2018-01-26, 07:56
Medlem
[quote=Clarabesched|63033306]Jag är medlem sedan många år, men har av olika skäl inte postat några inlägg på mycket länge. Detta hemska mord- och självmordsfall har starkt berört mig och jag har följt denna tråd ända från dess början. Eftersom mitt gamla konto av något skäl inte längre fungerar har jag nu skaffat mig ett nytt konto för att kunna göra ett inlägg. Jag ber om ursäkt för att det har blivit långt, men det är många infallsvinklar som jag vill beröra.

Jag inser att det kan vara en poäng att också presentera mig en smula för er andra i tråden. Jag är en äldre kvinna. Gift, med stor familj, släkt och många vänner. Jag har fått uppleva stor framgång och glädje i livet men också sjukdomar, lidande, sorg och smärta.

Tack för ditt inlägg! Begåvat, insiktsfullt, reflekterande.
Citera
2018-01-26, 07:58
Medlem
Elförbrukningen var låg under julhelgen men steg igen efter jul. Den gick ner igen den 6 januari, men steg på nytt dagen därpå. Detta enligt någon som säger sig ha tillgång till uppgifterna hos leverantören.

OH var i ”affären” tillsammans med dottern (yngsta?) under mellandagarna, och allt verkade som vanligt, enligt en granne. Uppgift i media. Vad som menas med ”vanligt” är dock oklart.

HB sågs ute i sin trädgård under mellandagarna, enligt en granne. Uppgift i media.
Soptunnorna ställdes ut för tömning före den 6 januari (4-5?), men togs aldrig in igen. Också detta enligt granne. Postat i tråden.

Det finns alltså vissa tecken som tyder på att åtminstone tre i familjen var i livet mellan jul och nyår. Om soptunnornas läge och elförbrukningens dipp den 6:e kan tas som faktauppgifter verkar det som om i alla fall en person i familjen fortfarande varit i livet och hanterat tunnor och inställning av el den 4-6 januari.

Avslutningsvis är det några frågor som de berörda myndigheterna har anledning att ställa sig. Hur KUNDE detta ske utan att någon av dem som hade kontakt med familjen uppmärksammade några varningstecken? Var barnen verkligen så svårt sjuka att de inte hade någon framtid? Visste barnen i så fall vilken sjukdom de hade och prognosen på denna (alla ungar kan googla fram sådan information utan problem)? Var barnen deprimerade och suicidala? Erbjöds föräldrarna det stöd de uppenbarligen hade behövt för att orka med omsorgen om barnen och för att kunna förmedla hopp och framtidstro till dem? Vad det än var fråga om är det av stor vikt att det klargörs vad som faktiskt fick två föräldrar att mörda sina barn.
Citera
2018-01-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Avslutningsvis är det några frågor som de berörda myndigheterna har anledning att ställa sig. Hur KUNDE detta ske utan att någon av dem som hade kontakt med familjen uppmärksammade några varningstecken?
Om du kommer på hur tecknen på ett förestående mord/självmord i en familj (utfört av föräldrarna i samförstånd som det verkar) ser ut kontakta gärna någon myndighet. För de har ingen aning och det är det nog ingen annan som har heller. Och med tanke på hur extremt sällsynt det är blir det nog svårt att dra några lärdomar alls.
Citera
2018-01-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Den yngre flickans pianolärarinna har tydligen hört av sig till Elisabet Höglund.

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/

Fy vad hemskt! Det gör så ont att ingen har kunnat hjälpa flickorna.
Noterade dock att äldsta flickans hemskolning började vid 11 år precis som O.H ville men deb yngre flickan.
Undrar också vad det va som Händel under tiden som pianoläraren noterat att O.H förändrats.
Jag har inte velat lägga skuld på någon av föräldrarna men det mesta pekar på att O.H drivit igenom det hela.

Även mammans MRSA passar in i bilden av isolering, då många blir extra försiktiga och ogärna är för nära då de är extremt smittsamt.
MRSA är ett helsike att bli av med och överlever länge även utanför kroppen, på saker. Viruset förflyttar sig, därför det är så svårt att bli av med det på sjukhus. Trots noggrann smittstädning med starka medel så kan det hittas på små ytor.
Citera
2018-01-26, 09:00
Bannlyst
Piano-lärarinnan har fel !
Oskar var skallig lååångt innan
7 Mars 2016, såg han ut såhär.

https://www.finansliv.se/artikel/hur-paverkas-vi-av-en-transaktionsskatt/
Citera
2018-01-26, 09:03
Bannlyst
Pianolärarinnan har fel.
Han var flit lååångt innnan.
Den 11 Juni 2015 såg han ut såhär.

http://www.ivcc.de/cms/website.php?id=/de/index/veranstaltungen/vat2015.htm&sid=8acc0ba2c974161427073dd7e5e9c0e4
Citera
2018-01-26, 09:05
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laawin
Fy vad hemskt! Det gör så ont att ingen har kunnat hjälpa flickorna.
Noterade dock att äldsta flickans hemskolning började vid 11 år precis som O.H ville men deb yngre flickan.
Undrar också vad det va som Händel under tiden som pianoläraren noterat att O.H förändrats.
Jag har inte velat lägga skuld på någon av föräldrarna men det mesta pekar på att O.H drivit igenom det hela.

Även mammans MRSA passar in i bilden av isolering, då många blir extra försiktiga och ogärna är för nära då de är extremt smittsamt.
MRSA är ett helsike att bli av med och överlever länge även utanför kroppen, på saker. Viruset förflyttar sig, därför det är så svårt att bli av med det på sjukhus. Trots noggrann smittstädning med starka medel så kan det hittas på små ytor.
Praktiskt att hon fick mrsa så att hon måste isolera sig hemma mer eller mindre och att båda småtjejerna fick en mystisk sjukdom som gjorde att de ej kunde leva ett liv utanför huset. Tror den enda som var sjuk här var O. De andras problem var bara symptom på hans galenskaper.
Citera
2018-01-26, 09:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Praktiskt att hon fick mrsa så att hon måste isolera sig hemma mer eller mindre och att båda småtjejerna fick en mystisk sjukdom som gjorde att de ej kunde leva ett liv utanför huset. Tror den enda som var sjuk här var O. De andras problem var bara symptom på hans galenskaper.

En alternativ, lika trolig hypotes är ju att det är hustrun som törnat och dragit döttrarna med sig, och att pappa (fullt begripligt, men naivt) trott att med egen ansträngning kunnat mildra detta - med totalknas och tragedi som följd.

Nu finns ju ingen att fråga, dock.
Citera
2018-01-26, 09:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Pianolärarinnan har fel.
Han var flit lååångt innnan.
Den 11 Juni 2015 såg han ut såhär.

http://www.ivcc.de/cms/website.php?id=/de/index/veranstaltungen/vat2015.htm&sid=8acc0ba2c974161427073dd7e5e9c0e4

Men googlar du honom ser du att han tappat vikt senare år.
Citera
2018-01-26, 09:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1

Du har rätt, alldeles för mycket på en gång och den röda tråden - isolering.

För att lägga till ytterligare en teori, är husmodellen känt mögelhus. Betongplatta direkt på backen, samt regelverket direkt på den+formaldehyd i spånskivor, asbest, radonhaltig blåbetong och PCB. Kan tillägnas miljonprogrammet de också. Massproducerat hus jag aldrig skulle ta emot om jag så fick ett. Man kan få mycket problem med hälsan i såna hus.
Citera
2018-01-26, 09:41
Bannlyst
Pianolärarinnans ord :

Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen

Hon har fel, Han var flint flera år innan.
Citera
2018-01-26, 09:53
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Pianolärarinnans ord :

Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen

Hon har fel, Han var flint flera år innan.

Men visst är det skillnad. Jämför halsen:

http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html
http://portal.research.lu.se/portal/sv/persons/oskar-henkow(0d79c8b8-b5a9-4d25-ae44-f38041305161).html

Utgår ifrån att sista länken är "yngst" med årtal 2017 involverat. Han ser inte frisk ut, alls.
Tunnhåriga brukar raka eller stubba ner håret och jag tror att pianolärarinnan tänkte på att hårfästet numera lyste med sin frånvaro. Pianolärarinnan har betydligt lättare att göra en bedömning som spenderat mycket tid med OH i samma rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in