2017-09-11, 11:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Har du inget id kort?!

Polisen tar det gamla passet och klipper sönder det.
Ja när du hämtar det nya passet. Inte när du ansöker.
Citera
2017-11-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aza00
Mitt pass har utfärdats 5 maj 2013 och sista giltighetsdatum på det är 5 maj 2018.

En extra legitimation tycker jag är för dyr för att inte tala om att man då har ett extra onödigt kort som man använder bara den gången som passet skall hämtas ut. Syskon-lösningen funkar inte heller då jag inte har någon.

Förresten, om mitt pass går ut den 5 maj, när skall jag ansöka om ett nytt? Kan jag göra det den 4 maj? Det brukar ta ca 3 veckor att få det nya ska man då ansöka om ett nytt ca 3 veckor innan det gamla går ut?

Förresten, behåller man det gamla eller måste man lämna in det nya passet till polisen?

Svar på dina frågor:

Först en kommentar:
Du skrev att
En extra legitimation tycker jag är för dyr för att inte tala om att man då har ett extra onödigt kort som man använder bara den gången som passet skall hämtas ut.

Varför är det "ett extra onödigt kort"? Hos polisen kan du skaffa både pass och nationellt ID-kort. Antar att det är denna ID kort du menar. Den är inte sådär onödig kort. Den kan du ha i plånboken så slipper du ha med passboken varje gång du ska ut inom Sverige.

Du skrev att "...onödigt kort som man använder bara den gången som passet skall hämtas ut" . Var har du fått det ifrån? Man använder inte id kortet bara den gången man ska förnya passet. Denna ID-kort är användbar och du kan använda det kortet när du i allmänhet ska visa vem du är:

1. När polisen vill veta vem du är (kontrollera din identitet) - då kan du visa upp id-kortet.

2. När du ska till banken - då kan du visa upp ID-kortet för att dom med säkerhet veta att du är du. Banken ringer ibland till Polisen och kontrollerar att id kortet inte är spärrat (om det är polisens id-kort du har)

3. Om du ska hämta ut paket/brev på nån postombudsställe, t.ex förbutiken i ICA, så kan du visa din ID-kort.

4. När du behöver vård, besök hos vårdcentralen/sjukhus, så krävs alltid legitimation. ID-kortet är en giltigt leg i sådana fall.

När du besöker de flesta myndigheter, t.ex Försäkringskassan, Polismyndigheten ( anmäla brott, hämta ut pass, ansöka om tillstånd o.s.v), Arbetsförmedlingen o.s.v, då är legitimation ett krav. ID-kort är då giltigt att använda vid dessa besök.

Visst du kan väl använda pass vid alla dessa exempel om du nu vill det, men går lika bra med ID-kort. Bäst att låta passet ligga hemma om du inte ska utomlands eller förnya passet. Endast tre pass kan du få inom 5 år. Bli du rånad eller tappat passet tre gånger inom dom 5 åren, så får du inte ett fjärde pass.

Nu till de frågor jag ska svara på:

1. Du skrev: Det brukar ta ca 3 veckor att få det nya ska man då ansöka om ett nytt ca 3 veckor innan det gamla går ut?. Min motfråga är: Var har du fått det ifrån att det tar c.a 3 veckor att få det nya? Enligt polisens hemsida så tar det normalt 5 arbetsdagar att få ut den nya. Tiden kan inte garanteras. Om det inte är storhelger på gång, så kan det faktiskt ta mycket snabbare än 5 arbetsdagar. Jag förnyade mitt leg i måndags och redan i onsdags var den färdigt att hämta. Men för att vara på det säkra sidan, så kan du ansöka ett par veckor innan om du är orolig.

2. När du får ditt nya pass, då slår dom hål på passet och så får du tillbaks passet om du nu vill det
Citera
2018-03-19, 18:04
Avslutad
Hur fan ska man fixa ett nytt pass om man har folk som kan intyga vem man är, som jobbar (man kan ju ta ledigt själv, men de kanske inte kan) och man själv varken har pass eller ID?!
Vuxen person.

Det verkar seriöst talat omöjligt.
Gamla pass funkar ej och inte personbevis heller. Är man fucked då?

Edit: problemet ligger kring en paketuthämtning egentligen men för det krävs giltig legitimation och där kan en familjemedlem hjälpa till +personbevis+gammalt pass... Men om inte det fungerar så måste man ju fixa pass.
Senast redigerad av Judinna 2018-03-19 kl. 18:07.
Citera
2018-03-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Hur fan ska man fixa ett nytt pass om man har folk som kan intyga vem man är, som jobbar (man kan ju ta ledigt själv, men de kanske inte kan) och man själv varken har pass eller ID?!
Vuxen person.

Det verkar seriöst talat omöjligt.
Gamla pass funkar ej och inte personbevis heller. Är man fucked då?

Edit: problemet ligger kring en paketuthämtning egentligen men för det krävs giltig legitimation och där kan en familjemedlem hjälpa till +personbevis+gammalt pass... Men om inte det fungerar så måste man ju fixa pass.
Ja, du sitter i skiten då. Därför ska man alltid ha två giltiga legitimationer. Går en sönder eller kommer bort så har man den andra i backup medan man ordnar nytt. Det är fördelen med att ha körkort. Då har man automatiskt en extra legitimation.

Passcentralen i Göteborg har öppet alla dagar utom söndagar och har ofta öppet från 08:30 till 20:00. Du bör nog kunna hitta någon som inte jobbar 11,5 timmar per dag och 6 dagar i veckan. Det bör väl finnas en passcentral i din närhet som har liknande öppettider.
Citera
2018-03-19, 20:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ja, du sitter i skiten då. Därför ska man alltid ha två giltiga legitimationer. Går en sönder eller kommer bort så har man den andra i backup medan man ordnar nytt. Det är fördelen med att ha körkort. Då har man automatiskt en extra legitimation.

Passcentralen i Göteborg har öppet alla dagar utom söndagar och har ofta öppet från 08:30 till 20:00. Du bör nog kunna hitta någon som inte jobbar 11,5 timmar per dag och 6 dagar i veckan. Det bör väl finnas en passcentral i din närhet som har liknande öppettider.
Är nog inte lika generösa öppettider på mindre orter är jag rädd.
Citera
2018-03-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är nog inte lika generösa öppettider på mindre orter är jag rädd.
Sant, men det går ju att bjuda lämplig person på en resa till Göteborg som verkar har bäst öppettider i landet.

Info kring vilka personer som kan intyga vem man är:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/giltig-id-handling-pass/

Det är familjen, släktingar eller motsvarande, arbetsgivare och några få fler.
Citera
2018-03-19, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy

Senaste tid för pass är 15.20 tydligen.
Varför finns det personbevis med ändamål pass, vad används det till?

Jag vet ju hur det ser ut, papper med lite info om en person. Ser ganska värdelöst ut.
Citera
2018-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Senaste tid för pass är 15.20 tydligen.
Varför finns det personbevis med ändamål pass, vad används det till?
Det står "Personbevis för pass kan du behöva visa vid ansökan om utländskt pass."

Min moster är svensk medborgare, men bor i England. När hon ordnar pass i Sverige så måste hon ha med sig ett sånt personbevis.
Citera
2018-03-20, 10:19
Medlem
miikoss avatar
Vaför skulle man kräva legetimation för att hämta ut pass?

Legetimationskonrollen sker väl vid ansökan? Vid utlämning så jämför man väl bara fotot samt kontrasignatur?
Senast redigerad av miikos 2018-03-20 kl. 10:21.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in