2018-03-17, 22:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Fast Bali borde kanske ifrågasätta sina "källor" bättre? Överlag borde vi kanske ställa högre krav på riksdagsmän så att de inte sitter på Twitter och spänner sig och gapar åt allt och alla?

Javisst, hellre ännu en moderat knapptryckare som okritiskt lyder partiledningen och är livrädd för journalisterna. Ett riktigt segerrecept där.

Citat:
Bali verkar överlag enkel att manipulera eftersom han är hunsad, ettrig och verkar lida av ett mindervärdeskomplex. Tror att moderaterna har tröttnat på hans drama och det faktum att en av deras riksdagsmän nu anses vara en av de värsta pajasarna på sociala medier.

Av vem? Knappast av moderaternas väljare.
Citera
2018-03-17, 22:39
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Hur som helst så verkar skandalen mest kretsa kring det olämpliga i att Hanif Bali har direktkontakt med Nyheter Idag, och vad det verkar helt okritiskt vidarebefordrar grejer därifrån.
Det lustiga är att Ulf Kristersson själv lät sig intervjuas i Nyheter Idag, en sida som Oksanen menar har pro-ryska kopplingar. Dessutom har Bali tidigare bl.a. retweetat Breitbart, detta utan att ledningen satt ner foten. Jag tror personligen att Moderaterna vill undvika att i ett vallår kopplas samman med en påstådd rysk signalspaning, eller påverkanskampanj.
Citera
2018-03-17, 22:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vad gäller DN verkar det vara samma problem som när det gällde Urban Ahlin, alltså att man publicerar dåligt belagda anklagelser och sen inte kan eller vill backa. Det tär på ett redan minst sagt anfrätt förtroende.

Om något är detta värre eftersom de har kampanjat öppet mot Bali i månader. Det är komiskt hur störda DiNosaurien är av att kidsen på Twitter hånar dem.
Citera
2018-03-17, 22:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Jag tror personligen att Moderaterna vill undvika att i ett vallår kopplas samman med en påstådd rysk signalspaning, eller påverkanskampanj.

M-ledningens grundinställning är att krypa för journalistkåren i allt utom skatte-och privatiseringsfrågor, där husse Svenskt Näringsliv kräver lite ryggrad. I övrigt är man eftergiven. Det skedde en liten uppryckning i samband med chocken efter valet, men den är i avtagande.

Till deras försvar ska sägas att årtionden av vänsterhegemoni kombinerat med offentlig misshandel när man vågat sticka upp har satt sina spår. Betingning, helt enkelt.
Citera
2018-03-17, 23:08
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
M-ledningens grundinställning är att krypa för journalistkåren i allt utom skatte-och privatiseringsfrågor, där husse Svenskt Näringsliv kräver lite ryggrad. I övrigt är man eftergiven. Det skedde en liten uppryckning i samband med chocken efter valet, men den är i avtagande.
Nåja, jag vet inte hur pass eftergivna de är, för de har ju även profilierat sig i migrationsfrågan.

Som sagt, personligen tror jag på den enkla förklaringen att de helt enkelt inte vill ha negativ spin kring detta, och väljer därmed att sätta ner foten mot Bali för att visa att man menar allvar.
Citera
2018-03-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, jag tror att Bali-tweetsen går att hitta någonstans på tråden men så här löd Bali-tweetsen:

tweet #1
“Väldigt bra artikel från Oksanen, däremot hade det ju varit lite mer transparent om du hade sagt att intervjun i fråga såldes in av UD”.

tweet #2

“Nu är det ju tur att jag tar upp det - 3:e land hade ju kunnat spinna loss med konspirationsteorier med sitt “avslöjande” annars”.
Med i tweet #2 finns en skärmdump av svar från UD-tjänstemannen Karolina Johansson till Oksanen 13 feb. Hon är glad att Oksanen (svar 5 feb) vill träffa MR-försvarare från Krim som hon uppenbarligen sålt till Oksanen i ett tidigare mejl. Dumpen i DN slutar där så jag vet inte när mejlandet startade.

Bali har inte gjort något fel om inte DN menar att Bali själv aktivt medverkat till att skaffa fram dessa mejl och haft skumma avsikter. Det är väl därför SÄPO nu kopplats in för att skrämma ihjäl alla som vill komma åt allmänna handlingar. Bali lämnade svävande svar till DN men inte mer än vad jag skulle ha gjort om DN ringt och frågat. DN är ingen polis som har rätt att förhöra någon. Det konstiga är hänvisning till 3 land i tweet #2.

Materialet finns i DN artikeln här

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-misstanker-hemlig-avlyssning-efter-forsok-att-misskreditera-journalist/

Det stora avslöjandet här är att UD tar hit en massa "människorättskämpar" med skattepengar och lobbar in intervjuer hos media. Ser ut som att UD inte lyckades få DN eller SvD att skriva om denna kämpe så de fick låta storyn gå till den prominente ledarskribenten i landsorten Patrik Oksanen. Att det tog hus i helvete handlar nog mest om att man i framtiden undrar så fort någon kämpe intervjuas hur mycket skattepengar som UD lagt ut denna gång. Och vilket hotell kämpen inkvarterats (Grand?) för skattebetalarnas pengar. Ohelig allians mellan medierna och UD. Riktigt äckligt. DN borde göra en uppföljare och kolla vad den här kämpen kostat oss. Men det är väl för mycket begärt.

Tack för en bra sammanfattning! Då är det en storm i ett vattenglas.

Den som tror att Nyheter Idag och Frick går Rysslands ärenden är en idiot. Och det är väl det enda man kan hålla mot Hanif Bali: att han trodde det var möjligt...

Vill man veta mer om Chang Frick och hans bevekelsegrunder bör man pallra sig ner till närmaste pressbyrå eller bibliotek och införskaffa senaste utgåvan av magasinet Filter. Det är en lång och givande läsning. På många sätt står jag politiskt för motsatsen till Fricks libertarianska grundsyn, men han är en absolut ärlig människa och få eller ingen skulle kunna manipulera honom. Oksanen och DN är paranoida i detta avseende.
Citera
2018-03-17, 23:20
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Varför ringde Hanif till Oksanen och bad om ursäkt? Vad har han att be om ursäkt för till honom? Vad har han att be om ursäkt över överhuvudtaget? Vad händer egentligen? Hela den här affären verkar absurd
Äkta psykopater ringer alltid upp och ber om ursäkt när de vet att de skitit i det blå skåpet och det kommit ut offentligt eller hindrar en vidare karriär. Detta kan väl knappast vara en nyhet?

Han visste att SÄPO blivit irriterade över att någon lagt ut innehållet och Nyheter Idag hade inte ens vågat publicera det. Självklart visste han att han skitit i det blå skåpet
Citera
2018-03-17, 23:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Nåja, jag vet inte hur pass eftergivna de är, för de har ju även profilierat sig i migrationsfrågan.

Som sagt, personligen tror jag på den enkla förklaringen att de helt enkelt inte vill ha negativ spin kring detta, och väljer därmed att sätta ner foten mot Bali för att visa att man menar allvar.

Visst är överdriven rädsla för negativ spinn en faktor. Partierna borde verkligen lära sig att räkna till hundra innan de pudlar annat än i helt solklara fall.

Vad gäller migrationspolitiken lades den om mer eller mindre under dödshot och flera år för sent, så det är kanske inget bra exempel på moderat självständighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Den som tror att Nyheter Idag och Frick går Rysslands ärenden är en idiot.

I ett nötskal. Den ryska påverkan är precis som fejknyheterna: ett marginellt fenomen som får alldeles för mycket uppmärksamhet eftersom det är spektakulärt och passar vissa agendor.

Just nu liknar det mest en buskis där alla springer runt och är upphetsade. Att DN med sina jätteresurser inte lyckas hålla huvudet kallt är bortom patetiskt. Buskisnivå, som sagt.
Citera
2018-03-17, 23:50
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jag tror att folk som röstar M för att de gillar Hanif Bali egentligen skulle vilja rösta på SD men de är så jävla indoktrinerade i PK-ism att de inte vågar trots att ingen någonsin behöver få veta. Det får dem helt enkelt att må lite bättre hur löjligt det än kan låta.

Jo, tänker så med.

Bara de inte går och tro att M:s övriga riksdagsledamöter delar hans åsikter därför det tror jag inte många av dem gör.

Så för SD:s skulle det vara bra om M gör sig av med Bali.

Sedan kan jag ofta tycka att Hanif Bali blir lite för mycket, att han försöker föra sig ansträngt hipp.
Citera
2018-03-18, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Visst är överdriven rädsla för negativ spinn en faktor. Partierna borde verkligen lära sig att räkna till hundra innan de pudlar annat än i helt solklara fall.

Vad gäller migrationspolitiken lades den om mer eller mindre under dödshot och flera år för sent, så det är kanske inget bra exempel på moderat självständighet.

I ett nötskal. Den ryska påverkan är precis som fejknyheterna: ett marginellt fenomen som får alldeles för mycket uppmärksamhet eftersom det är spektakulärt och passar vissa agendor.

Just nu liknar det mest en buskis där alla springer runt och är upphetsade. Att DN med sina jätteresurser inte lyckas hålla huvudet kallt är bortom patetiskt. Buskisnivå, som sagt.

Rysshotet skapades för trettio år sedan med subversion som skapade massa halv intellektuella får som vi idag har i politiken. Så ja rysshotet är verkligt idag i högsta grad. De förstår självklart inte det dem själva, men vi är fast med dessa människor vars värde för nationen är noll.
Citera
2018-03-18, 02:08
Medlem
Christian Palme har en teori om hur Zackrisson kände till Oksanens möte på UD:
Citat:
Här är en annan och mycket enklare förklaring (Ockham's razor): Zackrisson hade, som arbetsledare på Hela Hälsingland, rätt att läsa personalens kalendrar. Någon hade glömt att avaktivera hans konto i MS Exchange, vilket han upptäckte av en tillfällighet, varvid han även noterade Oksanens intervju på UD. Han kan inte medge detta, eftersom det skulle vara att medge dataintrång (han hade formellt slutat och hade därför inte längre rätt att gå in i företagets system).
https://www.facebook.com/hakan.bostrom.9/posts/10155655085856656
Citera
2018-03-18, 02:13
Medlem
angstfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Rysshotet skapades för trettio år sedan med subversion som skapade massa halv intellektuella får som vi idag har i politiken. Så ja rysshotet är verkligt idag i högsta grad. De förstår självklart inte det dem själva, men vi är fast med dessa människor vars värde för nationen är noll.
Den subversion du pratar om pågick mot Sverige från 50-talet fram tills Sovjetunionens kollaps och har ingenting att göra med dagens ryska statsbildning.

https://www.youtube.com/watch?v=KNYXn7ptQRM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in