2018-03-17, 12:36
Bannlyst
Snälla snälla snälla.
Inte mera ME .... snälla
Vad som helst, men inte mera ME.

Hmmm
Undra varför Hanna var så deprimerad...........
Citera
2018-03-17, 12:36
Medlem
Jag kan inte släppa detta med Oskar på uppfarten. Det är lördag och jag borde ägna mig åt annat men detta fallet biter sig fast hela tiden i mitt medvetande.

Jag ville dela en tanke till med er.
Kanske var Oskars reaktion på uppfarten pga det tragiska besked som familjen sägs ha fått kring jul eller om det var tredje advent?
Eller rörde det något som bara gällde Oskar själv, "den senaste tiden förtjänade inte du", "det som inte fick hända, hände"
Var det ett besked Oskar fick som gjorde honom apatisk och uppgiven? Angående sin egen eller någon av de andras hälsa? Angående arbetet och tjänsten han sökt? Något annat?
Citera
2018-03-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det här är jätteintressant om det stämmer!

Jag har börjat fundera på om flickorna och mamman gemensamt tog livet av sig, eftersom de sägs ha tagit samma typ av gift medan pappan sägs ha hängt sig. Pappan bör ju då onekligen ha varit sist kvar i livet om detta stämmer och det tyder antingen på att han har kontrollerat hela situationen och försäkrat sig om att alla är döda först, eller att han upptäckte att de var döda och sedan hängt sig själv i ren desperation.

Kanske kom han hem från arbetet den 8 januari på kvällen och hittade hela familjen död i villan? Eller rättare sagt var Hanna inte riktigt död ännu, så han tvingades hjälpa henne.

Finns såklart också en möjlighet att föräldrarna gemensamt gett barnen gift först och att Oskar när alla är döda uppgivet irrar sig ut på uppfarten innan han bestämmer sig för att ta livet av sig. Kanske har tanken att kalla på hjälp först slagit honom men sedan ångrar han sig.

Även en möjlighet att Oskar ensam tagit livet av alla tre och därefter irrar sig ut på uppfarten osv.

Självklart behöver detta ju inte var i samband med att resten av familjen är död där inne som han stod apatisk på uppfarten, men det var ändå en intressant iakttagelse.

Precis som du säger så vet vi ju inte vad som gjorde att han stod på uppfarten i det tillståndet.
Men jag får också känslan av att det kan ha varit i anslutning till morden, han är sist kvar och får panik. Söker sig ut i ren desperation men samlar sig sen för att gå in och avsluta sig själv.
Men, det är bara vad jag tror.
Citera
2018-03-17, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
(Det ser konstigt ut när man sätter det enda som är sant i ett inlägg som en parentes)

Du har rätt: självklart kan familjen haft hjälp som vi inte vet ett dugg om: de kanske köpte hushållstjänster av ett privat företag, till exempel.

Den praktiska hjälpen kanske inte var det avgörande.

Egentligen funderar jag mer över en annan fråga: tog någon av föräldrarna kontakt med sjukvården med anledning av att det började bli alltför mörkt i sinnet hos den andra? (för jag tycker det verkar för osannolikt att båda två skulle ha blivit exakt lika djupt deprimerade samtidigt).
Citera
2018-03-17, 12:49
Medlem
Den allra mest näraliggande gissningen till innebörden av "det som inte fick hända har hänt" ´tycker jag är att en person som uttalat självmordstankar gjorde allvar av sina funderingar och verkligen avslutade sitt liv.
Citera
2018-03-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du har rätt: självklart kan familjen haft hjälp som vi inte vet ett dugg om: de kanske köpte hushållstjänster av ett privat företag, till exempel.

Den praktiska hjälpen kanske inte var det avgörande.

Egentligen funderar jag mer över en annan fråga: tog någon av föräldrarna kontakt med sjukvården med anledning av att det började bli alltför mörkt i sinnet hos den andra? (för jag tycker det verkar för osannolikt att båda två skulle ha blivit exakt lika djupt deprimerade samtidigt).
Dom kanske inte blev deprimerade samtidigt men dom drog nog ner varandra djupare i stället för att söka hjälp. Det känns så iallafall eftersom det inte kommer fram något annat.
Citera
2018-03-17, 12:51
Medlem
Citat:
Den allra mest näraliggande gissningen till innebörden av "det som inte fick hända har hänt" ´tycker jag är att en person som uttalat självmordstankar gjorde allvar av sina funderingar och verkligen avslutade sitt liv.

Ja, den tolkningen ligger närmast till hands för "det som inte fick hända, hände" men inte för "den senaste tiden förtjänade inte du"
Där syftar man med största sannolikhet på något helt annat - men vad?

Vill tillägga att jag tolkar det som arbetsrelaterat eftersom en kollega uttryckte sig så, samt att barnen varit sjuka länge så min tolkning är att de senaste månaderna har något som setts som orättvist, påfrestande, upprörande etc. på arbetet.
Senast redigerad av Zebrima 2018-03-17 kl. 13:11.
Citera
2018-03-17, 12:51
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Det är även min tolkning
Citera
2018-03-17, 12:54
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte släppa detta med Oskar på uppfarten. Det är lördag och jag borde ägna mig åt annat men detta fallet biter sig fast hela tiden i mitt medvetande.

Jag ville dela en tanke till med er.
Kanske var Oskars reaktion på uppfarten pga det tragiska besked som familjen sägs ha fått kring jul eller om det var tredje advent?
Eller rörde det något som bara gällde Oskar själv, "den senaste tiden förtjänade inte du", "det som inte fick hända, hände"
Var det ett besked Oskar fick som gjorde honom apatisk och uppgiven? Angående sin egen eller någon av de andras hälsa? Angående arbetet och tjänsten han sökt? Något annat?

Det var Agnes som blev kraftigt sämre runt den 3:e advent.
Det kan absolut stämma att ett hemskt besked kom efter nyår 2/1 - 5/1 är ju vardagar, och då kan ju faktiskt någon hört av sig.... typ sjukvården.
För mellan jul o nyår verkade ju allt ok, förutom Agnes sjukdom.
Hanna syntes i trädgården, Oskar o Moa på stan, så då var det väll ganska "normalt".
Oskars sammanbrott ute borde då ha hänt efter nyår....ett dåligt besked, eller så var alla döda i huset, eller så bestämde han sig för att - det räcker nu.

Ja, kanske.
Citera
2018-03-17, 13:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det var Agnes som blev kraftigt sämre runt den 3:e advent.
Det kan absolut stämma att ett hemskt besked kom efter nyår 2/1 - 5/1 är ju vardagar, och då kan ju faktiskt någon hört av sig.... typ sjukvården.
För mellan jul o nyår verkade ju allt ok, förutom Agnes sjukdom.
Hanna syntes i trädgården, Oskar o Moa på stan, så då var det väll ganska "normalt".
Oskars sammanbrott ute borde då ha hänt efter nyår....ett dåligt besked, eller så var alla döda i huset, eller så bestämde han sig för att - det räcker nu.

Ja, kanske.

Glöm inte att Agnes var med på skolavslutningen 22 december och verkade inte iögonfallande sjuk eller annat för övriga, vad som framkommit hittills.
Citera
2018-03-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ja, den tolkningen ligger närmast till hands för "det som inte fick hända, hände" men inte för "den senaste tiden förtjänade inte du"
Där syftar man med största sannolikhet på något helt annat - men vad?.

Jag tänker mig att de två meningarna hör ihop: att H under "den senaste tiden" blev påfallande mycket sämre och sjönk djupare opch djupare ner i ett svart hål. Att hon uttryckte självmordstankar och att O var ständigt orolig och mådde dåligt av oron.
Citera
2018-03-17, 13:26
Bannlyst
Citat:

När man tänker närmare på det, så finns det faktiskt logik i det du skriver.
Han kan ha lättat sitt hjärta för en "kollega".
Nått i stil med...
-Det är skitjobbigt just nu, och Hanna orkar inte mer.
-Vad fan skall jag göra ?
-Jag kan ju inte leva utan dom?
-Händer det nått, så tar jag oxå livet av mig.

1 månad senare så händer det, och då skriver "kollegan dom orden.

Det är en bra spaning du kom med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in