2018-03-17, 16:45
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Blir inte klok på holmers chaufför RD.
Är hans historia sann eller är det aktiv villospårsspridning?
Den historien verkar fullt sannolik. Holmér måste ha fört dubbelspel åt flera olika håll med tanke på vilken sorts jättekonspiration han hade att förhålla sig till. Alla villospår med mordkommandon och prisjägare i ständig beredskap för politiska mord världen över som Tunander räknade upp som normalt förekommande måste också Holmér ha känt till redan som Säpochef innan han blev länspolismästare med ännu större befogenheter i krisläge.
Citera
2018-03-17, 16:58
Medlem
p.norths avatar
mycket svammel o hitta på i tråden nu, va?
Mördaren sprang ju uppför trappen!!
Det var A.B som L.P såg och även ett annat vittne som såg att han var paralyserad o såg allmänt "skum ut" eller hur? Man kan väl inte hålla på hitta på o dra egna historier o röra ihop. Jag skulle vilja se en slags rörelse schema angående N.F och jämföra med vittnenas utsaga. Samt S.E hans roll.
Jag skulle gärna vilja veta H.Hs förhör med Lisbeth som inte var ens bandad, vad som var sagts, egentligen? Kanske var därför hon började misstro, förstå hennes sits också
Citera
2018-03-17, 16:59
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Om läser följande text där jag ersatt Holmer med NN, kan man då placera någon annan person i den rollen?
Citat:
Jerry Martingers dokument:

”Vid ifrågavarande tidpunkt tjänstgjorde Dahlgren bl. a. som chaufför åt länspolismästare Hans Holmér. Tjänstgöringen följde i allmänhet en på förhand uppgjord tidsplan men kunde ibland också innebära plötsliga, ej planerade ”inhopp”. Den 28 februari 1986 (morddagen) var det meningen att Dahlgren skulle tjänstgöra under tiden 15.00 – 24.00. Strax efter lunch blev han emellertid uppringd av NN som uppgav att Dahlgren kunde vara ledig nämnda dag bortsett från att han måste utföra en hämtning på Stockholms Central under mitten av eftermiddagen, 15.00. Dahlgren strök då den anteckning om tjänstgöring som han gjort i sin dagbok samtidigt som han talade med NN i telefon. Som skäl för att ge Dahlgren ledigt uppgav NN följande: ”Jag avser inte att vara i Stockholm under kvällen.” Dahlgren vet inte varifrån NN ringde, men han utgick från att samtalet kom från NN tjänsterum på Polishuset.

NN sa (till Dahlgren) att en mansperson skulle hämtas vid Centralstation och därefter köras till Slottskajen. Där blev Dahlgren tillsagd att vänta medan mannen uträttade ett ärende. Enligt NN skulle mannen sedan transporteras till Polishuset. Tidpunkten för nämnda hämtning var ungefär den tid då Dahlgrens tjänstgöring egentligen skulle börja, alltså någonstans omkring klockan 15. Dahlgren fick uppfattningen att den person som han skulle hämta var en polisman som kommit med tåg från någon annan del av Sverige. Men att det skulle handla om en polis var bara en gissning från Dahlgrens sida. Dahlgren kände inte heller igen den person som han mötte vid Centralen. Enligt Dahlgren såg mannen ut att vara en chefsperson i 60-årsåldern, men även detta var en gissning från Dahlgrens sida. Mannen presenterade sig inte ens för Dahlgren, men hade inga problem att finna fram till Dahlgrens bil eftersom han tydligen var förberedd på såväl bilens som Dahlgrens utseende.

Vid Slottskajen var det mycket trångt med bilar, men Dahlgren hittade en tom parkeringsruta som låg närmast Mynttorget. I samband med att mannen steg ur bilen passerade moderate partiledaren Ulf Adelsohn förbi och mannen, som inte sagt något till Dahlgren under hela färden, sa då: ”Titta, där går Adelsohn.” Dahlgren fick inte uppfattningen att mannen var närmare bekant med Adelsohn på något sätt, bara att mannen kände igen Adelsohn när han såg honom gå in i ett av husen vid Mynttorget ett stycke från bilen.

Mannen (som Dahlgren hade hämtat) var borta cirka tjugo minuter, men Dahlgren vet inte åt vilket håll denne begav sig. På särskild fråga uppger Dahlgren emellertid att han är ganska säker på att det inte var till något av Riksdagens hus som mannen gick, eftersom Dahlgren menar att han i så fall skulle ha sett detta med hänsyn till sin position i bilen. När mannen kom tillbaka hade han mycket bråttom och uppgav att han nu måste skynda sig till Polishuset. Dahlgren blev stressad och råkade i samband med att han backade ut från parkeringsrutan köra emot en annan bil. Han steg ur sin bil och tittade på den påkörda och såg att en mindre skada uppstått på den andra bilens ena bakskärm. Dahlgren sa till den skjutsade mannen att han inte kunde åka iväg utan vidare utan måste ”ordna upp” det inträffade med den andra bilens ägare, men det gjorde den andra mannen upprörd. ”Det har vi för helvete inte tid med”, sa denne med höjd röst. ”Jag tar numret och ordnar den saken senare”, sa mannen, varefter Dahlgren körde iväg.

Under färden från Slottskajen till Polishuset förekom inte något samtal mellan Dahlgren och mannen han skjutsade. När man kom fram till Polishuset, underströk mannen att han ville köra ned i Polishusets garage, vilket Dahlgren gjorde. Nere i garaget stod två personer som Dahlgren uppfattade som yngre polismän och väntade på mannen.

Efter det att Dahlgren utfört skjutsningsuppdraget körde han hem till sin bostad (nedre Kungsholmen). Han brukade ibland ta med sig bilen hem för den händelse det skulle dyka upp något ”plötsligt uppdrag”. Och eftersom den aktuella dagen hade börjat lite konstigt med ett hämtningsuppdrag trots inställd tjänstgöring, ville Dahlgren ”vara på den säkra sidan”.

Vid 16.15 tiden kom två manliga kolleger på besök till Dahlgrens bostad. Kollegorna hade med sig en flaska whiskey. Eftersom Dahlgren sällan drack sprit och dessutom hade en egendomlig känsla av att det skulle dyka upp något extrauppdrag under kvällen lät Dahlgren kollegorna dricka ensamma. Dahlgren gjorde i ordning lite kaffe åt sig själv och de tre satt sedan och pratade i ungefär en timme. Därefter hämtades kollegorna av den enes fästmö. Bara några minuter efter det att kollegorna lämnat Dahlgrens lägenhet kom en annan polisman helt oväntat till Dahlgren. Han kände inte denne polisman närmare men vet att vederbörande jobbade nära NN. Den besökande polismannen uppgav att han medförde ett uppdrag från NN som innebar att Dahlgren, trots tidigare besked om ledighet, skulle tjänstgöra under kvällen och hämta NN vid en viss tid. Dahlgren vill inte uppge på vilken plats som han skulle hämta NN, men säger att platsen i fråga låg ”ganska många mil från Stockholm”. Dahlgren vill heller inte närmare gå in på frågan vid vilken tid han skulle hämta NN eller på vilket sätt han skulle ta sig till platsen för hämtningen. På särskild fråga huruvida hämtningen skulle ske på vanligt sätt, d v s med bil, uppger Dahlgren att han i nuvarande läge är förhindrad att svara på det. Men Dahlgren lovade att eventuellt återkomma på denna punkt.

Med anledning av att Dahlgren inte vill lämna några uppgifter om hur hämtningen av NN gick till uppstår här en lucka i berättelsen.

Dahlgren uppger sedan att han och NN från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. NN gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser. Dahlgren uppger att det nästan kändes som att han körde omkring med en turist som bara skulle se sig omkring. Vid 22.45-tiden, när han befann sig vid Mariatorget, steg NN ur bilen och gick fram till en husingång invid något slags hotell. Dahlgren såg hur NN där pratade med en man i porten, och på vägen ut från denna gav mannen NN en kvällstidning. Dahlgren uppger att han på grund av mörker hade svårt att iaktta den andre mannens utseende. Efter det att NN satt sig i bilen, bad den andre mannen Dahlgren att vänta några minuter medan NN läste något i tidningen. Därefter fortsatte färden in mot de mer centrala delarna av stan. Olika delar av Sveavägen passerades därvid ett flertal gånger.

Den man som Dahlgren skjutsat tidigare under eftermiddagen hämtades vid Operan ”några minuter före 23” och åkte med runt kvarteret vid Rådmansgatan ett flertal gånger. Det verkade som om mannen och NN letade efter något eller någon där, varefter mannen släpptes av i trakten kring Odenplan. Dahlgren minns inte exakt till vilken adress som mannen i fråga transporterades.

Strax före 23.30 (mordet skedde 23.21, min anm.) befann man sig vid ”ena kanten av Hagagatan”. Det är oklart om Dahlgren menar den norra eller södra delen av gatan. NN steg där ur bilen och gick fram till en man i 25-årsåldern, cirka tio meter bort. Det verkade som om NN hade stämt möte med mannen eftersom NN strax dessförinnan givit Dahlgren order om att köra till just denna plats. Efter några minuter kom NN tillbaka och berättade att Olof Palme blivit skjuten på Sveavägen.

Färden fotsatte därefter mot den plats där mordet på Palme skulle ha ägt rum. Dahlgren tyckte då att det var konstigt att NN inte ville stanna på platsen där det nu samlats en hel del folk. Men Dahlgren fick bara order att ”rulla sakta förbi”. Dahlgren är säker på att han och NN passerade mordplatsen sju minuter efter mordet.

Någon halvtimme senare när man efter fortsatt rundkörning i Stockholms centrala delar befann sig på Norr Mälarstrand, fick Dahlgren order om att stanna bilen och hämta en väntande kvinna i 50-årsåldern. Kvinnan skjutsades till en adress i Sundbyberg. Dahlgren minns inte adressen, men han minns att han, en stund efter att kvinnan lämnat bilen och man kört från platsen, upptäckte att kvinnan glömt kvar någon sorts jacka eller dylikt i bilen.

Dahlgren fick slutlige order om att köra till Mälarhöjdens tunnelbanestation, där han lämnade av NN strax före klockan 00.30. I samband med att NN steg ur bilen påminde han Dahlgren kraftfullt om Dahlgrens tystnadsplikt avseende hans uppdrag för NN under dagen och kvällen.

Innan Dahlgren körde från platsen såg han att NN steg in i en mörkblå Volvo, i vilken det förutom föraren satt minst ytterligare en person. Den kvarglömda jackan tycktes inte vara något problem, eftersom NN tog med sig den när han lämnade Dahlgrens bil.
Citera
2018-03-17, 17:23
Medlem
Jag har nu veckorna sedan årsdagen plöjt igenom största delen av den här tråden. Otroligt intressant och insugande. Kanske lite för insugande ibland. Nu har jag upptäckt en detalj som skaver, och det så mycket att jag kände mig tvungen att skaffa ett konto här för att kunna fråga er om det:

Många av de galnaste teorierna kring mop har visst kretsat kring det tidigare hemligstämplade obduktionsprotokollet. Nu när det offentliggjorts inte bara i maskad version utan också i sin helhet tänkte jag först att vi kanske äntligen kan släppa några av de dummaste teorierna (ispistoler syns inte i obduktion invänder väl dock fortfarande någon).

Den först släppta, maskade versionen av obduktionsprotokollet finns här : http://lennartremstam.blogspot.se/2013/09/olof-palmes-obduktionsprotokoll.html?m=1

Den kompletta finns här: http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/protokoll-over-rattsmedicinsk-obduktion.html?m=1

Om man jämför dem ser man lätt att namnteckningarna på den maskade versionen och på den kompletta inte är identiska. Jag tror spontant inte att namnteckningarna är förfalskade men det är uppenbarligen två olika dokument, vad kan det bero på? Hur många obduktionsprotokoll finns det?

Jag kan omöjligt vara den första som har sett det här men jag har inte hittat någon diskussion om det på nätet. Jag tänkte att det förmodligen finns någon naturlig förklaring men kunde ändå inte riktigt släppa det, så jag ringde Rättsmedicinalverket och frågade dem om de brukar göra flera original. Den person jag pratade med kunde inte komma på något skäl till varför man skulle vilja göra det.

Kanske någon av er har ett svar?
Citera
2018-03-17, 17:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
...... Känns dock långsökt att Estonia skulle ha sänkts för att dölja sanningen om Palmemordet.
Men vem vet.
Då det gällde sänkningen av Estonia råkade jag få följa nyheterna ända från början direkt från Kaknäs och blev sedan alltmera övertygad om att beredskapsmyndigheten varit inblandad i förväg och sedan kunnat styra helt över nyhetsflödet. Igen höll man på med någon slags övning kring ett katastrofscenario med terrorister, vapentransporter och typ atombomb strategiskt placerad mitt emellan tre huvudstäder exv. Om ett hundratal polisanställda inklusive lokalvårdare och väktare med viss möjlig info om MOP fått följa med i djupet samtidigt skulle nu inte längre förvåna mig så desperat som psykstyrets mörkande fortfarande verkar.
Citera
2018-03-17, 18:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Eller försökte Dahlgren peka ut någon för att skaffa sig en hållhake, denne någon blev Holmer istället för den person han i verkligheten skjutsat runt.

Frågan är vad Rolf Dahlgren skulle vunnit på det. Efter att han tagit kontakt med Jerry Martinger gick det mesta åt skogen för honom. Detaljrikedomen i "dallas" berättelse gör trovärdigt intryck på mig, medger att det är en känsla.
Citera
2018-03-17, 18:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har samma uppgifter om livvaktsskyddet, men inga uppgifter om vad som sägs i övervaknings-PM:et, men tänker mig in i en övervakning och...
...allt detta jobb det innebär.
För att slutligen med bara ett skott (försöka) uppnå målet att eliminera Palme.

Jag stör mig så på detta enda skott... även om utgången blev just en "eliminering" så hade ju några skott till verkligen säkerställt målet.

Skottet mot Olof Palme var mycket välriktat. Slet av ett flertal livsavgörande organ. GM kunde vara säker på att OP var avlivad.
Citera
2018-03-17, 18:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det var viktig för mördaren att komma strax bakom OP när han sköt. Mördaren kan därför vara avbildad på fotografier/filmer av OP i dagarna och veckorna för mordet.

Det som undersökts är fotografierna från Olof Palmes länsbesök i Jämtland 24-26 februari. Vi har användare i tråden som hävdar att folk inblandade i MOP finns med på dessa. Dock har ingen av dessa jämtar med trovärdighet kunnat placeras i Dekorimahörnan 2321 fredagen 21a februari 1986.
Citera
2018-03-17, 18:11
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan är vad Rolf Dahlgren skulle vunnit på det. Efter att han tagit kontakt med Jerry Martinger gick det mesta åt skogen för honom. Detaljrikedomen i "dallas" berättelse gör trovärdigt intryck på mig, medger att det är en känsla.
Jag spekulerar bara just nu... igår försökte jag mig på ett annorlunda perspektiv på DF, idag är det RDs tur.
Men låt oss anta (ytterst spekulativt) att roffe i efterhand har insett att han varit chafför för den mobila ledningen bakom MOP och att han när han inser det försöker skaffa sig ”garantier” för att inget ska hända honom. Han väljer HH därför att han känner till den inofficiella sanningen att hasse låg och nuppa med sin älskarinna på mordkvällen. Därav ofarligt att peka ut HH samtidigt som han tydligt skickar en signal till den han skjutsade runt att han vet vad de är skyldiga till.
Många om många men och högst spekulativt men...
Kan han ha skjutsat runt på den okände tredje personen i SÅ gruppen.
Jag flummar lite och är lite alvarlig... får som sagt ingen rätsida på Dallas och hans historia.
Citera
2018-03-17, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jag påpekade för något år sedan hennes familjära förhållande till Contrastig som förklaring till ett och annat. Det var tydligen något väldigt känsligt.

Hon lever men har bytt namn. Förhöret är hemlighetsstämplat pga polisbilen hon såg när hon lämnade arbetet.
Citera
2018-03-17, 18:16
Medlem
Frågan jag inte lyckats knäcka kan ytligt sett verka simpel och oviktig, men den måste få ett svar.
Var befann sig AB mellan 23.18 och 23.21? Vad kan han tänkas ha haft för position för att dels undgå IM:s uppmärksamhet och att dels undgå att själv se mördaren som stod bredvid Dekorimas ingång när han nu inte verkar ha varit norr om bankomatdörren?
Avståndet dem emellan var högst 15 m och förmodligen mindre ändå. Att han inte lägger märke till allt löst folk som passerar är begripligt, men denne man borde inte gått att missa.
Citera
2018-03-17, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Frågan jag inte lyckats knäcka kan ytligt sett verka simpel och oviktig, men den måste få ett svar.
Var befann sig AB mellan 23.18 och 23.21? Vad kan han tänkas ha haft för position för att dels undgå IM:s uppmärksamhet och att dels undgå att själv se mördaren som stod bredvid Dekorimas ingång när han nu inte verkar ha varit norr om bankomatdörren?
Avståndet dem emellan var högst 15 m och förmodligen mindre ändå. Att han inte lägger märke till allt löst folk som passerar är begripligt, men denne man borde inte gått att missa.

Man kan missa en hel del om man är onykter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in