2018-03-18, 12:40
Medlem
Hej!

Jag ska börja studera på högskola nästa termin och är lite osäker på vilken utbildning jag ska söka. Är intresserad av programming och har därför funderat på att söka civilingenjör i mjukvaruteknik då jag läst att det är mer programmering i den och mindre hårdvara (jag är inte speciellt intresserad av hårdvara).

Men eftersom att utbildningen bara finns på Lith så är jag lite rädd att utbildningen ska tas som en lite mer oseriös utbildning i jämförelse med ex Civilingenjör i datateknik som är mer välkänd och finns på de flesta större skolorna. Jag får också känslan av att man blir lite låst vid att just vara systemutvecklare i framtiden i jämförelse med andra civilingejörslinjer som verkar vara lite mer öppna.

Någon vet hur denna utbildning står sig i jämförelse med andra utbildningar och om den har lika hög "rank" som alla andra civilingenjörsutbildningar?
Citera
2018-03-18, 14:13
Medlem
Du kan ju alltid söka D istället och välja en inriktning mot mjukvara. Då får du lite ordentligare ingenjörsgrund att stå på med lite fysik och elektronik också. När jag kikar på mjukvaruteknik tycker jag det som sticker ut mest är hur lite matematik det är. I mitt tycke korrelerar matematikinnehållet i en CI-utbildning ganska väl med kvalitén i stort. En viss mängd fysik hör till allmänbildningen också. Undvik dessa nyare konstruktioner som bara med tveksamhet borde kallas civilingenjörsutbildningar. Sök annars systemvetenskap eller dylikt, men då målar du in dig på precis det sätt du är orolig för.
Citera
2018-03-18, 15:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Kolla kursplanen. Verkar sådär faktiskt:

https://liu.se/studieinfo/program/6cmju/3722/syllabus

Vill du ha bredd är det matematik som gäller. En matematiker kan göra en ekonoms jobb, men en ekonom kan inte göra en matematikers jobb. Enligt kursplanen läser studenterna envariabelkursen termin fyra, men på många andra lärosäten läser de den kursen första terminen!
Citera
2018-03-18, 15:39
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
En matematiker kan göra en ekonoms jobb

Vad för jävla skräpjobb pratar vi om då?
Citera
2018-03-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinhaus
Du kan ju alltid söka D istället och välja en inriktning mot mjukvara. Då får du lite ordentligare ingenjörsgrund att stå på med lite fysik och elektronik också. När jag kikar på mjukvaruteknik tycker jag det som sticker ut mest är hur lite matematik det är. I mitt tycke korrelerar matematikinnehållet i en CI-utbildning ganska väl med kvalitén i stort. En viss mängd fysik hör till allmänbildningen också. Undvik dessa nyare konstruktioner som bara med tveksamhet borde kallas civilingenjörsutbildningar. Sök annars systemvetenskap eller dylikt, men då målar du in dig på precis det sätt du är orolig för.

Ja jag har funderat på att söka D istället just på grund av matematiken. Det är inte riktigt matematiken som jag har något problem med på D utan det är just att det verkar vara väldigt hårdvaruinriktat. Men spelar det jättestor roll när man väl gått ut vilken av dessa två linjer man valt tror du?

Utbildningar som systemvetenskap och liknande lär det inte bli eftersom jag som du sa inte vill måla in mig i ett hörn.
Citera
2018-03-18, 19:50
Medlem
Detta är Linköpings svar till data på KTH som är mer formad efter en mix av Computer Science och Software Engineering - alltså stor fokus på mjukvara och mer praktiskt lagt. Mer lik program i USA och Kanada. Vill du bli utvecklare och programmera mycket så går du där. KTH borde inte heta Datateknik egentligen.

Alla andra datatekniska utbildningar på de större skolorna i Sverige är mycket mer mixad med mjukvara, hårdvara och allmän programmering på lågnivå. Datateknik = Computer Engineering, vilket din kandidat och 3 första år kommer vara. Dina två sista år är Computer Science mastern som gör att du får en MSc i Computer Science and Engineering.

Spelar ingen roll vilken du går, det är vad du är intresserad av och dina skills som kommer betyda något. Men vill du arbeta med tex inbyggda system eller lära dig mer om hur saker fungerar huven, läsa elektronik, fysik och mer matte så kan det vara kul.
Citera
2018-03-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proger
Ja jag har funderat på att söka D istället just på grund av matematiken. Det är inte riktigt matematiken som jag har något problem med på D utan det är just att det verkar vara väldigt hårdvaruinriktat. Men spelar det jättestor roll när man väl gått ut vilken av dessa två linjer man valt tror du?

Utbildningar som systemvetenskap och liknande lär det inte bli eftersom jag som du sa inte vill måla in mig i ett hörn.

Jag skulle välja den som du tror du får mest ut av. Mitt omdöme är att D ser betydligt bättre ut på pappret även om de också ser ut att läsa lite mindre matematik än jag trodde. Kort flervariabelanalys och ingen vektoranalys, men fortfarande en kurs i elektromagnetisk fältteori? Baklänges om man frågar mig. Svårt att säga vad du ska göra. D ser definitivt ut att vara tuffare och med betydligt mer elektronik och hårdvara, men det finns någon slags mjukvaruprofil som master. Mjukvaruteknik verkar mer light och fokuserad på mjukvaran direkt till bekostnad av resten.
Citera
2018-03-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlatAdvice
Detta är Linköpings svar till data på KTH som är mer formad efter en mix av Computer Science och Software Engineering - alltså stor fokus på mjukvara och mer praktiskt lagt. Mer lik program i USA och Kanada. Vill du bli utvecklare och programmera mycket så går du där. KTH borde inte heta Datateknik egentligen.

Alla andra datatekniska utbildningar på de större skolorna i Sverige är mycket mer mixad med mjukvara, hårdvara och allmän programmering på lågnivå. Datateknik = Computer Engineering, vilket din kandidat och 3 första år kommer vara. Dina två sista år är Computer Science mastern som gör att du får en MSc i Computer Science and Engineering.

Spelar ingen roll vilken du går, det är vad du är intresserad av och dina skills som kommer betyda något. Men vill du arbeta med tex inbyggda system eller lära dig mer om hur saker fungerar huven, läsa elektronik, fysik och mer matte så kan det vara kul.

Så du tror inte att man målar in sig i ett hörn om man väljer mjukvaruteknik? För i så fall är mjukvaruteknik det jag vill gå eftersom att jag är mer intresserad av mjukvara. Vill ju bara inte ses som någon halvdan ingenjör.
Citera
2018-03-19, 09:59
Medlem
Citat:
Jag skulle välja den som du tror du får mest ut av. Mitt omdöme är att D ser betydligt bättre ut på pappret även om de också ser ut att läsa lite mindre matematik än jag trodde. Kort flervariabelanalys och ingen vektoranalys, men fortfarande en kurs i elektromagnetisk fältteori? Baklänges om man frågar mig. Svårt att säga vad du ska göra. D ser definitivt ut att vara tuffare och med betydligt mer elektronik och hårdvara, men det finns någon slags mjukvaruprofil som master. Mjukvaruteknik verkar mer light och fokuserad på mjukvaran direkt till bekostnad av resten.

Ah förstår vad du menar, men tror du att detta har stor betydelse för arbetsgivare? Om jag tillexempel skulle vilja söka något mer ekonomiskt jobb efter examen, skulle det då se bättre ut med en examen i datateknik?
Citera
2018-03-19, 13:44
Medlem
Citat:

Enligt utbildningssidorna på LiU är det i princip lika mycket matematik på D som på mjukvaruutveckling och inte alls för lite. Fysik finns med det också, om än bara en orienterande kurs. Ingen elektronik, dock.

Självklart är det civilingenjörsutbildningar, begreppet har utvecklats mycket de senaste 20 åren men det betyder inte att det var bättre förr.
Citera
2018-03-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ah förstår vad du menar, men tror du att detta har stor betydelse för arbetsgivare? Om jag tillexempel skulle vilja söka något mer ekonomiskt jobb efter examen, skulle det då se bättre ut med en examen i datateknik?

Om du ska söka något mer ekonomiskt jobb efter examen så spelar det troligtvis större roll om du har läst "något ekonomiskt" än om du har gått en specifik civilingenjörsutbildning (I undanräknat)
Citera
2018-03-19, 14:23
Medlem
Citat:
Så du tror inte att man målar in sig i ett hörn om man väljer mjukvaruteknik? För i så fall är mjukvaruteknik det jag vill gå eftersom att jag är mer intresserad av mjukvara. Vill ju bara inte ses som någon halvdan ingenjör.
Vad menar du med att måla in sig i ett hörn och halvdan ingenjör? Fattar inte vad du är ute efter.

Vill du jobba inom mjukvaruutveckling eller inte? Forska inom datavetenskap? Gå data/mjukvaruteknik.

Vill du ha flexibilitet som ingenjör gå Teknisk fysik eller Teknisk matematik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in