• 1
  • 2
2018-03-15, 19:49
Medlem
Jag är lite konfunderad gällande Cykelpassage, Cykelöverfart och Övergångsställe. Vem har störst ansvar - bilisten eller cyklisten?

Vet att alla trafikanter har skyldighet att iaktta försiktighet för att undvika olyckor och skador. Dock verkar få cylister följa den regeln.

Stämmer följande:

Cyklister har väjningsplikt vid cykelöverfarter men bilisterna har ett ansvar att anpassa hastigheten (för att skydda cyklisterna)?

"Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 km i timmen". Har bilisten har väjningsplikt.

"Vid en cykelöverfart där hastighet är högre 30 km i timmen". Har cyklisten har väjningsplikt.

Cykelpassage har cyklisten har väjningsplikt.

Har jag förstått detta rätt? Någon som irriterad på cylister som cyklar fram till övergångställ snabbt hoppar av cyklen går över långsamt?
Senast redigerad av JustCuriousGeorge 2018-03-15 kl. 19:52.
Citera
2018-03-15, 20:08
Medlem
Det kan ibland vara så att väjningsplikt skylten är före cykelöverfarten. Då måste bilist alltid väja. När man kör ur en rondell gäller samma sak. Billist ska väja. Men inte när de kör in i rondell om där inte är väjningskylt innan eller gående. Reglerna är onödigt krångliga. Cyklist är oskyddad trafikant. Men har cyklisten gjort fel brukar man kvitta.

Det borde vara enhetligt. Cykelöverfart = cyklist alltid väja. Cykelpassage = Billist alltid väja. Vad man bör ha vid olika överfarter ska bedömas utifrån hur trafiken flyter bäst. Simple as that.
Citera
2018-03-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Cyklist är oskyddad trafikant. Men har cyklisten gjort fel brukar man kvitta.

Det borde vara enhetligt. Cykelöverfart = cyklist alltid väja. Cykelpassage = Billist alltid väja. Vad man bör ha vid olika överfarter ska bedömas utifrån hur trafiken flyter bäst. Simple as that.

Håller med om det hade ju varit betydligt lättare idag är det ju inte helt enklet. Antigen blir båda irriterade bara kör eller så väntar båda för de vet inte vad som gäller.
Citera
2018-03-16, 07:46
Medlem
Citat:
Det kan ibland vara så att väjningsplikt skylten är före cykelöverfarten. Då måste bilist alltid väja. När man kör ur en rondell gäller samma sak. Billist ska väja. Men inte när de kör in i rondell om där inte är väjningskylt innan eller gående. Reglerna är onödigt krångliga. Cyklist är oskyddad trafikant. Men har cyklisten gjort fel brukar man kvitta.

Reglerna för cyklister och dess skyldigheter och vad som gäller vid olika passager är helt hopplösa. Tycker t o m jag som dagligen arbetar med att utforma trafikmiljöer. Hur ska då ett barn eller annan oerfaren trafikant veta vad som gäller?

För mig finns det en jättebra skylt som man skulle kunna använda. Den vanliga skylten för väjningsplikt, B1. Alla kan den, alla förstår den och det blir solklart vad som gäller för vem. Helt otroligt att det inte är så. Istället finns det cykelöverfarter, cykelpasssge och en del annat.
Citera
2018-03-16, 12:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Reglerna för cyklister och dess skyldigheter och vad som gäller vid olika passager är helt hopplösa. Tycker t o m jag som dagligen arbetar med att utforma trafikmiljöer. Hur ska då ett barn eller annan oerfaren trafikant veta vad som gäller?

För mig finns det en jättebra skylt som man skulle kunna använda. Den vanliga skylten för väjningsplikt, B1. Alla kan den, alla förstår den och det blir solklart vad som gäller för vem. Helt otroligt att det inte är så. Istället finns det cykelöverfarter, cykelpasssge och en del annat.
Absolut förvirrande!
Jag har kört i över trettio år och har fortfarande bekymmer med vad som gäller exakt vid vilken överfart. Dock stannar jag hellre en gång för mycket... Cyklar även sedan jag var litet frö och lika svårt att se när jag kommer på cykeln vad som gäller vid respektive överfart.
Händer ibland att bilar inte stannar vid vissa randiga passager, då hoppar jag lätt av cykeln och går i sakta mak över. Istället för att bilen saktar in lite och jag svischar över som en lärka..
Citera
2018-03-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustCuriousGeorge
Jag är lite konfunderad gällande Cykelpassage, Cykelöverfart och Övergångsställe. Vem har störst ansvar - bilisten eller cyklisten?

Vet att alla trafikanter har skyldighet att iaktta försiktighet för att undvika olyckor och skador. Dock verkar få cylister följa den regeln.

Stämmer följande:

Cyklister har väjningsplikt vid cykelöverfarter men bilisterna har ett ansvar att anpassa hastigheten (för att skydda cyklisterna)?

"Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 km i timmen". Har bilisten har väjningsplikt.

"Vid en cykelöverfart där hastighet är högre 30 km i timmen". Har cyklisten har väjningsplikt.

Cykelpassage har cyklisten har väjningsplikt.

Har jag förstått detta rätt? Någon som irriterad på cylister som cyklar fram till övergångställ snabbt hoppar av cyklen går över långsamt?
Var har du hittat det här:

Vid cykelöverfart har alla bilister och alla andra fordon väjningsplikt mot cyklister och moped klass 2 på cykelöverfarten. Hastighetsbegränsningen på sträckan är irrelevant. Det ska dock vara utformat så att korsande fordon inte förs med högre hastighet än 30 km/h, dvs. farthinder av något slag. Alla andra utformningar är lagvidriga.

Att cyklister kör fram till övergångsställen och sen hoppar av och går över beror ju på lagens utformning. Det är bara mot fotgängare andra fordon har väjningsplikt. Då blir man helt enkelt fotgängare.

Om man som bilist tydligt visar att man släpper fram cyklisterna så kan de cykla över och man kommer då fram snabbare, men det har ju den dåliga effekten att många cyklister tror att bilister har väjningsplikt mot cyklister. Kanske inte så troligt på ett övergångsställe, men på cykelpassage är det en stor risk.
Citera
2018-03-16, 17:19
Medlem
Citat:

Nej, du har fel!

Väjningspliktskylten gäller inte för cykelbanan. Skylten är till för vägen som bilisten ska ut på.

En cyklist får inte korsa körbanan ifall det kommer en bil.
Det är bara på cykelöverfarter som fordonsföraren har väjningsplikt mot cyklister.
Det finns väldigt få cykelöverfarter i Sverige.

Så här skriver trafikverket:
Citat:
Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
Citera
2018-03-16, 17:27
Medlem
Citat:

Håller med dig. Vi behövde inte en skylt till. Bara använda rätt skylt mer.
Citera
2018-03-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, du har fel!

Väjningspliktskylten gäller inte för cykelbanan. Skylten är till för vägen som bilisten ska ut på.

En cyklist får inte korsa körbanan ifall det kommer en bil.
Det är bara på cykelöverfarter som fordonsföraren har väjningsplikt mot cyklister.
Det finns väldigt få cykelöverfarter i Sverige.

Så här skriver trafikverket:

Trafikverket har inte helt rätt. Trsnsportstyrelsen är en bättre källa. På cykelpasssger finns ett större gemensamt ansvar både på cyklist och bilist. Delat ansvar, inget ansvar?

Njea, på en cykelpasssge ska motorfordon stanna om en cykel eller moped klass 2 fördas eller är på väg ut över cykelpasssgen. Vid cirkulationer, så har motorfordon som är på väg ut ur cirkulationen väjningsplikt för cykel/moped som ska passera cykelpasssgen i anslutning till cirkulationen. Då befinner de sig på passagen och fordon motsatt riktning, mot cirkulationen, ska stanna. Enkelt? Knappast.

https://www.transportstyrelsen.se/gl...er-a5-webb.pdf
Senast redigerad av bayern 2018-03-16 kl. 18:21.
Citera
2018-03-16, 18:43
Medlem
Citat:
Trafikverket har inte helt rätt. Trsnsportstyrelsen är en bättre källa. På cykelpasssger finns ett större gemensamt ansvar både på cyklist och bilist. Delat ansvar, inget ansvar?

Njea, på en cykelpasssge ska motorfordon stanna om en cykel eller moped klass 2 fördas eller är på väg ut över cykelpasssgen. Vid cirkulationer, så har motorfordon som är på väg ut ur cirkulationen väjningsplikt för cykel/moped som ska passera cykelpasssgen i anslutning till cirkulationen. Då befinner de sig på passagen och fordon motsatt riktning, mot cirkulationen, ska stanna. Enkelt? Knappast.

https://www.transportstyrelsen.se/gl...er-a5-webb.pdf

Skrev jag trafikverket? Jag menade transportstyrelsen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/

Det finns inget gemensamt ansvar som du hävdar.
Det enda är att man inte ska köra över dem som redan är på cykelpassagen.

Jag tror du förväxlar cykelpassage med cykelöverfart.

På en cykelöverfart så har en fordonsförare väjningsplikt mot de som är eller precis skall ut på överfarten.
Men för att det ska vara en cykelöverfart så krävs skyltning för just cykelöverfart.
Det är dock väldigt sällan förekommande. Jag har aldrig sett en sådan överfart annat än på bild.
Att cykelbanan är upphöjd innebär inte per automatik att det är en cykelöverfart, även om många cyklister tror det.
Citera
2018-03-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Skrev jag trafikverket? Jag menade transportstyrelsen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/

Det finns inget gemensamt ansvar som du hävdar.
Det enda är att man inte ska köra över dem som redan är på cykelpassagen.

Jag tror du förväxlar cykelpassage med cykelöverfart.

På en cykelöverfart så har en fordonsförare väjningsplikt mot de som är eller precis skall ut på överfarten.
Men för att det ska vara en cykelöverfart så krävs skyltning för just cykelöverfart.
Det är dock väldigt sällan förekommande. Jag har aldrig sett en sådan överfart annat än på bild.
Att cykelbanan är upphöjd innebär inte per automatik att det är en cykelöverfart, även om många cyklister tror det.

Vi pratar nog bara förbi varandra lite. Såhär skriver Transportstyrelsen om cykelpasssger
Citat:
• Att du (cyklisten min anm.) har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelpassage kan verka motsägelsefullt. Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.

Men, du har helt rätt i att antalet cykelöverfarter är få i dagsläget. Cykelöverfarter har också en tydligare skrivning om vem som ska stanna. Bäst vore att regelverket förenklades istället för att fler regler införs, cykelgata exempelvis.
Citera
2018-03-16, 20:08
Medlem
Citat:
Vi pratar nog bara förbi varandra lite. Såhär skriver Transportstyrelsen om cykelpasssger

Men, du har helt rätt i att antalet cykelöverfarter är få i dagsläget. Cykelöverfarter har också en tydligare skrivning om vem som ska stanna. Bäst vore att regelverket förenklades istället för att fler regler införs, cykelgata exempelvis.

Det har dock hunnit bli över dussinet överfarter här i Umeå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in