2018-03-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Kan det vara så att han var på jobbet för att förbereda sitt stora dag vilket han nog var tvungen attlägga mycket tid på efter nyår. Kom hem och då har Hanna redan avlivat barnen och skrivit brevet som han bara behövde signera ... efter han hjälpt henne verkställa sin önskan....

OH ger ett intryck av att vara en noggrann person och som huvudansvarig, som jag fattat, för denna europeiska konferens med många tillresta åhörare skulle det snarast vara förvånande om han inte varit på arbetet dagen/kvällen innan. En sista kontroll och förberedelse.

Jag vet att jag skulle varit det i vart fall.
Citera
2018-03-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att det var en olycklig kombination.
JA, Agnes hade "kronisk trötthetssyndrom" (eventuellt ME) som sakta blev värre o värre men vissa dagar var bra.... andra riktigt skit-dåliga.
Hon var inte dödligt sjuk, men tillräckligt dålig för att få hemundervisning.
Detta berodde på ett genfel, som aktiverats av borrelia eller gardasil, eller liknande (skit samma)
Moa visar samma symptom.
Hon är i starten av sin sjukdom.
Detta går såklart att leva med, och med täta kontakter med läkare så borde man kunna leva vidare, och jag ser ingen anledning till att dö på grund av det.
Vad kan det då vara ??
Jo.. Hanna var inne i en fruktansvärd depression. Hanna mådde jättedåligt och hade bland annat stora sömnproblem.
Och varför mådde hon då så dåligt?
Jag tror att hon var ganska ok när "bara" Agnes var sjuk, men när även Moa blir dålig så klarar hon inte det.
Hon anklagar sig själv o Oskar för detta, och hon kan inte hantera det.
Hade hon mått bra, så hade dom levt idag.
Men hennes tillstånd gjorde flickorna ännu sämre.
Hon hittar ingen lösning på sin destruktiva spiral... hon anklagar sig själv, hon anklagar Oskar.
Oskar måste leva med detta, och det slutar såklart med att han oxå går in i en depression.
Han får också skuldkänslor......
Hanna vill att detta skall ta slut.
Hanna var drivande.
Hannas depression gjorde familjensituationen ohållbar.
Barnens sjukdomar blev värre pga Hanna...
Till slut gick det inte längre.........

Jag instämmer i detta. Om det är ett genetiskt fel så kan dom ha gjort en test på en mottagning för klinisk genetik och den vägen fått bekräftat att även M*a inom kort kommer att få samma symptom som sin storasyster även om hon före jul inte var särskilt sjuk. Det är inte omöjligt att det var nåt som även H*nna led av, det som vi hittills trott var cancer. Det kan vara det beskedet som kom i mellandagarna.
Citera
2018-03-18, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Hur är man "kontroversiell" i MOMS-forskning? lol

Ha ha ha ha
Precis !!!
Det handlar ju om att följa en lag.
Då kan man ju inte vara så kontroversiell.
Citera
2018-03-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ser även att denna Ank* gillar/följer Gottfries-kliniken.
Denna An*ki Perss*on är inte ens vän med Gu*nilla Bren*ton och verkar ha gjort inlägget för 1v sedan. Vem som helst kan göra inlägg så kanske någon trollar för profilen är väldigt skum... https://www.facebook.com/100003754565858
Citera
2018-03-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OH ger ett intryck av att vara en noggrann person och som huvudansvarig, som jag fattat, för denna europeiska konferens med många tillresta åhörare skulle det snarast vara förvånande om han inte varit på arbetet dagen/kvällen innan. En sista kontroll och förberedelse.

Jag vet att jag skulle varit det i vart fall.

Ja, det vore man om man var frisk och allt i familjen är ok.
Nu var det ju inte riktig så.
Om jag minns rätt så var det någon som postade att HB hade semester tills den 15/1. Ganska lång tänkte jag då. Men OH hade alltså denna konferens och så en samma vecka (?) i Stockholm. Så det kan vara så att när semestern planerades att man faktiskt tänkte saxa. Eller HB kan ha tänkt att göra så. OH upptagen med sina konferenser i Lund och STH, HB hemma den tiden på ”förlängd” semester.

Så visst, teoretiskt hade möjligheten funnits att satsa fullt på jobben denna vecka för OH. Men det blev inte så. Angående den 8/1 kan bara kollegor svara. Jag tror inte att han klarade att förbereda sina konferenser. Eller aldrig tänkte göra det. Nej, 9/1 är inget tillfället. Man hade planerad att lämnar innan vardagen börjar igen efter ledigheten, tror jag.
Citera
2018-03-18, 17:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ha ha ha ha
Precis !!!
Det handlar ju om att följa en lag.
Då kan man ju inte vara så kontroversiell.

Uppenbarligen kunde Oh på andra områden...

Man kan visst vara kontroversiell inom moms, men det kräver kanske lite händighet.

Han hade ju tydligen förespråkat momsfrihet på second hand-kläder, denna sannolikt tilltagande niche i HM-tider.

Men den typen av kontroversialitet brukar väl inte sluta på det sättet, åtminstone om man tänker sig en lönnmördares verk, som någon gjort.

Sen så vill man ju tro att han vid tröskeln till professor i det ämnet borde ha förstått sig på hur man i så fall är kontroversiell på ett konstruktivt sätt.
Citera
2018-03-18, 17:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja, det vore man om man var frisk och allt i familjen är ok.
Nu var det ju inte riktig så.
Om jag minns rätt så var det någon som postade att HB hade semester tills den 15/1. Ganska lång tänkte jag då. Men OH hade alltså denna konferens och så en samma vecka (?) i Stockholm. Så det kan vara så att när semestern planerades att man faktiskt tänkte saxa. Eller HB kan ha tänkt att göra så. OH upptagen med sina konferenser i Lund och STH, HB hemma den tiden på ”förlängd” semester.

Så visst, teoretiskt hade möjligheten funnits att satsa fullt på jobben denna vecka för OH. Men det blev inte så. Angående den 8/1 kan bara kollegor svara. Jag tror inte att han klarade att förbereda sina konferenser. Eller aldrig tänkte göra det. Nej, 9/1 är inget tillfället. Man hade planerad att lämnar innan vardagen börjar igen efter ledigheten, tror jag.

Om han inte själv var på jobbet så borde han haft kontakt med någon som var, eller i förväg stämt av så att han själv skulle kunna dyka upp på morgonen. Det beror lite på arbetsdelningen. Kan vara en eller två personer till inblandade som är ansvariga för det praktiska. Man drar inte igång en konferens med utländska gäster utan koordinering.

OH borde ha varit befriad från det praktiska för att kunna sköta föredragsförberedelser. Alltså gärna en lång semester, och sen ev. återtagna semesterdagar, elelr inte.

(Man är nu förstås lite oroad att han hade många semesterdagar innestående, som han aldrig får ut semesterersättningen för...)
Citera
2018-03-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vestonhall
Jag tänker inte fortsätta med det här inlägget eftersom du inte förstår andemeningen. Kvinnan hade under största delen av sin levnad varit oförmögen att gå, leva ett vanligt liv, utan hjälp. Sov eller var trött när det inte blev som hon önskade. Men plötsligt när ingen alltid uppfyllde hennes krav kunde hon både gå och titta i andras lådor. Det jag undrade över kunde det ha varit symptom på ME
eller var det en mental sjukdom istället. Förlåt om jag tog upp plats i de här tråden, men beteendet har förbryllat mig många år.

Får nog den uppfattningen att den här kvinnan du skriver om, hade någon psykiatrisk sjukdom i botten. Medfödd sjukdom eller något som hänt i hennes tidiga barndom. När det ställdes krav på henne skriver du att hon skulle sova men när hon fick sin vilja igenom mådde hon däremot bra. Låter inte alls som ME enligt min uppfattning.
Citera
2018-03-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag instämmer i detta. Om det är ett genetiskt fel så kan dom ha gjort en test på en mottagning för klinisk genetik och den vägen fått bekräftat att även M*a inom kort kommer att få samma symptom som sin storasyster även om hon före jul inte var särskilt sjuk. Det är inte omöjligt att det var nåt som även H*nna led av, det som vi hittills trott var cancer. Det kan vara det beskedet som kom i mellandagarna.

Vid vissa sjukdomar så drabbas även den friska genbäraren av förhöjda risker för t.ex cancer.
Citera
2018-03-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du har rätt: självklart kan familjen haft hjälp som vi inte vet ett dugg om: de kanske köpte hushållstjänster av ett privat företag, till exempel.

Den praktiska hjälpen kanske inte var det avgörande.

Egentligen funderar jag mer över en annan fråga: tog någon av föräldrarna kontakt med sjukvården med anledning av att det började bli alltför mörkt i sinnet hos den andra? (för jag tycker det verkar för osannolikt att båda två skulle ha blivit exakt lika djupt deprimerade samtidigt).

Enligt en skribent tidigare i tråden var H:s sista registrerade sjukhusbesök i slutet av augusti på Bröst- och Melanomavdelningen i Lund, sedan ingenting.

Enligt samma skribent var varken O eller H listade hos någon husläkare eller vårdcentral.

Men det finns givetvis privata psykoterapeuter/psykologer samt privatläkare som de kan ha sökt hjälp hos/varit patienter hos.
Citera
2018-03-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att barnen mår dåligt av att mamman är sjuk gör att hon mår dåligt över både att de är sjuka och att de mår dåligt av att hon är sjuk, vilket gör det ännu värre för mamman. Fastnar hon i det så tror jag att det kan öppna för desperata lösningar.

Låter som en mycket rimlig teori.
Citera
2018-03-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Enligt en skribent tidigare i tråden var H:s sista registrerade sjukhusbesök i slutet av augusti på Bröst- och Melanomavdelningen i Lund, sedan ingenting.

Enligt samma skribent var varken O eller H listade hos någon husläkare eller vårdcentral.

Men det finns givetvis privata psykoterapeuter/psykologer samt privatläkare som de kan ha sökt hjälp hos/varit patienter hos.

Båda barnen led uppenbarligen av nån sjukdom så familjen kanske behandlades på annan ort än Bjärred. Arbetsgivarna hade kanske egna avtal med någon klinik. Isåfall Malmö eller Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in