Citat:
Visst, det mest sannolika hade varit skilsmässa. Sedan ekonomisk konkurs. Det vet man inte och i och med avsaknad för någon indikation som helst angående dessa två punkter, så är frågan vad annat kunna det vara. Det är en förändring som utlösa dessa brott, det familjelivet som har varit kommer inte kunna fortsätta så som det var. En drastisk förändring.
Och det är där jag kommer in på OHs arbetet. Tror inte heller att det nödvändigtvis är befordringen. Den var inte avgjord. Så jag tror inte att man kan påstå att OH visste att han inte blir befordrad och därför dödade han hela sin familj och sig själv. Jag tror att han inte så en väg att kunna kombinera en framgångsrik karriär med den familjesituation han befann sig i. Vad identifierar vi oss med? En lycklig familj, att vi gör vårt jobb bra (för OHs del mycket bra). Viktig för många, här fungerade både två inte mer på det sättet som det var tänkt. Och det är så klart ingen rationell konklusion som resulterar ur ett välövervägd resonerande.
Nej, visst antar jag att det fanns, innan det hände, stora spänningar i familjen, förtvivlan, känsla av emotionell ensamhet, hjälplöshet, despression, desperation, självmordstankar, känslan att stressgränsen var nådd och därtill överskriden, känslan av totalt misslyckande, skam, ilska, aggression. Man är trängd i hörnan och den ända vägen ut är att ta slut på allt. Och det är det som är så oerhört tragiskt för offren, det kunde ha funnits många lösningar som hade resulterad i ett bra liv för alla.
Hade OH förberedd sina konferenser, trodd att han kan briljera den kommande vecka och presterar bra under året som kommer, fått sin professor OCH kunna utöva den – nej då tror jag inte detta hade händ.