Citat:
Edvin skor var dessutom bara tillverkade i i 200 exemplar. För att underlätta lite extra bara sålda ett halvår, och bara till arbetsgivare.
Hagamannen köpte ju inte heller attiraljer till sitt brott på sitt eget kort samma dag som dåden begicks. Jag vet i och för inget om Hagamannens mobil, men han härjade ju i stadsmiljö vilket nog försvårar. Om Edvins mobil vet vi ju däremot en hel del.
Jag menar inte att kritisera utredningen, Gud förbjude, men jag har verkligen svårt att se det unikt utmärkta i den.
Jag förstår att det var lite svårt att få ihop trådarna i början. Av någon anledning måste det verkligen sett ut som flera gärningsmän, då detta var den allmänna sanningen i början.
Men sen, när man börjar titta på hardcore ledtrådar. Som man dessutom bör haft tillgång till tidigt i utredningen:
1) uttaget i Borensberg:
Sent på söndagseftermiddagen, fel kod slagen ett par gånger. Maströmnigen gav fånigt få träffar.
2) skoavtryck:
Tillverkad i tvåhundra exemplar
3) mordvapen:
Samtliga inköpta samma dag, på kort, och på en inte allt för stort geografisk område. Tejpkombinationen var inte heller köpta av många hundra.
Det var ju bra att de hittade Edvin. Jag tror oxå många i utredningsgruppen blev förvånade och hade svårt att tro och få ihop detta brutala dåd, med halvfeta ostraffade Edvin. Ja förutom den oförbluffade då.
Men om, det med en så pass liten urvalsgrupp som dessa hardcore fakta ger. Kallar detta polisarbete utmärkt, så blir jag ganska mörkrädd på polisens vägnar. Rekryterar de från särvux tro?
Utredningen är ju massiv, färdigt många är förhörda. Jag tycker dock att vissa fattas utifrån att knyta Edvin till Lekanders, eller iallafall trakten runt Mantorp. Jag tycker ibland oxå att man inte gått på djupet, gällande att hitta samband.
Jag tror att med största sannolikhet gränsade till visshet. Att det faktisk är så som utredningen kommet fram till, Edvin ville förverkliga fantasier, och slumpen valde Lekanders. Men jag har som sagt ett par frågetecken som är svåra att släppa:
1) Tiden, Edvin han mycket på kort tid. Det är möjligt att hinna utifrån de tider man presenterar, men det måste varit grymt snärjigt för honom.
2) jag har svårt att köpa att det kan vara så svårt att faställa när döden inträffad. De hittas ju Max 30 timmar efter.
3) edvins story under rättegången.Jag är iallafall inte beredd att släppa den förren den är kollad på längden och på tvären. Något som jag antar att utredarna håller på med just nu.
Att morden begås med en, tortyrliknande brutalitet som beskrivs som unik. Kommer sig kanske av att Edvin fantiserat mycket, länge och ofta om det perfekta mordet. När han väl tar mod till sig, är det många fantasier ett förverkliga. Jag vet att han säger att hans fantasier handlar om det perfekta mordet, och hur man kommer undan med det. Jag tror att komma undan med det, tagit väldigt lite plats i fantasierna. Att fantaserna mest kretsar runt själva mördandet. Att det där med det perfekta brottet varit ett sätt att frisera dem lite när han väljer att tala om dem.
Vill man vara riktigt konspiratorisk kan man ju spekulera i vad som hände med den raggarbilen. Vad gjorde de hos paret dagen innan mordet. Varför har dess passagerare inte givet sig till känna. Och hur i helvete kan en mintgrön jävla raggarbil vara Sveriges mest osynliga bil?