Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Eller så pekar det omvänt mot ett plötsligt utbrutet intermezzo i familjen, kring separation -- eftersom man inte tar livet av sig för en utebliven befordran?
Eller så är det det som doktoranden förutsätter?
Men troligare kanske att han inte kunde tänka sig att installeras som professor och föreläsa för kolleger och doktorander med sin döda eller dödsdömda familj i allas tankar?
Det är svårt, visst är det?
Tar man enklaste vägen är det kanske ändå något sånt.
Jodå, det finns dom som tar livet av sig p.g.a. utebliven befodran...
Om man redan mår psykiskt dåligt, så kan det mycket väl bli det som bägaren att rinna över.
På arbetsplatser där bl.a. den tjänst man har betyder extremt mycket, spelar sådant som definitionen av den tjänst man har, en enorm roll. Viktiga aspekter är t.ex tilldelning av medel, prioritering av forskningsfrågor, och möjligheten att välja vilka som ska delta i respektive projekt.
På sådana arbetsplatser är också tillsättningar av olika slag, föremål för en strid på kniven mellan de som är intresserade. Ofta förekommer en hel del "intressanta" intriger och fulspel längs vägen till tillsättningarna.
Meriter är viktiga, men inte det enda utslagsgivande.
Jag har sett folk med goda meriter och stor arbetskapacitet, bli långtidssjukskrivna i utbrändhetliknande sjukdom efter längre tids "stångande" i sådana miljöer.
En forskningsledare på en (stor) arbetsplats där jag då jobbade (jag hade ingen direktkontakt, men visste vem det var), begick dessutom självmord för en 15-20 år sedan, när hen blev bortflyttad från ett projekt, till en annan tjänst, "snett upp till vänster", när projektet inte levererade som det borde.
Vederbörande var i dåligt psykiskt skick, och borde fått mer hjälp av arbetsgivaren. Fallet resulterade i en utredning om arbetsskada.