2018-03-06, 14:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Brevet skickas tillbaks, och inte destrueras..
Det beror på avsändaren har ett avtal med Postnord om att paketet skall destrueras eller om dom vill betala för returfrakten. Billiga saker lönar sig inte att ta tillbaka för ehandlarna då returfrakten kostar mångdubbelt mer än vad varan är värd..
Citera
2018-03-06, 14:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Var inte så vresig, det går ju uppenbarligen snabbare att fråga dig.
Eller ännu hellre läsa informationen på nätet både Postnord och Tullverket har ju svarat på alla frågor så varför upprepa dom här om och om igen...

https://www.postnord.se/information/...s-pa-kinapaket

http://www.tullverket.se/sv/privat/h...9ca47c380.html
Citera
2018-03-06, 14:41
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Sist citerar du om epacket i USA...
Det ska väl gälla i EU från 2021?

Det verkar ju vara snabb leverans på dem, vilket innebär att det lär vara dyrt Porto på dem, samtidigt ska ju subventionerna minskas, det låter inte bra för oss som hellre väntar en månad på grejorna än betalar dyrt Porto.

Om jag förstått saken rätt så kan amerikanarna välja om de vill betala lite mer och få hem paketet snabbt, men även välja fri frakt eller det billigaste alternativet. De slipper i alla fall avgifterna. Tröskelvärdet för tull, moms etc är mycket högre än inom EU. Kanske lägger olika stater på VAT. Det vet jag inte.

Vore bra om någon svensk som bor i USA kan förklara hur det fungerar där med Kinapaketen.

Någon som har VPN kan även surfa in på Ebay etc med en IP-adress från USA och kolla vilka fraktalternativ som erbjuds.
Citera
2018-03-06, 14:41
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Efter lite snabb googling så hitta jag en massa länkar som säger att det iallafall kommer vara en av det största delarna av Sveriges budget, om inte den största.

http://www.friatider.se/tullberg-asy...r-skattekronor
https://morklaggning.wordpress.com/2...och-kostnader/

Sen har jag för mig att ingen i regeringen räknar på invandringens faktiska kostnader, utan där är det locket på som gäller.

Menar du att Postens hanteringsavgift också är aktuell kring invandringen?
Citera
2018-03-06, 14:42
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Eller ännu hellre läsa informationen på nätet både Postnord och Tullverket har ju svarat på alla frågor så varför upprepa dom här om och om igen...

Jag ska göra det nästa gång. Tack!
Citera
2018-03-06, 14:43
Medlem
ballebojs avatar
Det är väl bara Tullverket som får bedöma om paketet är en gåva eller inte? Postnords chef har själv sagt att dom måste följa det som står på paketen så kommer det fram att Postnordsnissarna gör lite som dom vill lär väl folk hata dom ännu mer. Postnord kan skicka "misstänkta" gåvor till Tullverket för vidare utredning så att Postnord får momsa alla Kinagåvor tror jag bara är troll och skrämselpropaganda. :-)
Citera
2018-03-06, 14:43
Medlem
eremitkraftans avatar
Väntar på ett paket från Wish som enligt trackingen har gått igenom tullen i Holland och nu befinner sig i Sverige. Känns spännande!
Citera
2018-03-06, 14:46
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Fel, fel och fel! Fått flera Kinapaket från företag där möjligheten att kryssa i gift har funnits nu under 2018. :-)

Jag har också fått ett par paket i år med de gamla etiketterna. Tror att de avvecklas successivt, inget tvång ännu att deklarera med de nya etiketterna för varubrev/e-brev.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-06 kl. 14:48.
Citera
2018-03-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Om jag förstått saken rätt så kan amerikanarna välja om de vill betala lite mer och få hem paketet snabbt, men även välja fri frakt eller det billigaste alternativet. De slipper i alla fall avgifterna. Tröskelvärdet för tull, moms etc är mycket högre än inom EU. Kanske lägger olika stater på VAT. Det vet jag inte.

Vore bra om någon svensk som bor i USA kan förklara hur det fungerar där med Kinapaketen.

Någon som har VPN kan även surfa in på Ebay etc med en IP-adress från USA och kolla vilka fraktalternativ som erbjuds.
800 dollar per dygn är fribeloppet i USA. "value of a shipment of merchandise imported by one person on one day that generally may be imported free of duties and taxes"
https://www.cbp.gov/newsroom/nationa...-increases-800

"shall apply with respect to articles entered, or withdrawn from warehouse for consumption,"
https://www.congress.gov/bill/114th-...-bill/644/text

Edit: Kollade liten gasolbrännare från Kina till USA, fraktpris; gratis, 0.99 (ePacket) 0ch 3.99 (ePacket) dollar. Beror på hur snabbt man vill få varan levererad. Olika handlare hade olika alternativ
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-06 kl. 15:18.
Citera
2018-03-06, 14:50
Medlem
ballebojs avatar
Postnords svar angående när en kund frågade angående att han ville få reda på vad som var i hans försändelse:

"Hej x. Det är inte alltid kollinumret knyter samman med informationen på försändelsen. Det är inte heller PostNords uppgift att meddela innehållet inuti försändelsen, det behöver mottagaren själv hålla reda på. Hälsningar, x."

1. Hur fan ska man veta om dom byter kollinummer?

2. Borde visst vara deras ansvar? Står väl ofta något litet på paketet som dom lätt borde kunna skriva in om dom ändå ska ha betalt.
Citera
2018-03-06, 14:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Det är väl bara Tullverket som får bedöma om paketet är en gåva eller inte? Postnords chef har själv sagt att dom måste följa det som står på paketen så kommer det fram att Postnordsnissarna gör lite som dom vill lär väl folk hata dom ännu mer. Postnord kan skicka "misstänkta" gåvor till Tullverket för vidare utredning så att Postnord får momsa alla Kinagåvor tror jag bara är troll och skrämselpropaganda. :-)
Det lär inte komma så många paket märkta Gåva/Gift då även China Post är medvetna om att det endast är privatpersoner som får skicka gåvor utomlands. Fråga dina säljare på ALi, eBay o Wish så får du höra...
Citera
2018-03-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det lär inte komma så många paket märkta Gåva/Gift då även China Post är medvetna om att det endast är privatpersoner som får skicka gåvor utomlands. Fråga dina säljare på ALi, eBay o Wish så får du höra...
Jag tror jag räknade mina 8 av 31 dvs ca 25% är märkta gåva.
Jag har inte begärt "Gift" för någon postförsändelse från Kina.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-06 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in