Citat:
Ursprungligen postat av
JacquesCartier
DN skriver den 16 mars att det är UD som misstänker avlyssning. Visst, DN namnger inte sin källa, men du menar då att DN ljugit ihop den artikeln? Jag har inte hört nåt om att UD skulle dementera den artikeln, men kan ju hända att jag missat nåt här.
Givetvis ville Bali inte erkänna att han fått mailen av Frick, han har uppenbarligen slirat på sanningen med nåt "politikerodefinierbart". Varför svamla om att han hittat det i sitt flöde? Knappast så att han inte mindes.
Jag
menar att DN ställt frågor till någon tjänstemannakontakt de har på UD som inte vill vara med på bild. Här hade det varit anständigt med ett fråga-svar-artikel med UD. Men DN har använt sina underhandskontakter för att göra en journalistisk dragning av det hela. Jag har inte sett att någon UD-intervju med namn och bild om att de är på gång på detta någon annanstans.
Det känns anmärkningsvärt att UD i princip går loss på en folkvald, Hanif Bali, och även anklagar media (låt då vara alternativ media) för något som kan vara allvarligt brott i ett fall där offentliga handlingar lagts ut på twitter. Om det nu är det UD gör. Och man blir orolig för hur det är ställt på UD om de går i gång på att alternativ media begär ut handlingar och i princip pekar ut Putin.
Låter nästan som att det i så fall även sitter många Oksanen på UD och rattar. Och att vi har deep state som vill begränsa vår rätt att begära ut allmänna handlingar, hindra oss att googla fram information och yttra oss anonymt. Och en sak till - DN och Wolodarski har sedan flera år tillbaka försökt lägga beslag på allt åsiktsutrymme i landet och skrämma alla oliktänkande: "Håller ni er inte inom åsiktskorridoren då skickar vi #metoo på er eller så säger vi att ni går Putins ärenden och då är karriären slut."