2018-03-17, 09:21
Medlem
wwrs avatar
Varför används två trådar om samma ämne?

Ännu en ex-spion förgiftad i England. [Sergej Skripal /Mod] /Ryssland

Avhoppad rysk spion misstänks ha blivit förgiftad i galleria i UK. 2018-03-05 / Kriminalfall

Det verkar inte som om man försöker hålla isär olika aspekter av ämnet. Det skulle nog nästan inte gå att göra, heller.

(Jag har rapporterat. Kan man inte slå ihop trådarna?)
Skedde i England. Passar väl bättre i Kriminalfall än i Ryssland.

Han är inte heller "avhoppad rysk spion" som titeln anger utan "avslöjad brittisk spion".

Mvh
wwr

(FB) Ännu en ex-spion förgiftad i England. (Sergej Skripal /Mod)
(FB) Avhoppad rysk spion misstänks ha blivit förgiftad i galleria i UK. 2018-03-05
Senast redigerad av wwr 2018-03-17 kl. 09:51.
Citera
2018-03-17, 09:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Jag har svårt o se en sammanslagning innan det är bekräftat att det är samma gm. Två mord kan ju inte slås samman bara för det tex sker i samma stad. Eller med samma tillvägagångsätt.
Citera
2018-03-17, 09:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jag har svårt o se en sammanslagning innan det är bekräftat att det är samma gm. Två mord kan ju inte slås samman bara för det tex sker i samma stad. Eller med samma tillvägagångsätt.
Något mord är väl ännu inte bekräftat. Båda trådarna handlar om Sergei Skripals insjuknande.
Senast redigerad av wwr 2018-03-17 kl. 09:40.
Citera
2018-03-17, 10:00
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag är blott ytligt insatt i ämnet för trådarna och kan inte tala för moderatorerna i respektive forum, men vid en snabb titt så framgår det ju att tråden i Abok diskuterar händelsen ur brottsperspektivet, som ett kriminalfall. Tråden i Politik: utrikes diskuterar ämnet utifrån ett utrikespolitiskt perspektiv:

PU-tråden handlar om Ryssland som nation, dess förmodade obryddhet om sitt anseende i omvärldens ögon, med hänv. till mer övergripande politiska frågor.

Tillägg: Och nej, det kan nog delvis vara svårt att hålla isär vissa aspekter av ämnet, men om du noterar inlägg i någon av trådarna som du anser är för off topic, så kan dessa rapporteras för 0.03.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-03-17 kl. 10:03.
Citera
2018-03-17, 10:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag är blott ytligt insatt i ämnet för trådarna och kan inte tala för moderatorerna i respektive forum, men vid en snabb titt så framgår det ju att tråden i Abok diskuterar händelsen ur brottsperspektivet, som ett kriminalfall. Tråden i Politik: utrikes diskuterar ämnet utifrån ett utrikespolitiskt perspektiv:

PU-tråden handlar om Ryssland som nation, dess förmodade obryddhet om sitt anseende i omvärldens ögon, med hänv. till mer övergripande politiska frågor.
Jag tror ju som sagt att den uppdelningen inte går att göra. Det finns ju heller inga ansatser att göra det, när man ser till trådarnas titel eller moderering.

Situationen är ganska rörig, menar jag.

Jag tror man bara kan ha en tråd om Skripals insjuknande. Det politiska perspektivet kopplas ju hela tiden till hur fallet utvecklas.
Citera
2018-03-17, 10:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
...
Tillägg: Och nej, det kan nog delvis vara svårt att hålla isär vissa aspekter av ämnet, men om du noterar inlägg i någon av trådarna som du anser är för off topic, så kan dessa rapporteras för 0.03.
Båda trådarna handlar om samma sak. Skripals insjuknande. Det mesta som skrivs är on topic i båda trådarna.
Citera
2018-03-17, 10:17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror ju som sagt att den uppdelningen inte går att göra. Det finns ju heller inga ansatser att göra det, när man ser till trådarnas titel eller moderering.

Situationen är ganska rörig, menar jag.

Jag tror man bara kan ha en tråd om Skripals insjuknande. Det politiska perspektivet kopplas ju hela tiden till hur fallet utvecklas.

Se mitt tillägg. Jag redigerade mitt inlägg efter ditt citat. Ja, jag förstår dina synpunkter, men kan egentligen inte uttala mig mer än den input som jag har givit då jag inte modererar dessa forum. Så det återstår att vänta på att moderatorer från respektive forum kommer in i tråden och förklarar. Möjligtvis, men det är ingenting som jag beslutar om, skulle en rubrikändring kunna vara på sin plats för en av trådarna för att förtydliga lite, så att användare inte blandar ihop de olika infallsvinklarna.

Generellt sett så kan man säga att det blir så här ibland. Ämnen diskuteras ur olika infallsvinklar i olika forum och i det här fallet överlappar de på ett sätt som kanske kan vara förvirrande för många. Även om rubrikerna förblir som de ser ut i nuläget så är ett bra riktlinje för postande av inlägg forumet i vilken respektive tråd är postad. Låt den avgöra var huvudfokus ligger. Abok? Huvudfokus ligger på kriminalfallet och det politiska perspektivet blandas enbart in om det är av relevans för kriminalfallet. Politik: Utrikes? Huvudfokus ligger på det mer övergripande politiska perspektivet, där frågeställningen tar avstamp i den specifika händelsen ifråga.

Men ta mina ord med en nypa salt. Jag uttalar mig i egenskap av användare med erfarenhet av moderering, inte som moderator - eftersom jag inte modererar dessa forum. För konkreta svar så får vi vänta på modsen i Abok och PU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in