2018-03-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Wish har aldrig sagt något liknande, De brukar beklaga att varan är trasig, inte kommit etc etc. De kan nog avgöra vem som är värd att ha kvar som kund baserat på köpvilja och betalningsförmåga. Finns säkert en algoritm som räknar ut vilka som är trovärdiga och om det blir för många dispyter.

Mitt senaste mail från Wish:

Tack för ditt tålamod och för att du kontaktar oss på Wish kundtjänst.

Jag är verkligen ledsen över att du har upplevt problem med din leverans. Jag förstår att du har väntat länge och vill be så mycket om ursäkt för detta, jag vet själv hur det känns. Det är inte kul när man väntat på sin vara!

Av den information som jag kan se här verkar det tyvärr som att din beställning har kommit bort påväg hem till dig.

Jag kan dock informera att vi har gjort en återbetalning till dig. Det som är viktigt att veta är att det kan ta 7-14 arbetsdagar för att få återbetalningen via Klarna. Om fakturan inte har betalats än kommer denna att annulleras.

Om du får produkten efteråt så behöver du inte oroa dig för att skicka tillbaka den till oss. Om din återbetalning inte kommit efter 14 bankdagar, eller om du upplever andra problem med fakturan så ber vi dig kontakta Klarna som är mellanhanden i detta fall.

Det är bara att kontakta dem här:

https://klarna.se

Återigen vill jag be om ursäkt för att din beställning inte kommit fram till och vi beklagar ifall detta orsakat komplikationer för dig. Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor eller funderingar.

Tack för att du handlar hos Wish!

Jag önskar dig en riktigt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,
jag har som sagt aldrig handlat på Wish ,men är lite sugen. men hur fungerar det med Klarna och deras 14 dagars kredit , det brukar ju ta mycket längre än så för att få hem ett paket , när brukar fakturan dyka upp?
Citera
2018-03-19, 21:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Nej, alla försändelser registreras. Wish frågar köparen om varan mottagits när leveranstiden löpt ut. Svarar köparen nej så går köpet tbx och säljaren får inga pengar. På det här viset är Wish en dröm att handla av. Det kan inte gå fel, om det inte vore för PN som pajat hela skiten.

Kan man förlänga leveranstiden på Wish? För nu är det stor risk att varorna tar längre tid än 2 månader att komma fram på grund av PostNords sega och söliga momshantering.

Jag har inte handlat av Wish tidigare och min första beställning hos Aliexpress har inte dykt upp ännu.

Men jag har sett att vissa säljare hos Ebay klistrar en etikett på paketen där det stå Prepaid och sedan en speciell returadress. Då tror jag inte att returen funkar så som kimdah beskriver den. Om retur är förbetald ska väl inte paketet skalvpa i en båt i över en månad för att sedan hamna i någon postterminal någonstans i Kina. Då förutsätter jag att PostNord skickar tillbaka paketet med flyg.
Citera
2018-03-19, 21:22
Medlem
Sverige blir mer o mer maktfullkomligt och kommunistiskt.

Så här är det i Norge

Citat:
350-kronersgrensen

Regjeringen økte i 2014 grensen for toll- og avgiftsfri netthandel fra utlandet fra 200 kroner til 350 kroner (inkludert frakt og forsikring).

Det betyr at du hverken skal betale merverdiavgift eller toll på varer du kjøper fra utenlandske butikker og mottar som forsendelser til Norge.

For alle varer unntatt bøker må du alltid betale 25 prosent mva. når verdien overstiger grensen. Merk at momsen beregnes av sluttprisen inkludert frakt. For noen varer, må du betale også betale toll.

350-kronersgrensen gjelder ikke for alkoholholdige drikkevarer og tobakksvarer. Kjøper du alkohol i en utenlands nettbutikk, må du alltid betale avgifter. Tobakk kan du ikke kjøpe på internett uten spesiell tillatelse.
Citera
2018-03-19, 21:23
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
jag har som sagt aldrig handlat på Wish ,men är lite sugen. men hur fungerar det med Klarna och deras 14 dagars kredit , det brukar ju ta mycket längre än så för att få hem ett paket , när brukar fakturan dyka upp?
Det vet jag faktiskt inte, jag är nog lite shoppingblind så det är inget jag har koll på. Jag brukar betala alla fakturor på förfallodatum och har inte registrerat hur betalningarna löper gentemot leveransen av varan. Det enda jag brytt mig i är att stämma av vad jag fått och vad jag inte fått.

Till syvende och sist så makuleras antingen fakturan eller reduceras med beloppet +frakten. Allt som oftast blir det en återbetalning där man måste fylla i en massa skit som Klanta redan vet om. Men för mig har resan med Wish varit helt enastående. Jag har köpt så mkt billigt skit för en spottstyver och känt att jag fått fullt värde ur det lilla jag betalt. Bara kunna hitta saker man inte ens kunde drömma om att köpa i Sverige.
Citera
2018-03-19, 21:36
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Kan man förlänga leveranstiden på Wish? För nu är det stor risk att varorna tar längre tid än 2 månader att komma fram på grund av PostNords sega och söliga momshantering.

Jag har inte handlat av Wish tidigare och min första beställning hos Aliexpress har inte dykt upp ännu.

Men jag har sett att vissa säljare hos Ebay klistrar en etikett på paketen där det stå Prepaid och sedan en speciell returadress. Då tror jag inte att returen funkar så som kimdah beskriver den. Om retur är förbetald ska väl inte paketet skalvpa i en båt i över en månad för att sedan hamna i någon postterminal någonstans i Kina. Då förutsätter jag att PostNord skickar tillbaka paketet med flyg.
Nej jag har inte sett att man kan påverka leveranstiden. Det enda man kan göra är att vänta på PN's konkurs eller att varorna routas om via Estland eller Holland. PN's söliga hantering slipper vi aldrig då de lägger sina solkiga fingrar på godset så fort det passerat gränsen. Rent taktiskt är det bara att vänta tills en lösning kommit på plats.

Jag vet inte hur aliexpress fungerar då jag nyligen börjat beställa bajskorvar därifrån som jag räknar med ska slamma upp PN's terminal. Alltså inget jag tänker hämta ut utan bara sinka PN.

Ebay och paypal har jag övergett helt.

Exakt hur returen skeppas tbx har jag ingen koll på men en gissning är att det går med samma fraktsätt som det kom hit på. Hur sen kineserna hanterar återvändande varor är höljt i dunkel. Poängen är väl att när frakten betalats så ingår en ev retur vid obeställbarhet.

Wish tar fn inte emot returer utan låter köparen behålla varan. Vet inte det ändrats nyligen men jag har aldrig returnerat något av något skäl öht.
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-19 kl. 21:42.
Citera
2018-03-19, 21:51
Medlem
kickikotts avatar
Fela - jag har fått båda

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det här bekräftar en tidigare diskussion om att ni som fått SMS-Avisering INTE får Brev-Avisering också.
Citera
2018-03-19, 21:52
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Sverige blir mer o mer maktfullkomligt och kommunistiskt.

Så här är det i Norge
Fast det innebär att om du köper en vara för 1500 ink frakt så blir det billigare att ta in den till Sverige för 125kr än till Norge för 375kr +tull. Valutakursen inte elaborerad.
Citera
2018-03-19, 21:54
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Nej jag har inte sett att man kan påverka leveranstiden. Det enda man kan göra är att vänta på PN's konkurs eller att varorna routas om via Estland eller Holland. PN's söliga hantering slipper vi aldrig då de lägger sina solkiga fingrar på godset så fort det passerat gränsen. Rent taktiskt är det bara att vänta tills en lösning kommit på plats.

Jag vet inte hur aliexpress fungerar då jag nyligen börjat beställa bajskorvar därifrån som jag räknar med ska slamma upp PN's terminal. Alltså inget jag tänker hämta ut utan bara sinka PN.

OK, tack för svar. Om för många inte hämtar ut sina varor och säljaren åker på återbetalning kanske de slutar sälja till Sverige efter ett tag.

Jag brukar komma överens med säljaren om det blir problem, men det har hänt att Ebay lagt sig i trots att jag inte har bett om det. Tycker det är en fördel om man kan kommunicera direkt med säljaren.

Kanske ska man testa att beställa en billig sak på Wish och hoppas att de skickar via ett EU-land. Några här verkar ha haft den turen.
Citera
2018-03-19, 21:55
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
När Aliexpress har gått in och avgjort en twist, så har det stått nått i stil med att " du är en trovärdig kund, bla bla bla ,därför har vi beslutat att återbetala hela beloppet.

Tur du haft då. Senast jag handlade en LCD skärm från ALI, som var tydligt defekt när jag tog emot den (färgglada ränder längs hela skärmen) så fick jag bara halva beloppet ersatt för att jag vägrade skeppa tillbaka skiten till säljaren då det skulle kostat mig lika mycket i frakt som själva beloppet jag betalade för skiten.

Gillar inte Ali pga detta. Köper bara mindra billiga skitprylar där numera och allting annat betalar jag hellre någon hundralapp extra för ebay/paypals buyer protection som jag tycket funkar mycket bättre då paypal ersätter returfrakten dessutom ifall dem nu tycker att man ska skicka varan tillbaka till säljaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9

OK, tack för svar. Om för många inte hämtar ut sina varor och säljaren åker på återbetalning kanske de slutar sälja till Sverige efter ett tag.

Jag brukar komma överens med säljaren om det blir problem, men det har hänt att Ebay lagt sig i trots att jag inte har bett om det. Tycker det är en fördel om man kan kommunicera direkt med säljaren.

Kanske ska man testa att beställa en billig sak på Wish och hoppas att de skickar via ett EU-land. Några här verkar ha haft den turen.

Tänker inte hämta ut mina varor som återstår. Tror inte banggood.com / random ebay kines bryr sig ett skit om postnord försöker fakturera dem returbeloppet.
Citera
2018-03-19, 21:56
Medlem
Citat:

Ebay och paypal har jag övergett helt.

Exakt hur returen skeppas tbx har jag ingen koll på men en gissning är att det går med samma fraktsätt som det kom hit på. Hur sen kineserna hanterar återvändande varor är höljt i dunkel. Poängen är väl att när frakten betalats så ingår en ev retur vid obeställbarhet.

Wish tar fn inte emot returer utan låter köparen behålla varan. Vet inte det ändrats nyligen men jag har aldrig returnerat något av något skäl öht.
jag handlade mycket på Ebay för några år sedan , men märkte stor skillnad hur ebay kontra Aliexpress skötte twister. På eBay är det säljaren som är kung , på Aliexpress är det köparen, stor skillnad hur man blir behandlad ,det är iallafall min uppfattning.
Citera
2018-03-19, 21:57
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
jag handlade mycket på Ebay för några år sedan , men märkte stor skillnad hur ebay kontra Aliexpress skötte twister. På eBay är det säljaren som är kung , på Aliexpress är det köparen, stor skillnad hur man blir behandlad ,det är iallafall min uppfattning.

Motsatt uppfattning själv.
Citera
2018-03-19, 21:58
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Argblatte säger ju för helvete att det står så i brevet. Har själv fått ett par sådana brev nu, och det står "Enligt direktiv från Tullverket ska Postnord säkerställa att moms är betald innan försendelsen levereras". Detta är inget annat än indrivning utav skatt ifrån sossepacket, som behöver finansiera sitt multikulti/trans samhälle som dränerar Sverige och svensken.

Hur de räknar ut summan förstår jag heller inte, de skriver nog bara en siffra och hoppas att dumsvenne betalar. Ett packet vill de ha 77,13 kr för, ett annat 95,46. Är det vitlökspressen jag beställt de vill ha 77,13 för? Och 95,46 för juicepressen jag beställde?

PN hanteringsavgift är 75kr, resten är alltså moms.

Jag hämtar inte ut ett skit från PN längre. De kan sitta med mitt paket och hoppas på en betalning men jag tror att det blir en retur som kommer att kosta PN många kronor.

Tack Maud! Judehora!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in