2018-03-19, 21:20
Medlem
SVT Aktuellt kör nu ett propagandainslag om ämnet. Chang Frick kallas "känd Kreml-vän"
Citera
2018-03-19, 21:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Bland Balis försvarare finns desinformatörerna

Att underminera förtroendet för medier och andra samhällsinstitutioner är trots allt en av grundstrategierna i den ryska påverkansoperationen. Hanif Balis aningslöshet bör därför ses som en viktig lektion inför valåret, skriver Isobel Hadley-Kamptz.
https://www.medievarlden.se/isobel-hadley-kamptz/2018/03/19/balis-overtramp-viktig-laxa-infor-valet/

De ligger mycket i det med strategi och påverkan. Och Oksanen är alltså en nagel i ögat för Kremlin.
Jag satte på ryskt IP och då poppade upp meddelande om att sidan var blockerad av den ryska staten.
Så går det till då man styr information och tilldelar folket det staten vill att dom ska se. Jag blev så paff att jag bytte IP omgående.

Citat:
Patrik Oksanen är en av Sveriges bästa säkerhetspolitiska journalister, och bevakar ständigt Ryssland och dess försök till påverkansaktioner i Sverige. Det här är förstås irriterande för Ryssland, eftersom sådana aktioner fungerar bättre om folk inte genomskådar dem. Det är också irriterande för Ryssland att omvärlden lyssnar på personer som just ukrainska människorättsaktivister, som kan berätta om det ryska agerandet på till exempel den ockuperade Krim-halvön. Att få folk att misstro Oksanen och hans motiv är alltså ett självklart ryskt syfte. Nyheter Idag har också personliga skäl att ogilla Oksanen eftersom han granskat dem och deras Putin-vänliga agenda.

Aha, på det lilla viset.
Senast redigerad av Moosky 2018-03-19 kl. 21:25.
Citera
2018-03-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SVT Aktuellt kör nu ett propagandainslag om ämnet. Chang Frick kallas "känd Kreml-vän"
ja nu går drevet att stänga ner "nyheter idag"?
men att UD organiserar propagandaintervjuer med journalister sägs ej va?
Citera
2018-03-19, 21:28
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Inget att förvånas över. SVT är regim trogen ljugmedia.SVT verkar vara styrd av Bonniers oligark media såsom Dagens Nyheter. RT är trovärdigare. Betydligt mer intressantare.
Senast redigerad av GNOMDS 2018-03-19 kl. 21:30. Anledning: Rättade stavfel.
Citera
2018-03-19, 21:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ett sånt skämt! :-D
Hans fru är från Ryssland. Oogeyboogeyboo.
Citera
2018-03-19, 21:35
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.medievarlden.se/isobel-hadley-kamptz/2018/03/19/balis-overtramp-viktig-laxa-infor-valet/

De ligger mycket i det med strategi och påverkan. Och Oksanen är alltså en nagel i ögat för Kremlin.
Jag satte på ryskt IP och då poppade upp meddelande om att sidan var blockerad av den ryska staten.
Så går det till då man styr information och tilldelar folket det staten vill att dom ska se. Jag blev så paff att jag bytte IP omgående.

Aha, på det lilla viset.

Vilka sidor var blockerade? Försöker du ljuga ihop något nu?

Citat:
Haha, garvade.
Citera
2018-03-19, 21:39
Medlem
Gabriel2017s avatar
Tyckte hela ”affären” verkade förvirrande, tycker den här artikeln förklarade bra,

https://samtiden.nu/2018/03/bali-och-dns-misstankar-om-rysk-signalspaning/
Citera
2018-03-19, 21:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Vilka sidor var blockerade? Försöker du ljuga ihop något nu?

Haha, garvade.

http://minjust.ru/ru/node/243787
Länken är till de censurerade sidor dom kallar extremism, men det är det absolut inte i alla fallen.
Rysk censur helt enkelt, så varför skulle jag ljuga om det?

Citat:
Det är ju Frick själv som berättat om RT, så det står han säkert fast vid. Självklart är det en Kremlinvän. Räcker att läsa lite grann där, så ser man ju att han slickar RT i arslet och försvarar det som alla vet är propaganda och lögner.
Senast redigerad av Moosky 2018-03-19 kl. 21:54.
Citera
2018-03-19, 21:51
Bannlyst
Citat:

Tror folk på riktigt att Chang har vänner inom rysk signalspaning med en hotline till Putin? Fan ryssnarrativet är ju 100 gånger löjligare än att kritisera månlandningen.
Citera
2018-03-19, 21:52
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Nja, jag lyssnade noggrant eftersom jag ställer mig frågande till om Chang och NI kan sägas vara "ryssvänligt" som lögnpressen nu påstår.

Det de sade själva – redaktionellt – var att säga att Bali fått mejlen från den "högerpopulistiska och – enligt många – ryssvänliga sajten ".
Sedan lät de Isobel Hadley-Kamptz säga att Bali fått "tips från en känd Kremlvän".

15 minuter in i sändningen: https://www.svtplay.se/video/17322478/aktuellt/aktuellt-19-mar-21-00-1?start=auto

Det är skillnad på vad redaktionen tillåts säga och vad den kan låta tillfrågade kommentatorer utifrån säga (utan att behöva ta avstånd), så det är därför de bjuder in IHK att uttala sig här så att propagandan om ryska kopplingar till Bali ska kunna trummas in med insinuationer, utan att man bryter mot sändningsavtalet.

Men det är riktigt fult gjort av statstelevisionen att sprida vidare illvilliga ogrundade rykten och förtal på det här sättet. Men nu har valrörelsen börjat och då ska – som sagt – rysskräcken utnyttjas maximalt av De Goda™ för att misstänkliggöra invandringskritiker och andra frispråkiga nu när rasiststämpeln slutat fungera när vår invandringspolitik officiellt har havererat i ekonomisk kris och brottslighet.
Citera
2018-03-19, 21:55
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
http://minjust.ru/ru/node/243787
Länken är till de censurerade sidor dom kallar extremism, men det är det absolut inte i alla fallen.
Rysk censur helt enkelt, så varför skulle jag ljuga om det?
Jo, men vilken sida DU kunde inte komma åt.
Vad ville du ha sagt med det?
Citat:
Det är ju Frick själv som berättat om RT, så det står han säkert fast vid. Självklart är det en Kremlinvän. Räcker att läsa lite grann där, så ser man ju att han slickar RT i arslet och försvarar det som alla vet är propaganda och lögner.
Haha, nej. Sluta hitta på.
Citera
2018-03-19, 21:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jo, men vilken sida DU kunde inte komma åt.
Vad ville du ha sagt med det?

Haha, nej. Sluta hitta på.

Det spelar ingen roll och jag gav dig hänvisning till listan på alla sidor dom blockerat. Den är gigantisk och alla sidor är säkert inte heller med. Men du kanske trodde att det ryska folket levde i en demokrati och hade full yttrandefrihet och åsiktsfrihet? Surprise i så fall.
Nej, det finns på film då Frick berättar om att han sålt reportage till Russia Today bland annat, så du får vakna upp ur din Törnrosa sömn.

Citat:
Chang Frick arbetar även åt Vladimir Putins propagandakanal RT.com. Eller som han själv uttrycker saken "Jag är också stringer (en frilansare med återkommande uppdrag) åt RTs dotterbolag Ruptly. Vi köper även videoklipp från dem. Man kan säga att vi samarbetar lite.".
https://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22979009.ab

Från hästmunnen själv

Citat:
Jag är också stringer (en frilansare med återkommande uppdrag) åt RTs dotterbolag Ruptly. Vi köper även videoklipp från dem. Man kan säga att vi samarbetar lite. Inte för att jag tjänar mer pengar på RT än andra kanaler. Inte för att det är ”creddigt”. Nej, det är på grund av att jag ”ställer fel frågor”. Då blir RT ett naturligt val. Och att ställa fel frågor är också den största synden du kan göra om du siktar på en journalistisk karriär, titta bara på hur tevekanalen RT behandlas i USA.
https://nyheteridag.se/att-stalla-fel-fragor/
Senast redigerad av Moosky 2018-03-19 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in