2018-03-20, 09:38
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Tycker tyvärr jag inte Changs svar leder diskussionen framåt på något sätt. Den saknar helt kommentarer om hur han fick reda på ärendet.

Visst att man vill skydda en källa, men i detta fall så är källan hela ärendet och allt annat är av starkt sekundärt intresse. Det skulle vara mer förståeligt om Chang valde att inte misstänkliggöra påståendena om signalspaning. Det är dålig argumentation att gå in på den delen av diskussionen om han ej har för avsikt att förtydliga källan.

Lite skolgård över det hela "Ni har fel men jag tänker inte berätta hur det är ni har fel!".

Så grundlagen ska åsidosättas varje gång någon eller några är väldigt nyfikna på källan?
Citera
2018-03-20, 09:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Tycker tyvärr jag inte Changs svar leder diskussionen framåt på något sätt. Den saknar helt kommentarer om hur han fick reda på ärendet.

Visst att man vill skydda en källa, men i detta fall så är källan hela ärendet och allt annat är av starkt sekundärt intresse. Det skulle vara mer förståeligt om Chang valde att inte misstänkliggöra påståendena om signalspaning. Det är dålig argumentation att gå in på den delen av diskussionen om han ej har för avsikt att förtydliga källan.

Lite skolgård över det hela "Ni har fel men jag tänker inte berätta hur det är ni har fel!".

Chang påpekar för övrigt i artikeln att han är sambo med en ryska och har ryskspråkiga barn samt en svärmor från Ryssland som kommer på besök ofta. Därmed anser han sig ha fog för att ifrågasätta gällande slutsatser om Putins politik. Jag tror snarare det handlar om "sängen eller soffan", en Putindyrkande fru som inte vill höra kritik om sin älskade fosterlandsledare.
Citera
2018-03-20, 10:21
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Hakelius artikel i fokus: "Vem bryr sig om Hanif Balis ursäkt?" får ett genmäle av Chang frick idag

Hakelius:
https://www.fokus.se/2018/03/vem-bryr-sig-om-balis-ursakt/

Frick:
https://www.fokus.se/2018/03/har-ar-dina-svar-johan-hakelius/

Riktigt bra nivå. Sakliga argument från båda parter. Känns lite ovant.

Nu saknas bara Oksanens egna syn på saken.
Kan det vara så att herr Bali blev nedstängd (har väl större politisk spridning än Frick) för att han hittat ett spår som om man rotar och går vidare visar att UD även planterar pro OTAN artiklar i Svensk media?
Citera
2018-03-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tror mest på spåret att UD eller Ukraina-aktivisterna vänt sig till fler journalister, så att det blivit känt i en bred krets. Var det bara Oksanen som intervjuade i slutändan?
Någon twittrare påstod att när UD vill ha en artikel om en person så anordnar de inte presskonferenser utan bjuder in 1-2 journalister. Anledningen skulle vara att det ger bättre genomslag med en djupintervju än flera ytliga.

Har inte sett att någon annan svensk journalist än Oksanen intervjuat Olga Skripnuk (Skrypnyk).

Däremot pratade hon på Olof Palme Center den 11 september förra året:
Citat:
09:20 – 10:30 Russian occupation of the Autonomous Republic of Crimea and the City of Sevastopol: chronicles of seizure, modern threats and challenges
Moderator: Dr.Martin Kragh, Head of the Russia and Eurasia Program at the Swedish Institute of International Affairs, Associate Professor at the Uppsala Center for Russian and Eurasian Studies
Speakers:
Daria Svyrydova, lawyer, human rights activist at the Ukrainian Helsinki Human Rights Union;
Тetiana Pechonchyk, head of the Human Rights Information Center;
Olga Skrypnyk, head of the Crimean Human Rights Group.
Short film demonstrations
Q&A

10:30 – 10:50 Coffee

10:50 – 12:00 Rule of law in the “Crimean grey zone”: forced citizenship and abductions, persecutions of Crimean Tatars and ethnic Ukrainians, pressure on media
Moderator: Emma Öståker, Project Director Rule of Law, Folke Bernadotte Academy
Speakers:
Gayana Yuksel, editor in chief of the Crimean News Agency (QHA) and Radio Hayat (Life);
Daria Svyrydova, lawyer, human rights activist at the Ukrainian Helsinki Human Rights Union;
Olga Skrypnyk, head of the Crimean Human Rights Group.
Short film demonstrations
Q&A
https://www.palmecenter.se/pc_event/seminarium-human-rights-crimea-donbas-russian-occupation/
Citera
2018-03-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Man kan iofs ta det ett steg längre och fundera på vem eller vilka som tjänade på att sätta HB ur spel.

Jag menar, att UD beställer propagandaartiklar av svensk "oberoende" media är knappast sensationellt; inte heller att EU och Ryssland träter kring Krim, och CF är ju redan flaggad som Kreml-vän. Förlorarna i detta är snarare (på kort sikt) HB och i förlängningen M.
Det stämmer bra att man kan fråga det med. Jag tippar på att M länge har velat kasta ut HB, men att M själva inte besitter förmågan att göra något som detta på eget initiativ. M är inget House of Cards-parti direkt. Någon annan (behöver inte spekulera i vem eller vilka) har spelat på HB:s egenskap som lättlurad för att antingen 'röra om' i debatten om exempelvis Ryssland (notera att Ryssland gillar att påstå att de inte är inblandade i något alls, HB:s misstag möjliggör för ytterligare förstärkning av ett sådant narrativ), eller för att möjligtvis dra Sverige närmare ett medlemskap i NATO. Det kan således dra åt båda håll, i ett makroperspektiv skulle båda sidor kunna gynnas av HB:s misstag. Därför blir det mer komplicerat att diskutera vem som kan ligga bakom detta (om det ens är någon).
Senast redigerad av Pankgirot 2018-03-20 kl. 10:57.
Citera
2018-03-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis, första och största uppdragsgivaren till politikerna är medierna (framgick även i all önskvärd tydlighet i SVT-reportaget Tvärvändningen), sedan så är det EU-eliten dit alla svenska politiker vill för att åtnjuta sötebrödsdagar och slippa mediedreven (eftersom de nationella medierna bevakar i första hand Carolas nageltrång och först i elfte hand vad som händer på EU-nivå). Andra uppdragsgivare är NATO, FN, OECD, IMF där det också finns många välbetalda jobb åt politikerna att pensionera sig på. USA är också en stor uppdragsgivare. Gör politikerna som medierna säger då hjälper medierna i sin tur politikerna med deras ambitioner att sitta kvar i makten. Ingen granskning görs i MSMs kontakter med NATO, EU-eliten etc. Inget ansvar krävs av medierna med undantag för några perifera medier som inte har någon räckvidd.

Mkt bra sagt. Politikerna längtar bort från den besvärliga provinsen till det "spännande" eu parlamentet. De börjar uttrycka sig annorlunda när de kommer dit, tex wallström och den där miljömuppen vadhannuheter.
Och verkar som att rädda svenska makthavare följer prkonsulter mkt även inom offentlig sektor, de går kurser i mediaträning och blabla.
Partierna förlorar sin politik och blir populistiska reklamprodukter och redskap för globala agendor
Citera
2018-03-20, 11:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankgirot
Det stämmer bra att man kan fråga det med. Jag tippar på att M länge har velat kasta ut HB, men att M själva inte besitter förmågan att göra något som detta på eget initiativ. M är inget House of Cards-parti direkt. Någon annan (behöver inte spekulera i vem eller vilka) har spelat på HB:s egenskap som lättlurad för att antingen 'röra om' i debatten om exempelvis Ryssland (notera att Ryssland gillar att påstå att de inte är inblandade i något alls, HB:s misstag möjliggör för ytterligare förstärkning av ett sådant narrativ), eller för att möjligtvis dra Sverige närmare ett medlemskap i NATO. Det kan således dra åt båda håll, i ett makroperspektiv skulle båda sidor kunna gynnas av HB:s misstag. Därför blir det mer komplicerat att diskutera vem som kan ligga bakom detta (om det ens är någon).
Nja. Det var ju Chang Frick som gav materialet till Bali. Svårt för någon annan att förutse vem materialet skulle spridas av på Twitter. Så då måste Chang Frick vara med i en sådan konspiration mot Bali.
Det känns inte sannolikt.
Citera
2018-03-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Fast det är tex extremt opassande att Hanif berör någon form av granskning av källor öht. Han ska liksom inte hålla på med detta utan det kan Nyheter Idag själva publicera, fast de begärde inte ut dokumenten fören efter det blev känt att de hade dem. Så hur fick de dem? För mig är det direkt insinuerande att Chang bedriver påverkansoperation inom svensk politik. Antingen är han så handfallen att han inte förstår det han gör, eller så gör han det och spelar främmande makts ärenden=landsförrädare.

Jag håller inte med. Det är definitivt en del av riksdagsmännens jobb att säga ifrån om de märker att UD gör något fel. Jag kan tycka det är allas jobb iofs, annars blir det alldeles för lätt för myndigheter att fortsätta vara korrumperade.

Vad du menar med att de inte begärde ut dokumenten förän de hade dem det förstår jag inte riktigt. De enda som säger det är DN och de är knappast några som är kända för att aldrig slira med sanningen om de tjänar på det.
Citera
2018-03-20, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Kan det vara så att herr Bali blev nedstängd (har väl större politisk spridning än Frick) för att han hittat ett spår som om man rotar och går vidare visar att UD även planterar pro OTAN artiklar i Svensk media?

Högst troligt. Moderaterna har egentligen alltid velat gå med i NATO, men eftersom det folkliga stödet för det inte har varit så starkt har de försökt att tona ner det tills de känner att den har opinionen på sin sida.

Calle balle har nog alltid haft det som mål.
https://www.di.se/artiklar/2016/7/5/carl-bildt-sverige-tar-plats-i-nato-inom-tio-ar/
Citera
2018-03-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Att du anser att det är så gör ingen skillnad på hur svenska staten är uppbyggd samt konstruerad.

Det är inte som jag anser, utan som det är...

Att du är hopplöst obildad är en annan sak..
Citera
2018-03-20, 13:12
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Du har delvis rätt. Samtidigt så kan man inte vare sig röja eller efterfråga källor.
Tänk om källan faktiskt är en UD-tjänsteman? Eller någon på Oksanens redaktion?
Eller kanske Fricks kollega som varit in på det gamla nätverket på förra jobbet och
kört lite mailkoll?

Kort sagt, om du efterfrågar Changs källa måste du också fråga vilka DN har som
källa. Och då räcker det inte med något vagt "källa inom UD". Det är DN som påstår
och det helt utan bevisning.
Citera
2018-03-20, 13:12
Medlem
marcarolos avatar
Återigen:
Som du skrev kunde man tro att det var den svenska sidan du länkade.
Det var alltså inte så du menade? Ja eller Nej?
Om du inte kan visa vilken sida du menade framstår det som sannolikt att du trollar.
Speciellt när du som 'bevis' länkar till en lista på extremist-material på ryska som inte alls innehåller några web-adresser. Listan du länkar till innehåller framför allt nynazistika publikationer och av naturlig anledning skriver man inte ut några webadresser.
Att Ryssland liksom dom flesta stater blockerar internetsidor är ingen nyhet. Det intressanta är vilken typ av sidor som blockeras. Därför frågade vi dig vilken sida du sett som blivit blockerar. Du skrivar att den blev blockerad eftersom du hade ryskt VPN. Därför borde du också kunna dela med dig av vilken sida det var. Eller åtminstone vilken typ av sida det var om du vill behålla din integritet. Det kanske var en sida som borde vara blockerad även i sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad fan svamlar du om din döskalle. Kan du inte läsa ryska så är det ditt problem inte mitt.
Men här kommer lite lagstiftning för den mest korkade på engelska om det hjälper.

Russia maintains a centralized internet blacklist (known as the "single register")
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_Russia

Var det något mer du undrade över?

Men snälla du hur har du det med kunskaperna om Oksanen?`Fattar du inte att han är den som granskar Ryssland och påverkan och Krimhalvön. Jo det skulle vara syftet att misskreditera då han har haft kontakt med UD.

Hahahhahahaha. Oprofessionellt.

Självklart kännar jag till Oksanen.
Det jag menar är:
På vilket sätt blir Oksanen misskrediterad?
Skärmdumparna innehåller inte heller något som misskrediterar journalisten.
Att UD kontaktar Oksanen är ju inte misskrediterande för Oksanen. Möjligen för UD i så fall beroende på hur man anser att UD ska lägga sig i andra länders politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in