2018-03-15, 21:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Vet man något om Madsens skallskada? Vet man vad som hände? Vill minnas att M inte sökte vård men nu har han fått ofrivilliga undersökningar som även inkluderat en neuropsykologisk utredning. Men för att bedöma förändringar i kognitiva funktioner behövs ju även hans berättelse och han verkar inte tidigare ha varit så intresserad av att delge det. Förlorade han medvetandet? Blev han inlagd? Fick han hjärnskakning? Vad var det som hände?

Om man tänker en nära konsekvens av en skallskada är inte en förändring till ett mer utåtagerande det som ligger närmast till hands. Om man tänker generellt vid kraftig hjärnskakning och/eller blödning är snarare att personen till följd av hjärntrötthet visar på brister i intresse, inte på något ökad intresse för tex att skada andra.

Ser att det ligger närmare till hands att anta att en skada snarare kan ha dämpat hans lustar och fördröjt ett utåtagerande. Jag är inte påläst och vet inte vad som hände, ville bara förmedla att hans eventuella skada kan ha varit något som faktiskt initialt eller fortfarande gjort honom mindre farlig.
Citera
2018-03-15, 21:30
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du är fullt medveten om att danska BT skrev normalbegåvad så vilket som gäller, normalbegåvad eller välbegåvad, kan vi inte veta då ingen av oss har varit på rättegången och hört utlåtandet från mentalerklaeringen.

Precis! Det är inte speciellt viktigt heller. Tvivlar på att det rör sig om ett anmärkningsvärt IQ...kanske ligger han precis runt 100, i ”normalbegavet”-kurvans överkant, på gränsen till ”velbegavet”? Han ger definitivt inte intryck att kunna vara ens i närheten av ”højt begavet” (120-130) och totalt osannolikt att han skulle vara av ”særdeles høj intelligens”, dvs bland de 2 procent av befolkningen som ligger över 130.

Till skillnad från BT så citerar dr.dk åklagarens ord om honom som ”velbegavet”, men åklagaren kan ha sagt båda delarna, utan att det behöver vara ett motsatsförhållande alls:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/anklager-om-mentalerklaering-peter-madsen-er-svaert-seksuelt-afvigende
”Mentalundersøgelsen af ubådsbygger Peter Madsen viser en mand, der er pervers og svært seksuelt afvigende. /.../ Anklageren fortalte, at de psykologiske undersøgelser af Peter Madsen viser, at han fremstår højst utroværdig, og at hans forklaringer virker opfundet til lejligheden.
Han beskrives som svært afvigende med psykopatiske træk, utrolig glat og manipulerende i de psykologiske undersøgelser, fortalte anklageren.
- Han er desuden følelseshæmmet med alvorlig mangel på empati, anger eller skyldfølelse, fortalte Jakob Buch-Jepsen i retten.
Undersøgelserne slår samtidig fast, at Peter Madsen er en velbegavet mand, der ikke kan siges at have været sindssyg på gerningstidspunktet, og at der derfor ikke er behov for behandling.”
En annan oviktig observation: Visst har han en hel del gemensamma drag med de där små fårade och groteskt smilande plastleksakstrollen med pastellhår från 60-talet? Platt bakhuvud, lågt sittande, utåtstående öron, accentuerande ansiktsfåror, plastigt blåfärgade ögon i rynkiga hålor, begränsad hårväxt på det platta bakhuvudet och vilda hårtestar som står rakt upp mitt på huvudet? Fick äckelassociationer till dem direkt när jag såg hans bild första gången.
Senast redigerad av fiatigerlilja 2018-03-15 kl. 21:34.
Citera
2018-03-15, 22:36
Medlem
+1 Det var en kort och kärnfull kommentar.

Joda Peder Madsen har en läggning att han vill dominera kvinnor i sexualakten.
Att inget skrivits om deras sexuella relation, tycker jag är en miss.
För varför skulle Peder Madsen ta denna tjej ombord och sänka sig i havets djup i sommarnatten?
Kanske fanns det ett mänskligt sexuellt behov ?
Båda två i sexuellt aktiv ålder.
Inte ska hon behöva mista sitt liv för det - nej så klart inte. Men alla spekulationer blir så tafatta för man inte ser den enkla möjligheten att det var ett sexuellt äventyr. (inom parentes så kallar den danska polisen deras relation för professionell. Jag har hört danska poliser säga det ordet förr)
Så även om hon är 'professionell' så ska man förhålla sig respektabel. Hennes liv är inte mindre värt för det. Egentligen är det tvärtom. Hon kan ha haft det svårt, och utövat flera professioner för att klara sig. Och har dubbel respekt för det.
Citera
2018-03-15, 22:55
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

För varför skulle Peder Madsen ta denna tjej ombord och sänka sig i havets djup i sommarnatten?
Inte ska hon behöva mista sitt liv för det - nej så klart inte. Men alla spekulationer blir så tafatta för man inte ser den enkla möjligheten att det var ett sexuellt äventyr. (inom parentes så kallar den danska polisen deras relation för professionell. Jag har hört danska poliser säga det ordet förr)
Så även om hon är 'professionell' så ska man förhålla sig respektabel. Hennes liv är inte mindre värt för det. Egentligen är det tvärtom. Hon kan ha haft det svårt, och utövat flera professioner för att klara sig. Och har dubbel respekt för det.

Nu får du fan ge dig, det där är bara plumpt och otroligt dumt, har du öht följt det här fallet eller är det inget bra på tv ikväll?
Citera
2018-03-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Precis! Det är inte speciellt viktigt heller. Tvivlar på att det rör sig om ett anmärkningsvärt IQ...kanske ligger han precis runt 100, i ”normalbegavet”-kurvans överkant, på gränsen till ”velbegavet”? Han ger definitivt inte intryck att kunna vara ens i närheten av ”højt begavet” (120-130) och totalt osannolikt att han skulle vara av ”særdeles høj intelligens”, dvs bland de 2 procent av befolkningen som ligger över 130.

Till skillnad från BT så citerar dr.dk åklagarens ord om honom som ”velbegavet”, men åklagaren kan ha sagt båda delarna, utan att det behöver vara ett motsatsförhållande alls:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/anklager-om-mentalerklaering-peter-madsen-er-svaert-seksuelt-afvigende
”Mentalundersøgelsen af ubådsbygger Peter Madsen viser en mand, der er pervers og svært seksuelt afvigende. /.../ Anklageren fortalte, at de psykologiske undersøgelser af Peter Madsen viser, at han fremstår højst utroværdig, og at hans forklaringer virker opfundet til lejligheden.
Han beskrives som svært afvigende med psykopatiske træk, utrolig glat og manipulerende i de psykologiske undersøgelser, fortalte anklageren.
- Han er desuden følelseshæmmet med alvorlig mangel på empati, anger eller skyldfølelse, fortalte Jakob Buch-Jepsen i retten.
Undersøgelserne slår samtidig fast, at Peter Madsen er en velbegavet mand, der ikke kan siges at have været sindssyg på gerningstidspunktet, og at der derfor ikke er behov for behandling.”
En annan oviktig observation: Visst har han en hel del gemensamma drag med de där små fårade och groteskt smilande plastleksakstrollen med pastellhår från 60-talet? Platt bakhuvud, lågt sittande, utåtstående öron, accentuerande ansiktsfåror, plastigt blåfärgade ögon i rynkiga hålor, begränsad hårväxt på det platta bakhuvudet och vilda hårtestar som står rakt upp mitt på huvudet? Fick äckelassociationer till dem direkt när jag såg hans bild första gången.
Jo den första som kallade honom det var Kims vän och journalist, som brevväxlade med PM.

Han påminner om ett sådanttroll till utseendet.
Citera
2018-03-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Nu får du fan ge dig, det där är bara plumpt och otroligt dumt, har du öht följt det här fallet eller är det inget bra på tv ikväll?

Ja jag har följt det. Var det något mer du ville veta? Och jag ger mig inte. Det jag har sagt är inte alls plumpt eller dumt.
Citera
2018-03-15, 23:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja jag har följt det. Var det något mer du ville veta? Och jag ger mig inte. Det jag har sagt är inte alls plumpt eller dumt.

Jo, det var utomordentligt plumpt och korkat! Säger allt om dig och inget om någon annan.
Och du har definitivt inte följt fallet i den här tråden.
Citera
2018-03-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jo, det var utomordentligt plumpt och korkat! Säger allt om dig och inget om någon annan.
Jag har en uppfattning om fallet och jag har rätt att formulera den utan att få sådana här påhopp.
Jag har full respekt för Kim Walls öde. Och jag vill inte ha några fler påhopp av den här karaktären.
Citera
2018-03-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Ett fåtal inlägg tidigare med samma andemening.

Med tanke på allt vi nu vet och att då fortsätta att förtala en död, brutalt torterad och styckad ung kvinna känns bara vedervärdigt och säger något om skribenten i fråga.
Citera
2018-03-16, 00:18
Medlem
Citat:

Om du menar allvar måste du ha missförstått ordet professionell. "Termen Professionalism särskiljer dem som utövar något yrkesmässigt från dem som utövar samma sak som hobby, vilka benämns lekmän eller amatörer."

KiM var professionell frilansjournalist. Det var inte hennes hobby, utan hennes levebröd.(jobb)
Kims kontakt med Madsen var enbart professionell. Dvs uteslutande angående en intervjuförfrågan.(jobb)
Till en frilansartikel i amerikanska teknikmagasinet Wired. (jobb)
Det har skrivits spaltkilometer om Madsens sexuella läggning. (läggning)
Madsens relation med älskarinnan Deidre King har också avhandlats.(relation)
Och nej. KiM hade inga övriga professioner utöver sitt skrivande. (jobb)

Sedan finns det professionella sexarbetare. Men inte några inblandade i det här mordfallet iallafall.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-16 kl. 00:32.
Citera
2018-03-16, 00:21
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Sedan finns det professionella sexarbetare. Men inte några inblandade i det här mordfallet iallafall.

Tittar man på motivbild här, för misstänkt sexarbete, så ligger PM rätt så risigt till, pissig ekonomi, erkänt promiskuös, känslomässigt avtrubbad, gillar sex på en nivå som man kan konstatera är utöver normen osv.

Citera
2018-03-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om du menar allvar måste du ha missförstått ordet professionell. "Termen Professionalism särskiljer dem som utövar något yrkesmässigt från dem som utövar samma sak som hobby, vilka benämns lekmän eller amatörer."
KiM var professionell frilansjournalist. Det var inte hennes hobby, utan hennes levebröd.(jobb)
Kims kontakt med Madsen var enbart professionell. Dvs uteslutande angående en intervjuförfrågan.(jobb)
Till en frilansartikel i amerikanska teknikmagasinet Wired. (jobb)
Det har skrivits spaltkilometer om Madsens sexuella läggning. (läggning)
Madsens relation med älskarinnan Deidre King har också avhandlats.(relation)
Och nej. KiM hade inga övriga professioner utöver sitt skrivande. (jobb)

Att det ska vara så svårt?
Du menar alltså på fullaste allvar att du vet att det inte fanns något sexuellt mellan dessa två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in