2018-03-19, 10:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Faktum är att den verkliga mordkulan som Belich fick syn på var så starkt deformerad att inte heller polisen som fick den i sin hand gärna ville tro att det ens varit en kula. Med tanke på hur kulan rikoschetterat mot gatans betongplatta innan den kilade fast bakom gallret i exakt den punkt där skottlinjen pekar mot den ideala liggplatsen för närmsta prickskytt är det med största sannolikhet verkliga mordkulan.
Det mest anmärkningsvärda som obducenten sedan påpekade inför en storögd Sonny Björk var den trumpetformade nästan raka sårkanalen som visar på typisk hydrodynamisk expansion av en spinnande ej tumlande höghastighetskula som bara kunnat bli från en längre räfflad pipa. OP kan då mycket väl ha skjutits med gevär på det 10 m håll som först beräknades men bara ingen velat tro.
Citat:
Elisabeth Belich bodde i Handen precis som min vän IvB. Hennes historia om hur hon råkade få syn på kulan som gett henne en solkatt där hon stod mitt i folksamlingen läste jag först på nätet och så sent som 2003. Berättelsen är absolut ärlig och trovärdig hur fantastisk den än verkar. Min första slutsats var att CP var helt oskyldig men möjligen lurad till att bli markör åt någon prickskytt. I så fall borde han få träffa Lisbet för att reda ut alla missförstånd. Detta skrev jag om på nätet. Några dagar senare blev istället CP nerklubbad och dog efter det.
Hur får man detta att gå ihop med
På söndagen den 2 mars klockan 12.20 hittar Elisabeth Belich en kula i snömodden på trottoaren vid jalusigallret till tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan och bakom pelaren, bara åtta meter från mordplatsen. Också hon lämnar omedelbart in kulan till polisen.
i tredje kapitlet i 'Olof Palme Är Skjuten"?

Har hon skrivit att kulan hon hittade var så deformerad som du skrev?
Citera
2018-03-19, 10:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
När det gäller LP´s behov av klädbyte tror jag hon inte enbart var blodig utan kanske t o m befann sig i en prekär situation efter händelserna. Jag citerar ur Ulf Dahlstens "Nirvana kan vänta":.....
Alla historier om hur nersölad av blod Lisbet skulle ha varit är rena påhitt. Anna Hage är den som fick mest blod på sig medan Lisbet sprang omkring och skrek.
Citera
2018-03-19, 10:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
När det begav sig...

Jag skrev följande brev till Sven Anér 2013:

""Sven,

Betr.: Ulf Karlsson bild från Sabbatsberg

Jag har läst samtliga dina böcker i Palme-ärendet med stort intresse. Jag följer din blogg och har gjort vissa inlägg. Jag har just emottagit och direkt läst ”Mordet var löst innan det hände!”

Det är ingen tvekan om att Lars Christiansson är en kuf i sammanhanget. Jag har dock problem med dina utsagor härvidlag. Jag vill hävda att Lars Christiansson denna kväll visserligen åkte i bil 1210, men, men, bil 1210 är en SAAB (jag är helt säker på bilmärken). Jag bifogar en dålig bild som visar detta.

Den aktuella bilen på Sabbatsberg är en Volvo. Det är således inte Lars Christiansson som eventuellt levererar Lisbet Palme till Sabbatsberg.

En annan observation som måste göras är, att det redan står två andra Volvo-bilar vid Sabbatsberg (på samma Ulf Karlsson-bild). Den vänstra av dessa två är Åke Rimborns bil 5520. Jag bifogar en dålig bild på detta också. Den högra skall ha registreringsnummer LTS 597, men jag vet inte vilket polisbilsnummer den har. Placeringen av Rimborns bil indikerar att det redan stod en bil (LTS 597) på plats då han parkerade. Rimborn var väl två gånger på Sabbatsberg vill jag minnas. Detta indikerar att Ulf Karlssons bild är tagen senare.

Kan det vara Sture Lingsberg och Agneta Lund från Krim-jouren som anländer på Ulf Karlssons bild?

Jag har inte lösningen på detta dilemma, men jag tror vi ännu inte vet vad som egentligen hände, varken vid Tunnelgatan eller Sabbatsberg.

Med vänliga hälsningar

LTS 597 är Rimborns. Han bekräftade det personligen för mig igår.
Citera
2018-03-19, 10:45
Medlem
ieshos avatar
Från Palme-Nytt av Anér:
Här berättar nu Stockholmskriminalens tekniske
stöttepelare, kriminalkommissarien Wincent Lange,
om hur det gick till när de berömda kulorna
påträffades:

KULA nr I. (Även kallad "Lisbetkulan").

1986 03 01, lördagsmorgonen kl 0630 anmälde
Alfredo Tavares att han hittat en kula på
Sveavägens västra gångbana i höjd med fastigheten
nr 29. Tavares har för mig senare pekat ut platsen
till en punkt belägen 155 centimeter från körbanan
och omedelbart söder om de två vattenrännor, som
går närs över gångbanan, från de dubbla
hängrännorna på fastigheten ut till körbanan.

Jag fick från sambandscentralen ganska
omgående reda på fyndet. Jag bad att
polispersonalen på platsen, till vilka Tavares
överlämnat kulan, skulle bevara den intill dess jag,
som då var ensam på roleln, kom for att hämta den.
Jag åkte omedelbart, men framkommen meddelades
jag att kulan redan transporterats till polishuset. Jag
återvände till roteln.

KULA nr 2. (Även kallad ”Palmekulan”)

1986 03 02, söndag, klockan 1230 anmälde
Elisabeth Belich att hon strax tidigare hittat en kula.
Det var det andra kulfyndet och kulan fick därför
beteckningen "kula nr 2". Att den också ibland
kallas pr ”Palmekulan ” beror på ett antagande att
det är den kulan som dödade Olof Palme.

Elisabeth Belich hade som intresserad besökt
brottsplatsen, där det då fanns ganska många
besökanden. När hon stod strax söder om den
betongpelare, som står några få meter söder om den
centrala brottsplatsen och invid gatukorsningens
östra nedfart till T-banan, tittade hon ner. Hon såg
då något som blänkte till invid pelaren. Hon tog
upp föremålet och överlämnade det till en polis.

Samma dag fastställdes vid tekniska roteln att de
två kulorna var av samma slag, således tillverkade
av Winchester.
Senast redigerad av iesho 2018-03-19 kl. 10:49.
Citera
2018-03-19, 10:58
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur får man detta att gå ihop med
På söndagen den 2 mars klockan 12.20 hittar Elisabeth Belich en kula i snömodden på trottoaren vid jalusigallret till tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan och bakom pelaren, bara åtta meter från mordplatsen. Också hon lämnar omedelbart in kulan till polisen.
i tredje kapitlet i 'Olof Palme Är Skjuten"?
Har hon skrivit att kulan hon hittade var så deformerad som du skrev?
Redan Holmér måste bluffa kring det verkliga förloppet då hans ämbetsmannaed till skydd för statsmakten fortfarande gällde. Den faktiska statskuppen i skuggan av riksmorden har ännu ingen vågat erkänna.
Var Belich hittade kulan har berättelserna varierat kring på betänkligt vis och somliga hävdar att den sparkats omkring i snömodden. Länge var jag övertygad om att bara mordkulan blivit utplacerad i efterhand för att passa ihop med den andra upphittad tvärs över gatan. Även den visade sig och sedan ännu tydligare vara ditlagd i efterhand.
Citera
2018-03-19, 11:26
Medlem
ieshos avatar
Kriminalinspektör Torsten Kviberg nämnde redan 0:55 den 1 mars 1986 det stenografiska meddelandet "Olof Palme är skjuten" (som sedan blev titeln på Holmérs bok), när han ringde hem till Wincent Lange.

När Lange tidigt samma morgon skulle inspektera kroppen hittade han ett litet ingångshål i ryggen och ett hopsytt utgångshål. Han bad att stygnen skulle avlägsnas och såg att utgångshålet bara var aningen större än ingångshålet: 7x18 mm. Han ansåg att såret påminde om en projektils profilbild och ritade en bild av skadan som påminner om de upphittade kulorna.

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/PP847_2396_13_G1_1102_01.pdf
Senast redigerad av iesho 2018-03-19 kl. 11:33.
Citera
2018-03-19, 11:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Redan Holmér måste bluffa kring det verkliga förloppet då hans ämbetsmannaed till skydd för statsmakten fortfarande gällde. Den faktiska statskuppen i skuggan av riksmorden har ännu ingen vågat erkänna.
Var Belich hittade kulan har berättelserna varierat kring på betänkligt vis och somliga hävdar att den sparkats omkring i snömodden. Länge var jag övertygad om att bara mordkulan blivit utplacerad i efterhand för att passa ihop med den andra upphittad tvärs över gatan. Även den visade sig och sedan ännu tydligare vara ditlagd i efterhand.
Ove, man tycker ju faktiskt att Elisabeth Belich borde ha reagerat starkt på om kulan hon hittade inte alls överensstämmer med den kula som visats upp i massmedia.
Citera
2018-03-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Och de har nattöppet för frågor på helgen?

Lätt att bara fråga Pu så får du förklaringen.

Såg du att jag inatt postade en screenshot av min samtalslista? Jag ringde dem i onsdags.

När RMV inte hade något svar och Remstam inte svarade på mitt mejl så registrerade jag mig här för att göra er uppmärksamma på namnteckningarna. I lördags aktiverades mitt konto och jag beskrev lite av det här i mitt första inlägg. Igår svarade Remstam på mitt mejl och ändrade på sin hemsida.

Jag räknade som sagt aldrig med att vara särskilt aktiv här utan ville bara göra er uppmärksamma på det här. Trodde inte att jag direkt skulle bli såhär personligt ifrågasatt. Är du polis? Det här känns som ett förhör.

Ni är många vettiga här men också flera dussin fullblodsgalningar, jag trodde inte att PU orkade svara på en massa frågor från folk. Hur kontaktar man dem?

Jag vet inte varför jag ska behöva tjafsa om det här eller varför sådant här ska behöva ta en massa plats i tråden. Över huvud taget så verkar ni lägga mycket tid på personangrepp på varandra här. Det är bara trist att läsa, ni kanske skulle ta det någon annanstans? Typ: "Den stora tråden om idioten X" osv.
Citera
2018-03-19, 11:48
Medlem
ieshos avatar
Är det bara en "trådsanning" att någon idiot hade tvättat projektilerna innan de undersöktes på BKA i Wiesbaden? Det framgår inte i utredningsmaterialet vad jag kan se.
Citera
2018-03-19, 11:56
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Oneliner efter oneliner. Har du inte läst moderatorsmeddelandet varje gång du postar.

Citera
2018-03-19, 11:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Såg du att jag inatt postade en screenshot av min samtalslista? Jag ringde dem i onsdags.

När RMV inte hade något svar och Remstam inte svarade på mitt mejl så registrerade jag mig här för att göra er uppmärksamma på namnteckningarna. I lördags aktiverades mitt konto och jag beskrev lite av det här i mitt första inlägg. Igår svarade Remstam på mitt mejl och ändrade på sin hemsida.

Jag räknade som sagt aldrig med att vara särskilt aktiv här utan ville bara göra er uppmärksamma på det här. Trodde inte att jag direkt skulle bli såhär personligt ifrågasatt. Är du polis? Det här känns som ett förhör.

Ni är många vettiga här men också flera dussin fullblodsgalningar, jag trodde inte att PU orkade svara på en massa frågor från folk. Hur kontaktar man dem?

Jag vet inte varför jag ska behöva tjafsa om det här eller varför sådant här ska behöva ta en massa plats i tråden. Över huvud taget så verkar ni lägga mycket tid på personangrepp på varandra här. Det är bara trist att läsa, ni kanske skulle ta det någon annanstans? Typ: "Den stora tråden om idioten X" osv.
Du har helt rätt. Om allt! Men det är inte lätt att aldrig låta sig provoceras.

Jag själv och många andra har precis samma erfarenheter av personen i fråga, som faktiskt går på i samma otrevliga stil vare sig man bemöter honom eller inte, vare sig man bemöter honom sakligt eller svara med samma mynt. Det är deprimerande och enda sättet att hålla humöret uppe är att puckla på honom tills hans tystnar.

Ta det inte personligt bara, för han är verkligen sån.

Till sakfrågan då. Kanske är det något skumt med det dubbelt undertecknade obduktionsprotokollet. Eller så försvann det första (till Holmér?) och så fixade de ett "nytt"? Den tryckta texten, så långt det går att jämföra, är väl identisk?
Citera
2018-03-19, 11:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Här finns en märklig uppgift.

Polismannen Wide uppger att han och kollegan Mossberg, kommer till mordplatsen ca 23.50, Denna bil finns ej upptagen i Poutiainens lista för bilar i tjänst, vet någon vilken patrull det rör sig om?

Kan det vara den svart vita Saab 900 som syns på den film som togs av teamet från SVT som befann sig vid Hötorget i samband med mordet?

Wide uppger att han kör 2 yngre damer till polishuset för förhör. Det kan rimligen inte vara någon annan är AH och KJ som åsyftas?

Men AH uppger att i sin bok att hon och KJ åker dit ensamma i Delsborns taxi?

Vad ska man tro?
Var Wide & Mossberg en följebil till taxin möjligen?

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/polis-sven-olov-laggar-blir-intervjuad.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in