2018-03-19, 13:07
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du glömde visst elak kärring , häxa , CP , undermänniskor , blattar m.m .
Jag tror nästan alla glömt de tankar som fanns innan Fup, det är nog bara du som minns.
Citat:
Den sista raden känns igen sen tidigare .
Kanske för att den är ryggraden i rättssäkerhet.

Citat:
Ena stunden har man inte undersökt andras inblandning och nästa har man gjort det .
Hur är det nu egentligen ? Har man undersökt tillräckligt eller inte ?
Och har man det så har väl åklagaren bevisat att det inte finns fler gärningsmän ?

Du anklagar mig ofta för att skriva samma sak om och om igen. Om du sluta upprepa samma frågor hela tiden så skulle det iallafall bli lite mindre av det.

Det mesta här i värden är inte bra eller dåligt. Människor, utredningar, filmer,konstverk, relationer, mord eller vad fan som helst, är mer mångfacitrat än så.
Citera
2018-03-19, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Och lika hemskt är det att vissa sitter och försvarar mördaren E**** .
Och dessutom förtalar både offer och deras anhöriga .

Det finns absolut inget försvar till det Edvin har gjort.
Vet inte om jag har sett någon försvara honom direkt (som jag sett hända i andra trådar).
Däremot kanske man skulle kunna få en förklaring till varför det hände (om Edvin mot förmodan skulle erkänna) eller åtminstone en för oss mer begriplig anledning till att det hände (till exempel att Edvin är psykiskt sjuk).

Det verkar som att för många av brott av de här slaget finns en spärr för att erkänna. De nekar i sten. Är för lite insatt i den här frågan, men en tanke jag har är att det kan delvis bero på den typ av gärningsman man har att göra med här. En stor del av dom kanske har starka psykopatiska drag. En del har att göra med att gärningsmannen vet att det finns ett starkt tabu i samhället mot att skada människor i utsatt läge (ex som här ett äldre och oskyldigt par).

Man önskar väldigt ofta att gärningsmannen bara erkände. Särskilt som de ändå har blivit dömda för brottet.

Det skulle ge svar till de anhöriga. Men även för samhället är det viktigt.
Att förstå vem som är en risk för samhället.
Vad skapar ett sådant monster.
Hur kan vi i framtiden förebygga det.
Nu känns ju Edvins beteende som obegripligt. Det känns som om djävulen hoppat in i en vanlig kille och fått honom att döda random oskyldiga personer i deras hem en solig sommardag strax efter en härlig lunch och tankar på presenter till sitt barnbarn.....

Tror aldrig Edvin kommer att erkänna.
Citera
2018-03-19, 13:30
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Visst är utredningen gedigen, det håller jag med om. Polisen själva sade ju att de blev tilldelade resurser av episka proportioner, vilket var mycket bra.

Här håller jag med dig. Men tillvägagångssättet, amerikanaren och Edvins egen historia, sår tvivel hos mig.
Man måste även tänka på att utredningen var koncentrerad på Edvin.
Samtidigt så tror jag själv inte att det finns fler GM, men det kan inte uteslutas.

Uppfattar heller inte att du vill bråka. Jag brukar inte uppfatta sakliga inlägg med välutvecklade resonemang som bråk.
Amrikanaren dvs usa-bilen är avskriven. Polisen får många tips i ärendet och har tittat på allt (?) Bilen visar sig inte varit där och då, något vittne har tagit fel på dag eller plats.
Citera
2018-03-19, 13:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Amrikanaren dvs usa-bilen är avskriven. Polisen får många tips i ärendet och har tittat på allt (?) Bilen visar sig inte varit där och då, något vittne har tagit fel på dag eller plats.
Fast bilen har varit sedd av flera oberoende vittnen. Den är ett mysterium och även om den stått där på fredagen, så kan den ha att göra med detta fall.
Citera
2018-03-19, 13:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Fast bilen har varit sedd av flera oberoende vittnen. Den är ett mysterium och även om den stått där på fredagen, så kan den ha att göra med detta fall.
Tänker inte gå igenom fup igen för att citera hur den avskrivits....
Citera
2018-03-19, 13:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Tror inte det varit fler förhör i de mordfall med nekande GM där jag gått igenom förundersökningen mer noggrant. Tänker du dig att man skulle hålla typ 20-25 förhör om flera timmar varje? Jag tror det skulle motverka sitt syfte. Det skulle bli för mycket upprepning och rutin. Knappast det som får en GM som nekar i sten att ev. mjukna och erkänna. Vilket ju nu nästan allt pekar mot att den häktade i detta fall inte kommer att göra."

Det är möjlig att att han har rätt, men vi vet ju inte.
Hur ett nötande av förhör skulle kunna motverka ett syfte har jag dock svårt att förstå. Edvin kunde ju knappast ha låst sig ännu mera i förhören.
Citera
2018-03-19, 13:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det finns absolut inget försvar till det Edvin har gjort.
Vet inte om jag har sett någon försvara honom direkt (som jag sett hända i andra trådar).
Däremot kanske man skulle kunna få en förklaring till varför det hände (om Edvin mot förmodan skulle erkänna) eller åtminstone en för oss mer begriplig anledning till att det hände (till exempel att Edvin är psykiskt sjuk).

Att förstå vem som är en risk för samhället.
Vad skapar ett sådant monster.
Hur kan vi i framtiden förebygga det.
Nu känns ju Edvins beteende som obegripligt. Det känns som om djävulen hoppat in i en vanlig kille och fått honom att döda random oskyldiga personer i deras hem en solig sommardag strax efter en härlig lunch och tankar på presenter till sitt barnbarn.....

Tror aldrig Edvin kommer att erkänna.
Det är för såna här frågor bland annat som vi har forskare på området, kriminologer t ex. Tror att många vet en hel del om psyket bakom de här brotten. Problemet är att även om de alla skulle ha samma hjärnskada så blir inte alla med samma hjärnskada brottslingar.
Vi kan inte låsa in alla med en skada på grundval av att några procent kan utvecklas till mördare. Vi får nog inte svar på hur och varför, dvs vem blir mördare, förrän det finns botemedel.
Problemet med att få en Edvin att berätta hur och varför är att man kan "göra en Qvick". Med rätt medicin och många klappar på huvudet kan vi få många gåtor lösta!?
Citera
2018-03-19, 13:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Utan att kunna säga emot dig direkt, eftersom jag ännu inte läst hela FUP, undrar jag om de har avskrivit bilen?

När jag läste FUP, F sid 908, Samlingsdokument om den turkosa bilen uppfattar jag det mer som att man inte hittat något som bekräftar att någon har varit på besök hos paret den 10 juni. Man har kollat fordon, slagningar i polisenens system, förhört personer, genomfört masttömninar och kollat samtalslistor mm. Kanske det man kallar avfört?

Lite konstigt är det att flera vittnen uppger samma sak, att de noterat en turkos amerikanare. Min tanke runt detta är att vid ett så allvarligt brott som detta är, skapas mycket oro och snack i bygden. Rykten skapas och flera personer ringer in tips. Tror också att minnen kan ändras lätt hos vittnen om de pratar med andra om det.

Bara en teori. Men det var ju också ett evenemang i närheten (cruising) just den helgen. Men de borde ha fångats upp av master och kollats av.
Citera
2018-03-19, 14:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

De är väl som du de där vittnena , noll trovärdighet och ute efter uppmärksamhet .
Kan bilen ha haft med fallet att göra även om den inte har stått där på fredagen ?
Det finns alltid personer som ser saker som inte stämmer i alla utredningar .
Och det är just därför dessa iakttagelser hamnar i slasken och inte i FUP .
Citera
2018-03-19, 14:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror nästan alla glömt de tankar som fanns innan Fup, det är nog bara du som minns.

Kanske för att den är ryggraden i rättssäkerhet.

Du anklagar mig ofta för att skriva samma sak om och om igen. Om du sluta upprepa samma frågor hela tiden så skulle det iallafall bli lite mindre av det.

Det mesta här i värden är inte bra eller dåligt. Människor, utredningar, filmer,konstverk, relationer, mord eller vad fan som helst, är mer mångfacitrat än så.

Tankarna om elak kärring och häxa m.m kom efter att FUP släpptes .
Jag förstår att du har svårt att hålla ordning på allting i fallet
med E**** och hans bestialiska mord på stackars peret Lekander .
Eller så är det för att du brukar köra med den frasen .
Nu blev det svårt va ? Hur var det nu igen som du menar ?
Har man eller har man inte utrett om det finns fler gärningsmän än E**** ?
Man kan inte både ge beröm för att det har skett och påstå att man inte har
undersökt detta på ett riktigt och bra sätt , det borde du väl fatta eller va ?
Att tjata om mångfacitrat hjälper inte direkt .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-19 kl. 14:47.
Citera
2018-03-19, 14:10
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Utan att kunna säga emot dig direkt, eftersom jag ännu inte läst hela FUP, undrar jag om de har avskrivit bilen?

När jag läste FUP, F sid 908, Samlingsdokument om den turkosa bilen uppfattar jag det mer som att man inte hittat något som bekräftar att någon har varit på besök hos paret den 10 juni. Man har kollat fordon, slagningar i polisenens system, förhört personer, genomfört masttömninar och kollat samtalslistor mm. Kanske det man kallar avfört?

Lite konstigt är det att flera vittnen uppger samma sak, att de noterat en turkos amerikanare. Min tanke runt detta är att vid ett så allvarligt brott som detta är, skapas mycket oro och snack i bygden. Rykten skapas och flera personer ringer in tips. Tror också att minnen kan ändras lätt hos vittnen om de pratar med andra om det.

Bara en teori. Men det var ju också ett evenemang i närheten (cruising) just den helgen. Men de borde ha fångats upp av master och kollats av.
Jag uppfattade det som du mycket riktigt säger, som att polisen inte hittat något som bekräftar vittnenas utsagor och att man funnit att det sannolikast rör sig om rykten utifrån något slags sammanblandning av jenkarbilar i trakten men inte hos lekanders den aktuella tiden.
Det är vanligt att det vimlar av sånt i en så här stor och uppmärksammad utredning. Samma sak med folk som erkänner brott, det måste ändå bevisas, finns galningar till allt.
Citera
2018-03-19, 14:15
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det är en gåta, vad i hela världen kan de som åkte i den ha för anledning att inte ge sig till känns. Stallflickan sa direkt att det var hon när hon såg bilderna, man brukar göra så om man är oskyldig. Jag är inte speciellt förtjust i tanken på att höra av mig till poliser. Men hade jag varit och hälsat på lekandets den där helgen hade jag ringt direkt. Jag undrar varför dom i raggarbilen har för anledning att inte göra det. Det är ju nästan så man tror att de var sådana där krimenella.
Det är väl ett välkänt faktum att det är bus som kör raggarbil och en del av deras helgnöjen vill de kanske hålla för sig själva..
Lär ju ha varit fikabrödutdelning på Mantorp Gård 5 denna lördag så kan ju ha varit en Herr Skumberg som tittade förbi - skulle ju kunna vara en koppling till gryningsräden i Strålsnäs..
Måste nog medge att detta är ett dött spår i sammanhanget - har säkert med något annat mindre olagligt att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in