2018-03-16, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Försvaret bygger inte på någon historia (finns inget rimligt scenario från deras sida) utan jobbar enbart på att öka tvivel kring vad åklagaren har lagt fram - detta genom att peka på samtliga outredda spår, hur obetydliga de än må vara.

Ok, det räcker med att så tvivel? För att det ska vara ställt utom rimligt tvivel....?
Och nu vet jag ju inte heller om försvaret går hela vägen med att paret avled just vid 21-tiden ( även om det skulle varit den mest troliga tidpunkten id 21 grader), utan försvaret kanske menade att rättsmedicin hade lagt spannet så sent att Edvin redan hade lämnat platsen.
Citera
2018-03-16, 23:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Inte alls. Hur kan en åsikt "sabba" en pågående diskussion menar du?

Det är otroligt viktigt att kunna vara objektiv och se bortom det självklara i en diskussion. Detta innebär att man struntar i känslor och fantasier, utan bara ser faktan för vad den är. Om du vill kalla det för att "leka med tankar" så får du gärna göra det.

Tycker att du ska läsa FUP. Återkom sedan.

Det är fullt möjligt att vara fem personer i det köket. Bordet är inte heller några problem att flytta på, vill du stirra dig blind på FUP och inte tänka utanför boxen, så får du gärna göra det. Tycker däremot att du kan bespara mig din enkelspåriga tankegång, för den ger noll och ingenting.

Exakt vad jag skrev. Frågor på det?

Vad tråkigt att du inte orkar svara. Men tummen upp, till dig med!

För att sätta Edvins handlingar (om han nu är skyldig) i perspektiv till hur araber njuter av att mörda folk, så är min liknelse självklar.
Araber är genom århundraden födda till att bli psykopater, detta beror inte på att folkslaget i sig har en större benägenhet att få fram psykopater, utan på den smutsiga inavel som förekommer i dessa länder. Detta är inte mina åsikter, en enkel googling bekräftar exakt det jag säger. Med källhänvisningar.

Inavel gör avkomman psykiskt sjuk. Även fysiska handikapp är överrepresenterade hos inavlade. Detta är fakta och går inte att motbevisa. Titta bara själv på vilka folkslag som begår sjuka mord, och lägger upp på Youtube och liknande. Araber är smuts och att det är konstant krig i deras länder är inte förvånande.

Att en svensk person ska anamma detta beteende är extremt ovanligt. Visst, det finns personer med personlighetsstörningar och mordiska tendenser, men att gå så här långt är extremt ovanligt. Oddsen var väldigt låga för att det skulle vara en smutsig arab eller zigenare som begått detta mord. Men naturligtvis finns det undantag, sett till vår befolkningsmängd så är det en på miljonen. Ser man till ett muslimskt land, så är det en på tusen.

Det PM jag fick, gav mig en totalt annan bild av pappan. Fick PM:et kanske två veckor efter att han gripits. Samtidigt så kan han ha "ändrat" sig och bara vill försvara sin son.
Vet även att både hans sambo och pappan har besökt honom i häktet. Mycket möjligt ändrades hans uppfattning då.

Men om du struntar i känslor och fantasier hur kommer det sig då att du
tror fullt och blint på det som din favvo E**** fantiserar om ?
Så du menar att det som E**** säger är fakta då eller ?
Vad har det för betydelse att det går plats fem i köket när det bara var tre ?
Två osynliga och spårlösa kriminella från Jönköping tar väl ingen plats .
Om E**** nu är skyldig ? I förra inlägget var han ju skyldig som arab-E**** ?
Är det vanligt när man är både inavlad och psykiskt sjuk att man får
låtsas-PM och tror på saker som inte existerar i det verkliga livet tro ?
Nu blir det knepigt att tro på E****:s fantasier när till och med hans
närmaste tror han är skyldig till att mördat paret Lekander .
Du ska se att du blir ensam kvar som tvivlare på E****:s skuld .
T.o.m E**** själv kanske inser fakta och erkänner lagom till hovrätten .
Citera
2018-03-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan det vara därför Tor har skall och näs-fraktur?
Annars har jag funderat en del på hur det kommer sig att paret inte har förflyttat sig mer.
De sitter ju enbart fastspända med ett ben i ett stolsben?
Armarna och kroppen är ju inte fastspända i stolen.

Var det inte så att T, (som vid dödens inträde hade låg hjärtverksamhet vilket kan innebära att han redan var medvetslös) blev slagen så att han föll framåt, vilket gav honom skadorna du nämnde?
Sedan menar rättsläkarna att GM tagit tag om huvudet för att blotta strupen för att dra kniven igenom den... Till och med Edvin borde ha kunnat räkna ut att T inte kunnat ge honom sin kod i det läget han var så hårt tejpad.

Jag vet inte om du spekulerar i om T vägrat lämna ut koden och blivit "extra" misshandlad på grund av det. Det kan ju mycket väl vara så att GM velat ge T en extra omgång om han tidigare vägrat ge honom koden. Å andra sidan gav A ut sin kod och hennes behandling var inte direkt mildare än T's.
Citera
2018-03-16, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet666
Har du tillgång till ljudfilen med Gestrins slutplädering? Har för mig att hon la ut texten om detta då och vad jag vill minnas så gjorde hon klart att tejpbiten med Edvins DNA på var dödande. Men jag har dåligt minne och kan inte leta upp det just nu. Kan återkomma om det senare om ingen annan hinner före.

En annan sak jag tänkte på. Det borde inte vara svårt att ta reda på när en automatisk utloggning sker efter inaktivitet på A's internetbank. Då blir det ju enkelt att räkna ut hur lång tid Edvin hade på sig efter överföringen, nu blir det onödigt mycket gissningar.

Har tyvärr inte hunnit läsa ikapp efter sportlovet, men är på väg. Det var några ljudfiler som jag såg någon la upp här som jag ska lyssna på vid tillfälle. Vet inte om Gestrins slutplädering var med på den? Har du möjlighet att länka den är jag mer än tacksam.
Citera
2018-03-16, 23:38
Medlem
Citat:
Vet inte om Gestrins slutplädering var med på den? Har du möjlighet att länka den är jag mer än tacksam.

Här är länken, Gestrins slutplädering bör vara med.
https://minfil.org/z87eL4d0b0/B2248-17-Ljud.zip
Citera
2018-03-16, 23:44
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ok, det räcker med att så tvivel? För att det ska vara ställt utom rimligt tvivel....?
Det hoppas jag inte, men det är ju det enda de kan göra med de få halmstrån de greppat efter..
Lite skrattretande att försvaret i slutpläderingen menade att det inte finns några forensiska bevis som binder Edvin till brottsplatsen.
Citera
2018-03-17, 00:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Den automatiska utloggningen skedde kl 15,11,51 .
På Swedbanks hemsida står följande .

Automatisk utloggning
Om du inte varit aktiv i vår internettjänst en viss tid, normalt 15 min, så antar vi att du har lämnat datorn utan att logga ut. Vårt system skickar då en förfrågan om du vill fortsätta att vara inloggad och informerar om att du annars kommer att bli automatiskt utloggad.

Alltså borde överföringen skett strax innan kl 15 .
Då har E**** minst 32 minuter på sig innan han svarar på sambons sms och
skriver "ha ha det går bra" .
Samtidigt säger idioten att efter att han hade lämnat huset var han förvirrad och
inte visste riktigt vad han skulle göra i tingsrätten .
Och hur vet han att det går bra med Mattias och Elias kvar i huset när han åker därifrån .

Jättebra!
14. 57 sker överföringen då? (14.56-15.12 överföring 20.000:- via mobilt bank-id från, sparkontot till privatkontot (FUP G , sid 964)

Ja, så förvirrad att han måste skratta (haha)
Citera
2018-03-17, 00:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Inte alls. Hur kan en åsikt "sabba" en pågående diskussion menar du?

Det är otroligt viktigt att kunna vara objektiv och se bortom det självklara i en diskussion. Detta innebär att man struntar i känslor och fantasier, utan bara ser faktan för vad den är. Om du vill kalla det för att "leka med tankar" så får du gärna göra det.

Tycker att du ska läsa FUP. Återkom sedan.

Det är fullt möjligt att vara fem personer i det köket. Bordet är inte heller några problem att flytta på, vill du stirra dig blind på FUP och inte tänka utanför boxen, så får du gärna göra det. Tycker däremot att du kan bespara mig din enkelspåriga tankegång, för den ger noll och ingenting.

Exakt vad jag skrev. Frågor på det?

Vad tråkigt att du inte orkar svara. Men tummen upp, till dig med!

För att sätta Edvins handlingar (om han nu är skyldig) i perspektiv till hur araber njuter av att mörda folk, så är min liknelse självklar.
Araber är genom århundraden födda till att bli psykopater, detta beror inte på att folkslaget i sig har en större benägenhet att få fram psykopater, utan på den smutsiga inavel som förekommer i dessa länder. Detta är inte mina åsikter, en enkel googling bekräftar exakt det jag säger. Med källhänvisningar.

Inavel gör avkomman psykiskt sjuk. Även fysiska handikapp är överrepresenterade hos inavlade. Detta är fakta och går inte att motbevisa. Titta bara själv på vilka folkslag som begår sjuka mord, och lägger upp på Youtube och liknande. Araber är smuts och att det är konstant krig i deras länder är inte förvånande.

Att en svensk person ska anamma detta beteende är extremt ovanligt. Visst, det finns personer med personlighetsstörningar och mordiska tendenser, men att gå så här långt är extremt ovanligt. Oddsen var väldigt låga för att det skulle vara en smutsig arab eller zigenare som begått detta mord. Men naturligtvis finns det undantag, sett till vår befolkningsmängd så är det en på miljonen. Ser man till ett muslimskt land, så är det en på tusen.

Det PM jag fick, gav mig en totalt annan bild av pappan. Fick PM:et kanske två veckor efter att han gripits. Samtidigt så kan han ha "ändrat" sig och bara vill försvara sin son.
Vet även att både hans sambo och pappan har besökt honom i häktet. Mycket möjligt ändrades hans uppfattning då.

Det finns inget i Fup som indikerar fem gärningsmän, men du menar att du är objektiv på så vis att allt är möjligt rent hypotetiskt och ankekdotiskt?Everything goes?

Jag har svårt att förstå vad du menar,du är ju inte det minsta objektiv. Att vara objektiv är ju att utgå från fakta och av dessa dra slutsatser.
Citera
2018-03-17, 00:20
Medlem
Citat:
Och nu vet jag ju inte heller om försvaret går hela vägen med att paret avled just vid 21-tiden ( även om det skulle varit den mest troliga tidpunkten id 21 grader), utan försvaret kanske menade att rättsmedicin hade lagt spannet så sent att Edvin redan hade lämnat platsen.

Nu beror det på vad TR skriver i domen men att så något tvivel i HR blir inte lätt.

Det går knappast att komma med en ny variant på Edvin historia. Han har raserat de flesta infallsvinklar för att så tvivel.
Citera
2018-03-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Edvins familj tror att han utförd morden så de tror inte han är oskyldig men har givetvis svårt att förstå att han kunnat göra något såhär hemskt.

Det brukar annars vara vanligt att de närmaste köper sin polares utsagor.

Det betyder att det bara är Edvin själv som tror på sin historia. Ingen vet ju dock vad Edvin2 och Edvin3 har för åsikter.
Citera
2018-03-17, 06:16
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det brukar annars vara vanligt att de närmaste köper sin polares utsagor.

Det betyder att det bara är Edvin själv som tror på sin historia. Ingen vet ju dock vad Edvin2 och Edvin3 har för åsikter.

Nä, ingen tror på Edvin. Problemet är i en domstol har tron väldigt liten betydelse, det är vetskap som gäller. I tingsrätten , där lekmän sitter är tron en faktor som är svår att bortse från. Lekmän har svårare att utan känslor granska bevis objekt. Detta dels för att det inte är deras jobb, och det är något de inte gör speciellt ofta. Hovrätten däremot är en annan sak, där sitter människor som har som jobb att sätta sina känslor för fallen åt sidan och bara bedömna kalla fakta.

Själv har jag ju turen att inte vara lokalpolitiker och därför heller inte nämndeman. Så jag kan tro precis vad jag vill. Ett av mina största dupplier är ju tiden. Jag vet att ni säger att det är svårt. Så det behöver ni inte upprepa. För mig är 6 timmars felmarginal för stor. Med tanke på hur kort tid de legat, och att de inte utsatts för väder och vind borde felmarginalen inte vara så stor. Prövar en tanke. Jag vet att Edvin var uppkopplad mot en mast i vikingstad efter att han ätit i Linköping. Kan ha lämnat näsorna otejpade på paret, så de fick luft. När han sedan hade tagit ut pengarna och käkat åker han förbi Mantorp för ett snabbt avslut.

Någon skrev tidigar att Tor kanske överraskat, om han var på vinden och pysslade med ventilationen när Edvin bestämde sig för att Anki var ett enkelt offer. Om jag inte fattat det fel var hon oxå hårdast tejpad. Edvin kan ju ha kommer till huset en bra bit innan 15. Det gav honom tid att i lugn och ro börja tejpa Anki, Tor kan sedan ha hört något och kommet ner från vinden. Han överraskar vår, förhoppningsvis inte nakna Svaan, (det inlägget gav mig bilder i huvudet jag hade kunnat leva utan). Tors skador skulle i så fall kunnat uppstå om ett mindre ur tumult. Tor var gammal och MS- sjuk. Edvin stor och frisk. Det lär lite varit några problem för honom att övermanna Tor.

Men sen tänker jag att tejpningen måste tagit en stund. Att tejpa hårt och sen riva av, på offer som troligtvis inte sitter helt stilla verkar knixigt. Att han tejpat växelvis kan jag inte hitta någon praktisk förklaring till, det enklast torde ju vara att bara veva på med tejpen. Det växelvis känns som för att dra ut på det. Puré evel. Tänk att sitta där och sakta inse att det här kommer inte att gå, vi kommer nog att dö. Jag tycker det växelvis känns njutningsfullt från hans sida. Men sättet han skar halsarna av dem på känns bara groteskt. Som att han gick i något psykotisk tillstånd på slutet, tycker dock de glade sms till flickvännen en stund senare talar emot det.

Det känns som Edvin måste hållt sig någorlunda kall och beräknande. Något som talar emot vad vittnena sa om honom. Att han inte funkade bra under stress, att han blev splittrad, okoncentrerad och tappade förmågan att prioritera.
Citera
2018-03-17, 10:04
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det finns inget i Fup som indikerar fem gärningsmän, men du menar att du är objektiv på så vis att allt är möjligt rent hypotetiskt och ankekdotiskt?Everything goes?
Nej har aldrig påstått att det var fem GM heller. Om du läste diskussionen så hade du förstått att användaren jag diskuterade med, överdrev hur litet köket i själva verket var.
Min poäng var att det får plats fem personer i köket, utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag har svårt att förstå vad du menar,du är ju inte det minsta objektiv. Att vara objektiv är ju att utgå från fakta och av dessa dra slutsatser.
Förstår hur du menar, men du har fel. Vi har inte all fakta, och kommer sorgligt nog aldrig få detta heller.
Samtidigt så är det inte att vara objektiv, när man låser sig på att bara Edvin, och Edvin ensam, är GM. Det mesta talar ju för det, tror själv att så är fallet, men det finns fortfarande tvivel enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in