Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
Och lika hemskt är det att vissa sitter och försvarar mördaren E**** .
Och dessutom förtalar både offer och deras anhöriga .

Det finns absolut inget försvar till det Edvin har gjort.
Vet inte om jag har sett någon försvara honom direkt (som jag sett hända i andra trådar).
Däremot kanske man skulle kunna få en förklaring till varför det hände (om Edvin mot förmodan skulle erkänna) eller åtminstone en för oss mer begriplig anledning till att det hände (till exempel att Edvin är psykiskt sjuk).
Det verkar som att för många av brott av de här slaget finns en spärr för att erkänna. De nekar i sten. Är för lite insatt i den här frågan, men en tanke jag har är att det kan delvis bero på den typ av gärningsman man har att göra med här. En stor del av dom kanske har starka psykopatiska drag. En del har att göra med att gärningsmannen vet att det finns ett starkt tabu i samhället mot att skada människor i utsatt läge (ex som här ett äldre och oskyldigt par).
Man önskar väldigt ofta att gärningsmannen bara erkände. Särskilt som de ändå har blivit dömda för brottet.
Det skulle ge svar till de anhöriga. Men även för samhället är det viktigt.
Att förstå vem som är en risk för samhället.
Vad skapar ett sådant monster.
Hur kan vi i framtiden förebygga det.
Nu känns ju Edvins beteende som obegripligt. Det känns som om djävulen hoppat in i en vanlig kille och fått honom att döda random oskyldiga personer i deras hem en solig sommardag strax efter en härlig lunch och tankar på presenter till sitt barnbarn.....
Tror aldrig Edvin kommer att erkänna.