2018-03-17, 15:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Är det ovisst för dig att människor med psykiska symptom ofta försöker dölja detta för omgivningen? Vissa mer framgångsrikt än andra.

Jag tror inte de har uppfattat det så själva, och jag tror inte det har funnits diagnos på det, och det är väl en del av historien.

För mig doftar det där lätt Sovjetunionen med sinnessjukhus för dissidenter.

"Psykiska problem" kan ju uppstå i friktion med vardagen och omgivningen, om man hanterar/hanteras av vardagen och omgivningen på ogynnsamt sätt, tror jag. Och sen ska man upptäcka det och förstå det och ändra på sig.

Varför de skulle spela charader förstår jag inte riktigt, om de inte var hemliga agenter för främmande makt.

Å andra sidan försöker ju de allra flesta föräldrar ge sina barn en konstruktiv uppväxt, där man försöker visa sina bästa sidor och föregå med gott exempel och framstå som pålitlig, trots betydande plikter och bördor. Ibland är alla föräldrar lite psykotiska, ibland är det inte lätt att skilja på charader och kultur, eftersom det handlar om att inställa sig, och göra saker som förväntas av en, av omgivningen.

Somliga går vilse i det där, förvisso.

Elelr var det ngt ssk du tänkte på?
Citera
2018-03-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Eller så pekar det omvänt mot ett plötsligt utbrutet intermezzo i familjen, kring separation -- eftersom man inte tar livet av sig för en utebliven befordran?

Eller så är det det som doktoranden förutsätter?

Men troligare kanske att han inte kunde tänka sig att installeras som professor och föreläsa för kolleger och doktorander med sin döda eller dödsdömda familj i allas tankar?

Det är svårt, visst är det?

Tar man enklaste vägen är det kanske ändå något sånt.

Jodå, det finns dom som tar livet av sig p.g.a. utebliven befodran...

Om man redan mår psykiskt dåligt, så kan det mycket väl bli det som bägaren att rinna över.

På arbetsplatser där bl.a. den tjänst man har betyder extremt mycket, spelar sådant som definitionen av den tjänst man har, en enorm roll. Viktiga aspekter är t.ex tilldelning av medel, prioritering av forskningsfrågor, och möjligheten att välja vilka som ska delta i respektive projekt.

På sådana arbetsplatser är också tillsättningar av olika slag, föremål för en strid på kniven mellan de som är intresserade. Ofta förekommer en hel del "intressanta" intriger och fulspel längs vägen till tillsättningarna.
Meriter är viktiga, men inte det enda utslagsgivande.

Jag har sett folk med goda meriter och stor arbetskapacitet, bli långtidssjukskrivna i utbrändhetliknande sjukdom efter längre tids "stångande" i sådana miljöer.

En forskningsledare på en (stor) arbetsplats där jag då jobbade (jag hade ingen direktkontakt, men visste vem det var), begick dessutom självmord för en 15-20 år sedan, när hen blev bortflyttad från ett projekt, till en annan tjänst, "snett upp till vänster", när projektet inte levererade som det borde.
Vederbörande var i dåligt psykiskt skick, och borde fått mer hjälp av arbetsgivaren. Fallet resulterade i en utredning om arbetsskada.
Citera
2018-03-17, 15:19
Bannlyst
Citat:
Att barnen mår dåligt av att mamman är sjuk gör att hon mår dåligt över både att de är sjuka och att de mår dåligt av att hon är sjuk, vilket gör det ännu värre för mamman. Fastnar hon i det så tror jag att det kan öppna för desperata lösningar.

Japp. Samla flera människor som av olika skäl mår dåligt på en plats, så drar de ner varandra i djupet, i likhet med icke simkunniga på djupt vattne. Särskilt om det inte syns att de håller på att drunkna, eller om de själva inte ber om en livboj.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-17 kl. 15:35.
Citera
2018-03-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag vill lyfta vidare det här med att något kanske inte stämde helt på Oskars arbetsplats.
Hans arbetsgivare sade något i stil med "Hans enda svaghet var att han prioriterade sina barn" (jag minns inte exakt citat, minns någon annan?)
Det kanske bara är jag, men jag har reagerat på detta uttalande ändå från start.
Säger man verkligen så om en anställd med svårt sjuka barn?
Det låter hårt och kallt på något sätt, som att arbetet borde vara viktigare än barnen...vilket kanske vissa arbetsgivare tycker men jag tror få säger det rakt ut och definitivt inte till media och definitivt inte när en sådan här tragedi ägt rum.
Ingen annan som reagerat på det uttalandet?
Det han egentligen kanske menade var att "han fjollade med sina barn som när det kom till kritan inte var så sjuka som han ville göra gällande""
Citera
2018-03-17, 15:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror du satte den i krysset där.

Jag kunde se den gå in... Men den studsade lite på något ben och touchade stolpen.

Men alla mål räknas. Tack! Hade inte gått utan ditt förarbete.
Citera
2018-03-17, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns spaltmeter med bevis om att flickorna led av kroniskt trötthetssyndrom. Dom var beviljade särskild undervisning i hemmet på grund av sin sjukdom. Det är bevisat att det fanns intyg på sjukdomen. Om jag tillhör någon lobby för att jag accepterar kända fakta så må det vara så.

Om du å andra sidan har några bevis för att flickornas sjukdom inte existerade så är det helt i sin ordning att presentera dessa, i stället för att försöka få det att framstå som att vi som har bevis skulle ha några dolda motiv. Det är så uppenbart enkelt att genomskåda dig så det är nästan lite komiskt, om det inte vore för att det samtidigt är ett hån mot dom ca 40 000 i Sverige som lider av sjukdomen.

Det har förts fram flera gånger i tråden att barn inte kan få denna sjukdom. Därför kan det vara intressant att läsa vittnesmål om sådana fall. En utlösande faktor är ofta infektioner, hos unga kan det vara en komplikation på körtelfeber.

http://www.bmj.com/content/333/7568/575.full

Ovanstående länk är till er som tror på bevisen att flickorna var sjuka i kroniskt trötthetssyndrom. Den går till en rapport om kroniskt trötthetssyndrom kopplat till bland annat Epstein-Barr viruset, som orsakar körtelfeber.

Faktaförnekare behöver naturligtvis inte klicka.

Kan du länka till källa för bevisen att just de här flickorna har just den diagnosen?

Så länge du inte kan det, så är det en hypotes, bland andra hypoteser.
Citera
2018-03-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Kan du länka till källa för bevisen att just de här flickorna har just den diagnosen?

Så länge du inte kan det, så är det en hypotes, bland andra hypoteser.
Trots att jag har följt tråden en längre tid så har inte jag heller sett dom bevisen så släng dom på bordet om dom finns
Citera
2018-03-17, 15:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Jodå, det finns dom som tar livet av sig p.g.a. utebliven befodran...

Om man redan mår psykiskt dåligt, så kan det mycket väl bli det som bägaren att rinna över.

På arbetsplatser där bl.a. den tjänst man har betyder extremt mycket, spelar sådant som definitionen av den tjänst man har, en enorm roll. Viktiga aspekter är t.ex tilldelning av medel, prioritering av forskningsfrågor, och möjligheten att välja vilka som ska delta i respektive projekt.

På sådana arbetsplatser är också tillsättningar av olika slag, föremål för en strid på kniven mellan de som är intresserade. Ofta förekommer en hel del "intressanta" intriger och fulspel längs vägen till tillsättningarna.
Meriter är viktiga, men inte det enda utslagsgivande.

Jag har sett folk med goda meriter och stor arbetskapacitet, bli långtidssjukskrivna i utbrändhetliknande sjukdom efter längre tids "stångande" i sådana miljöer.

En forskningsledare på en (stor) arbetsplats där jag då jobbade (jag hade ingen direktkontakt, men visste vem det var), begick dessutom självmord för en 15-20 år sedan, när hen blev bortflyttad från ett projekt, till en annan tjänst, "snett upp till vänster", när projektet inte levererade som det borde.
Vederbörande var i dåligt psykiskt skick, och borde fått mer hjälp av arbetsgivaren. Fallet resulterade i en utredning om arbetsskada.

Ja, det finns mycket förstås. Men man tar inte livet av sig så länge hoppet finns kvar i alla fall, och så länge inte man också förlorar ngt annat, föreställer jag mig. Sen kan ju en del ha svårare än andra att ta övertydligt svek och offentlig chikanering.

Och sen finns det gott om självmördare inom akademien, men det handlar ofta om betydande social isolering, psykisk obalans, havererade äktenskap, fysisk inkapacitering, allmän ålderdom och betydande desillusion kring värdet av ens livsmål. Men det är svårt att veta för utomstående vad som väger tyngst.
Citera
2018-03-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det han egentligen kanske menade var att "han fjollade med sina barn som när det kom till kritan inte var så sjuka som han ville göra gällande""

Det är möjligt. Hur som helst tycker jag att uttalandet är opassande och jag har reagerat på det från första början.
Jag vet inte hur det brukar vara på universitet och professorstjänster, men kanske kände man att Oskar inte gick att satsa på pga att han inte uppoffrade sig tillräckligt i sitt arbete. Han gick istället ner till 90% arbetstid vilket motsvarar 45 minuter per dag, bara detta sågs kanske som anmärkningsvärt och som en svaghet. Kanske är det kutym att om man är professor, då jobbar man snarare övertid utan vidare knussel och man lever för sitt arbete. Jag vet inte.

Men jag kan inte skaka av mig känslan att "den sista tiden förtjänade inte du" att det kan ha rört sig om någon form av dispyt på arbetsplatsen som lyser igenom i uttalandet att hans svaghet var att han prioriterade sin familj.
Kanske var det tom så att pga av detta blev han aldrig riktigt aktuell eller prioriterad för professorstjänsten.
Citera
2018-03-17, 15:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Japp. Samla flera människor som av olika skäl mår dåligt på en plats, så drar de ner varandra i djupet, i likhet med icke simkunniga på djupt vattne. Särskilt om det inte syns att de håller på att drunkna, eller om de själva inte ber om en livboj.

Ja, somliga försöker bita ihop och sprattla ännu hårdare, och hitta orsaker där de inte finns, men märker inte att värmen avgår och sjunkandet bara tilltar.

Att lägga all skuld på sig själv och sen ev dölja eller förkunna det för omgivningen, är redan att förstå problemet på fel sätt förstås.

EDIt: jag kan ju, för den som är känslig för inkonsekvenser, lägga till att jag kanske inte tror att detta ensamt kan förklara saken. Jag tror man i detta fall ska lägga till en eller ett par riktigt dåliga diagnoser. Men resonemanget håller ändå.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-17 kl. 15:49.
Citera
2018-03-17, 15:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Den allra mest näraliggande gissningen till innebörden av "det som inte fick hända har hänt" ´tycker jag är att en person som uttalat självmordstankar gjorde allvar av sina funderingar och verkligen avslutade sitt liv.

Det skulle ju kunna tänkas vara den äldsta dottern. Mamman ska ju ha varit delaktig i det gemensamma avskedsbrevet.
Citera
2018-03-17, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ja, somliga försöker bita ihop och sprattla ännu hårdare, och hitta orsaker där de inte finns, men märker inte att värmen avgår och sjunkandet bara tilltar.

Att lägga all skuld på sig själv och sen ev dölja eller förkunna det för omgivningen, är redan att förstå problemet på fel sätt förstås.

Det var ett vackert och introspektivt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in