Citat:
Ursprungligen postat av
April62
Det brukar annars vara vanligt att de närmaste köper sin polares utsagor.
Det betyder att det bara är Edvin själv som tror på sin historia. Ingen vet ju dock vad Edvin2 och Edvin3 har för åsikter.
Nä, ingen tror på Edvin. Problemet är i en domstol har tron väldigt liten betydelse, det är vetskap som gäller. I tingsrätten , där lekmän sitter är tron en faktor som är svår att bortse från. Lekmän har svårare att utan känslor granska bevis objekt. Detta dels för att det inte är deras jobb, och det är något de inte gör speciellt ofta. Hovrätten däremot är en annan sak, där sitter människor som har som jobb att sätta sina känslor för fallen åt sidan och bara bedömna kalla fakta.
Själv har jag ju turen att inte vara lokalpolitiker och därför heller inte nämndeman. Så jag kan tro precis vad jag vill. Ett av mina största dupplier är ju tiden. Jag vet att ni säger att det är svårt. Så det behöver ni inte upprepa. För mig är 6 timmars felmarginal för stor. Med tanke på hur kort tid de legat, och att de inte utsatts för väder och vind borde felmarginalen inte vara så stor. Prövar en tanke. Jag vet att Edvin var uppkopplad mot en mast i vikingstad efter att han ätit i Linköping. Kan ha lämnat näsorna otejpade på paret, så de fick luft. När han sedan hade tagit ut pengarna och käkat åker han förbi Mantorp för ett snabbt avslut.
Någon skrev tidigar att Tor kanske överraskat, om han var på vinden och pysslade med ventilationen när Edvin bestämde sig för att Anki var ett enkelt offer. Om jag inte fattat det fel var hon oxå hårdast tejpad. Edvin kan ju ha kommer till huset en bra bit innan 15. Det gav honom tid att i lugn och ro börja tejpa Anki, Tor kan sedan ha hört något och kommet ner från vinden. Han överraskar vår, förhoppningsvis inte nakna Svaan, (det inlägget gav mig bilder i huvudet jag hade kunnat leva utan). Tors skador skulle i så fall kunnat uppstå om ett mindre ur tumult. Tor var gammal och MS- sjuk. Edvin stor och frisk. Det lär lite varit några problem för honom att övermanna Tor.
Men sen tänker jag att tejpningen måste tagit en stund. Att tejpa hårt och sen riva av, på offer som troligtvis inte sitter helt stilla verkar knixigt. Att han tejpat växelvis kan jag inte hitta någon praktisk förklaring till, det enklast torde ju vara att bara veva på med tejpen. Det växelvis känns som för att dra ut på det. Puré evel. Tänk att sitta där och sakta inse att det här kommer inte att gå, vi kommer nog att dö. Jag tycker det växelvis känns njutningsfullt från hans sida. Men sättet han skar halsarna av dem på känns bara groteskt. Som att han gick i något psykotisk tillstånd på slutet, tycker dock de glade sms till flickvännen en stund senare talar emot det.
Det känns som Edvin måste hållt sig någorlunda kall och beräknande. Något som talar emot vad vittnena sa om honom. Att han inte funkade bra under stress, att han blev splittrad, okoncentrerad och tappade förmågan att prioritera.