Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Varför skulle det bli inlåsningseffekter på en fallande marknad? Har dessa effekter uppstått nu när fallet varit 10%?
En hel generation, 80/90-talister har väldigt hög belåningsgrad i Stockholm. Precis varenda en jag känner har lånat 85% fast de haft mer att stoppa in från föregående försäljning. Överskottet har konsumerats upp.
10% nedgång slår direkt på kontantinsatsen för nästa boende, vilket gör det omöjligt för de att flytta så till vida att de inte sväljer en förlust eller köper betydligt billigare såklart.
Jag skulle nog säga att dessa effekter börjat synas, iaf vad jag hört omkring mig. Ett par jag vet som vill flytta, som nyligen köpt men nu fått se sin kontantinsats ryka. Likaså en vän som är mäklare och träffat på flera såna här. Så absolut skulle jag säga..
Det är nyproduktionen som är det stora problemet. Man kommer behöva göra rätt kraftiga korrigeringar här för att lyckas få något sålt. Inte många banker som godkänner lån till nyproduktion med 85% belåningsgrad då föreningarna har skulder över 10tkr / kvm. Så fort byggarna inser detta så lär överutbudet börja ätas upp även om det lär ta tid.
Tycker även man börjar se att kvalitéts objekt går iväg. Tidigare var det knappt någon skillnad mellan ett renoveringsobjekt i halvtaskig förening mot topprenoverat objekt i obelånade grannföreningen. Nu börjar detta korrigeras och det är bara sunt.