Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
"Ett visst protokoll".. Hur menar du?
Ska det tolkas, som att svenska politiker försöker se till, vilka stories som skrivs -
media management är ju inte unikt för Sverige - men enl. protokollet så ska varken politiker eller journalister låtsas om fenomenet.
Hanif Bali begick därför ett
faux pas, när han uppmärksammade, att UD hade kontaktat Oksanen.
Eller missförstår jag, vad du menar?

Att UD kontaktar journalister som kan vara intresserade när de har gäster som kan vara av intresse är väl närmast självklart. Att UD har löpande kontakt med Krim-aktivister som motsätter sig rysk ockupation är också självklart i och med att Sverige och resten av den civiliserade världen tagit kraftigt avstånd från ockupationen.
Politiker och journalister behandlar varandra med en viss hövlighet. Åtminstone etablerade journalister och media, där undviker man att ifrågasätta varandras motiv. Sådant får alternativpressen ägna sig åt.
Visst blir det en uppdelning i fina, etablerade journalister och politiker som umgås i de bättre salongerna, och de lite mer ofina alternativmediajournalisterna och alternativpolitikerna som får hänga nere i källaren. Man kan helt klart ifrågasätta denna uppdelning. Men den finns och den bröt Bali emot, därför får han nu försöka pudla så gott han kan.
För min egen del ser jag en kraftmätning mellan ett informellt block C+S representerat av Oksanen (c-ledarskribent) och Peter Hultkvist, (s) försvarsminister.
Oksanen gick ut kraftfullt och räddade Hultkvist från misstroendevotum framför näsan på Bali och moderaterna.
Inte att förvåna att Bali ger igen för gammal ost genom att mena att Oksanen sitter i knät på UD. Men då vaknade DN och drar på.
Även Frick har en gås oplockad med Oksanen, som pekat ut Nyheter Idag som Putins nyttiga medhjälpare.
Angående signalspaningen så är det mest troliga att den här Krim-aktivisten är utsatt för sådant, och när datumet bekräftades av denne så kunde Zachrisson tipsas. Ingen vet hur tipset presenterades och från vem, det kan ha sett helt legit ut för Zachrisson. Men när mailväxlingen väl var ute ur lådan var det bara en tidsfråga innan den skulle hitta fram till Oksanen. Att det var just Bali var kanske bara en slump.