2018-03-12, 17:07
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
När det gäller Edvins skor så är de lättare att spåra än storlek 39. De var dessutom arbetsskor som, i den storleken, såldes få av.

Edvin skor var dessutom bara tillverkade i i 200 exemplar. För att underlätta lite extra bara sålda ett halvår, och bara till arbetsgivare.

Hagamannen köpte ju inte heller attiraljer till sitt brott på sitt eget kort samma dag som dåden begicks. Jag vet i och för inget om Hagamannens mobil, men han härjade ju i stadsmiljö vilket nog försvårar. Om Edvins mobil vet vi ju däremot en hel del.

Jag menar inte att kritisera utredningen, Gud förbjude, men jag har verkligen svårt att se det unikt utmärkta i den.

Jag förstår att det var lite svårt att få ihop trådarna i början. Av någon anledning måste det verkligen sett ut som flera gärningsmän, då detta var den allmänna sanningen i början.

Men sen, när man börjar titta på hardcore ledtrådar. Som man dessutom bör haft tillgång till tidigt i utredningen:

1) uttaget i Borensberg:
Sent på söndagseftermiddagen, fel kod slagen ett par gånger. Maströmnigen gav fånigt få träffar.
2) skoavtryck:
Tillverkad i tvåhundra exemplar
3) mordvapen:
Samtliga inköpta samma dag, på kort, och på en inte allt för stort geografisk område. Tejpkombinationen var inte heller köpta av många hundra.

Det var ju bra att de hittade Edvin. Jag tror oxå många i utredningsgruppen blev förvånade och hade svårt att tro och få ihop detta brutala dåd, med halvfeta ostraffade Edvin. Ja förutom den oförbluffade då.

Men om, det med en så pass liten urvalsgrupp som dessa hardcore fakta ger. Kallar detta polisarbete utmärkt, så blir jag ganska mörkrädd på polisens vägnar. Rekryterar de från särvux tro?

Utredningen är ju massiv, färdigt många är förhörda. Jag tycker dock att vissa fattas utifrån att knyta Edvin till Lekanders, eller iallafall trakten runt Mantorp. Jag tycker ibland oxå att man inte gått på djupet, gällande att hitta samband.

Jag tror att med största sannolikhet gränsade till visshet. Att det faktisk är så som utredningen kommet fram till, Edvin ville förverkliga fantasier, och slumpen valde Lekanders. Men jag har som sagt ett par frågetecken som är svåra att släppa:

1) Tiden, Edvin han mycket på kort tid. Det är möjligt att hinna utifrån de tider man presenterar, men det måste varit grymt snärjigt för honom.
2) jag har svårt att köpa att det kan vara så svårt att faställa när döden inträffad. De hittas ju Max 30 timmar efter.
3) edvins story under rättegången.Jag är iallafall inte beredd att släppa den förren den är kollad på längden och på tvären. Något som jag antar att utredarna håller på med just nu.

Att morden begås med en, tortyrliknande brutalitet som beskrivs som unik. Kommer sig kanske av att Edvin fantiserat mycket, länge och ofta om det perfekta mordet. När han väl tar mod till sig, är det många fantasier ett förverkliga. Jag vet att han säger att hans fantasier handlar om det perfekta mordet, och hur man kommer undan med det. Jag tror att komma undan med det, tagit väldigt lite plats i fantasierna. Att fantaserna mest kretsar runt själva mördandet. Att det där med det perfekta brottet varit ett sätt att frisera dem lite när han väljer att tala om dem.

Vill man vara riktigt konspiratorisk kan man ju spekulera i vad som hände med den raggarbilen. Vad gjorde de hos paret dagen innan mordet. Varför har dess passagerare inte givet sig till känna. Och hur i helvete kan en mintgrön jävla raggarbil vara Sveriges mest osynliga bil?
Citera
2018-03-12, 17:46
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Edvin skor var dessutom bara tillverkade i i 200 exemplar. För att underlätta lite extra bara sålda ett halvår, och bara till arbetsgivare.

Hagamannen köpte ju inte heller attiraljer till sitt brott på sitt eget kort samma dag som dåden begicks. Jag vet i och för inget om Hagamannens mobil, men han härjade ju i stadsmiljö vilket nog försvårar. Om Edvins mobil vet vi ju däremot en hel del.

Jag menar inte att kritisera utredningen, Gud förbjude, men jag har verkligen svårt att se det unikt utmärkta i den.

Jag förstår att det var lite svårt att få ihop trådarna i början. Av någon anledning måste det verkligen sett ut som flera gärningsmän, då detta var den allmänna sanningen i början.

Men sen, när man börjar titta på hardcore ledtrådar. Som man dessutom bör haft tillgång till tidigt i utredningen:

1) uttaget i Borensberg:
Sent på söndagseftermiddagen, fel kod slagen ett par gånger. Maströmnigen gav fånigt få träffar.
2) skoavtryck:
3) mordvapen:
Samtliga inköpta samma dag, på kort, och på en inte allt för stort geografisk område. Tejpkombinationen var inte heller köpta av många hundra.

Det var ju bra att de hittade Edvin. Jag tror oxå många i utredningsgruppen blev förvånade och hade svårt att tro och få ihop detta brutala dåd, med halvfeta ostraffade Edvin. Ja förutom den oförbluffade då.

Men om, det med en så pass liten urvalsgrupp som dessa hardcore fakta ger. Kallar detta polisarbete utmärkt, så blir jag ganska mörkrädd på polisens vägnar. Rekryterar de från särvux tro?

Utredningen är ju massiv, färdigt många är förhörda. Jag tycker dock att vissa fattas utifrån att knyta Edvin till Lekanders, eller iallafall trakten runt Mantorp. Jag tycker ibland oxå att man inte gått på djupet, gällande att hitta samband.

Jag tror att med största sannolikhet gränsade till visshet. Att det faktisk är så som utredningen kommet fram till, Edvin ville förverkliga fantasier, och slumpen valde Lekanders. Men jag har som sagt ett par frågetecken som är svåra att släppa:

1) Tiden, Edvin han mycket på kort tid. Det är möjligt att hinna utifrån de tider man presenterar, men det måste varit grymt snärjigt för honom.
2) jag har svårt att köpa att det kan vara så svårt att faställa när döden inträffad. De hittas ju Max 30 timmar efter.
3) edvins story under rättegången.Jag är iallafall inte beredd att släppa den förren den är kollad på längden och på tvären. Något som jag antar att utredarna håller på med just nu.

Att morden begås med en, tortyrliknande brutalitet som beskrivs som unik. Kommer sig kanske av att Edvin fantiserat mycket, länge och ofta om det perfekta mordet. När han väl tar mod till sig, är det många fantasier ett förverkliga. Jag vet att han säger att hans fantasier handlar om det perfekta mordet, och hur man kommer undan med det. Jag tror att komma undan med det, tagit väldigt lite plats i fantasierna. Att fantaserna mest kretsar runt själva mördandet. Att det där med det perfekta brottet varit ett sätt att frisera dem lite när han väljer att tala om dem.

Vill man vara riktigt konspiratorisk kan man ju spekulera i vad som hände med den raggarbilen. Vad gjorde de hos paret dagen innan mordet. Varför har dess passagerare inte givet sig till känna. Och hur i helvete kan en mintgrön jävla raggarbil vara Sveriges mest osynliga bil?

Idag är dyslexin som bortblåst noterar jag.
Så du börjar ditt struntprat om att man borde kollat upp mobilerna som befann sig
både i Mantorp och i Borensberg nu igen förstår jag.
Det är synd att du är så korkad så att du varken förstår hur en utredning går till
eller kan låta bli att upprepa samma saker på fel ställen och i fel sammanhang.
Varför skulle det ha varit det grymt snärjigt?
Det fanns gott om tid att både göra resorna och att råna och mörda paret Lekander.
EG hade till och med hunnit äta ett par gånget till om han hade velat.
Du kommer väl ihåg hur många gånger han stannade enligt de första förhören.
Utredarna har väl kollat färdigt, nu är det tingsrätten som kollar och skrattar åt EG.s lögner.
Det verkar ju inte som att komma undan var det primära i EG-s fantasier.
Då hade han ju knappast betett sig som han gjorde med sina klanterier.
Det är inte ens säkert att morden hade med EG-s fantasier att göra.
Eller du kanske också är expert på hur EG tänker och fungerar precis som den andre?
Det finns ju inga bevis för att raggarbilen ens har existerat så varför tar
du upp denna för verka lite konspiratorisk?
Finns inget som tyder på att det var någon sådan på plats.
Att grannar fantiserar kan ju bero på att de vill vara lite märkvärdiga
och komma med spännande detaljer precis som vissa här gör.
Citera
2018-03-12, 18:19
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:

1) uttaget i Borensberg:
2) skoavtryck:
3) mordvapen:

1) har onekligen uppgifter som hänger ihop med morden, MEN till vilken grad kan man inte avgöra enbart utifrån dessa - tidspannet för morden var i dåläget inte heller så begränsat jämfört med vad som har kunnat påvisas senare (efter gripandet).
2) dessa uppgifter har framkommit genom matchning efter gripandet - hur menar du att de skulle ha kunnat få till samma matchning innan?
3) så du menar att polisen redan inledningsvist borde begära ut en massa uppgifter från ett stort antal näringsidkare.. Du ser inga problem med det? Typ att såväl sekretess som effektivitet i utredningsarbetet åsidosätts?

Citat:
Men du, polisens utredning är och ska inte var något som görs på måfå - det är långt ifrån samma sak som att röka på och försöka skapa trådsanningar.

Citat:
Det finns en väldigt synlig raggarbil på bild tagen natten till 11 juni 2017 vid den berömda Gulf-macken - kolla FUP F sida 27..
Citera
2018-03-12, 18:24
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:

Precis. Krävs ingen Sherlock Holmes för att kolla upp direkt.

Citat:

Samma här. Att sedan alkoholisten Leif GW blir precis varm i kroppen när han läser utredningen, det skiter jag i fullständigt.
Man måste komma ihåg att polisen i Östergötland stod och flinade, med kuken i handen, när det sista dubbelmordet begicks. Trots att de har både DNA och ett troligt motiv så är mordet fortfarande olöst. Skulle de inte lösa detta mord så kommer många huvuden att rulla, så jävlar i gatan att de sätter dit Edvin om de får chansen. Menar inte heller att han inte har mördat dem, bara att utredningen har varit sorgligt enkelspårig. Tack vara kvinnan Gestrin, som styrs av clowner med mer makt än hon.

Citat:

1) uttaget i Borensberg:
2) skoavtryck:
3) mordvapen:

Det finns många detaljer som gör mig själv förundrad, över varför han inte blev gripen tidigare? Samtidigt så, får vi hoppas, letade de efter fler personer. Men med tanke på att Dan Eliasson var rikspolischef, och antagligen hade en hel del att säga till om i denna utredning, så letade de bara efter närmaste syndabock.

Citat:

Samma här. Snarare verkar det som att de rekryterar från halvtidstjänsterna, på Samhalls skruvsortering.

Citat:

Alla dessa frågeställningar kommer hovrätten att ta hänsyn till. Är Edvin skyldig, men blir friad, så beror det på den enkelspåriga polisutredningen. Helt uppenbart, så färgas polisutredningar politiskt. Denna utredning är beviset på det.

Citat:
Det handlade antagligen om att de fick korn på Edvin, sen struntade de i det spåret.
Citera
2018-03-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ahh det var ju märkligt men var de säkra på att mgm var en man? Så länge man håller öppet för alternativ blir det svårt...som du hör kan jag inget alls om fallet Hagamannen
Personligen tycker jag att själva benämningen Hagamannen ger en hint om att det var en karl.
Citera
2018-03-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Edvins personutredning:

https://minfil.org/q528N5d8b7/Link_pings_TR_B2248-17_Aktbil_98.pdf
Tycker att det är intressant att det på sid 3 går att läsa att: ”Det inte finns något umgänge med personer som missbrukar narkotika eller är kriminella”. Vad hände med de muskulösa männen i den vräkiga BMW:n? Har han glömt dom, dessa vulgära bestar som inte drar sig för att ta livet av 2 st pensionärer.
Citera
2018-03-12, 21:01
Medlem
Jag kom in i tråden en bit in så jag är osäker på om någon tidigare har tagit upp såpbubbelpinnen som satt lutad mot Tors bakdel. Jag tycker det är en ganska konstig detalj mitt i allt.
Man undrar ju om den blev ditlagd mellan att han fallit framåt och att halsen skars upp, eller om GM lade dit den efter döden. Försökte GM göra sig lustig genom att förnedra?

Undrar också vems barn som kan ha lekt med den innan det här makabra brottet ägde rum.
Citera
2018-03-12, 21:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Idag är dyslexin som bortblåst noterar jag.
Så du börjar ditt struntprat om att man borde kollat upp mobilerna som befann sig
både i Mantorp och i Borensberg nu igen förstår jag.
Det är synd att du är så korkad så att du varken förstår hur en utredning går till
eller kan låta bli att upprepa samma saker på fel ställen och i fel sammanhang.
Varför skulle det ha varit det grymt snärjigt?
Det fanns gott om tid att både göra resorna och att råna och mörda paret Lekander.
EG hade till och med hunnit äta ett par gånget till om han hade velat.
Du kommer väl ihåg hur många gånger han stannade enligt de första förhören.
Utredarna har väl kollat färdigt, nu är det tingsrätten som kollar och skrattar åt EG.s lögner.
Det verkar ju inte som att komma undan var det primära i EG-s fantasier.
Då hade han ju knappast betett sig som han gjorde med sina klanterier.
Det är inte ens säkert att morden hade med EG-s fantasier att göra.
Eller du kanske också är expert på hur EG tänker och fungerar precis som den andre?
Det finns ju inga bevis för att raggarbilen ens har existerat så varför tar
du upp denna för verka lite konspiratorisk?
Finns inget som tyder på att det var någon sådan på plats.
Att grannar fantiserar kan ju bero på att de vill vara lite märkvärdiga
och komma med spännande detaljer precis som vissa här gör.

Ja du, idag ansträngde jag mig lite extra att stava. Vad antyder du?

Man kollade ju upp mobilerna, att tänka att man skulle samköra en masttömning mellan Mantorp och Borensberg med tanke på mordet och uttagen är ju just sådant som ör polisarbete. Och som sagt något man gjorde. Att du sedan tänker att poliserna nu sitter och skrattar åt edvins utsagor i rätten tyder på att du inte förstår utredningsarbete tycker jag.

Du tycker inte lite drygt Fyra timmar mellan inköp av sista mordhjälpmedlet till att parkera i Linköping för att inmundiga en god måltid är snärjigt. Det tycker jag, med tanke på att det är minst två timmas bilkörning, förutsatt att man vet var man ska.

Vad roligt att du håller med om att det primära inte var att komma undan. Det stärker ju min tes om hans fantasier. Jag Har absolut ingen aning om vad som rör sig i huvudet på Edvin. Detta är heller inget jag spekulerat om. Men vem är den andra?

Konsperationsteorrin och raggarbilen var lite på skämt. Ibland försöker jag skoja till det lite, men det var helt bortkastat på dig märker jag.

Men Gud vad spännande, vad har grannar fantiserat ihop, berätta, berätta, berätta, jag har nämligen ingen aning.
Citera
2018-03-12, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet666
Jag kom in i tråden en bit in så jag är osäker på om någon tidigare har tagit upp såpbubbelpinnen som satt lutad mot Tors bakdel. Jag tycker det är en ganska konstig detalj mitt i allt.
Man undrar ju om den blev ditlagd mellan att han fallit framåt och att halsen skars upp, eller om GM lade dit den efter döden. Försökte GM göra sig lustig genom att förnedra?

Undrar också vems barn som kan ha lekt med den innan det här makabra brottet ägde rum.

Barnbarnens kanske?
Tycker också att det ser ut som en omkullvält barnstol vid Tors kropp
Gärningsmannen har ju hällt ut allt som han kunnat hälla ut. Så såpbubblorna var en av dessa vätskor som hälldes ut förmodligen. En del flaskor har ju bara kastats på golvet runt paret, så locket med pinnen har nog bara hamnat där av en slump.
Senast redigerad av notknapparen 2018-03-12 kl. 21:33.
Citera
2018-03-12, 21:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
1) har onekligen uppgifter som hänger ihop med morden, MEN till vilken grad kan man inte avgöra enbart utifrån dessa - tidspannet för morden var i dåläget inte heller så begränsat jämfört med vad som har kunnat påvisas senare (efter gripandet).
2) dessa uppgifter har framkommit genom matchning efter gripandet - hur menar du att de skulle ha kunnat få till samma matchning innan?
3) så du menar att polisen redan inledningsvist borde begära ut en massa uppgifter från ett stort antal näringsidkare.. Du ser inga problem med det? Typ att såväl sekretess som effektivitet i utredningsarbetet åsidosätts?

Men du, polisens utredning är och ska inte var något som görs på måfå - det är långt ifrån samma sak som att röka på och försöka skapa trådsanningar.

Det finns en väldigt synlig raggarbil på bild tagen natten till 11 juni 2017 vid den berömda Gulf-macken - kolla FUP F sida 27..

Jag menar ingen ting, jag mest tänker kring utredningen.

Angående skorna, så hade man ju skoavtrycken innan gripandet. Man visste modell och storlek. Och att de med den sulan bara tillverkars sedan årsskiftet. Man matchar senare med Edvin.
Och ja, vid ett så allvarligt brott gick man ju ganska tidigt ut och frågade näringsidkarna om inköp av tejpen. Det var ju det som var första träffen på Edvin.

Jag tror inte heller att polisen skötte den hör utredningen på måfå. Vad jag sa var att jag hade svårt att se vad som är så unikt bra i den.

Tack för tipset om bilen, det hadde jag missat. Spännande.

Men du, du behöver inte ta det jag skriver som trådsanningar. Jag mest soekullerar, vilket jag varit tydlig med hela tiden. Men av nyfikenhet. Vilka trådsanningar står jag för?
Citera
2018-03-12, 22:01
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det har talats om att han haft en psykos för ett antal år sedan, och han blev medicinerad för detta en period men slutade med medicinerna om jag minns rätt. De utredde detta och ansåg att det inte varit en psykos han haft, utan tvångstankar. Den här "fix idén" tror jag bottnar i en malande ångest som man har vid tvångstankar eller vid gränsen till en psykos. Sen är det ju så att allt är inte svart eller vitt.

Jag helt övertygad om att detta inte hänt om han haft en neuroleptika ordinerad. Tänk så här, en person som har för hög dos neuroleptika blir apatisk.
Dessa mediciner kan man även ge till de som har det jobbigt med ångest. Ångesten kan ge en enorm drivkraft, både på gott och ont..
Nej jag tror absolut inte han var psykotisk när han begick brotten.

Mycket möjligt att brottet inte ägt rum om GM var känslomässigt lobotomerad, högst sannolikt faktiskt. Däremot tror jag inte han led av tvångstankar, utan fantasier som blivit väl utvecklade över tid, kanske sedan tidiga tonår? Av brottsplatsen att döma ser jag en överväldigande aggressivitet/sadism. Det "perfekta mordet" handlar nog, för vederbörande, mycket om att tillfredsställa/förverkliga den fantasi han burit på under längre tid och inte så mycket om att inte åka dit.

Får känslan av att han efter morden spricker upp. Det hela kröns med en festmåltid på Texas Longhorn. Jag tycker det har ett oerhört symboliskt värde och säger en del om hans psykologiska make-up. Det handlar i vart fall inte om vanlig OCD-ångest, utan mer av ett uttråkat tungsinne a´la Kejsar Nero.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-03-12 kl. 22:14.
Citera
2018-03-12, 22:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
[...]

Har inte hängt med från början men har skummat lite i tråden några gånger och sett lite av diskussionerna om den turkosa raggarbilen i tråden.

Kan det vara så enkelt att någon av besökarna på nedanstående evenemang körde runt i krokarna dagen efter?

Har börjat med E-delen i FUP och råkade på det här:

(sid 649, eller "52") Genomgång av AC:s telefon

Ett MMS har skickats till AC om ett evenemang; Café & Grill, Borenhult presents Cruising 2017 där en Calle med C ska uppträda.
Evenemanget ska uppträda en gång i månaden under vår/sommar 2017.
Ett av tillfällena ska ha varit 10 juni.
På Café & Grills facebooksida var flera turkosa/mintgröna bilar upplagda. Registreringsnumrena har identifierats.
AC:s telefon har dock den 10 juni kl 15.40 befunnit sig i Mantorp.

(Tycker att det känns som att man grävt ordentligt, t ex här. Har svårt att komma och säga emot GW som säkert har läst tusentals FUP:ar. Blir imponerad av det förundersökningsarbete som gjorts.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in