2018-03-18, 14:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag kanske har sagt något sådant, innan jag hittade motivet för mordet. Jag ser nu att det hela var planlagt med ett veldigt tydligt mål.
OK ock på PU jobbar inte utifrån motiv så de är nog lagom intresserade.
Motiv och GM, boboslacke
Citera
2018-03-18, 14:47
Medlem
Citat:
Därför att det inte är lätt att förstå.

Eller för att du svamlar och när du blir överbevisad om att du misstolkar förhör på ett sätt som varje utredare förstår är inkorrekt och en oframkomlig väg byter du taktik och blir mystisk.

Allvarligt talat. Tror du att någon tror på PU satsar på ett sådant spår och att de talar med dig om hur utredningen går.
Citera
2018-03-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Helt lättolkat tycker jag inte det är.

Formell finns inga som helst utfästelser än de som formulerats med dom och laga kraft men som jag förklarat kommer trycket nog att bli stort att någon form av belöning utbetalas om någon bidrar till klarhet. Det är dock en fråga för riksdag och regering som sitter då det händer så alla som påstår sig ha löst mordet och påstår sig ha rätt till belöningen är ute på svag is.
Citera
2018-03-18, 14:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är nästan 100 000 inlägg i tråden och du sitter inne med sanningen men orkar helt enkelt inte förklara?
Citera
2018-03-18, 14:53
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad jag förstår så ska det enligt tester på plats under identiska ljusförhållanden, vara i princip omöjligt att tydligt se ansiktsdragen på en gärningsman även på mycket korta avstånd?

Den som skrev om det här tidigare i tråden får gärna lägga ut texten igen.

Granskningskommissionen sid. 743.

Citat.
att belysningen på platsen, enligt vad hovrätten själv
konstaterat på plats – ”främst motljuset från Dekorimas skyltfönster” –
gjorde att det inte varit möjligt att säkert iaktta detaljerna i ett ansikte. Slut citat.

Fakta som de CP-skadade gärna blundar för.
Citera
2018-03-18, 14:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Om du har fått det klart för dig hur motiv och gärning hänger ihop så kan du säkert också prestera något begripligt i text. Du verkar ju vara verbal och inte helt idiot så det går nog bra. Detta är ju ett forum för konspirationsteorier så släpp loss. Okvädna visor är inte kul att lyssna till i längden och du är fasligt nära att bli tråkig. Synd för du har haft intressanta uppslag och vinklingar.
Citat:
Citera
2018-03-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag tänker det är slumpen. Han är i krokarna i "vapenärende" o ser Palme. Kompisar har kört honom som vanligt o de väntar snällt kanske med WT. Kort version.

Som spricker som en uppsvälld gris. Övevakningen pågar flera dygn och pågår från Hemmet till bion och vidare...
Citera
2018-03-18, 14:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Formell finns inga som helst utfästelser än de som formulerats med dom och laga kraft men som jag förklarat kommer trycket nog att bli stort att någon form av belöning utbetalas om någon bidrar till klarhet. Det är dock en fråga för riksdag och regering som sitter då det händer så alla som påstår sig ha löst mordet och påstår sig ha rätt till belöningen är ute på svag is.

I länken står även: "50 miljoner kronor fick användas som belöning 'till den eller dem som lämnar sådana upplysningar till polisen att mordet på statsminister Olof Palme kan klaras upp' stod det i regeringens beslut."

Mordet ska klaras upp och någon ska dömas. Snarare finns inga utfästelser om att den som döms måste vara den som höll i vapnet. Så tolkar jag det.
Citera
2018-03-18, 15:01
Medlem
Citat:
Motiv och GM, boboslacke

Krister och utredarna skrattar nog lika mycket som de som skulle höra Flygare en gång om de läser på nätet och ju mera mystiska motiv du presenterar desto mer skrattar de. Inte påverkar det deras arbete inte. De har mött många sådana som du och förresten har ju tre andra med tre andra gärningsmän som också har löst det och som skall få belöningen.
Citera
2018-03-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I länken står även: "50 miljoner kronor fick användas som belöning 'till den eller dem som lämnar sådana upplysningar till polisen att mordet på statsminister Olof Palme kan klaras upp' stod det i regeringens beslut."

Mordet ska klaras upp och någon ska dömas. Snarare finns inga utfästelser om att den som döms måste vara den som höll i vapnet. Så tolkar jag det.

Begreppet Klaras upp förtydligas av dåvarande Åklagaren Kerstin Skarp som sagt. Dom som står i högsta instans. Teoretiskt sett kan dock en person dömas för delaktighet i mordet trots att han "skyller på" en medgärningsman som är död men lämnar uppgifter som visar att han deltagit.

Däremot kan man inte få belöning för att peka ut en skyldig som är död för att man lämnat tips om denne eller bevis (typ vapnet) med vidhängande story eftersom då ingen dom kan uppnås. Ergo de som i tråden påstår sig ha lösning och kontakt med utredningen inte ens teoretiskt få någon belöning eller någon presenterad lösning.
Citera
2018-03-18, 15:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Begreppet Klaras upp förtydligas av dåvarande Åklagaren Kerstin Skarp som sagt. Dom som står i högsta instans. Teoretiskt sett kan dock en person dömas för delaktighet i mordet trots att han "skyller på" en medgärningsman som är död men lämnar uppgifter som visar att han deltagit.

Däremot kan man inte få belöning för att peka ut en skyldig som är död för att man lämnat tips om denne eller bevis (typ vapnet) med vidhängande story eftersom då ingen dom kan uppnås. Ergo de som i tråden påstår sig ha lösning och kontakt med utredningen inte ens teoretiskt få någon belöning eller någon presenterad lösning.

Nåja, vi kan bara tolka eftersom det inte är helt tydligt.
Citera
2018-03-18, 15:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Så säpotrion: Robban, contrastig och en okänd person.
Barbro: Donald och Co
Formellt sett är Donald Polis inom Säpo.

Är Donald den tredje personen i säpotrion?

Med största sannolikhet inte. Den info som finns är vad Sten Andersson säger till Lars Borgnäs . Där talas det om en polis med ganska framskjuten position inom SÄPO och som hade en bakgrund i att göra insatser mot speciella personer. Detta pekar rakt mot den av PG Näss bildade SÅ-gruppen, som uppkom under ingripandet mot Kröcherligan 1977.

Där ingick runt ett dussin poliser. En av dom var Göran Hansen som efter MOP steg i graderna hos SÄPO. Så hade knappast varit fallet om GH varit inblandad i illegal spaning. Då är Roland "Hököga" Hörnsten ett intressantare namn, omnämnd som DH av Gunnar Wall och som utbildare av buggare i "Mörkläggning". Men det finns som sagt fler tänkbara kandidater . Hörnsten är ännu så länge spekulation .

Med tanke på att SÅ-gruppen bildades av Näss och att han till Erik Magnusson i "Maktkamp om SÄPO" påtalar den frändskap han kände med Gruppens medlemmar så är det i min värld ställt utom allt tvivel att Näss visste vilka som illegalt övervakade Olof Palme. Om övervakningen skedde med Näss goda minne eller bakom ryggen på honom återstår att utröna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in