad som hänt, innan man säger något. Givet att de anhöriga accepterar polisens uttalande.

De anhöriga kan inte ha det särskilt lätt, tänker jag.

Det är ett annat sätt att formulera det på.

Nej, säkert inte. Förhoppningsvis är polisen lite mindre förtegen gentemot dem.
Citera
2018-03-20, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är ett annat sätt att formulera det på.

Nej, säkert inte. Förhoppningsvis är polisen lite mindre förtegen gentemot dem.

Det här med att fastställa i vilken tidsmässig ordning som olika personer avlidit har jag förstått är närmast ogörligt om det skiljer mindre än 1-2 timmar? Huruvida det är viktigt/aktuellt här vet jag inte.
Citera
2018-03-20, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Anmärkningsvärt att de inte kan precisera dödsdatumen mer än "i januari", tycker jag. Det tyder ju på att de inte haft kontakt med utomstående under flera dagar före den 9:e. Åtminstone har någon, eller flera i familjen inte haft kontakt med utomstående. Kanske Oskar pratade med sin syster den 7 januari, men det är väl bara ett rykte? Att man kan fastslå att de inte legat döda sedan före årsskfiftet beror nog på att föruttnelseprocesserna inte kommit tillräckligt långt för det.

Polisen säger "januari" för att de hittades då, men faktum är att de kan ha legat döda ända sedan mammans sista arbetsdag i december. De hade kanske inte kontakt med sin släkt, ingen saknade dem? Att ha firma ihop är inget tecken på kontakt. Mycket kan ha ändrats de senaste åren.

Alla rykten om att ha sett dem i affären, ringt till systern, hängning, OH dött sist kan vara rykten. Det enda vi vet är att alla hittats döda. Inget mer. Och det där med "livskvalitet".

Sen kan man spekulera i om familjen fallit offer för "ME-sekten" eller scientologer. Någon förening som gärna använder "livskvalitet" som något helt naturligt när de bedömer livets värde. Vanligt folk talar sällan om livskvalitet, jag skulle faktiskt säga, aldrig att man tar livet av sig med det ordvalet, även om livet stinker hästskit.

Ordvalet är därför intressant och det enda spåret. Om nu mördarens finns inom familjen. Och om familjen faktiskt använt exakt det ordet. Det verkar så nu, eftersom det återkommer i Sydsvenskans uppföljning.

Om de hade kontakt med sin släkt och inget apart märktes=Mörkat vansinnesdåd
Om de inte hade kontakt: Gradvis sinnessjukdom

NFC verkar vara det nya tortyrinstrumentet för hårt drabbade familjer. Väntan in absurdum. Vad saknas? Utbildade detektiver? Apparatur?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-20 kl. 05:18.
Citera
2018-03-20, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susk
Ja men motivet bakom händelsen kan vara följande spekulationer:

Att huset hade mögel och de blev sjuka allihopa utan att veta om det.
Att pappa fick nog på mammans gnäll och verk and snap!
Kommunen tyckte att Mamman hade Münchhausens och sa nej till assistanshjälp hemundervisning
Pappan orkade inte längre att vara hemma och tänka rationellt (kunde inte andas i mögel!!)

Det fanns ett underliggande problem men de inte fattade vad det var. Någon säger att huset kunde hade haft mögel. Det är en bra teori som måste undersökas. I varje fall var mamman och barnen sjuka och inte mådde bra. Det finns olika dimensioner varför det blev som blev, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du har rätt, alldeles för mycket på en gång och den röda tråden - isolering.

För att lägga till ytterligare en teori, är husmodellen känt mögelhus. Betongplatta direkt på backen, samt regelverket direkt på den+formaldehyd i spånskivor, asbest, radonhaltig blåbetong och PCB. Kan tillägnas miljonprogrammet de också. Massproducerat hus jag aldrig skulle ta emot om jag så fick ett. Man kan få mycket problem med hälsan i såna hus.

Citat:
Äntligen lite mer information om detta i media och från polisen! Det öppnar för att vi på sikt får veta mer.

Jag fastnade bla för detta:
"Stefan Svensson gör dock ett undantag utan att gå in på vilket rykte det handlar om.

– Det stämmer inte att Anticimex varit i villan, säger han."

Eeh, vad är det för rykte som rör Anticimex? Mycket har man läst och jag har hängt i tråden från start men detta har jag aldrig någonsin hört talas om tidigare vad jag kan minnas.
Nu avfärdades visserligen just det ryktet men jag blev nyfiken, varför skulle just Anticimex varit i villan och hur skulle det kunna ha med saken och morden att göra?

OBS jag tror INTE att Anticimex har något med saken att göra bara för att klargöra det bara nyfiken på vad detta rykte egentligen består i.

Risken finns att det ryktet har uppstått där allehanda andra rykten uppstår, nämligen här. Det är nästan komiskt att följa hur man så kategoriskt kan förneka fakta. Inte ens när polisen uttalar sig med säkerhet att familjen dog i januari räcker, för enligt flashbackexperten rapytt så kan dom ha legat döda sen december. Det är bara att konstatera att tilltron till fakta inte är så hög på vissa håll.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-20 kl. 06:16.
Citera
2018-03-20, 06:53
Medlem
Koppykatts avatar
Den enklaste förklaringen till varför provresultaten dröjer från NFC är mest sannolikt att ärendet ligger lågt i prioritet eftersom GM är död och att fallet ska läggas ned.

Lustigt detta med att polismannen i artikeln så tydligt ville gå ut med att dementera ett rykte, för att enbart sätta igång ännu ett rykte kring varför ett rykte florerat.
Om huset är ett mögelhus kan ju Anticimex varit där för att utesluta att de dött av mögel?

Känns som händelsen med OH ute på uppfarten är som tagen ur en film, mannen som just mördat hela sin familj, står förvirrad och apatisk utanför huset o stirrar. Det enda som fattades i denna scen här var blodet på skjortan och kniven i ena handen.
Om händelsen som grannen berättat stämmer, att den fick lugnat O som sen gick in i huset igen, blir det svårt att ta till sig att O skulle ha kunnat vara vid sina sinnen och lyckats dölja för grannen vad som var fatt. Han måste ha kunnat säga något som lät såpass normalt att grannen inte blev mer orolig än att den sagt något lugnade o sen gått därifrån?
Låter osammanhängande som autentisk händelse, sålänge det inte framgår vad O kommunicerat till grannen som fått den att lugna honom och sen gått. Vad var det som behövdes lugnas ner?
Citera
2018-03-20, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Lustigt detta med att polismannen i artikeln så tydligt ville gå ut med att dementera ett rykte, för att enbart sätta igång ännu ett rykte kring varför ett rykte florerat.
Om huset är ett mögelhus kan ju Anticimex varit där för att utesluta att de dött av mögel?

Anticimex hade inte varit dit!
Citera
2018-03-20, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrauEinstein
Vet man vad döttrarna led av?

Ja, älskling. Det här har vi redan gått igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in