Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Och nu är han saknad av alla.
En stor ledare som fylde teatern och skapade mångfald...
Villket djävla hyckleri.
Det krävs en viss form av diktatorskap för att styra upp ett företag fyllt med kreativa primadonnor och narcesister.
Jahapp. Orkar inte läsa tråden från start till slut.
Hur tog han livet av sig?
Varför kan jag förstå.
Ett dödsoffer för #metoo...
”Ett dödsoffer för Metoo”
Yeah right.
Benny är ett dödsoffer för sin egna äckliga ledarstil. Han har medvetet trampat på, förlöjligat och trakasserat sina anställda.
Vad förväntade han sig?
Antagligen stämde uppgifterna om honom som kom ut. Det människorna sa om honom var sant. Annars hade han knappast valt att ta sitt eget liv.
Benny Fredriksson var en vuxen människa. Han var fri att göra sina egna val. Någonstans måste man i det hela se vart den enskildes ansvar börjar och slutar. Han hade inte behövt ta sitt liv, han kunde ha stått rakryggad och tagit kritiken. Gett svar på tal och kanske till och med bett om ursäkt. Människor hade förlåtit honom. Människan är sällan långsint.
Men antagligen var Benny ett ynkrygg som inte ens kunde stå för sina egna handlingar.
Det är inte okej att bete sig hur som helst. När ska folk fatta det? Blir förbannad på de som utmålar honom som ett offer.
Han hade en hjärna, den kunde han ha använt på ett förnuftigt sätt.
Det här fallet påminner mig om några dagboksanteckningar som min farmors farfar gjorde på 1800-talet. Han skrev att en man i byn hade dränkt sig själv i sjön efter att ha blivit avslöjad med att sno stora summor från byns gemensamma kassa. Mannen hade i det sista förnekat allting, men sanningen kom till slut fram och det blev väl för mycket för honom.
Farmors farfar skrev att karln hade gjort sitt val och därmed fick stå sitt kast.
Det är lätt att beskylla omgivningen för att försöka smutskasta Benny. Men skapade ju faktiskt det här själv. Vad gav honom rätten att behandla andra människor på det nedsättande viset han gjorde?
Hade Benny någon slags speciell rättighet från Gud att trycka ner människor?
Besatt Benny någon slags överhet som undtog honom från sunt förnuft?
Varför ska Benny bli förskonad konsekvenserna av sina handlingar?