2018-03-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Till sakfrågan då. Kanske är det något skumt med det dubbelt undertecknade obduktionsprotokollet. Eller så försvann det första (till Holmér?) och så fixade de ett "nytt"? Den tryckta texten, så långt det går att jämföra, är väl identisk?

Ja den tryckta texten är identisk och ser ut att komma från samma skrivmaskin, det blir tydligt om man tittar på ordet "Lik" på första sidan.
Citera
2018-03-19, 12:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Ja den tryckta texten är identisk och ser ut att komma från samma skrivmaskin, det blir tydligt om man tittar på ordet "Lik" på första sidan.
Och det är förstås samma maskin överallt i det "släppta" protokollet?
Citera
2018-03-19, 12:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ove, man tycker ju faktiskt att Elisabeth Belich borde ha reagerat starkt på om kulan hon hittade inte alls överensstämmer med den kula som visats upp i massmedia.
Ja det tycker man absolut och jag undrar vad som hände med henne efter att jag uppmärksammat fallet och dragit slutsatsen som tvärtom blev CPs öde istället för upprättelse. När jag senare försökt hitta uppgiften från nätet var den försvunnen precis som hela den debatt i en mängd frågor jag hade ägnat mig åt innan jag inbjöds till FB. Här skulle åtminstone inget kunna försvinna i smyg. För Google är det numera ändå fullt möjligt på vilken nivå som helst bara någon betalar. Det som gjorde Belichs berättelse så sannolik var att det var en solkatt hon först fått se genom den gulblänkande metallbit hon sedan pillrade fram bakom gallret strax över ögonhöjd. Den klara solen stod lågt rakt i söder vid tillfället så det stämmer precis med platsen som sedan markerades med en vit trasa och tydligt kan ses på polisens bilder från platsen.
Citera
2018-03-19, 12:19
Medlem
Egentligen kanske det inte är så underligt att den ena kulan hittas av en mediterande man. Platsen var full av folk som sökte stöd av varandra, den som går dit för att meditera söker precis som den som vill placera ut en kula avskildhet.
Citera
2018-03-19, 12:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vem är Belich?
Hittades en kula fastkilad bakom gallret?
Hur vet du detta?

Elisabeth Belich är den kvinnliga hundägaren som hittade "palmekulan" åtta meter från mordplatsen söndagen den andra mars kl 1220.
Citera
2018-03-19, 12:22
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jo och han är med i GK som desinformatör

Du som är skytt och fysiker. Om en kula av viss beskaffenhet, vikt och hastighet träffar ryggraden - skulle en stor del av rörelsemängden kunna överföras till en bortskjuten del av ryggraden på så sätt att skadan i bröstkorgen orsakades av kotdelarna snarare än av den kraftigt inbromsade kulan? Jmf elastisk stöt mellan två likadana kulor där all rörelsemängd överförs från den rörliga till den orörliga kulan.

Det är inte mig du frågar, så jag begår möjligen ett etikettsbrott genom att stjäla frågeställningen.

Rörelsemängden bevaras vid såväl elastisk som inelastisk stöt. Det som skiljer dem åt är att den elastiska stöten bevarar rörelseenergin, medan den vid den inelastiska omformas till ljud-, lossbrytnings- och deformationsenergi (bland alla andra).

Ett skott mot ryggraden kan borde kunna resultera i att en del av ryggraden slits loss, gissningsvis då en kota. Men frågan är om inte den ryggkota som träffas snarare splittras än slits loss. Jag förmodar att något så poröst som en ryggkota är sprött snarare än segt. Tänk porslin kontra stål.

Just my five cents, mer blir det inte från en amatörballistiker. Jag tar 100% ansvar för det fysikaliska resonemanget i vilket fall.
Citera
2018-03-19, 12:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det är inte mig du frågar, så jag begår möjligen ett etikettsbrott genom att stjäla frågeställningen.

Rörelsemängden bevaras vid såväl elastisk som inelastisk stöt. Det som skiljer dem åt är att den elastiska stöten bevarar rörelseenergin, medan den vid den inelastiska omformas till ljud-, lossbrytnings- och deformationsenergi (bland alla andra).

Ett skott mot ryggraden kan borde kunna resultera i att en del av ryggraden slits loss, gissningsvis då en kota. Men frågan är om inte den ryggkota som träffas snarare splittras än slits loss. Jag förmodar att något så poröst som en ryggkota är sprött snarare än segt. Tänk porslin kontra stål.

Just my five cents, mer blir det inte från en amatörballistiker. Jag tar 100% ansvar för det fysikaliska resonemanget i vilket fall.
Jo, det är riktigt. Resonemanget om en elastisk stöt var för att förklara min idé.

https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/screenshots/pics/3caab7ab1b658c3218a521cb7a6e73c3/large.gif
Citera
2018-03-19, 12:35
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Egentligen kanske det inte är så underligt att den ena kulan hittas av en mediterande man. Platsen var full av folk som sökte stöd av varandra, den som går dit för att meditera söker precis som den som vill placera ut en kula avskildhet.
Jan Mosander läste jag senast berättar i sin bok "Bland spioner, kommunister och vapenhandlare" att den här indiske filuren inte var vem som helst utan en agent från ambassaden som bara jobbade under cover som journalist.
Citera
2018-03-19, 12:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
I närheten av en papperskorg var det väl dessutom? Där man kan låtsas slänga en servett samtidigt som man droppar något.
Citera
2018-03-19, 12:38
Medlem
Citat:
Och det är förstås samma maskin överallt i det "släppta" protokollet?

Det var det första jag letade efter, bilderna är inte så högupplösta och jag har inte hittat någon "bild" som sticker ut så mycket som ordet "Lik" eftersom L:et ligger högt och i:et lågt mot linjen.

Jag har också letat efter delar av bokstäver som sticker ut från maskningens kanter, har inte hittat något. Bilderna, särskilt på den maskade versionen är som sagt lågupplösta.

Jag har bara lagt en liten stund på att jämföra och har ingen expertkunskap om skrivmaskiner.
Citera
2018-03-19, 12:47
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Förstår fortfarande inte bäringen. AE i klartext så att man slipper leta... var alltså både CIA och SA och kompis med OF.

A*ant Elzing* (*=a)

Född i Nederländerna 1937 där han växte upp gick i en elementär skola till 1947, Elementary School Bolsward, Netherlands. Föräldrarna flyttade till Kanada där AE efter skolgången fick en omfattande militär utbildning.

Army signals training certificate, Camp Borden summer 1954, Banff national camp summer 1955.
BA, Hon. Applied Maths & Phys, Univ W Ont, Canada, June 4th 1960.
University Naval Training Division 1956-1959, naval cadet Halifax summer 1957, air training ...summer 1957. (Chipmunk plane - flying certificate), Trenton summer 1958 (Harvad plane).
Res stud. at National Resarch Council, Div. Building research, Snow & Ice sec. Ottawa, Canada summer 1959.
Scientific programme IBM 7050 computer, Toronto, Canada summer 1960.
MSc, Hist & Philos of Sci, UC London, UK 24 July 1964. (Masterexamen i England)

Han gifte sig med en svensk känd vänsterkvinna som han träffade på en liftarresa i Europa under 60-talet, enligt egen utsago. Han kom sen Sverige och Göteborgs universitet där han blev fil dr 1971. Utnämnd till Assoc. Prof. Univ of Gothenburg 1972. 1986 - 2002 var han professor i Vetenskapsteori vid Göteborgs universitet.

I Sverige har AE varit känd som en av frontalfigurerna i organisationen KFML (r) i Göteborg, där han varit flitig som skribent och redaktör för bl.a. Klasskampen. En av hans alster hade rubriken Kina är en garant för världsfreden. AE är alltså känd som maoist långt ut på vänsterkanten och var det långt upp i åren, idag är han professor emeritus.

Man kan fråga sig vad som gjorde en flottans man i ett Nato-land till maoist under andra hälften av 1960-talet.

Var det intrycket från den militära utbildningen i Kanada plus en gedigen masterexamen i England som fick honom att gå med i KFML (r) i Sverige? KFML formerades av marxist-leninisterna inom Skp, Clartéförbundet och ungdomar ur Vietnamrörelsen. R:arna var mer revolutionära än de andra och såg i den kinesiska kulturrevolution klasskampen som det viktigaste att bedriva: de ville ha medlemmar som var icke-akademiker förankrade ute i arbetslivet.

AE skojade för eleverna på universitetet i Göteborg mitten av 90-talet, fortfarande lierad med KFML (r) där de unga såg upp till honom som en sann revolutionär, om att Kina aldrig beviljade honom visum att besöka landet. Han skakade på huvudet, skrattade och sa sig inte förstå att Kina nekat honom visum. Som bekant fick däremot Frank Baude visum och träffade några verkliga höjdare i Kina.

Är inte detta Olof Frånstedts CIA-kontakt i Göteborg som gav honom och Persson sådan huvudbry då OP bad om en lista på alla CIA-agenter i Sverige? Lösningen blev som bekant att lille Olof fick se en lista på alla agenter i Stockholm och lämnade mötet fly förbannad.

Bäring på MOP?

Om Sydafrikanska hitmen mördade OP så tror jag inte detta skedde utan USA:s medgivande. AE har sannolikt i sådant fall haft en samordnande roll mellan CIA och SA.
Senast redigerad av MossTrums 2018-03-19 kl. 12:57.
Citera
2018-03-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jan Mosander läste jag senast berättar i sin bok "Bland spioner, kommunister och vapenhandlare" att den här indiske filuren inte var vem som helst utan en agent från ambassaden som bara jobbade under cover som journalist.

Jag har träffat honom en gång och har ärligt talat svårt att tänka mig det. Jag är bekant med flera av hans många barn. De är genuint vänster allihop, någonstans tänker jag mig att den som lever dubbelliv ändå vill uppfostra sina barn efter sin riktiga övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in