Citat:
Faktum är att den verkliga mordkulan som Belich fick syn på var så starkt deformerad att inte heller polisen som fick den i sin hand gärna ville tro att det ens varit en kula. Med tanke på hur kulan rikoschetterat mot gatans betongplatta innan den kilade fast bakom gallret i exakt den punkt där skottlinjen pekar mot den ideala liggplatsen för närmsta prickskytt är det med största sannolikhet verkliga mordkulan.
Det mest anmärkningsvärda som obducenten sedan påpekade inför en storögd Sonny Björk var den trumpetformade nästan raka sårkanalen som visar på typisk hydrodynamisk expansion av en spinnande ej tumlande höghastighetskula som bara kunnat bli från en längre räfflad pipa. OP kan då mycket väl ha skjutits med gevär på det 10 m håll som först beräknades men bara ingen velat tro.
Det mest anmärkningsvärda som obducenten sedan påpekade inför en storögd Sonny Björk var den trumpetformade nästan raka sårkanalen som visar på typisk hydrodynamisk expansion av en spinnande ej tumlande höghastighetskula som bara kunnat bli från en längre räfflad pipa. OP kan då mycket väl ha skjutits med gevär på det 10 m håll som först beräknades men bara ingen velat tro.
Citat:
Hur får man detta att gå ihop medElisabeth Belich bodde i Handen precis som min vän IvB. Hennes historia om hur hon råkade få syn på kulan som gett henne en solkatt där hon stod mitt i folksamlingen läste jag först på nätet och så sent som 2003. Berättelsen är absolut ärlig och trovärdig hur fantastisk den än verkar. Min första slutsats var att CP var helt oskyldig men möjligen lurad till att bli markör åt någon prickskytt. I så fall borde han få träffa Lisbet för att reda ut alla missförstånd. Detta skrev jag om på nätet. Några dagar senare blev istället CP nerklubbad och dog efter det.
På söndagen den 2 mars klockan 12.20 hittar Elisabeth Belich en kula i snömodden på trottoaren vid jalusigallret till tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan och bakom pelaren, bara åtta meter från mordplatsen. Också hon lämnar omedelbart in kulan till polisen.i tredje kapitlet i 'Olof Palme Är Skjuten"?
Har hon skrivit att kulan hon hittade var så deformerad som du skrev?