2018-03-11, 10:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nej just det. När pb plötsligt ändrade riktning och frontalkrockade (dödlig olycka) i nov. 2015, så brydde sig polisen ex.vis inte att kolla detaljer som hjullager. Ingen likhet "inför lagen"!
Vem är pb och vad har det med denna olycka att göra? Tycker du att det är något fel i utredningen eller?
Citera
2018-03-11, 11:00
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Enligt passagerare så ringde hans telefon flera gånger under resan...
Förvånar mig inte. Jag själv pratar i headset; men undviker samtal när jag kör i möjligaste mån.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vem är pb och vad har det med denna olycka att göra? Tycker du att det är något fel i utredningen eller?
PB= PersonBil.
Citera
2018-03-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja, typiskt ungdomar med alla sina förkortningar. På din tid hette det väl pv.
Citera
2018-03-11, 11:36
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Ja jösses... PB (PersonBil) har det stått i t.ex fordonsregistret i gud vet hur många år...
Ledsen för OT; men det kändes som det måste besvaras.
Citera
2018-03-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är väl allt annat än konstigt... Människan är inte anpassad att leva efter en klockan utan efter dygnsvariationen.
Jag var kanske otydlig med vad jag menade. Man kan aldrig veta i förväg hur pass trött man blir under natten. Man kan känna sej utvilad innan men ändå bli trött likväl som att man gäspar innan skiftet börjar och man är klarvaken hela natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Problemet är; att om han hade stannat för kortare paus; så hade hans totala körtid gått åt skogen, alternativt ramtiden på körpasset.

de här regelverken (flera olika!) är en veritabel djungel, krånglig som fan. Jag kör buss själv; och försöker VERKLIGEN att lära mig exakt hur det funkar; men ibland blir man bara galen...

Raster påverkar inte körtiden utan han har fått kört lika länge även om han stannat en gång till.
Man kan köra max 9h (10h 2 gånger per vecka) inom 15h från start. På långkörning är det körtiden som tar slut och han var inte ens nära att nå 15 timmar.
Citera
2018-03-17, 11:27
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Någon som kan säga mig om busschauffören ifråga somnade i ratten med anledning av att han är/var(?) muslim och fastade på grund av ramadan? Läste en insändare på Samhällsnytt där det antyds att chauffören var det och därför inte ätit eller druckit något på hela resan, vilket fick sömnen att ta överhanden.
Citera
2018-03-17, 23:05
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanPeter
Jag var kanske otydlig med vad jag menade. Man kan aldrig veta i förväg hur pass trött man blir under natten. Man kan känna sej utvilad innan men ändå bli trött likväl som att man gäspar innan skiftet börjar och man är klarvaken hela natten.

Raster påverkar inte körtiden utan han har fått kört lika länge även om han stannat en gång till.
Man kan köra max 9h (10h 2 gånger per vecka) inom 15h från start. På långkörning är det körtiden som tar slut och han var inte ens nära att nå 15 timmar.
Vid nattarbete (mellan 01:00 och 05:00) så får den totala arbetstiden bara vara tio timmar.
Det kan mycket väl vara därför han inte valde att stanna, omloppstiden hade spruckit.
Citera
2018-03-18, 00:03
Medlem
Bussen är på väg hem igen från Havkom mötte den i fredags på E6an strax utanför Malmö efter en bärgare, sannolikt på väg till deras verkstad i Malmö för rep av alla skador. Såg ganska mörbultad ut
Citera
2018-03-18, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Någon som kan säga mig om busschauffören ifråga somnade i ratten med anledning av att han är/var(?) muslim och fastade på grund av ramadan? Läste en insändare på Samhällsnytt där det antyds att chauffören var det och därför inte ätit eller druckit något på hela resan, vilket fick sömnen att ta överhanden.

Det visade väl sig vara rent ljug har jag för mig. Står om det "tidigt" i tråden.
Citera
2018-03-18, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Om en personbil kör av vägen mitt i natten på en dålig väg och där föraren har kört i 10 timmar .ska man då plocka isär bilen i dess beståndsdelar och kolla i mikroskop på alla delar vad olyckan kan bero på..när det är uppenbart att det är den mänskliga faktorn som orsakat olyckan.
Hade personbilsföraren sagt samma som bussföraren..att bilen kom ur kurs
Hade polisen bedömt det som förarens fel till olyckan.

Du ser ingen skillnad på en personbil och en buss med kanske 50 pers i? Då förstår jag att det inte finns nån logik i din hjärna om det.

En av skillnaderna är att en buss i yrkestrafik har fler regler att hålla sig till än en personbil. Om du t.ex skulle haft en luftkudde som smällde under färd och du helt plötsligt blev av med väghållningen så riskerar inte lika många att dö som när det händer på en buss. Ganska enkel logik om man tänker efter lite.
Citera
2018-03-18, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadFirst86
Bussen är på väg hem igen från Havkom mötte den i fredags på E6an strax utanför Malmö efter en bärgare, sannolikt på väg till deras verkstad i Malmö för rep av alla skador. Såg ganska mörbultad ut

Efter olyckan utanför Arboga för många år sen, ställdes bussen över natten på garaget för Örebros linjebussar. Såg den när den stod i en låst håll där och det var inte heller en vacker syn. Sen vetskapen om att 9 personer dog i den gjorde inte att man kände sig jättepepp över att ta ut en "egen" buss för den dagens arbete.
Citera
2018-03-18, 14:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon

Ja jösses... PB (PersonBil) har det stått i t.ex fordonsregistret i gud vet hur många år...
Ledsen för OT; men det kändes som det måste besvaras.
Jag förstår mycket väl att Niklas-P avsåg personbil med sin förkortning. Då han är en känd rättshaverist i denna avdelning så undrar jag ändå om han tycker att varje trafikolycka ska utredas lika noggrant som denna eller vad hans raljerande om likhet inför lagen har med denna tråd att göra. Halva landets befolkning skulle fan få jobba på Havkom om man skulle undersöka varenda krockad bil såhär noga men jag tycker det är rätt att man gjort det i detta fall och därför anser jag att hans raljerande är lika dumt som allt annat han skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Var det ryktet kommer från vet jag inte och jag vet inte heller om föraren var muslim, kristen, satanist, ateist eller något annat. Men din fråga är korkad även om han hade varit muslim, av minst två skäl:

1. Olyckan skedde 170402 och Ramadan började 170526. Det var alltså inte fastemånad då.
2. Även under fastemånaden så får man äta från solnedgång till soluppgång, detta var en nattresa och föraren skulle alltså fått äta och dricka även om han hade varit muslim och det var under Ramadan, vilket det inte var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in