2018-03-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, känner inte till området. Tittade bara snabbt på slutpriserna i närheten.

Tittade sen vidare och höll på att trilla av stolen när jag såg denna: https://www.hemnet.se/bostad/tomt-on...ag-86-13389041

4,6 miljoner för en plätt jord på 550 kvadrat, jag antar att det måste finnas oljefält eller en guldåder på platsen för att motivera det priset. 550 kvadrat är för referens nästan exakt två tennisplaner. Så ska det byggas hus där också. Jag begriper inte hur detta är möjligt. Så många mångmiljonärer finns icke, det är helt utspårat.

För 4,6 miljoner får man en 10 hektar(10000kvm) stor vinodling i södra Frankrike, INKLUSIVE en villa med pol och allt som tillhör för att kunna producera vin... Folk har nog tappat förståndet här i Sverige.
2018-03-17, 16:28
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
För att inte tala om en massa excessiv privatkonsumtion som finansierats med hjälp av lånade pengar (någons bolån). Folk kommer att sluta konsumera för lånade pengar när priserna planar ut vilket säkerligen kommer påverka konjukturen.

Tror ni att det kan leda till att de slopar amorteringskravet? Tror det svenska folket kommer få en enorm kalldusch när de märker att de inte kan flytta eller ha råd med att köpa en lägenhet samtidigt som att ingen vill sälja till ett värde som är lägre än bolånet de har för närvarande. Samtidigt som att deras barn måste vara inneboende tills de blir 35. Typiskt svensk politik. Alltid för lite och för sent och när de väl ska göra något så är skadan redan skedd. Bostadspolitik, invandringspolitik etc. Ska man köpa guld? Eller låter pengar ätas upp i nollräntekonto? Kan någon smart jävel komma med lite inputs här. KAOS
2018-03-17, 17:20
Medlem
Det politikerna borde göra är att avskaffa krav på kontantinsats. Amortering sker på 30 års plan. Krav på kontantinsats kombinerat med amorteringskrav är hål i huvudet. Vips så får man igång en betydligt bättre rörlighet. Kommer bli enorma inlåsningseffekter vid en nedåtgående marknad, fortsätter detta så kommer inte många flytta förutom de som är illa tvungna.
2018-03-17, 18:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det skulle vara intressant om Presidenten och andra tråddebattörer kunde göra en analys av prisutvecklingen i städer ute i landet.

Jag tror, precis som du är inne på, att nedgången inte riktigt tagit fart än i orter med + 5-10 mils radie från de större städerna. Anledningen kan vara flera. Inpendling till de större städerna är idag ett alternativ, speciellt med tanke på möjligheter att distansarbeta. Priserna är också relativt lägre än de större städernas.

Icke desto mindre är nyproduktionsboomen i full gång även ute i landet, och produktionspriserna per kvm är inte långt ifrån storstädernas.

En annan faktor som inte skall glömmas bort är "småstadskomplexet" vilket gör att trender i storstäderna (som en prisnedgång) kommer ut till landet med 6 mån-1 års eftersläpning. Det är så att säga fortfarande "inne" att hoppa på bostadsbubblan ute på vischan.

Ytterligare faktorer i de mindre städerna är möjligheten till Vit Flykt, som är beroende av förekomsten och den geografiska placeringen av miljonprogramsgetton på orten. Även i landsbygdsstäderna råder "location, location, location".
Utanför de större städerna är relationen pris kontra inkomst bättre än i ex 08. Sen har asylturismen dammsugit mindre orter på lägenheter. Det gör att det måste köpas borätter och villor även i Sala, Tierp och Katrineholm.
2018-03-17, 18:30
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Tror ni att det kan leda till att de slopar amorteringskravet? Tror det svenska folket kommer få en enorm kalldusch när de märker att de inte kan flytta eller ha råd med att köpa en lägenhet samtidigt som att ingen vill sälja till ett värde som är lägre än bolånet de har för närvarande. Samtidigt som att deras barn måste vara inneboende tills de blir 35. Typiskt svensk politik. Alltid för lite och för sent och när de väl ska göra något så är skadan redan skedd. Bostadspolitik, invandringspolitik etc. Ska man köpa guld? Eller låter pengar ätas upp i nollräntekonto? Kan någon smart jävel komma med lite inputs här. KAOS

Tja, det är nog inte fel att köpa guld. Det är bara att inse att alla andra valutor kan och kommer att ätas upp av inflationen. I valet mellan deflation och inflation är valet lätt. Och då kan det lätt spåra ur.

Det är långt ifrån konspirationsteorier att säga att det kommer bli en global "reset". En ny internationell monetär standard. Detaljerna är inte helt klara men guldet kommer fortsätta ha en nyckelroll. Då är det inte fel att gardera sig med lite innehav.

Det är knappast kontroversiellt eller crazy talk. En hundraåring har varit med om tre sådana resets under sin livstid - the gold exchange standard, bretton woods och Nixons påhitt - petrodollarn som vi lever under idag.
2018-03-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Utanför de större städerna är relationen pris kontra inkomst bättre än i ex 08. Sen har asylturismen dammsugit mindre orter på lägenheter. Det gör att det måste köpas borätter och villor även i Sala, Tierp och Katrineholm.

Ja ute i landet finns det fortfarande utrymme för bolånefest. Festen är slut först när alla svenskar i hela landet har bolån upp till öronen, även de i Övertorneå.
2018-03-17, 20:01
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Låt oss sammanfatta status 10 mars 2018:

Projekt // Säljstartat under kvartalet // Bokad&sålt under kvartalet

Pågående nyproduktion
HG7 Etapp 3 // Troligen 0 // Troligen 0
79&Park // # // Troligen 0
Norra tornet 1 // # // Troligen 0
Norra tornet 2 // Kanske 1 säljstartad // Troligen 5 bokade eller sålda under kvartalet

Pågående konvertering
Bageriet // # // Möjligtvis 2 bokade eller sålda under kvartalet
No 4 // # // Möjligtvis 2 bokade eller sålda under kvartalet
Nybrogatan 19 // # // Möjligtvis 3 bokade eller sålda under kvartalet

Cykelfabriken // i träda
Unité // i träda

Så bokade/sålda hittills under kvartalet ser ut att vara 5-12 lägenheter att jämföra med 0 bokade och 102 sålda kv.1 2017.

Ouch!

Uppdatering Oscar Properties nyproduktion 17/3: 2 av objekten för 79&Park som legat på Hemnet syns inte just nu men objektet som var borta förra veckan är nu åter. Inga andra förändringar.

Stendött eller avvaktande? Välja själv vilket adjektiv du tycker passar bäst.
Senast redigerad av Tullius 2018-03-17 kl. 20:24.
2018-03-17, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Det politikerna borde göra är att avskaffa krav på kontantinsats. Amortering sker på 30 års plan. Krav på kontantinsats kombinerat med amorteringskrav är hål i huvudet. Vips så får man igång en betydligt bättre rörlighet. Kommer bli enorma inlåsningseffekter vid en nedåtgående marknad, fortsätter detta så kommer inte många flytta förutom de som är illa tvungna.

Varför skulle det bli inlåsningseffekter på en fallande marknad? Har dessa effekter uppstått nu när fallet varit 10%?
2018-03-17, 20:38
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Uppdatering Oscar Properties nyproduktion 17/3: 2 av objekten för 79&Park som legat på Hemnet syns inte just nu men objektet som var borta förra veckan är nu åter. Inga andra förändringar.

Stendött eller avvaktande? Välja själv vilket adjektiv du tycker passar bäst.

Var i sthlm över dan häromveckan och tyckte det var väldigt mycket byggkranar faktiskt. Såg också OPs svarta banderoller och tänkte på tråden. Skrattade lite inombords men skrattet surnade fort när jag tänkte på Oscár själv som lyckades casha ut några hundra M innan börsraset började. Utförsäljningen där ju också swedbank var med på ett hörn och rekade sina kunder att köpa OPs aktie..
2018-03-17, 20:38
Medlem
Tulliuss avatar
Uppdatering 17/3 Spekulantförsäljning i OPs Norra Tornen, första tornet, Brf Innovationen:
Spekulantannonser på Hemnet just nu: 25 st
3 spekulanter har sänkt sina priser med 1,2%, 3,7% respektive 5,2% sedan förra lördagen.
Inga försäljningar registrerade på Hemnet sedan förra lördagen, 5 st totalt

Utgångsbud/Pris enligt ekonomisk plan -1 (i %) för de annonser som ligger ute:
-0,1%, 0%, 0%, 2%, 3%, 4%, 4%, 5%, 6%, 8%, 9%, 10%, 10%, 10%, 11%, 11%, 12%, 15%, 18%, 20%, 20%, 28%, 29%, 32% och 37%
2018-03-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför skulle det bli inlåsningseffekter på en fallande marknad? Har dessa effekter uppstått nu när fallet varit 10%?

En hel generation, 80/90-talister har väldigt hög belåningsgrad i Stockholm. Precis varenda en jag känner har lånat 85% fast de haft mer att stoppa in från föregående försäljning. Överskottet har konsumerats upp.

10% nedgång slår direkt på kontantinsatsen för nästa boende, vilket gör det omöjligt för de att flytta så till vida att de inte sväljer en förlust eller köper betydligt billigare såklart.

Jag skulle nog säga att dessa effekter börjat synas, iaf vad jag hört omkring mig. Ett par jag vet som vill flytta, som nyligen köpt men nu fått se sin kontantinsats ryka. Likaså en vän som är mäklare och träffat på flera såna här. Så absolut skulle jag säga..

Det är nyproduktionen som är det stora problemet. Man kommer behöva göra rätt kraftiga korrigeringar här för att lyckas få något sålt. Inte många banker som godkänner lån till nyproduktion med 85% belåningsgrad då föreningarna har skulder över 10tkr / kvm. Så fort byggarna inser detta så lär överutbudet börja ätas upp även om det lär ta tid.

Tycker även man börjar se att kvalitéts objekt går iväg. Tidigare var det knappt någon skillnad mellan ett renoveringsobjekt i halvtaskig förening mot topprenoverat objekt i obelånade grannföreningen. Nu börjar detta korrigeras och det är bara sunt.
2018-03-17, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
En hel generation, 80/90-talister har väldigt hög belåningsgrad i Stockholm. Precis varenda en jag känner har lånat 85% fast de haft mer att stoppa in från föregående försäljning. Överskottet har konsumerats upp.

10% nedgång slår direkt på kontantinsatsen för nästa boende, vilket gör det omöjligt för de att flytta så till vida att de inte sväljer en förlust eller köper betydligt billigare såklart.

Jag skulle nog säga att dessa effekter börjat synas, iaf vad jag hört omkring mig. Ett par jag vet som vill flytta, som nyligen köpt men nu fått se sin kontantinsats ryka. Likaså en vän som är mäklare och träffat på flera såna här. Så absolut skulle jag säga..

Det är nyproduktionen som är det stora problemet. Man kommer behöva göra rätt kraftiga korrigeringar här för att lyckas få något sålt. Inte många banker som godkänner lån till nyproduktion med 85% belåningsgrad då föreningarna har skulder över 10tkr / kvm. Så fort byggarna inser detta så lär överutbudet börja ätas upp även om det lär ta tid.

Tycker även man börjar se att kvalitétsobjekt går iväg. Tidigare var det knappt någon skillnad mellan ett renoveringsobjekt i halvtaskig förening mot topprenoverat objekt i obelånade grannföreningen. Nu börjar detta korrigeras och det är bara sunt.

Nej det där tror jag inte på och gillar det inte. Det handlar ju om en allmän nedgång på 10%, på de flesta objekt. Fan det låter mest som gnäll från bortskämt folk som ska dra nytta av inflationspolitik, som drabbar hela ekonomin på olika sätt även om de skiter i det. Usch. De får väl ta det lite lugnt. En massa fattiglappar detta som kanske borde börja lära sig att spara litegrand.

Jag har varnat folk från att köpa. De som inte lyssnar....ska man tycka synd om de också? Jag kan inte göra det. Det finns dessutom de här i livet som har bra mycket värre problem än detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in