2018-03-14, 23:58
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag älskar inte genren men jag älskar Pulse.

Det händer att jag går in på någon sida för fulstream och bläddrar i skräckavdelningen för att hitta något nytt att se, och det slår mig alltid hur många skräckfilmer som släpps. Det mesta ser ut att vara rena dyngan så jag undrar om någon av er har ett tips på något zine eller liknande som letar i botten av tunnan för att hitta guldkornen bland obskyr skräck?

Jag brukar ibland vara inne på Bloody-Disgusting.com och kolla läget. Visst det är en amerikansk sida och man får väl acceptera att de gillar sina jävla hypes. Men ibland kan man finna rätt intressanta recensioner och artiklar där. Det gäller bara att man väljer en kategori typ movies eller tv-serier annars får man upp massa om tv-spel och annat också om man nu inte vill det såklart.
Citera
2018-03-15, 00:53
Medlem
Snarkarens avatar
Varför skriver ni inte årtal efter filmens titel när ni tipsar ?
"The Ritual" finns det flera skräckfilmer som heter, likaså "Pulse".
Vet inte vilka ni rekommenderar ju ?

Eller så kanske ni jobbar på TV4 ? Och kan inte skillnaden på "Pointbreak" och "Pointbreak" ?
Senast redigerad av Snarkaren 2018-03-15 kl. 00:56.
Citera
2018-03-15, 01:42
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren

Eller så kanske ni jobbar på TV4 ? Och kan inte skillnaden på "Pointbreak" och "Pointbreak" ?
Det är inte förbjudet att fråga om förtydliganden. Med tanke på att östasiatiska skräckfilmer diskuteras utgår jag t ex från att det är Pulse (2001) som avses.
Citera
2018-03-15, 08:55
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren

Ganska tydligt att jag rekommenderar asiatiska skräckfilmer i min post. Borde inte vara allt för vanskligt att förstå vilken film som åsyftas?
Citera
2018-03-15, 17:37
Medlem
skreks avatar
Horror from the Tomb (1973)

Paul Naschy har skrivit manus och spelar själv tre roller men lät nån annan spanjor regissera. Extremt typisk 70-talsskräck om en häxmästare och hans kvinna som blir avrättade på medeltiden men svär att hämnas på ättlingarna som i modern tid bestämmer sig för att leta rätt på de begravna satanisterna och därmed väcker förbannelsen till liv och råkar illa ut för det.

Det är ruskigt ljummet. Som en skräpig Hammerfilm som misslyckad med stämningen och slänger in lite nakna bröst och nån gorescen för att väga upp. Ändå är det ganska trevligt på nåt sätt. Har inte sett mer än nån enstaka film Naschy varit inblandad i tidigare och kommer inte ihåg vilken det var eller vad jag tyckte. Kan inte säga att denna ger mersmak för fler Naschyfilmer, men inte heller att det direkt avskräcker.

Nån som kan rekommendera nån Naschy som håller högre kvalitet (om det nu finns)?
Citera
2018-03-15, 22:14
Avstängd
urverksapelsins avatar
School killer skall tydligen vara bra http://www.imdb.com/title/tt0289438/?ref_=nmbio_mbio
Citera
2018-03-16, 00:55
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Fråga: Vilka filmer tycker ni har skrämt er de senaste tio åren? Vore kul att få gräva lite i era/mitt/våra huvuden. Och jag menar inte uteslutande filmer daterade under de 10 senaste. Motivera gärna någon speciell scen i en spoiler!

Det vore kul om alla tog fram spaden och grävde upp något. Så kan jag göra en fin och (förmodligen?) bred lista som man kan plocka alster ifrån om kvällar kallar på det.

Låt spadtagens tunga hugg eka i skogen!
Pust! Så däär ja, done done done! Japp, jobbigt skotta igen en grav.. fi fan. Hann begrava hen innan midnatt iaf. Höhöhö.. ehhrm. Nu skare smaka fint me termos-kaffe och limpmacka med falukorv sittandes på stubben. Hoppas jag har mobiltäckning här ute bara...

Till ämnet nu då. Jag har svårt plocka ut filmer som helhet som skrämsel, utan mer scener i olika filmer.
  • Krypande scener i "The Woman in Black" (2012) och "The Babadook" (2014).
  • Långdrulen som materialiseras och älgar genom korridoren i "It Follows" (2014)
  • Säng-scenen i "The Woman in Black" (1989).
  • Gonattkyss-scenen och några slowburn-scener med Quint i "The Haunting of Helen Walker" (1995)
  • Georgie-Pennywise-scenen i IT (2017).
  • "Varelsen" som skriker "Me" i Annihilation (2018).
Men om jag tvunget skulle välja en rulle så blir det, i paritet med PsychoChiller, "Session 9" (2001).

Gutår!
Citera
2018-03-16, 02:07
Medlem
Korders avatar
Ugh, såg precis Verónica. Sicket slöseri med tid. Dum som jag var läste jag inte en rad om vad filmen handlade om innan jag såg den, men så fort en jävla ouija-bräda kom fram anade jag varåt det barkade. Generisk skitrulle. 4/10.

Läste nu i efterhand lite recensioner och ser att filmen verkar vara poppis. Tur att jag inte läste dessa innan, för då hade jag väl blivit ännu mer besviken.
Citera
2018-03-16, 03:01
Medlem
PsychoChillers avatar
Nu blir det Digging Up the Marrow av Adam Green. Green är ett riktigt horrorhead och filmen handlar typ lite om genren om jag har förstått det hela rätt, så förväntningarna är minst sagt genom taket.

https://www.imdb.com/title/tt1991031/
Citera
2018-03-16, 05:07
Medlem
PsychoChillers avatar
Jag blev inte besviken på Digging Up the Marrow trots att den var lite annorlunda mot vad jag hade föreställt mig. Grymt smink/design/effekter.

Det ska firas med första filmen i Feast-trilogin. Sen tvåan och trean om jag orkar.
Citera
2018-03-19, 20:18
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Pust! Så däär ja, done done done! Japp, jobbigt skotta igen en grav.. fi fan. Hann begrava hen innan midnatt iaf. Höhöhö.. ehhrm. Nu skare smaka fint me termos-kaffe och limpmacka med falukorv sittandes på stubben. Hoppas jag har mobiltäckning här ute bara...

Till ämnet nu då. Jag har svårt plocka ut filmer som helhet som skrämsel, utan mer scener i olika filmer.
  • Krypande scener i "The Woman in Black" (2012) och "The Babadook" (2014).
  • Långdrulen som materialiseras och älgar genom korridoren i "It Follows" (2014)
  • Säng-scenen i "The Woman in Black" (1989).
  • Gonattkyss-scenen och några slowburn-scener med Quint i "The Haunting of Helen Walker" (1995)
  • Georgie-Pennywise-scenen i IT (2017).
  • "Varelsen" som skriker "Me" i Annihilation (2018).
Men om jag tvunget skulle välja en rulle så blir det, i paritet med PsychoChiller, "Session 9" (2001).

Gutår!

Skönt att du och några till inte räds för att slipa, putsa och använda spaden igen! Man vill ju inte att den skall bli bortglömd och börjar rosta. Var rak i ryggen bara så du inte spräcker några kotor i ryggen!

Sent, sent svar jag vet... valpen, arbete och musiken äter all min vakna tid just nu.
Jag måste erkänna att man blev lite chockad och förväntansfull av den scenen som du talar om ifrån IT.. Förväntansfull inför vad som kommer hända här näst efter en sådan tung scen, den sätter ju tonen en hel del, men också lite förvånad över att de vågade göra så med ett barn på film nu för tiden. Men vad tusan, man är ju "progressiv" så jag välkomnar det. De små snorungarna har varit förskonade alldeles för länge nu!

Såg nyss om Session 9 för några dagar sedan och det var bara min andra gång med den. Jag uppskattade den mycket mer idag än första gången! Den är genuint obehaglig vissa stunder och inspelningarna (rullbandaren) är bra skådespelat. Många gånger faller inspelade konversationer för att de överdriver röstskådespelet så förbannat för att kompensera efter som vi inte ser skådespelarnas ansikte men i Session 9 tycker jag att de får till en bra dialog som tillsammans med omständigheterna i övriga filmen får min hud att knottras lite. Skådespelet är fortfarande inte perfekt men bättre än många andra där ute. Speciellt kvinnans emotionella gråt, förtvivlan och ilska är bra spelad tycker jag. https://youtu.be/dXpVngj_v54?t=3 - Ignorera det jävligt löjliga bildspelet.

The Woman in Black
, Babadook tyckte jag aldrig var otäcka trots att jag såg dem ensam i en nattsvart lägenhet (och då är jag mer lättskrämd) men någon dag skall jag ge de en chans till. Annihilation (2018) tyckte jag var helt okej och inte lika vacker som sin inspiration Invasion of the Body Snatchers (1956/78).
The Haunting of Helena Walker har jag bara sett originalet av (The Innocents 1961). Vore kul att jämföra de två!

Jag skall snart sammansätta alla inkomna filmer/användare till en salig och helig lista, det kan vara kul att jämföra om några år och se vad vi tycker då. Om fler vill vara med så får ni gärna hugga in! Shoot, shoOT SHOOT!
Senast redigerad av Kalender-mannen 2018-03-19 kl. 20:33.
Citera
2018-03-19, 20:31
Medlem
xeno6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Minns tyvärr inte namnen (och de kanske tagits upp tidigare) men det finns två bra nya skräckisar;
en är från Australien där en grupp ungdomar går igenom en grotta och en blir besatt av en demon. Slutar illa för alla.
En annan är hur en grupp ungdomar hittar en förbjuden aztekpyramid i djungeln, när de försöker lämna den beskjuts de av lokalbefolkningen som vet att en växt besätter alla som berör den. Slutar också illa.
Två riktigt bra rullar; hoppas någon kan hjälpa med namnen.

Om du menar att en av karaktärerna är från Australien vet jag inte, men det kanske kan vara As Above, So Below (2014.) De var i Paris katakomber. Låter som samma koncept i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in