Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Vadå varför?
1 EU förlorar enorma pengar på agrikulturen, men betalar för det eftersom de tror att det är viktigt ur (bland annat) säkerhetssynpunkt. Det låter rimligt för mig.
Det är du och jag som skattesubventionerar ineffektiva franska bönder. Anledningen till det är rent politiskt och har inget med säkerhet att göra.
Vi betalar alltså för hittepåjobb för att franska politiker ska kunna bli omvalda.
Det här är en av många saker i EU som behöver rättas till.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
2 Fast det är bara ett steg.
a) Trump ville omförhandla olika deals.
b) Det fungerade INTE.
c) Trump sa att han skulle börja med gamla hederliga trade wars.
d) Det fungerade INTE.
e) Trump började med trade wars och varnade att nästa steg blir MER trade wars.
f) ???
Nu har han gått till val på ökad protektionism, så det där med att handelskriget syftar till att få fram ömsesidigt lägre tullar är tyvärr bara förhoppningar en del Trump-anhängare har. Man försöker hitta förklaringar till hans irrationella beteende.
Nästa steg blir i värsta fall att omvärlden också höjer sina importtullar gentemot USA. Det vore förödande, så vi får hoppas att våra egna politiker i EU tar sitt förnuft till fånga.
Under tiden passar omvärlden på att förbättra sina avtal så att man kan kringgå USA. Kanada har tagit initiativ till förbättrade handelsavtal med EU och
kommer nu gå förbi USA när det gäller kontainerhandel.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Det är alltså för tidigt att säga vad konsekvenserna bli. Det mest sannolika är fortfarande (tycker jag) att hoten fungerar och Trump slipper införa tullavgifter/de blir mycket mildare än 25%/10%/inte gälla EU osv.
Tror du verkligen att Trumps agerande INTE gör Kanada/Mexiko/EU mer "samarbetsvilliga"?

Fast EU
har redan låga importtullar gentemot USA.
Vill USA minska tullarna ytterligare vore det rimligt att inleda förhandlingar om det istället och då erbjuda sig att sänka
sina tullar i motsvarande grad. Kanske kunde man då komma överens om att sätta biltullarna på samma nivå, t.ex. genom att de erbjöd sig att sänka tullarna på lastfordon till vår nivå (USA tar ut 25 % mot EU:s 10 %).
Om det nu vore just biltullarna Trump ville förhandla om, så kan man undra varför han då inte höjer just dessa till EU:s nivå.
Med ståltullarna skadar han direkt den inhemska industrin, utan att omvärlden påverkas i någon nämnvärd omfattning.
-"Om jag inte får som jag vill, skjuter jag mig själv i foten!"
Är inte det ett ganska märkligt sätt om man vill "förhandla sig till" bättre villkor?
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Jämför med NK.
a) Trump sa att han skulle införa sanktioner och om det inte fungerar bomba skit ur Kim.
b) Det fungerade inte.
c) Trump införde sanktionerna och varnade att nästa steg blir big red button.
d) Kim började kompromissa eller iaf tonade ned retorik rejält, no?

Det hade blivit hårdare sanktioner mot Nordkorea oavsett vem som varit USA:s president. Helt enkelt eftersom det är det enda möjliga alternativet.
Låt oss nu hoppas att det leder till något annat än att Kim bara försöker dra ut tiden.