2018-03-17, 21:28
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Allt tyder på att ingenting har skett på olämpligt vis. Det är endast ryssofober som kommer undan med att presentera en galen konspirationsteori bakom händelseförloppet.
Även DN konstaterar att det inte finns några bevis för att en avlyssning har skett. Dock ger man betydligt mer utrymme åt UDs teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Visst, Hanif agerade kanse något förhastat men de som verkligen _gör bort sig_ är UD, (M) och eventuellt SÄPO. Förtroendet för dem, när de inte rutinmässigt synar DN:s uppenbara luftslott, faller och det faller fritt.
Bortsett från den påstådda ryska inblandningen, ser jag personligen inte Hanifs utspel som varken mer eller mindre graverande jämfört med tidigare. I det här fallet var han t.o.m. saklig: Oksninen låter sig utnyttjas av UD.
Citera
2018-03-17, 21:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Detta kommer inte fungera. DN har ingen som helst trovärdighet och har man förtroende för DN är man en person som inte är intresserad av Hanif Bali ändå. Moderaterna kommer tappa fler väljare om de gör sig av med Hanif än om han är kvar. Alla som tycker Hanif säger bra saker tycker fortfarande det.

Det är också roligt hur en artikel som publicerar etnicitet till exempel på gärningsmän genast är "högerextrem". Det finns ryska intressen i Sverige och man ska inte avfärda deras inverkan som konspirationsteorier, men samtidigt måste det finnas ett mellanting mellan massmedias aktiva mörkläggning och propaganda och rassar som skriver hatlistor över judar. Journalistik kan man ju förledas att tro skulle befinna sig i mitten.

Hanif läser kanske alternativmedia. Jag hoppas det. Det är hans jobb att vara insatt. Många gånger får man gå just dit för att få reda på vad det är för folk som just våldtagit någon i ens grannskap. Även om vi för argumentations skull säger att Hanif är en köpt rysk agent så tycker jag bara detta förändrar hur man ser på honom säkerhetsmässigt och vilken information han får tillgång till. Det förändrar inte att det han säger tycker jag och många andra är rätt.
Citera
2018-03-17, 21:40
Bannlyst
Källan är Oksanens fd kollega som nu skriver för Nyheter Idag.
Citera
2018-03-17, 21:42
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, jag tror att Bali-tweetsen går att hitta någonstans på tråden men så här löd Bali-tweetsen:

tweet #1
“Väldigt bra artikel från Oksanen, däremot hade det ju varit lite mer transparent om du hade sagt att intervjun i fråga såldes in av UD”.

tweet #2

“Nu är det ju tur att jag tar upp det - 3:e land hade ju kunnat spinna loss med konspirationsteorier med sitt “avslöjande” annars”.
Med i tweet #2 finns en skärmdump av svar från UD-tjänstemannen Karolina Johansson till Oksanen 13 feb. Hon är glad att Oksanen (svar 5 feb) vill träffa MR-försvarare från Krim som hon uppenbarligen sålt till Oksanen i ett tidigare mejl. Dumpen i DN slutar där så jag vet inte när mejlandet startade.

Bali har inte gjort något fel om inte DN menar att Bali själv aktivt medverkat till att skaffa fram dessa mejl och haft skumma avsikter. Det är väl därför SÄPO nu kopplats in för att skrämma ihjäl alla som vill komma åt allmänna handlingar. Bali lämnade svävande svar till DN men inte mer än vad jag skulle ha gjort om DN ringt och frågat. DN är ingen polis som har rätt att förhöra någon. Det konstiga är hänvisning till 3 land i tweet #2.

Materialet finns i DN artikeln här

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-misstanker-hemlig-avlyssning-efter-forsok-att-misskreditera-journalist/

Det stora avslöjandet här är att UD tar hit en massa "människorättskämpar" med skattepengar och lobbar in intervjuer hos media. Ser ut som att UD inte lyckades få DN eller SvD att skriva om denna kämpe så de fick låta storyn gå till den prominente ledarskribenten i landsorten Patrik Oksanen. Att det tog hus i helvete handlar nog mest om att man i framtiden undrar så fort någon kämpe intervjuas hur mycket skattepengar som UD lagt ut denna gång. Och vilket hotell kämpen inkvarterats (Grand?) för skattebetalarnas pengar. Ohelig allians mellan medierna och UD. Riktigt äckligt. DN borde göra en uppföljare och kolla vad den här kämpen kostat oss. Men det är väl för mycket begärt.

Patrik Oksanen har skrivit flera artiklar i Expressen, bl a där han angrep Nyheter i Dag för att gå Rysslands ärende
Citera
2018-03-17, 21:47
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
(På Hanif Balis facebook säger folk att UD förmedlar många såna kontakter av olika slag och att det inte är märkligt att de gör det - och det är ju fullt möjligt att det är så).
Det tror inte jag är ett problem i sig. Även myndigheter och privata aktörer använder media för att föra ut en positiv bild av sig själva och deras verksamhet. Problemet är heller inte Oksanens intervju, utan den otydliga gränsdragningen mellan vad som är PR och vad som är journalistik.
Citera
2018-03-17, 21:48
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Moderaterna gör naturligtvis bort sig om de sparkar ut honom. Tror dock att det finns starkare krafter som vill tysta Bali, hela jävla PK-sverige tycker att det är jobbigt med Balis obekväma sanningar och drömmen för dem är väl att han gör sig så omöjlig att inte ens SD skulle vilja ta i honom med tång. Det är väl det man försöker få det till nu men det är ju ett högst patetiskt försök. 😁

Om jag förstått saken rätt så är Bali mest höger av alla M:s riksdagsledamöter.

Förstår de som gillar Hanif det eller tror de han är en representativ person för dagens Moderater?

Känns ju konstigt om folk röstar M därför att de tror Hanif Bali är som andra moderater.
Citera
2018-03-17, 22:00
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Det tror inte jag är ett problem i sig. Även myndigheter och privata aktörer använder media för att föra ut en positiv bild av sig själva och deras verksamhet. Problemet är heller inte Oksanens intervju, utan den otydliga gränsdragningen mellan vad som är PR och vad som är journalistik.

Ja,det håller jag med om.
Jag tycker att Hanif Bali ofta beter sig rätt barnsligt på nätet, men i det här fallet tycker jag att det verkar finnas ett intresse i det han påpekar. På nåt sätt.
Samtidigt - vill veta mer om bakgrunden. Allt med Ryssland/Ukraina är ju laddat minst sagt. Och Nyheter Idag har dåligt rykte. Inte så jättekonstigt om man misstänker att det finns en agenda här som inte bara handlar om gränsdragningen mellan journalistik och PR. Eftersom mejlväxlingen var ute på sociala medier så snabbt och det finns oklarheter där.
Även om Chang Frick avslöjat en del om Putilov, så kan man ju misstänka att han är ute efter Oksanen just för att han skrivit negativt om alternativa medier och om rysk infiltration.

Hur som helst så verkar skandalen mest kretsa kring det olämpliga i att Hanif Bali har direktkontakt med Nyheter Idag, och vad det verkar helt okritiskt vidarebefordrar grejer därifrån.
Citera
2018-03-17, 22:01
Medlem
crawlys avatar
Det viktigaste med den här nyheten är att den visar er som av någon anledning fått för er att M förändrats - inte gjort det.
Citera
2018-03-17, 22:06
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Om jag förstått saken rätt så är Bali mest höger av alla M:s riksdagsledamöter.

Förstår de som gillar Hanif det eller tror de han är en representativ person för dagens Moderater?

Känns ju konstigt om folk röstar M därför att de tror Hanif Bali är som andra moderater.

Jag tror att folk som röstar M för att de gillar Hanif Bali egentligen skulle vilja rösta på SD men de är så jävla indoktrinerade i PK-ism att de inte vågar trots att ingen någonsin behöver få veta. Det får dem helt enkelt att må lite bättre hur löjligt det än kan låta.
Citera
2018-03-17, 22:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har jag förstått det rätt? DN menar att: Chang Frick har mottagit en kopia av mejlet från rysk säkerhetstjänst (och jobbar därmed för ryska intressen). Hanif Bali har tipsats om mejlet av Frick (därmed har Bali spridit vidare uppgifter från rysk säkerhetstjänst).

Om DN har rätt, så kan jag ändå för mitt liv inte fatta vad Bali gjort för allvarligt fel. Han har ju i så fall blivit manipulerad. Vilket kan hända den bäste. Balis försvar borde fokusera på det och inte på att göra en sådan totalpudel. Märkligt!
Citera
2018-03-17, 22:15
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har jag förstått det rätt? DN menar att: Chang Frick har mottagit en kopia av mejlet från rysk säkerhetstjänst (och jobbar därmed för ryska intressen). Hanif Bali har tipsats om mejlet av Frick (därmed har Bali spridit vidare uppgifter från rysk säkerhetstjänst).

Om DN har rätt, så kan jag ändå för mitt liv inte fatta vad Bali gjort för allvarligt fel. Han har ju i så fall blivit manipulerad. Vilket kan hända den bäste. Balis försvar borde fokusera på det och inte på att göra en sådan totalpudel. Märkligt!

Fast Bali borde kanske ifrågasätta sina "källor" bättre? Överlag borde vi kanske ställa högre krav på riksdagsmän så att de inte sitter på Twitter och spänner sig och gapar åt allt och alla?

Bali verkar överlag enkel att manipulera eftersom han är hunsad, ettrig och verkar lida av ett mindervärdeskomplex. Tror att moderaterna har tröttnat på hans drama och det faktum att en av deras riksdagsmän nu anses vara en av de värsta pajasarna på sociala medier.
Citera
2018-03-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Patrik Oksanen har skrivit flera artiklar i Expressen, bl a där han angrep Nyheter i Dag för att gå Rysslands ärende

Hmm. Inte konstigt då att de väljer att syna Oksanen och hittar en ormgrop av journalistkorruption och sammanblandning med staten. Oksanen verkar inte ha någon heder. Oksanen har säkert gått åt SVT och SR för att vara politiskt styrda från regeringskansliet och nu visar det sig att han pratar om sig själv. Tappat sin trovärdighet helt och hållet. Och DN har också tappat ansiktet här. Korrupta medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in