2017-09-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Du behöver ju ändå inte legitimation för att hämta ut det nya passet; det nya passet är ju redan en giltig legitimation för dig. Däremot behöver du det för att ansöka, alternativt någon giltig person som kan intyga att det är du. Själv lyckades jag ansöka om ett ID-kort mha ett utgånget pass (sedan 1.5 år tillbaka), men jag vet inte om det är någonting man skall räkna med att kunna. Jag fick dock en kommentar om att makuleringen på mitt gamla pass var konstig, vad det nu innebär :s

Vet inte om jag ska tro på det förslaget. En gång hade jag mitt pass innanför ett kuvert som jag skulle hämta ut på Ica, passet hade varit iväg på ambassad på visumärende. Trots att resan skulle vara några dagar senare så vägrade Ica att lämna ut kuvertet trots att jag föreslog att de själv fick öppna kuvertet och se att det är jag själv som hämtar.

Detta med någon som känner en godkänns enbart om personen är syskon. En vän, bekanta eller granne godkänns inte av polisen.
Citera
2017-09-10, 20:10
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Du behöver ju ändå inte legitimation för att hämta ut det nya passet; det nya passet är ju redan en giltig legitimation för dig. Däremot behöver du det för att ansöka, alternativt någon giltig person som kan intyga att det är du. Själv lyckades jag ansöka om ett ID-kort mha ett utgånget pass (sedan 1.5 år tillbaka), men jag vet inte om det är någonting man skall räkna med att kunna. Jag fick dock en kommentar om att makuleringen på mitt gamla pass var konstig, vad det nu innebär :s

Fast för att kunna hämta ut det nya passet behöver du kunna legitimera dig INNAN du får passet, iaf. så var det förut, har aldrig varit i den situationen själv.
Citera
2017-09-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aza00
Vet inte om jag ska tro på det förslaget. En gång hade jag mitt pass innanför ett kuvert som jag skulle hämta ut på Ica, passet hade varit iväg på ambassad på visumärende. Trots att resan skulle vara några dagar senare så vägrade Ica att lämna ut kuvertet trots att jag föreslog att de själv fick öppna kuvertet och se att det är jag själv som hämtar.

Detta med någon som känner en godkänns enbart om personen är syskon. En vän, bekanta eller granne godkänns inte av polisen.

Man hämtar inte ut pass på ICA. Du blandar ihop med körkort och där är det ju annorlunda eftersom ingen kontroll sker när man skickar in foto och namnunderskrift.
Citera
2017-09-10, 20:27
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Det är en stor skillnad här. Om ICA skulle öppna paketet för att se att det är ditt pass så skulle de riskera att bryta mot post- eller telehemlighet (givet att du faktiskt inte är den som är mottagaren av paketet). När man hämtar ut pass hos polisen så kommer de inte i form av post adresserat till passmottagaren.

Det är för övrigt inte bara syskon som kan intyga att man är den man är, då man saknar ID, utan flera olika typer av närstående kan det. Samtliga familjemedlemmar (inklusive myndiga barn), mor-/farföräldrar, make/sambo/partner, vårdnadshavare, god man. Tom arbetsgivare kan ge intyg förutsatt att man har varit anställd under en viss tid. Jag har säkert missat någon nu, men det skall stå på polisens hemsida om du är intresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Fast för att kunna hämta ut det nya passet behöver du kunna legitimera dig INNAN du får passet, iaf. så var det förut, har aldrig varit i den situationen själv.

Senast jag hämtade ut ID-kort så visade jag bara upp kvittot jag fick vid ansökningstillfället och sedan gav de mig kortet. Det står heller ingenting på polisens hemsida, annat än att det kräves ID-handling när man ansöker.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man hämtar inte ut pass på ICA. Du blandar ihop med körkort och där är det ju annorlunda eftersom ingen kontroll sker när man skickar in foto och namnunderskrift.
Det är relativt vanligt att man skickar sitt pass till en ambassad när man ansöker om visum, varefter man får passet tillbakaskickat med post när visumet är inklistrat. Så jo, det förekommer att folk får hämta ut Pass på ICA.
Senast redigerad av bjornebarn 2017-09-10 kl. 20:33.
Citera
2017-09-10, 20:45
Medlem
Det är vid ansökan du måste ha giltigt pass eller någon som kan styrka din identitet. När du hämtar det nya passet så är det skit samma.
Citera
2017-09-10, 22:17
Medlem
BestCoast.s avatar
Ditt nya pass tillverkas på några arbetsdagar. Går du in imorgon så har du det troligtvis på fredag eller senast i början av nästa vecka.
Citera
2017-09-10, 23:15
Medlem
Citat:
Det är relativt vanligt att man skickar sitt pass till en ambassad när man ansöker om visum, varefter man får passet tillbakaskickat med post när visumet är inklistrat. Så jo, det förekommer att folk får hämta ut Pass på ICA.

Du menar så. Ok, men det är en rekförsändelse som råkar innehålla ett pass. Inte som när man hämtar ut ett nytt pass hos polisen (eller förr när man hämtade ut ett körkort på Posten och postkassörskan tog fram körkortet och kontrollerade att det var rätt person. Numera får man bara ett kuvert i handen)
Citera
2017-09-11, 01:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är vid ansökan du måste ha giltigt pass eller någon som kan styrka din identitet. När du hämtar det nya passet så är det skit samma.

Nej, det räcker inte med "någon". Det är tydligt definierat vilka släktskap som accepteras,
Citera
2017-09-11, 01:43
Bannlyst
Citat:

En gång fick jag inte ens ut parkeringsböter som var skickade via posten,,,

Körkort kan de vara kluriga med på posten och om trafikverket är inblandade, skulle hämta ut ett nytt kort och legitimera mig med ett pass, då var jag tvungen att spärra det gamla, det gjorde de på trafikverket med resultat att de spärra fel så det nya blev spärrat... Som jag då inte fick ut av posten, efter nån timme så skulle posten vara lite hjälpsamma och faxa åt mig eftersom min mobil lagt av pga tomt batteri så de skulle styra upp det efter att de pratat med trafikverket, sagt och gjort, bara att trafikverkets fax var trasig och tanten fick besöka nån annan byggnad mm. Fy fan vilken cirkus, tror jag hängde i 4 timmar på posten.

sen skall man inte skoja om sitt körkort, en polis fråga vid en rutinkontroll om det var ja på kortet, "nä det är min bror" sa jag då det var ett okey kort och ganska nytt, fy fan vilken härva innan han godtog att det var jag och inte nån bror.

Kontentan av allt, behandla ditt körkort och pass med vördnad och ta väl vara på dem.
Citera
2017-09-11, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det räcker inte med "någon". Det är tydligt definierat vilka släktskap som accepteras,

Ja, jag menade inte någon som i vem som helst. Står på deras hemsida vad som gäller men släktskap i rakt nedåtgående/uppåtgående led och syskon, juridisk sambo samt arbetsgivare sedan minst ett år tillbaka eller statlig tjänsteman är det som är mest aktuellt för ts i varje fall.
Citera
2017-09-11, 07:08
Medlem
Heauxms avatar
Har du inget id kort?!

Polisen tar det gamla passet och klipper sönder det.
Citera
2017-09-11, 10:48
Medlem
Vilken tragisk tråd.

Ansök om nytt pass innan giltighetstiden går ut. Om passet fortfarande är giltigt när du häntar ut det nya så makuleras det gamla, du får behålla det om du vill.

Om du ansöker EFTER giltighetstiden gått ut så kan du inte använda passet som ID, utan du behöver annat ID eller närstående som kan intyga din identitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in