2018-03-15, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Två påståenden har valsat runt i periferin, media o tråden, här. Flickorna var sjuka - dom led av nån slags sjukdom. Flickorna var trötta, dom led av trötthet. Ingenstans, någonstans , framkommer det att flickorna var, av den graden trötta, alternativt sjuka, så att den svenska offantliga vården var, vardagligen - om ens aldrig, inkopplad. Det som har framkommit är väl att flickorna var "hemskolade" av "anledning". Av vilken anledning var flickorna hemskolade ????
Stackars barn !

Pga sjukdom.
Citera
2018-03-15, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Motsägelsefullt ! Barnen är döda.

Men det var inte därför de fick hemundervisning, det var pga sjukdom.
Citera
2018-03-15, 19:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
/.../ Det är alltså "intygandet" myndigheterna bekräftar, inte att det står namn plitade nederst på ett papper. Vilket jag tror du förstår egentligen.

Och i och med att ett sådant uttalande gått ut, så är det svårt att se vad som skulle omkullkasta det. Även om en anhörig till en part skulle ha invändningar senare, så är det inte lätt att se vad som skulle kunna bevisa att något var annorlunda, som inte upptäcktes vid obduktion eller BP-undersökning.
Utgående från att att man från polishåll uttalat att man fortfarande svävar i ovisshet om händelseförlopp mm, framstår såväl obduktioner som BP-undersökning (som iofs ej är avslutad) som ett skralt bevismaterial, dvs kan ej verifiera att namnunderskrifterna är ett uttryck för en samfälld vilja.
Citat:
Vad gäller det fetade förstår jag inte riktigt vad du menar. Du antyder att du läst brevet eller har kännedom om något, men du säger inget?
Nej, jag resonerar bara utifrån den iskalla kontentan av polisens sammanfattning: att morden begicks pga föräldrarnas upplevelse av brist på livskvalitet och framtid eftersom deras barns sjukdom omöjliggjorde ett fungerande och fullgott liv. - I förlängningen kan man säga att barnen tvingades plikta med sina liv för att föräldrarna helt enkelt inte hade varken lust eller ork att uppoffra sig mer; att de ställde sig själva i främsta rummet samt att barnen gjordes till två bromsklossar de inte längre ville dras med. - I mina öron låter ett sådant hopkok som om brevet satts ihop i en hast för att dölja ett verkligt händelseförlopp (och på djupet verkliga bevekelsegrunder hos en person; en av de två makarna).
Citat:
Jag är förstås själv brydd om det är så att det var trötthetssyndrom som "hade ihjäl" familjen, men litar till att det handlar om mer lidande än vad som framgått.
Vari skulle det "lidandet" ha bestått? - Bägge föräldrarna förvärvsarbetade, var ej sjukskrivna, hade alla lemmar i behåll, ögon och öron, huvud och hjärna; kunde utföra olika kalkyler och t.o.m. fylla i en och annan blankett; fixa läkarintyg, hemundervisning samt möblera om i flickornas rum.
Citat:
Eftersom jag inte tror folk tar livet av sig för ro skull. Det är definitionsmässigt svårt att ångra...
De får gärna ta livet av sig för ro skull - men de behöver inte ta livet av andra. - Dessutom: En kan ha räknat med att överleva men gjort vissa felkalkyler så att valet till slut stått mellan inlåsning resp. tillrättalagd mordscen. - Alternativet att en fått ett raseriutbrott är heller inte uteslutet (men med samma svårtacklade valsituation).
Citera
2018-03-15, 19:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag delar inte bilden av att man inte uppfattat flickorna som sjuka. Har svårt att se att man skapat vilorum på skolan, anpassad skolgång för att till slut landa i hemundervisning, om man inte sett flickorna som just svårt sjuka. Sen att man lyckats skapa en anpassning som alla var nöjda med utifrån rådande förutsättningar, är en annan sak. På ungefär samma sätt som att alla inblandade kan vara nöjda över att det hörselskadade barnet får en plats på en skola för döva, utan att för den skull uppfatta barnet som mindre hörselskadat..
Håller helt med om detta - även om det med facit i hand kan diskuteras varför barnen mådde så dåligt; varför de emellanåt var så trötta på sin vandring mellan ljuskliniker, vilrum, läkare, kvackare och övriga mer eller mindre välmenande hälsoprofeter upa.
Citera
2018-03-15, 19:41
Bannlyst
NU skulle vi behöva nån från Bjärred, som kände familjen.
Inte nån som tror sig känna familjen, utan nån som verkligen gjorde det.
Typ en lärare, grannen till höger, Hannas kompis, Oskars kompis, nån jobb-polare, prästen hos scientilogerna.......
Vem som helst.
Nån som kan berätta lite hur det var runt omkring familjen, i vardagen.

Det är vad tråden behöver nu.
Citera
2018-03-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Typ en lärare, grannen till höger, Hannas kompis, Oskars kompis, nån jobb-polare, prästen hos scientilogerna.......
Vem som helst.

Förmodligen dom som polisen redan hört och som troligen respekterar de anhörigas ev önskan om hedra familjen. Kanske.....
Citera
2018-03-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hon dog? Hon var hemma, kunde inte jobba fulltid. Jag tror inte heller det, jag misstänker bara. Spekulerar. Från spekulationer till tro är det en lång resa.

Det har varit många inlägg om Hs tjänst hos skattemyndigheterna, trots ett litet antal trovärdiga (i mina ögon) inlägg om hur det förhöll sig.
Tidigt i tråden kom en uppgift om att H tog en deltidstjänst hos skatteverket i samband med flytten till Bjärred. Då var barnen små och friska och att ha möjligheten att dela så mycket tid med dem som möjligt, önskar många föräldrar.
Jag har inte läst något om att H någonsin gått upp i arbetstid och är det så, har hon kanske inte heller gått ner i arbetstid när A började må dåligt..
Stämmer det att hon, ända sedan flytten, arbetat deltid, till viss del hemmifrån, borde hon satt sin prägel på flickorna vida mer än O.
Kanske flickornas band och Os stora kärlek till H var så starka att de valde att lämna in allihop, om H av någon anledning, bestämt sig för att lämna jordelivet.
Citera
2018-03-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vem som helst.

Under den eviga etiketten "var får jag allt ifrån?" började jag leta efter uppgifter bakåt i tråden.
Jag har inte sammanställt och redigerat, men klipper in här vad som sågt intressant ut
Kanske något matnyttigt?

11865 Snuttan1980 (25/1)
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

11926
Denna kvinnan pratade bara om Agnes hela tiden så min tolkning av vårt samtal var att Agnes var den som var sjukast.

57Emma
Fick ett PM som jag kopierar nedan, ett liknande har postats tidigare

Jag har fått ett pm från en användare. Vi har i samråd redigerat pga att hen annars blev för lätt att identifiera. Dagens internet.... Ni får själva avgöra sanningen, men min konversation med hen gör att postaren är trovärdig.
Min kollega är uppvuxen (......) i Bjärred . Hennes föräldrar bor kvar men hon flyttade hemifrån i samma veva mer eller mindre som Oskar med familj flyttade dit.
Min kollega märkte en del som var märkligt.(----) Min kollega spenderade julen i sitt familjehem och reste hem till sin nuvarande bostadsort den 30 december. Hon bekräftar att hon såg mamman i trädgården under tiden hon besökte sitt föräldrahem. Hon nämner också att det är allmänt känt bland grannarna att mamman har cancer. Hon bekräftar också att barnen var sjuka men vet inte exakt vad. Hon nämnde problem med enzymer. Inget jag begriper något om.
Hon berättade att föräldrarna efterforskat/letat hjälp för barnens åkommor utanför Sveriges gränser, hon sa ”hela världen”. Kanske kan vara lönt att gräva lite i internationella forum och plattformar.

13255 Snuttan1980 (31/)
Hanna var inte oskyldig i detta, hon var den drivande.

13267
Har framkommit ganska mycket info sen jag skrev det.
Dock inget jag vill dela med mig här.
Men jag kan säga såhär mycket att sanningen är långt ifrån alla teorier folk har pratat om här.
Men så fort man delar något så är man för dom flesta bara ett troll så jag har bara delat med mig en del av informationen jag har fått via pm till folk som jag litar på.

-------------------
Förklarar att detta är sådana uppgifter somjag tydligen samlat på mig och de (med flera andra utsagor) ligger till grund för hur jag vänder och vrider på saken
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-15 kl. 19:53. Anledning: Förklaring
Citera
2018-03-15, 20:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Håller helt med om detta - även om det med facit i hand kan diskuteras varför barnen mådde så dåligt; varför de emellanåt var så trötta på sin vandring mellan ljuskliniker, vilrum, läkare, kvackare och övriga mer eller mindre välmenande hälsoprofeter upa.
Det har sagts att skolan ordnade vilrum, men det har aldrig framkommit att något av barnen skulle ha nyttjat vilrummet, dvs testat om det funkade att "vandra" till vilrummet när omgivningen blev för påfrestande. Snarare tvärtom, får man intrycket att denna lösning inte ens prövats, om man läser vad som sagts i saken.
Citera
2018-03-15, 20:05
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Trodde du föredrog korta kommentarer. Du sällar dig till övriga som talar om vad jag tycker. Mansplaining fungerar inte på Armstark.

Du drar slutsatser ur satser, av vilka jag anser vara slut. Varför menar du, på fullaste allvar, att det låter och är rimligt att flickorna 11 och 14 år är döda ? Att en eller två föräldrar inte tyckte sig få full valuta här i livet, må nog vara en olycklig omständighet.
Flickorna är oåterkalleligen döda. Varför ?
Citera
2018-03-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har sagts att skolan ordnade vilrum, men det har aldrig framkommit att något av barnen skulle ha nyttjat vilrummet, dvs testat om det funkade att "vandra" till vilrummet när omgivningen blev för påfrestande. Snarare tvärtom, får man intrycket att denna lösning inte ens prövats, om man läser vad som sagts i saken.

Vad har sagts om saken? Specifikt om hur ofta vilrummen användes.
Citera
2018-03-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag tycker, fortfarande, det är väldigt viktigt att konstatera vart uppgiften ”Hanna är mera drivande” i denna dödspakt kommer ifrån eftersom det är en beskyllning. Viktigt att konstatera källans sanningshalt. Vet någon?

Håller med. Samma vikt, med samma argument, måste väl då också gälla ursprunget till alla utpanden av Oskar, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in