2018-03-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Clarinet, jag tycker att du gör riktigt bra inlägg i tråden. Clandeztino, jag tycker även att du gör mycket bra inlägg i tråden, speciellt med tanke på att du kört så länge. Kör vidare på det. Snyggt jobbat!

Tack! Det känns uppmuntrande! Du bidrar själv med många nya vinklingar. Förtröttas ej du lilla hop!
Citera
2018-03-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Jag har själv resonerat en hel del på det här spåret, främst att M och gm ska ha råkat i luven för något trivialt i nära anslutning till mordet. En krossad glasruta, ett kastat ägg, etc. Något som isf skulle indikera att gm bor i närheten av M, och mordplatsen. Kanske mest sannolikt längs Mohammeds gångväg till skolan.

Jag tycker dock att det är alldeles för mycket av en slump att familjen samtidigt befann sig i en sådan prekär situation, och att det finns en uppsjö av motivbilder att finna där. Samt tidpunkten för mordet.

Men, men. Inget är uteslutet så klart. Det givna hade varit att hitta ett personligt motiv mot Mohammed, inom ramen för den bredare motivbilden mot familjen. Något i stil med att Mohammed utsetts till syndabock av en kund eller en i personalen, för att han lekt med inlämnade datorer eller skvallrat på någon och gjort att den han skvallrade på blev uppsagd, eller dylikt.

Edit: Att denna person sedan inte har hittats skulle bero på att familjen inte tipsat om honom för polisen. Antingen för att denna person hade något på familjen, som familjen befarade att han isf skulle berätta för polisen. Eller att familjen av andra skäl kanske föredrog att hitta den här personen själv. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att han tillhörde ett kriminellt gäng, som hotat familjen.
Att utse en 8-åring till syndabock för något som de vuxna i familjen A gjort är långsökt sett med svenska ögon. Det kräver någon form av dels helig vrede hos GM, dels att GM:s förorättade ego inte vågar möta en vuxen person, inte vågar ta en konflikt med en vuxen. Det i sin tur skulle tyda på en mycket ung förövare.
Citera
2018-03-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det är inte alls säkert. Föreställ dig en tystlåten kille som sköter sitt, blyg och lite utanför. Ska han göra inbrott eller bygga en bilbomb eller köpa skjutvapen? Det är inte rätt personlighetstyp för det.

Att hugga ihjäl M var sannolikt en hämndaktion. Men inte för någonting som M själv hade gjort. Utan för att straffa familjen Ammouris familjeöverhuvud.
--------------------------------------------------------------
Du har en viktig aspekt här. Ponera att GM gjort något bus som M:s far tillrättavisat honom för. Det kan en mycket ung GM inte ta ut på M:s far. M blir måltavlan, han ingår kanske i GM:s bekantskapskrets, går på samma skola etc.
Citera
2018-03-18, 10:44
Medlem
Citat:
Tycker clarinet har en bra poäng. Personer från mellanöstern brukar inte vara duktiga på att samarbeta med polis. Är inte säkert att det är så i det här fallet men det är väl ingen högoddsare.
Är Ammouris muslimer eller kristna? Frågan är mycket relevant i det här sammanhanget. Jag lever i en sådan värld och vet vad jag pratar om.
Citera
2018-03-18, 12:34
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Tack och detsamma.

Är skeptisk till att han skulle ha kommit fram först nu? Bedömer du uppgiftslämnaren som trovärdig? Fördelen med teorin är att det placerar själva mordvapnet på mordplatsen. Vilket ju låter som en självklarhet. Men en av de många motsägelserna i fallet är ju att mördaren har använt sig av ett så amatörmässigt vapen samtidigt som han drabbats av sådant ursinne, och verkar ha väntat på Mohammed. De här tre omständigheterna är svåra att få ihop. Att det ska vara personlig, planerat, amatörmässigt. Men ändå sakna ett riktigt motiv.

Nackdelen, som jag anser, är att mordvapnet borde ha varit känt av fler, om den här teorin stämmer. Mohammed borde ha känt till att personen hade kniven, och då borde väl även andra ha känt till det? Som någon skrev tidigare i tråden, ett barn med en butterfly-kniv har den liksom inte i smyg. Han har den antagligen för att imponera på kompisar. Det är det primära syftet. Om den här personen hade mordvapnet, och hade en direkt koppling med Mohammed, så har jag personligen väldigt svårt att se att det inte skulle ha varit känt av ganska många.

Om Mohammed hade tagit kniven så förklarar det dock varför han inte själv visade den för familjen, av rädsla för att de skulle undra var han fått tag på den och potentiellt tvingat honom att lämna ifrån sig den.

Japp håller med dig. Det krävs i så fall att personen som M tagit kniven från haft kniven en kortare tid, annars hade det funnits personer som känt till den och honom. Är däremot inte säkert att folk kopplar mössa, kniv osv mot en specifik person. Är vanligt att folk blir förvånade när dom får reda på att den dom känner var en mördare. Vanligt att personer missar det. Sen bland barn i högstadiet så var det rätt vanligt med butterflykniv 04. Kan ev också vara en förklaring till att personer missat det.

Dom tre sakerna som du nämner är bra. Dåligt vapen, väntar på M och aggressionsutbrottet. Att det högst sannolikt är GM som vittnen har sett vänta på M talar för att det kan vara en yngre gärningsman. Han exponerar sig onödigt mycket. Hade det varit en äldre GM som planerat det hela hade han troligen rört sig lite annorlunda. Troligen spanat mot M:s utgång från fastigheten och sen följt honom. Finns många bättre platser för det i anslutning till Barnhemsgatan. Speciellt den lilla gångvägen precis utanför M:s bostad.
Citera
2018-03-18, 13:02
Medlem
Link04s avatar
Eftersom Åkesson kallades in som expert och läste in sig i fallet och fick all info 05 så är det extra intressant att hans slutsats är att M hade kniven. Tänker på att han läst rättsläkarens analys om skadorna på GM.
Citera
2018-03-18, 13:18
Medlem
CoopColas avatar
Jag såg på ett avsnitt av Vetenskapens värld (tror jag det var) som handlade om teknik som används för att utreda brott. Det var ett mord i usa som hade varit ouppklarat i flera år men man hade säkrat dna. Polisen använde något som gjorde att man kunde få fram en fantombild bara efter dna och bilden var slående lik den personen som senare blev dömd. Det var efter att den fantombilden hade publicerats som GM greps.

Är det nån som vet om det kan bli aktuellt att göra så i det här fallet? Man borde ju kunna testa iaf, man har ju inget att förlora. Någon som har koll?
Citera
2018-03-18, 14:27
Medlem
Citat:
Eftersom Åkesson kallades in som expert och läste in sig i fallet och fick all info 05 så är det extra intressant att hans slutsats är att M hade kniven. Tänker på att han läst rättsläkarens analys om skadorna på GM.
Det skulle alltså kunna röra sig endast två inblandade; mordoffret och GM. M dog och tog med sig ev knivhemlighet i döden, GM röjdes ej, han allena vet.
Citera
2018-03-18, 15:07
Medlem
Har tittat till denna tråd till och från, min tro är tyvärr att detta kommer förbli olöst. Jag tror att anledningen att man inte hittat gärningsmannen är att man medvetet/omedvetet letat efter en relativt vuxen person som tänker och agerar som en sådan. Därav också det ganska orimliga att en person skulle hämnas på pojkens familj genom att ge sig på pojken. Det är onödigt krångligt. Man kan då invända att det måste vara något "konstigt" med fallet eftersom man inte hittat gärningsmannen. Jag tror inte det behöver vara så, snarare att detta är en "uppgörelse" i barns värld och som tyvärr slutar som den gör. Att gärningsmannen väntar på pojken och har ett mål med detta tror jag, dock oklart vad. Det urspårade psykot faller på att det inte hittades några tunga droger och att han faktiskt kom undan. Notera att det sistnämnda är något av en bedrift, även om det i detta ingick en stor portion tur.

Jag har ju liksom alla andra ingen aning vad som hände och tyvärr får vi nog inte reda på det. Men så länge det ramlar in något som liknar tips så lever hoppet. Som lekman kan jag tycka att polisen borde vara lite mer öppen med vad som sker eller inte sker i utredningen. Inser förvisso att de nog vet om nackdelarna med en sådan approach och väljer att hålla saker tight.

En sak som skulle kunna tala för att det ÄR något "konstigt" med fallet är väl då de tusen och åter tusen timmar som olika utredare jobbat med detta och inte verkar ha funnit...något.
Citera
2018-03-18, 15:39
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Har tittat till denna tråd till och från, min tro är tyvärr att detta kommer förbli olöst. Jag tror att anledningen att man inte hittat gärningsmannen är att man medvetet/omedvetet letat efter en relativt vuxen person som tänker och agerar som en sådan. Därav också det ganska orimliga att en person skulle hämnas på pojkens familj genom att ge sig på pojken. Det är onödigt krångligt. Man kan då invända att det måste vara något "konstigt" med fallet eftersom man inte hittat gärningsmannen. Jag tror inte det behöver vara så, snarare att detta är en "uppgörelse" i barns värld och som tyvärr slutar som den gör. Att gärningsmannen väntar på pojken och har ett mål med detta tror jag, dock oklart vad. Det urspårade psykot faller på att det inte hittades några tunga droger och att han faktiskt kom undan. Notera att det sistnämnda är något av en bedrift, även om det i detta ingick en stor portion tur.

Jag har ju liksom alla andra ingen aning vad som hände och tyvärr får vi nog inte reda på det. Men så länge det ramlar in något som liknar tips så lever hoppet. Som lekman kan jag tycka att polisen borde vara lite mer öppen med vad som sker eller inte sker i utredningen. Inser förvisso att de nog vet om nackdelarna med en sådan approach och väljer att hålla saker tight.

En sak som skulle kunna tala för att det ÄR något "konstigt" med fallet är väl då de tusen och åter tusen timmar som olika utredare jobbat med detta och inte verkar ha funnit...något.

Ja det stämmer nog att det inte är något konstigt med det här fallet, utan bara att det är mycket få personer, troligen minderåriga som känner till konflikten.
Citera
2018-03-18, 16:06
Medlem
Link04s avatar
Personen RS som ev ska ha haft kniven ingår i M:s fotbollslag BK derby. Spelade gothia cup 07 för det laget.
Citera
2018-03-18, 16:16
Medlem
Om personen i fråga spelade Gothia -07 så skulle han varit mellan cirka 9 och 15 år 2004. Övre delen av det intervallet skulle en gärningsman kunna tänkas vara. Enligt massmedia så är "alla vittnen" överens om att gärningsmannen är 180-190 cm och cirka 20 år. Det är lite svårt att komma ifrån längden, även om vittnesmål är vittnesmål. Nikotinist, längd, etnicitet - borde vara ganska lätt att utesluta en person bara på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in