2018-03-15, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Dödens inträffande är egentligen tämligen ointressant för utredningen. Han skär halsen av dem efter att ha tejpat dem så att kvävning kan uppstått. Antingen dog de snabbt av kvävning eller senare av förblödning. I det senare fallet kan gärningsmannen ha lämnat platsen före dödens inträdande. Resultatet blir detsamma. Dubbelmord.

Ja, nu är han dömd för mord i tingsrätten.

Paret dog inte av tejpningen (även om den i sig var av dödande), utan av förblödning (se FUP C1-delen).

Själv hävdar Edvin ju att han lämnade paret innan tejpningen var fullföljd (ej näsa) och innan halsarna var avskurna. Han hävdar alltså att de levde när han lämnade huset.

Försvaret har som en av de punkter för att stryka detta riktat in sig på den rättsmedicinska obducentens bedömning.

De dödstidpunkter som uppgavs i det rättsmedicinska utlåtandet vara för Tor kl 16.00 och för AC kl 16.45. Edvin ska troligen ha lämnat Mantorp vid 15.37 enligt mastuppkopplingar.

I den intervju som försvarsadvokaten ger i P4, har rättsmedicin enligt honom sagt att den mest troliga dödstidpunkten varit 21.15 (!!??).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6900181

Som jag tidigare har skrivit så är bestämmandet av tidpunkten för döden så osäker (så många olika faktorer som påverkar utfallet) att det i princip blir oanvändbart för fallet och därmed försvaret (enligt min uppfattning).
https://www.flashback.org/sp63504495
Citera
2018-03-15, 13:13
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Han har ju velat göra det perfekta brottet, inte de perfekta brotten...men jag spekulerar ju bara. Han hade ett heltidsjobb och inkomst även om han skötte det mindre bra. Evig inlåsning är väl det enda som gäller nu.

Hade han inte åkt fast, skulle jag bli förvånad om det stannade vid detta dubbelmord.
Inom ett par år tror jag han hade varit i farten igen.
Citera
2018-03-15, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Icke att förglömma är att E**** skrev "haha allt går bra" i sitt första sms till
sambon efter det att han hade fått bankkorten och dödat paret Lekander .
.

Ja, det glömde jag! Det var i samma sms 15.31 som han skrev det där med att han tagit tupplur och gäsp.
Bisarr, bisarr hjärna som kan ens tänka i sådana banor....
Citera
2018-03-15, 13:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Så du menar att EG skulle kunna vara en potentionell seriemördare?
Har det till fullo bevisats ännu att morden har med EG-s psykiska ohälsa att göra?
Hur kommer det sig då att det har tagit så länge innan han genomför ett mord?
Han har ju bevisligen haft dessa konstiga tankar ett bra tag.

Jag förstår inte hur du kan läsa in att jag menar någonting i det inlägget du citerar. Jag säger att jag inte vet. Men att jag inte hållet det för omöjligt. Bara för att klarade att tygla sina fantasier i X- antal år, betyder ju det inte att han kommer att klara av att tygla dessa för all framtid. Rent teoretisk skulle jag kunna tänka mig att det blir svårare, nu när han redan gått över gränsen från fantasi till förverkligande.
Citera
2018-03-15, 14:48
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Så du menar att EG skulle kunna vara en potentionell seriemördare?
Har det till fullo bevisats ännu att morden har med EG-s psykiska ohälsa att göra?
Hur kommer det sig då att det har tagit så länge innan han genomför ett mord?
Han har ju bevisligen haft dessa konstiga tankar ett bra tag.

Tror inte du att EG är en potentionell seriemördare så undrar jag vad du grundar det på?
Enda räddningen från det skulle vara om han medicineras rätt.
Citera
2018-03-15, 15:39
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Var får du 25 minuter ifrån?
Sista kontakt med sambon var kl 14.14 och därefter finns ingen aktivitet förrän kl 15.32.
Där finns alltså ett spann på 78 minuter minus den tid EG hade att köra med bilen.
Det ger EG betydligt mer tid för att genomföra allting än dina 25 minuter.
Andra har ju gått igenom detta förut, varför kopplar det så illa.
Kör du med tidsanspekten enbart för att ha något att tjata om?
För ett frågetecken kan det rimligtvis inte vara. Det är klart som korvspad.

Nja jag tjatar om frågetecken och tidsaspekten för att jag undrar över det lite. Och för att de i mina ögon är frågetecken.

Tiden får jag från överföringen på parets konto, klart straxt efter 15, till att han 15,25 kopplas upp mot någon mast. Kolla tillbax ett par sidor här så hittar du det

Att andra säger en sak betyder inte för mig att det är sant. Men skönt att det är klart som korvspad för dig. En liten fråga bara varför följer du denna tråd om Du redan är på det klara med allt.
Citera
2018-03-15, 15:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det du punktade upp tar inte så lång tid som du tror, tror jag. Han hade antagligen fullt adrenalinpåslag och gick inte omkring och småvisslade och tog det lugnt precis. 25 min är ändå ganska lång tid.

Troligtvis har du rätt.
Citera
2018-03-15, 16:15
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag förstår inte hur du kan läsa in att jag menar någonting i det inlägget du citerar. Jag säger att jag inte vet. Men att jag inte hållet det för omöjligt. Bara för att klarade att tygla sina fantasier i X- antal år, betyder ju det inte att han kommer att klara av att tygla dessa för all framtid. Rent teoretisk skulle jag kunna tänka mig att det blir svårare, nu när han redan gått över gränsen från fantasi till förverkligande.

Du vet ju som sagt inte om det har med EG-s fantasier att göra.
Det verkar som om du har svårt att ha en bestämd åsikt om EG.
På ett eller annat sätt så finns det en alternativ åsikt inbyggd i inläggen som
gör att du kan hänvisa till detta och slingra dig om någon svarar på inlägget.
Det här upplägget verkar vara bekant på något vis sen tidigare.
Vad är det som får dig att rent teoretisk påstå att EG skulle kunna begå fler
mord i framtiden bara för att han har begått morden i Mantorp?
Har du någon statistik som talar för att det skulle vara så i EG-s fall?
Citera
2018-03-15, 16:23
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Tror inte du att EG är en potentionell seriemördare så undrar jag vad du grundar det på?
Enda räddningen från det skulle vara om han medicineras rätt.

Som sagt, jag tar det en gång till.
Du vet inte att morden har med EG-s fantasier att göra.
EG-s eget svammel är ju inte mycket att luta sig mot bevisligen.
Om det enbart var mening att komma över pengar som en del tror så finns det
ju ingenting som talar för att EG skulle försöka sig på fler mord i framtiden.
Nu får han ju gudskelov ingen möjlighet att försöka åtminstone de närmaste
15-20 åren får man förmoda och verkligen hoppas.
Citera
2018-03-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nu är han dömd för mord i tingsrätten.

Paret dog inte av tejpningen (även om den i sig var av dödande), utan av förblödning (se FUP C1-delen).

Själv hävdar Edvin ju att han lämnade paret innan tejpningen var fullföljd (ej näsa) och innan halsarna var avskurna. Han hävdar alltså att de levde när han lämnade huset.

Försvaret har som en av de punkter för att stryka detta riktat in sig på den rättsmedicinska obducentens bedömning.

De dödstidpunkter som uppgavs i det rättsmedicinska utlåtandet vara för Tor kl 16.00 och för AC kl 16.45. Edvin ska troligen ha lämnat Mantorp vid 15.37 enligt mastuppkopplingar.

I den intervju som försvarsadvokaten ger i P4, har rättsmedicin enligt honom sagt att den mest troliga dödstidpunkten varit 21.15 (!!??).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6900181

Som jag tidigare har skrivit så är bestämmandet av tidpunkten för döden så osäker (så många olika faktorer som påverkar utfallet) att det i princip blir oanvändbart för fallet och därmed försvaret (enligt min uppfattning).
https://www.flashback.org/sp63504495

Att paret skulle avlidit 21:15 kan knappast försvaret hävda vid en ev. prövning i HR, den dörren har Edvin stängt i TR.
Citera
2018-03-15, 17:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att paret skulle avlidit 21:15 kan knappast försvaret hävda vid en ev. prövning i HR, den dörren har Edvin stängt i TR.

Känns absurt från försvarets sida att ta den tiden, men antar att det är standard att peka på frågetecken runt just tidpunkten för döden. Allt som kan visa att det inte är ställt bortom rimligt tvivel?

Undrar lite över vad ett överklagande till Hovrätten av domen innebär?
Går man igenom hela processen på nytt, på samma sätt som i Tingsrätten? Genomgång av bevis, förhör osv?
Kan man fortsätta att utreda eller är förundersökningen är "färdig" och inga nya bevis kan/ska tas upp?

Vet inte heller om jag förstår vad du menar med att dörren är stängd i frågan om vilken tidpunkt Lekanders avlidit.
Citera
2018-03-15, 17:41
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Du vet ju som sagt inte om det har med EG-s fantasier att göra.
Det verkar som om du har svårt att ha en bestämd åsikt om EG.
På ett eller annat sätt så finns det en alternativ åsikt inbyggd i inläggen som
gör att du kan hänvisa till detta och slingra dig om någon svarar på inlägget.
Det här upplägget verkar vara bekant på något vis sen tidigare.
Vad är det som får dig att rent teoretisk påstå att EG skulle kunna begå fler
mord i framtiden bara för att han har begått morden i Mantorp?
Har du någon statistik som talar för att det skulle vara så i EG-s fall?

Hur slingar jag mig menar du? Jag tycker jag svarar hur jag tänker om det mesta. Men du har rätt i att jag har svårt att ha en bestämd åsikt om Edvin, jag känner honom inte utan får gissa och spekulera kring honom. Jag har heller inte behov av all låsa fast mig vis något utan tillåter mig att spåna fritt. Om du väljer att bokstavstolka det jag skriver som sanningar så är det upp till dig, själv hade jag aldrig litat på ett flachback troll.

Jag respekterar att du tror att paret var en engångs företelse för Edvin. Utvekls gärna varför. Själv tycker jag att folk har en tendens att upprepa dåliga betenden, och tror inte Edvin var något undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in