Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Senaste avsnittet av Den Kokta Grodan var väldigt intressant. https://denkoktagrodan.podbean.com/e/97-alternativ-for-sverige/ Gustav Kasselstrand och Erik Berglund pratar i hela avsnittet om Alternativ För Sverige. Mycket bakgrundsinformation, Eriks syn på varför man ska rösta på dem, etc. För de som är intresserade av AfS kan jag verkligen rekommendera det avsnittet. 🤘

Antyddes där att Erik skulle komma med någon nyhet inom kort, möjligen AfS-relaterad. Frågan är vad det kan vara.
Citera
2018-03-19, 22:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Du är visst inte så smart? Vad han menar är att det är sama skit bara olika ansikte. Precis som att det är samma mynt.

Problemet är att det haltar i förhållande till vad jag säger och menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Du verifierade verkligen att Dunning Kruger effekten finns på riktigt.
Men för att förtydliga det. Det var en metafor.

Med tanke på din reaktion på mitt svar så är det du som bekräftar effekten. Men jag förmodar att du inte förstår vad jag menar (just pga effekten du försöker dig på att slänga dig med)?

Frågan är vad detta har med topic att göra (ja, jag får väl hjälpa till lite eftersom ni förmodligen inte förstår vad jag far efter).
Citera
2018-03-19, 23:21
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Med tanke på din reaktion på mitt svar så är det du som bekräftar effekten. Men jag förmodar att du inte förstår vad jag menar (just pga effekten du försöker dig på att slänga dig med)?
Påstod aldrig vilken ände jag var på. Men jag fick mig ett gott skratt och det bjuder jag på. Nu återgår vi till topic.
Citera
2018-03-19, 23:27
Medlem
Insyn5s avatar
När jag läser partiprogrammet så får jag känslan av att det är renodlade etnonationalister som inte är så speciellt långt ifrån nmr.

Men det står ju inte tydligt utan man får resonera kring tankarna bakom orden.

Det betyder att AFS vill ha ett snyggare och mildare yttre attribut, frågan är om man inte slår krokben på sig själv med en sådan taktik?
Citera
2018-03-19, 23:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnuling
Vilket fantastiskt välskrivet inlägg! En mycket uppskattad sammanställning.

Tack

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag misstänker att MED kommer tona ned sin USA-vänlighet väsentligt de närmsta två åren eller så. Dels för att man vill profitera på de, förmodligen avsevärt många, väljare som vänder sig mot SD:s förvandling till S 2.0. Dels för att själva tillströmningen av nya medlemmar med en mer sval syn på NATO, kommer påverka partiet.

Det är inget fel att vara USA-vänlig. Bara en dåre skulle förneka att vi har USA och dess folk att tacka för mycket. Men man kan vara USA-vänlig utan att slaviskt underkasta sig den amerikanska Deep State-regimen och delta i dess vidriga aggressionskrig.

En regim som allt fler amerikaner också börjat tröttna på om man ska tro de senaste nyheterna från USA:

Majority in new poll: 'Deep state' is manipulating policy

A majority of Americans believes a faction of unelected officials is orchestrating policy in Washington, D.C., according to a new poll.

The Monmouth University Polling Institute found that 74 percent of respondents believe in a “deep state” when it is described as a collection of unelected officials running policy.

http://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/379065-majority-in-new-poll-deep-state-manipulating-policy

Men AfS förespråkar - till skillnad från MED - att vi ska goda relationer till alla stormakter, vilket är en förnuftig politik som tidigare tjänade oss väl i många årtionden:

Sveriges utrikespolitik har varit så vårdslös att våra diplomatiska relationer till såväl USA som Ryssland har försämrats. Sverige måste lägga om sin utrikespolitik och söka goda diplomatiska relationer med världens stormakter USA, Ryssland och Kina, inte minst för att underlätta handelsutbyte mellan länderna.

https://alternativforsverige.se/forsvar-och-sakerhet/

Citat:
NATO är en sådan där fråga som kärnkraften. Den delar de flesta partier i en mosaik av olika uppfattning.

Sant. Inte sällan står dock en liten men välorganiserad grupp av NATO-vurmare som backas upp av lobbyister, allehanda "experter" och utländska intressen mot en majoritet som är nöjda med vår alliansfrihet, men inte tillräckligt engagerade för att effektivt försvara den.

AfS är förstås ett undantag från den regeln:

En anslutning till Nato är en säkerhetspolitisk risk för Sverige och därmed övriga Norden. Nato är en institution där medlemsländerna avsäger sig försvars- och säkerhetspolitiskt självbestämmande och underkastas utländsk militär och politisk makt. Kärnvapenalliansen Nato har helt andra geopolitiska intressen än ett litet neutralt land som Sverige och vid händelse av ett svenskt Natomedlemskap är risken överhängande att Sverige dras in i konflikter som inte angår oss. Sverige har i alltför stor utsträckning deltagit i Natoledda krig som äventyrar vår neutralitet.

Citat:
De två frågor jag tycker verkar utkristallisera sig som MED:s viktigaste, är invandringspolitiken och vad som kan sammanfattas som "offentlig förvaltning". Det senare inkluderar hushållning med skatte, minskad offentlig sektor, återinfört tjänstemannaansvar, sänkta skatter, o.s.v. Klassiska brgerliga frågor m.a.o.

Efter dessa två frågor kommer försvarspolitik och lag och ordning.

Skillnaden mellan AfS och MED är dock mindre i dessa frågor än inom försvars- och utrikespolitiken.
Citera
2018-03-19, 23:38
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Det har kallats ödesval sedan 1988. Låt inte defaitismen vinna över din inre krigare. Om du har någon.

Menar du att tidgare val kallats "ödesval" på samma sätt som årets val?

Såklart att någon sagt ordet innan, men det har knappast använts så frekvent som det gör nu.
Citera
2018-03-19, 23:55
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Menar du att tidgare val kallats "ödesval" på samma sätt som årets val?

Såklart att någon sagt ordet innan, men det har knappast använts så frekvent som det gör nu.

Haha, jo det har det verkligen! Varje val tjatar ni beta-cucks om ödesval och sista chansen att rädda Sverige nuuuu. Senaste valet var det SvP man absolut inte fick rösta på i just det valet för det var sista chansen för Sverige. Och varje val tjatar ni också om att det radikalare alternativet kan vara intressant nästa val. Vad ni inte fattar är att det inte spelar någon roll om SD får 20% eller 24%. Det är mycket viktigare att skithögarna i SD-ledningen får konkurrens från ett bättre alternativ.
Citera
2018-03-19, 23:57
Medlem
Mellbergans avatar
Vad tror ni AfS ligger procentmässigt på idag? Sentio(även kommit för mars,mätperiod efter lanseringen) redovisar MED på 0.5%-0.7%, men inte AfS. Så förmodligen ligger AfS på lägre än så.
Citera
2018-03-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Haha, va? Skulle AfS gå med i MED? Låter troligare att Sjöstedt skulle bli vice partiledare i S faktiskt.

Nä, det är väl inte troligt att AfS skulle gå med i MED.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Vafan dillar du om? Helt jävla obegripligt. Tror du på det själv? Tror du det ens finns en tusendels promilles chans att AFS skulle lägga ner i utbyte mot att Kasselstrand får bestämma MED's riksdagslista? [- - -]

Nej, Kasselstrandarna skulle nog inte nappa på ett sådant erbjudande. Och de skulle nog inte få något sådant erbjudande.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dina funderingar antyder att du inte riktigt förstått vad MED är, varför och hur de bildades, och varför en sammanslagning mellan MED och AfS är otänkbar.

För att förstå vad MED är måste man se på hur de bildades, alltså kuppen inom dåvarande Borgerlig Framtid där partigrundaren och hans anhängare slängdes ut och ersattes av Ilan Sadé och hans kumpaner.

Läser man vad MED själva skriver om detta blir man inte mycket klokare. Det talas lite vagt om "motsättningar" utan att förklara vari dessa motsättningar bestod.

Men om man jämför Borgerlig Framtids och MED:s partiprogram faller genast en stråle av ljus genom mörkret. BF:s och MED:s partiprogram är nämligen i det stora hela identiska till inriktining och innehåll. Det är iofs inte så konstigt eftersom det trots allt handlar om samma parti, före och efter kuppen.

Programmen skiljer sig dock på en avgörande punkt, som uppebarligen var av största vikt för dem som genomförde kuppen, nämligen försvars- och utrikespolitiken:

BF var/är (en spillra av det gamla partiet finns fortfarande kvar) närmast vad man i USA kallar för ett paleokonservativt parti, som värnade om Sveriges nationella suveränitet och oberoende. Man motsatte sig av det skälet ett svenskt NATO-medlemskap, och ville istället bygga upp vår förmåga att försvara oss själva:

Vi bör därför, tills vidare, avvakta med att gå med i NATO. Istället är det av yttersta vikt att det svenska försvaret för all framtid är så starkt att det avskräcker andra länder eller organisationer från att anfalla oss. I ett läge där det ändå görs ska vi själva klara av att försvara oss.

http://www.borgerligframtid.se/forsvaret/

MED är tvärtom ett neokonservativt parti som ivrigt förespråkar ett svenskt NATO-medlemskap och hetsar mot Ryssland på ett sätt som vid en jämförelse till och med får DN:s rysshat att framstå som balanserat och måttfullt.

MED beklagar att det efterlängtade kriget mot Ryssland ("kraftfulla motåtgärder") hittills uteblivit, och skyller detta på att de överstatliga institutionerna är för svaga, samt på de otäcka populistiska krafternas segertåg i Europa:

Det ryska agerandet bryter mot såväl andan som många gånger bokstaven i de grundläggande överenskommelserna för europeisk säkerhet, Helsingforsavtalet 1975 och Budapestdokumentet 1994. Detta har inte kunnat följas upp av några kraftfulla motåtgärder från det internationella samfundet beroende på de internationella institutionernas inbyggda svagheter och fortsatt a försvagning av populistiska politiska krafter.

https://www.medborgerligsamling.se/app/uploads/2017/11/forsvarspolitiskt-program-for-medborgerlig-samling.pdf

För att försvara EU mot ryssar och populister måste Sverige omedelbart gå med i NATO, menar MED:

Då de flesta EU-länderna är medlemmar i försvarsalliansen NATO, så ska Sverige bli medlem i NATO. Med detta får Sverige tillgång till den enda struktur som i dagsläget på ett fullgott sätt kan försvara Sverige och den Europeiska Unionens medlemsländer.

Därmed kan vi även i ökad utsträckning delta i NATO:s krig i andra länder, vilket är något som MED också hett eftersträvar:

Målet är självklart också att Sverige ska kunna ge ett trovärdigt stöd till NATO:s artikel 5 och andra EU-länder i enlighet med den svenska solidaritetsförklaringen.

Partiledaren Ilan Sadé har för övrigt nyligen krävt att de tidigare IS-kontrollerade områdena ska "återerövras":

IS-territorierna bör återerövras i deras helhet

Men troligen skulle en fullständig återerövring av de förlorade områdena i Syrien och Irak vara en långsiktigt viktig vinst – framförallt för invånarna där, men också för Västvärlden.

https://detgodasamhallet.com/2017/06/01/is-territorierna-bor-atererovras-i-deras-helhet/

IS hade redan kastats ut ur Irak när Sadé skrev sin artikel men spillror av IS fanns kvar i östra Syrien, så det är väl i första hand i eller mot Syrien som han vill att det ska krigas. NATO-länderna USA och Turkiet håller i så fall på att göra honom bönhörd.

För den som likt AfS inte vill att Sverige ska gå med i NATO, kriga mot Ryssland eller kriga i Syrien borde alltså MED knappast framstå som en attraktiv samarbetspartner.

Detta sagt med reservation för att AfS förstås kan gå samma öde till mötes som Borgerlig Framtid och tas över av NATO-vurmare. Det finns mycket starka krafter som till varje pris vill förhindra att det bildas ett NATO-kritiskt borgerligt parti i Sverige, som ju blivit av stor strategisk betydelse för USA och NATO efter Baltikums anslutning till NATO (titta på en karta för att förstå varför).

Men jag misstänker att det blir svårare att kuppa AfS än Borgerlig Framtid.

Jag nämner ju NATO-frågan och att en mer schweizisk attityd är en av de faktorer som skulle behövas för att jag skulle tro att MED var avsett som något annat än en Kasselstrandparti-dödare. Sedan kan det ju också finnas en vilja att förknippa borgerlig halvnationalism och patriotism med NATO i stället för motsatsen (motsatsen stämmer nog bättre med verkligheten). NATO-faktorn blir i mina ögon en av de grejer som på ett mer tydligt sätt röjer bockfoten. Vill dock påpeka att jag ändå var villig att pröva frågan om ett mer ärligt uppsåt hos Ilan Sadé även om prognosen var dålig.
Citera
2018-03-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vad tror ni AfS ligger procentmässigt på idag? Sentio(även kommit för mars,mätperiod efter lanseringen) redovisar MED på 0.5%-0.7%, men inte AfS. Så förmodligen ligger AfS på lägre än så.

Ja, de ligger kanske på nivån 0,01 % och kan kanske få 0,05 % i valet. Men det innebär inte att din idé om att SD-samarbete med moderaterna kan ge mindre invandring. Mitt intryck är att ditt huvudsyfte är att lura folk att inte rösta på invandringskritiska partier och i stället rösta på moderaterna som vill ha kvar ungefär lika stor invandring som nu. Systemmedia verkar nu också, precis som du, försöka lura folk att stödja moderaterna.
Citera
2018-03-20, 00:33
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Troligen ligger dom någonstans runt 0,4-0,8. Jag har för mig att gruppen övriga(alltså exkl MED Pirat och F!) gick framåt i denna mätning men nu kan jag inte ens hitta övriga i artikeln om undersökningen längre. Antar att det skall krävas väldigt stora siffror för att ev kunna få SD-ledningens knähund Chang att särredovisa Afs.
Citera
2018-03-20, 00:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack

Det är inget fel att vara USA-vänlig. Bara en dåre skulle förneka att vi har USA och dess folk att tacka för mycket. Men man kan vara USA-vänlig utan att slaviskt underkasta sig den amerikanska Deep State-regimen och delta i dess vidriga aggressionskrig.

En regim som allt fler amerikaner också börjat tröttna på om man ska tro de senaste nyheterna från USA:

Majority in new poll: 'Deep state' is manipulating policy

A majority of Americans believes a faction of unelected officials is orchestrating policy in Washington, D.C., according to a new poll.

The Monmouth University Polling Institute found that 74 percent of respondents believe in a “deep state” when it is described as a collection of unelected officials running policy.

http://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/379065-majority-in-new-poll-deep-state-manipulating-policy

Men AfS förespråkar - till skillnad från MED - att vi ska goda relationer till alla stormakter, vilket är en förnuftig politik som tidigare tjänade oss väl i många årtionden:

Sveriges utrikespolitik har varit så vårdslös att våra diplomatiska relationer till såväl USA som Ryssland har försämrats. Sverige måste lägga om sin utrikespolitik och söka goda diplomatiska relationer med världens stormakter USA, Ryssland och Kina, inte minst för att underlätta handelsutbyte mellan länderna.

Sant. Inte sällan står dock en liten men välorganiserad grupp av NATO-vurmare som backas upp av lobbyister, allehanda "experter" och utländska intressen mot en majoritet som är nöjda med vår alliansfrihet, men inte tillräckligt engagerade för att effektivt försvara den.

AfS är förstås ett undantag från den regeln:

En anslutning till Nato är en säkerhetspolitisk risk för Sverige och därmed övriga Norden. Nato är en institution där medlemsländerna avsäger sig försvars- och säkerhetspolitiskt självbestämmande och underkastas utländsk militär och politisk makt. Kärnvapenalliansen Nato har helt andra geopolitiska intressen än ett litet neutralt land som Sverige och vid händelse av ett svenskt Natomedlemskap är risken överhängande att Sverige dras in i konflikter som inte angår oss. Sverige har i alltför stor utsträckning deltagit i Natoledda krig som äventyrar vår neutralitet.

Skillnaden mellan AfS och MED är dock mindre i dessa frågor än inom försvars- och utrikespolitiken.
Får känslan av att du tycker AfS är ett bra alternativ. Eller uppfattar jag fel? Tidigare har du ju endast opponerat mot det men läser man ovanstående får man inte den uppfattningen. Du får gärna rätta mig om jQg har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in