2018-03-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Media har inte skrivit något sådant. De har skrivit vad polisen gick ut med i sitt pressmedelande. Nämligen att motivet var, "att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av flickornas sjukdomssituation".
Alltså, det var föräldrarna själva som inte hade någon livskvalitet, om man ska utgå från brevet.

Ja precis, det menade jag också när jag skrev (ursäkta om det var otydligt). Men de ansåg sig själva ha rätten att besluta att döttrarna inte heller hade någon livskvalitet. Jag hade förstått det mer om föräldrarna avslutade sina egna liv (om än själviskt mot döttrarna det också), men här försökte e spela gud och även anse att döttrarna heller inte hade någon livskvalitet värt att leva vidare på. Det förstår jag inte och kommer aldrig förstå.
Citera
2018-03-19, 13:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskalanaha
Ja precis, det menade jag också när jag skrev (ursäkta om det var otydligt). Men de ansåg sig själva ha rätten att besluta att döttrarna inte heller hade någon livskvalitet. Jag hade förstått det mer om föräldrarna avslutade sina egna liv (om än själviskt mot döttrarna det också), men här försökte e spela gud och även anse att döttrarna heller inte hade någon livskvalitet värt att leva vidare på. Det förstår jag inte och kommer aldrig förstå.

För att komma i närheten av att förstå så måste man nog utgå ifrån att ingen av föräldrarna var vid sina sinnens fulla bruk vid gärningen. ( men jag tror inte på psykisk sjukdom, psykopati osv)Jag tror inte dom uppfattade det så ”att dom lekte Gud”. Mer att dom gjorde döttrarna en tjänst. Att alla fyra hade det bättre som döda. (det betyder inte att jag tycker det!)
Citera
2018-03-19, 15:26
Bannlyst
En annan sak.
Här kommer jag med ett långskott.
Och jag har inga belägg för detta, utan det är ”bara” en ny infalls-vinkel.
Ren spekulation, som sagt.

– I avskedsbrevet berättar de att de varit överens om beslutet att avsluta sina egna och barnens liv, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen Region Syd, till SVT Nyheter Skåne.
– Anledningen, som de beskriver, är att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av att barnen hade en sjukdomssituation.
Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Tänk om det var såhär.....

Hanna och Oskar har bestämt sig för att ta självmord, av någon anledning.
Dom väljer att ta barnen med sig = Mord.

Och anledningen till att barnen fick sätta livet till är:
Att dom såg ingen livskvalitet eller framtid för barnen, om barnen hade fått leva vidare, på grund av sin sjukdoms-situation.
Dom dödar alltså inte barnen på grund av sina sjukdomar,
utan för att dom tror att barnen inte får någon livskvalitet eller framtid, om dom får leva kvar efter att föräldrarna har tagit sina liv.

Hanna Och Oskar dör i självmord.
Livskvalitén och framtiden för barnen, som blir kvar... anser föräldrarna vara så låg, att dom tar barnen med sig.

Så kanske man kan tolka den texten.

Hoppas att ni hängde med.

Som sagt, bara en spekulation.
Citera
2018-03-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Enligt en skribent tidigare i tråden var H:s sista registrerade sjukhusbesök i slutet av augusti på Bröst- och Melanomavdelningen i Lund, sedan ingenting.

Enligt samma skribent var varken O eller H listade hos någon husläkare eller vårdcentral.

Men det finns givetvis privata psykoterapeuter/psykologer samt privatläkare som de kan ha sökt hjälp hos/varit patienter hos.
Båda föräldrarna jobbade hos arbetsgivare som har företagshälsovård.

Så att de inte var listade hos någon vårdcentral, kan betyda, att de huvudsakligen använde företagshälsovårdens möjlighteter vad avser vanlig hälsovård.

Alternativt, så vände de sig till någon helt privatpraktiserande läkare.
Citera
2018-03-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Håller med dig och Lonnrot. De flesta som skriver här på forumet menar att det startar med barnens "sjukdomar" men det gör det sällan. Det är istället barnen som blir indragna i föräldrarnas gemensamma och individuella relationsproblem. Och då blir det som lonnrot skriver. Men det förstår sällan föräldrar utan lägger "skulden" på barnet.
Stämmer rätt bra.

När familjen krackelerar (problem mellan/hos föräldrarna), så märks det ofta på barnen.

Vissa barn blir utåtagerande på olika sätt, några börjar skolka och slåss, andra barn kan utveckla depressioner eller kanske ätstörningar.
Flickor verkar tendera mer mot trötthet, ätstörningar och depression, än pojkar, som t.ex. bråkar eller snattar istället.
Citera
2018-03-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Båda föräldrarna jobbade hos arbetsgivare som har företagshälsovård.

Så att de inte var listade hos någon vårdcentral, kan betyda, att de huvudsakligen använde företagshälsovårdens möjlighteter vad avser vanlig hälsovård.

Alternativt, så vände de sig till någon helt privatpraktiserande läkare.

OH har fått receptbelagd medicin utskrivna för sina sömnproblem. Jag tror att både gick via företagshälsovården.
Citera
2018-03-19, 16:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En annan sak.

– I avskedsbrevet berättar de att de varit överens om beslutet att avsluta sina egna och barnens liv, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen Region Syd, till SVT Nyheter Skåne.
– Anledningen, som de beskriver, är att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av att barnen hade en sjukdomssituation.

Att dom såg ingen livskvalitet eller framtid för barnen, om barnen hade fått leva vidare, på grund av sin sjukdoms-situation.
utan för att dom tror att barnen inte får någon livskvalitet eller framtid, om dom får leva kvar efter att föräldrarna har tagit sina liv.

Livskvalitén och framtiden för barnen, som blir kvar... anser föräldrarna vara så låg, att dom tar barnen med sig.

Hrm. Du menar att föräldrarna vill begå självmord för sin egen del och skull (sina egna sjukdomar och ev stress), och måste då ta barnen med sig, för att dessas livskvalité annars skulle bli för låg?

Njae. Eller, jag tror det vore svårt att urskilja precis det, och ginge det så skulle nog oddsen dala lite. Det beror på. Men är det inte troligare att allt är sammanblandat och villkorat av allt annat, eller? Även om frågan kanske plötsligt vänder med en särskild sida upp.

Är det inte den där sammanblandningen av vad som är vad som kanske är kärnan i problemet?

Man kunde säga, var det av klarsyn de tog livet av sig, alla, eller var det av brist på klarsyn?

En del av det där skulle kanske bara en förälder kunna svara på....?
Citera
2018-03-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En annan sak.

En sådan komponent verkar ju att finnas vid vissa familicide. Visst.
Om man inte dödar barnen för att straffa maken, så tror nog gm ofta att resten av familjen aldrig hade klarat sig utan gm. Därför utvidgad självmord. En sådan överdriven självuppfattning. Ingen kan förneka att det är mycket svårt för barn att missta sina föräldra, men de alla flesta klarar sig genom livet efter det.

Att man tar med andra familjemedlamar kan som sagt vara straff, att dessa inte ska få veta en skam eller att man tror att det är bättre för dessa att dö än att leva vidare utan gm. Inte barmhjärtighet, inte altruism, men patologisk altruism som beror på gm förvrängda verklighetsuppfattning.

Det har andra skrivit här, man accepterar/ser inte de andra familjemedlemar som självständiga individer, men en förlängning av sig själv. Gränserna har suddats ut.

Gm vill på detta sättet håller familjen tillsammans in i döden, en familj som inte had varit tillsammans på samma sätt om livet hade gått vidare.
Citera
2018-03-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Makaber död vet vi inget om. Döden i sig är inte Makaber.
Barnen blev kanske mördade = annan människa tog deras liv, ingen sjukdom.
Det spelar ingen roll vad de hade för sjukdom eller inte, för det var inte den som dödade.
Orsaken till ett mord kan absolut helt eller delvis bero på en sjukdom som offret har.
Det finns säkert fall där människor har blivit mördade för att mördaren tyckte att offret hade ett icke
tillräckligt tilltalande utseende, så huruvida en svår sjukdom skulle kunna innebära en koppling (även
om själva dödandet är gjort av annan) så är jag övertygad om att JA.

Förstår inte det konstiga som du på nåt sätt verkar vilja få andra att tro, att du (baserat på att några
här tror att sjukdom skulle vara eventuell bidragande orsak till en utplånad familj) är orolig för
att människors risk att bli mördade pga sjukdom skulle öka, eller rent allmänt befinner sig i risk pga
en sjukdom (för att DET kanske var fallet med dessa barn)!?!?!

Oavsett vad alla här inne är överens om, att den/de som dödat sina barn har gjort fel, så lär väl knappast
mördarens/mördanars orsak i detta fall på nåt sätt öka risken för andra människor att bli mördade,
oavsett ålder eller eventuell sjukdom!

Håller med till 2738% men ändock smått irriterad på din ständiga upprepning.
Stackars alla drabbade!

Detta inlägg har legat och grott i mitt bakhuvud sedan jag läste det. Det är uppenbart att det finns en ogrundad rädsla för att den här händelsen på något sätt ska legitimera mord av altruistiska orsaker. Man verkar tro att om det skulle visa sig att orsaken ligger i flickornas sjukdom så kommer det att utbryta en epidemi av mord på sjuka barn. Det går inte ens för sig att tänka tanken att det skulle kunna vara altruism i två sjuka hjärnor som ligger bakom tragedin. Men det är faktiskt det som ligger närmast till hands. Sen får man försöka skapa ett omvänt orsakssamband om man vill. Men det är inte troligt att flickornas sjukdom uppstod på grund av föräldrarnas relationsproblem eller en hjärnparasit. Det fungerar inte så.
Citera
2018-03-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Kan mig själv som exempel. Stort trauma händer och jag nekar samtalskontakt. Nytt trauma 4 år senare som har att göra med det första till viss del. Nekar samtalskontakt. Tre år senare är jag troligen i risigt skick och får bilen vandaliserad, inte mycket alls. Bryter ihop på jobbet senare samma dag och börjar gryta hejdlöst. Den lilla saken fick mig att tippa över. Till saken hör att det första traumat var livshotande.

Vet inte mycket om den akademiska världen, men blev själv förbigången av yngre nyanställd vid befodran. Blev rätt rätt arg, men knöt näven i fickan och jobbade på. Lyckades kliva uppåt nästa gång istället. Kan mycket väl tänka mig att det OH mest av allt ville ha var en professorstitel. Kollegan som avgudade honom skrev bara jobbrelaterade saker, inte en rad om familjen. Varför jag tycker att det som skrevs gällde jobbet.

Gjorde det OH ännu mer deprimerad påverkade det säkert den övriga familjen starkt. Kanske HB gav upp när hon såg OH`s dröm krossas? Jag har ingen som helst idé om vem som gjort vad eller vad som hänt, bara att små saker kan få stora konsekvenser.

Pga min erfarenhet har jag hjälpt två vänner som drog sig undan och började bete sig så annorlunda att jag misstänkte depression. Frågade först om jag fick hälsa på eller om dom ville prata om det. Båda nekde till att ha några problem. Jag åkte och hälsade på ändå och i efterhand har båda tackat mig för hjälpen att få dom på rätt köl.

Hade jag inte haft mina problem och fått hjälp, hade jag aldrig kunnat hjälpa mina vänner. Vi svenskar är rätt dåliga på att tränga oss på hos människor som drar sig undan eller nekar hjälp.

Sett ur ditt perspektiv, dvs om O (eller H) gått igenom samma mönster av stort obearbetat trauma/ trauman följt av någon sorts sammanbrott utlöst av "droppen som fick bägaren att tippa över", så borde han (eller hon) rimligen reagerat i affekt, som du som fick en gråtattack på jobbet.

Han borde ha fått en gråtattack, ett raseriutbrott, gett sig på frun eller något av barnen verbalt eller fysiskt.

Inte kalkylerande och analytiskt planerat, haft samråd med sin partner och praktiskt införskaffat det han/ de behövde för att genomföra mord på barnen och självmord, spelat in en video och placerat ut denna...

Även om någon av dem de facto fått ett nervöst sammanbrott och i affekt slagit eller verbalt gett sig på någon av döttrarna och därefter skämts så mycket att de inte kunnat leva med tanken på sig själv som barnmisshandlare eller tanken på social skam så borde analytiska och intelligenta föräldrar som älskar sina barn komma till insikten att det finns andra lösningar på familjens problem.

- Att tex skiljas och tex i O´s fall satsa på att jobba 150% och betala för avlastning i hemmet åt H och barnen, i Sverige eller utomlands hade exempelvis varit en lösning om O tröttnat på en betungande familjesituation. Hade H satt sig på tvären till den lösningen skulle O kunnat ha erbjudit sig att ha flickorna boende hos sig tillsammans med en barnflicka/ guvernant.
Vilket tunnelseende de/ någon av dem måste ha haft, som inte sett alternativa lösningar.

- Fanns hot från socialtjänsten att omplacera flickorna hade en flytt utomlands kunnat arrangeras.
Oron och skammen som ett ev omhändertagande av flickorna hade inneburit för föräldrarna kan kanske spela en roll. Men O var van att tala för deras sak. Och detta är ju som sagt spekulationer. Soc var kanske inte ens inkopplade.
Citera
2018-03-19, 19:49
Medlem
Har försökt skumma igenom ett antal sidor men finner det lönlöst givet närmare 25’000 inlägg. Skulle någon vänlig själ kunna sammanfatta vad som orsakat familjens död? Tack i så fall.
Citera
2018-03-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
För att komma i närheten av att förstå så måste man nog utgå ifrån att ingen av föräldrarna var vid sina sinnens fulla bruk vid gärningen. ( men jag tror inte på psykisk sjukdom, psykopati osv)Jag tror inte dom uppfattade det så ”att dom lekte Gud”. Mer att dom gjorde döttrarna en tjänst. Att alla fyra hade det bättre som döda. (det betyder inte att jag tycker det!)

Så måste det ha varit. Föräldrarnas (ev. förälderns) sinnen var grumlade av någon anledning. De (ev. han eller hon) tänkte inte klart, så som vi tycker att vi gör när vi sitter här och läser och skriver. Kanske var orsaken djup depression.

Vad som från början utlöste denna depression vet vi inte. Kanske problemen (depressionen, den psykiska ohälsan eller vad det nu var) hade utvecklats under en längre tid. Kanske tilltog besvären successivt under flera års tid?

Ganska säkert hade man haft det jobbigt där hemma under en lång period. Det är litet svårt att förstå att ingen såg några tecken, några signaler (eller så fanns det de som såg). Det enda konstruktiva för framtiden är ju att få svar på frågorna: hur kan man upptäcka att en familj har det väldigt svårt? Vilka tecken skulle man ha varit uppmärksam på och vad ska vi vara uppmärksamma på i framtiden?

Var den särskilda undervisningen i hemmet någon form av signal? Att föräldrarna önskade den unika åtgärden? Sättet som besluten togs på och formerna för uppföljning? Att först det ena och sedan det andra barnet i familjen ansågs behöva denna extremt ovanliga undervisningsform?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in