Citat:
Ursprungligen postat av
Schmerz
En mkt begränsad krets vet vad som hänt, jag är inte en av dem.
Men jag har arbetat med BF ett flertal gånger och träffat honom under många, många år i olika teatersammanhang. De flesta som är verksamma i TeaterSverige har om inte jobbat med honom åtminstone träffat honom. Han var aktiv överallt, hela tiden. Teatern var hans liv, verkade arbeta 24/7. Ingen fattade när han sov, barnen har dessutom haft en mamma med en mkt intensiv internationell karriär. Trots det var intrycket att det var ett bra äktenskap. Barnen har jag aldrig träffat.
Ingen utomstående vet om drevet hade en roll i den här utgången.
De vittnen som trädde fram talade sanning och är inga slappa kulturhippies, snarare hårt arbetande ambitiösa proffs. BF hade en hård ledarstil, men tyvärr inte rättvis. Manipulativ, favoriserande, ofta nedlåtande, respektlös och hänsynslös för att nå sina mål. Alltid en dold agenda i bakfickan. Många fick en snyting de hade svårt att hämta sig från (t.ex. en av våra främsta dramatiker Staffan Göthe, se tidigare intervju i DN).
Jag och många andra tolkade BFs beteende som ett resultat av hans uppväxt. Ett ständigt behov av återupprättelse och revansch, ju mer framgångsrik han blev, desto snabbare snurrade karusellen, och som så ofta är det lätt att tappa perspektiven då. Inte helt ovanligt.
Ingen kan förneka hans yrkesskicklighet, men vi var många som önskade att han även varit empatisk och respekterande mot sina medarbetare och kollegor, även då han inte hade något att tjäna på det.
RIP
Tack för nyanserat inlägg. De som har det där ständiga behovet av revansch och återupprättelse slår alltid kritik ifrån sig, det är andras fel. Men när det blir överväldigande som det blev med skriverierna går det inte att vifta bort och då kommer all barndomens skam över dom och det blir omöjligt att återhämta sig.